میزان هزینه هر خانوار ايرانی در آی تی
میانگین سهم هزینه آي تي در سبدهر خانوار در ماه حدود ۳۰ هزار تومان است.
روزنامه قانون: میانگین سهم هزینه آي تي در سبدهر خانوار در ماه حدود ۳۰ هزار تومان است.
این هزینه مربوط به هزینههای موبایل،اینترنت و ارائه خدمات آیتی است.
تا همین چند سال پیش هزینههای خانوار به محصولات خوراکی اساسی و ضروری و پوشاک محاسبه میشد اما اکنون آیتی به یک بخش مهم در زندگی افراد تبدیل شده و مردم ماهانه هزینههایی را برای آن میپردازند. محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات دراینباره گفته باید توجه داشت که هر خانوار ایرانی شاید بتواند ماهانه ۱۰هزار تومان بابت اینترنت بپردازد اما ماهی ۵۰ هزار تومان را نخواهد توانست.
هم اکنون و با نرخهای فعلی تنها بیش از ۲ میلیون خانواده در ایران توانایی پرداخت قیمت ADSL را دارند. در حوزه تلفن ثابت قیمت به نفع مشتری است، چرا که نرخ تلفن ثابت به ثابت به طور متوسط برای خانوار ایرانی ماهانه ۳ هزار تومان هزینه برمی دارد که این رقم چون میان اعضای خانواده سرشکن می شود رقم بالایی نیست و نسبت به سایر نقاط دنیا نیز ارزان است.
هزینه تلفن همراه در سبد خانواده ایرانی عدد قابل توجهی است و هر خانواده ایرانی مجبور است ۵ درصد از هزینههای خود را به موبایل اختصاص دهد که این عدد برای موبایل بسیار زیاد است و اپراتورها نباید در فکر افزایش قیمت مکالمات باشند بلکه باید به کاهش آن فکر کنند.
آي تي جزو کمترینها
کمترین سهم گروههای هزینهای از میانگین هزینه کلی در نظر گرفته شده، متعلق به گروههای دخانیات با ۳/۰ درصد سهم، تحصیل با ۱/۲ درصد سهم، ارتباطات با ۳/۲ درصد سهم، رستوران و هتل با ۳/۲ درصد سهم و تفریح و امور فرهنگی با ۷/۲ درصد سهم از کل هزینه متوسط خانوارها بوده است. به این ترتیب، چهار گروه گفته شده، مجموعا کمتر از ۱۰ درصد از هزینههای متوسط خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده است. متوسط هزینه کلی خانوادهها در سال ۸۴ ، ۵۷۲ هزار تومان بود که سهم آیتی در آن سال حدود ۵هزار تومان بود اما اکنون این هزینه ماهانه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان است که سهم آیتی حدود ۳۰ هزار تومان است.
پرداخت هزینه آیتی برای مردم زور دارد
برخی بر این باورند که خدمات مرتبط با حوزه آیتی باید به صورت رایگان در اختیارشان باشد. در این خصوص علیرضا مراد زاده کارشناس آیتی به «قانون» گفت: در حال حاضر مردم از ميزان هزینه آیتی در خانوار ناراضی هستند و بسیاری از آنها خواستار رایگان شدن این خدمات هستند. برخی از افراد این حوزه گسترده را فقط به اینترنت خلاصه میکنند که اینترنت تنها بخش کوچک و لازمی برای این حوزه است.
البته در بسياري از كشورها هزينه اينترنت بسيار كمتر از ايران است اما در ايران بخش مهمياز اين هزينه صرف تلفنهاي همراه ميشود و جوانان براي حرف زدن با موبايل خود هزينه ميپردازند. در نظر بگیرید اکنون جوانان در ماه چه مقدار برای موبایل اعتباری خود هزینه میکنند. وي گفت: نباید همه امکانات را به یکباره از سازمان یا وزارتخانه یا دولت بخواهیم.
برای هر کاری باید زیرساختها و پایههای محکمی ساخته شود که شاهد طرحهاي کوتاه مدت نباشیم. وی هزینه هر خانوار را ۲۹ هزار تومان تخمین زد و گفت: این مبلغ مربوط به هزینه موبایل و هزینه تلفن همراه و اینترنت است. البته نمیخواهیم منکر گران بودن اینترنت شویم و وزارت ارتباطات در دولت یازدهم باید روی قیمت آن نظارت بیشتری داشته باشد و تا حدودی آن را کاهش دهد.
