۵۹۵۷۰
۳۰ نظر
۵۰۰۸
۳۰ نظر
۵۰۰۸
پ

فتواهای عجیب و غریب برای روزه داران

قرن‌هاست که مسلمان‌ها ماه رمضان را روزه می‌گیرند اما شاید در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز حاشیه‌های عجیب و غریب به این ماه اضافه نشده باشد.

مجله مهر: قرن‌هاست که مسلمان‌ها ماه رمضان را روزه می‌گیرند اما شاید در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز حاشیه‌های عجیب و غریب به این ماه اضافه نشده باشد.

فلسطینی ها این روزها یک قانون جدید وضع کرده اند: ممنوعیت طلاق در ماه مبارک رمضان. قانونی که به گفته روسای دادگستری این کشور ارتباط مستقیمی با گرسنگی های روزه داری و فشار روانی ناشی از آن دارد.

در این قانون آمده است که صدور و ثبت حکم طلاق در ماه مبارک رمضان ممنوع است و این قانون آنقدر سفت و سخت اجرا می شود که موارد استثنا و پرونده های خاص باید به ديوان دادگاه عالي فلسطين ارسال شود تا در آنجا در مورد طلاق در ماه رمضان تصميم گرفته شود.

دادگاه خانواده فلسطین اینطور استدلال کرده که اگرچه بعضی ها در ماه مبارک رمضان نگاه معنوی دارند اما برخي افراد به مسائل حاشيه ای مانند غذا و خورد و خوراک نگاه مي کنند و در نبود غذا از نظر روحي و رواني در آرامش نيستند و تحت فشار روزه داری تصمیم های شتاب زده می گیرند و کانون خانواده شان را به هم می زنند! شاهد این ادعا هم البته بالا رفتن میزان طلاق در ماه رمضان سال گذشته نسبت به دیگر ماه های سال در فلسطین بوده است.

۳روز به جای ۳۰ روز

اما از این قانون که بگذریم، فتواهای عجیب و غریب مربوط به ماه رمضان هم کم سر و صدا به پا نکرده اند. عجیب ترین فتواهای روزه داری و روزه خواری مربوط به مفتی های وهابی است که با احکامی که به مبطلات ۹گانه روزه اضافه کرده اند سعی کرده اند ماه رمضان را کوتاه و فشرده و بی دردسر کنند.

جدیدترین این فتواها چند روز قبل در سوریه صادر شد و ۲۷ روز از ماه رمضان را کم کرد و روزه داری را به سه روز محدود کرد! این فتوا که به دلیل شرایط جنگی شهر الرقه صادر شده، بعد از آن اعلام شد که وهابیان سوریه روزه داری در ماه شعبان را ممنوع کرده و آن را بدعت در اسلام معرفی کرده بودند.

حکم روزه داری در زمان قطع برق

وهابی ها مدتی قبل یک فتوای عجیب و غریب دیگر صادر کرده بودند. آنها گفته بودند آتش نشان ها و کسانی که کارهای مشقت‏بار دارند، می‏توانند به جای تمام روز، نصف روز روزه باشند و موقع ظهر افطار کنند. شیخ عبدالمحسن عبیکان مشاور دیوان پادشاهی عربستان که فتوای معروف «شهید بودن قربانیان آنفلوانزای خوکی» را صادر کرده بود، یک فتوای عجیب دیگر هم درباره روزه داری اعلام کرده است.

او گفته که شکستن روزه در زمان قطع برق مباح است و روزه گرفتن برای ساکنان مناطقی که برق آنها به صورت مکرر قطع می‏شود واجب نیست! دلیل این فتوا هم مشقت‏بار بودن روزه برای ساکنان این مناطق و گرمی بیش از حد هوا در