هزینه خرید موبایل
محمد علی جوادی کارشناس بازار درباره هزینه خرید وسایل حوزه دیجیتال به «قانون» گفت: در حال حاضر چندین پاساژ و فروشگاههای مختلف در سطح شهر مشاهده میشود. وجود این فروشگاهها نشان دهنده آن است که فروش موبایل به یک فرهنگ تبدیل شده و امروز اگر کسی موبایل نداشته باشد بسیار سخت میتواند زندگی شهری داشته باشد. جوادی گفت: از طرف دیگر سلیقه مردم هم تغییر کرده و ایرانیان همیشه بهترینها را به دلیل سلیقه بالایی که دارند انتخاب میکنند. به همین دلیل فروش موبایلهاي گران قیمت بسیار افزایش یافته است.
جوادی درباره این موضوع که افرادپولدار دارای بهترین امکانات در خصوص آیتی هستند یا خیر گفت: حوزه آیتی و دیجیتال از معدود حوزههایی است که علاقه بیشتر از پول دارای اهمیت است. افرادی که دنبال فناوریهای جدید هستند به هر طریقی پول آن را تهیه میکنند و کالای مورد نظر را خریداری میکنند. وی درباره متوسط قیمت هزینه خرید کالاهای آیتی و دیجیتالی گفت:هر خانواده به طور متوسط برای خرید محصولات دیجیتالی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ماه هزينه ميكند.
وي گفت: البته بايد توجه داشت كساني كه گوشي تلفن همراه ميخرند حداقل يك سالي سراغ خريد گوشي جديد نميروند . فاصله خريد براي لپتاپها، تبلتها و ساير وسايل ديجيتالي بيش از اين است . بايد به اين نكته نيز توجه داشت . وي گفت: فاصله خريد در ميان جوانان كوتاهتر است و از اين رو به دليل جواني جمعيت ايران، كالاهاي ديجيتالي در هر زماني مشتريان خاص خود را دارند و سر پا هستند.
این هزینه مربوط به هزینههای موبایل،اینترنت و ارائه خدمات آیتی است.
تا همین چند سال پیش هزینههای خانوار به محصولات خوراکی اساسی و ضروری و پوشاک محاسبه میشد اما اکنون آیتی به یک بخش مهم در زندگی افراد تبدیل شده و مردم ماهانه هزینههایی را برای آن میپردازند. محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات دراینباره گفته باید توجه داشت که هر خانوار ایرانی شاید بتواند ماهانه ۱۰هزار تومان بابت اینترنت بپردازد اما ماهی ۵۰ هزار تومان را نخواهد توانست.
هم اکنون و با نرخهای فعلی تنها بیش از ۲ میلیون خانواده در ایران توانایی پرداخت قیمت ADSL را دارند. در حوزه تلفن ثابت قیمت به نفع مشتری است، چرا که نرخ تلفن ثابت به ثابت به طور متوسط برای خانوار ایرانی ماهانه ۳ هزار تومان هزینه برمی دارد که این رقم چون میان اعضای خانواده سرشکن می شود رقم بالایی نیست و نسبت به سایر نقاط دنیا نیز ارزان است.
هزینه تلفن همراه در سبد خانواده ایرانی عدد قابل توجهی است و هر خانواده ایرانی مجبور است ۵ درصد از هزینههای خود را به موبایل اختصاص دهد که این عدد برای موبایل بسیار زیاد است و اپراتورها نباید در فکر افزایش قیمت مکالمات باشند بلکه باید به کاهش آن فکر کنند.
آي تي جزو کمترینها
کمترین سهم گروههای هزینهای از میانگین هزینه کلی در نظر گرفته شده، متعلق به گروههای دخانیات با ۳/۰ درصد سهم، تحصیل با ۱/۲ درصد سهم، ارتباطات با ۳/۲ درصد سهم، رستوران و هتل با ۳/۲ درصد سهم و تفریح و امور فرهنگی با ۷/۲ درصد سهم از کل هزینه متوسط خانوارها بوده است. به این ترتیب، چهار گروه گفته شده، مجموعا کمتر از ۱۰ درصد از هزینههای متوسط خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص داده است. متوسط هزینه کلی خانوادهها در سال ۸۴ ، ۵۷۲ هزار تومان بود که سهم آیتی در آن سال حدود ۵هزار تومان بود اما اکنون این هزینه ماهانه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان است که سهم آیتی حدود ۳۰ هزار تومان است.
پرداخت هزینه آیتی برای مردم زور دارد
برخی بر این باورند که خدمات مرتبط با حوزه آیتی باید به صورت رایگان در اختیارشان باشد. در این خصوص علیرضا مراد زاده کارشناس آیتی به «قانون» گفت: در حال حاضر مردم از ميزان هزینه آیتی در خانوار ناراضی هستند و بسیاری از آنها خواستار رایگان شدن این خدمات هستند. برخی از افراد این حوزه گسترده را فقط به اینترنت خلاصه میکنند که اینترنت تنها بخش کوچک و لازمی برای این حوزه است.
البته در بسياري از كشورها هزينه اينترنت بسيار كمتر از ايران است اما در ايران بخش مهمياز اين هزينه صرف تلفنهاي همراه ميشود و جوانان براي حرف زدن با موبايل خود هزينه ميپردازند. در نظر بگیرید اکنون جوانان در ماه چه مقدار برای موبایل اعتباری خود هزینه میکنند. وي گفت: نباید همه امکانات را به یکباره از سازمان یا وزارتخانه یا دولت بخواهیم.
برای هر کاری باید زیرساختها و پایههای محکمی ساخته شود که شاهد طرحهاي کوتاه مدت نباشیم. وی هزینه هر خانوار را ۲۹ هزار تومان تخمین زد و گفت: این مبلغ مربوط به هزینه موبایل و هزینه تلفن همراه و اینترنت است. البته نمیخواهیم منکر گران بودن اینترنت شویم و وزارت ارتباطات در دولت یازدهم باید روی قیمت آن نظارت بیشتری داشته باشد و تا حدودی آن را کاهش دهد.
هزینه خرید موبایل
محمد علی جوادی کارشناس بازار درباره هزینه خرید وسایل حوزه دیجیتال به «قانون» گفت: در حال حاضر چندین پاساژ و فروشگاههای مختلف در سطح شهر مشاهده میشود. وجود این فروشگاهها نشان دهنده آن است که فروش موبایل به یک فرهنگ تبدیل شده و امروز اگر کسی موبایل نداشته باشد بسیار سخت میتواند زندگی شهری داشته باشد. جوادی گفت: از طرف دیگر سلیقه مردم هم تغییر کرده و ایرانیان همیشه بهترینها را به دلیل سلیقه بالایی که دارند انتخاب میکنند. به همین دلیل فروش موبایلهاي گران قیمت بسیار افزایش یافته است.
جوادی درباره این موضوع که افرادپولدار دارای بهترین امکانات در خصوص آیتی هستند یا خیر گفت: حوزه آیتی و دیجیتال از معدود حوزههایی است که علاقه بیشتر از پول دارای اهمیت است. افرادی که دنبال فناوریهای جدید هستند به هر طریقی پول آن را تهیه میکنند و کالای مورد نظر را خریداری میکنند. وی درباره متوسط قیمت هزینه خرید کالاهای آیتی و دیجیتالی گفت:هر خانواده به طور متوسط برای خرید محصولات دیجیتالی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ماه هزينه ميكند.
وي گفت: البته بايد توجه داشت كساني كه گوشي تلفن همراه ميخرند حداقل يك سالي سراغ خريد گوشي جديد نميروند . فاصله خريد براي لپتاپها، تبلتها و ساير وسايل ديجيتالي بيش از اين است . بايد به اين نكته نيز توجه داشت . وي گفت: فاصله خريد در ميان جوانان كوتاهتر است و از اين رو به دليل جواني جمعيت ايران، كالاهاي ديجيتالي در هر زماني مشتريان خاص خود را دارند و سر پا هستند.
پ
نظر کاربران
2013/08/16 02:21:04 ب.ظ
جمعه 25/05/1392
برای خرج کردن
برای زنده ماندن
باید توی دستهامون
در آمدی مکفی
وجود داشته باشد
باید پس از تحصیلات
برای امرار معاشمان
کاری پیدا کنیم
باداشتن شغلی
پا به زندگی گذاریم
میلیون ها از جوانان
جویای کار هستند
کاری پیدا نمیشه
امرار معاش ما جوانان
بدون در آمدی مکفی
اصلا امکان نداره
تهرانی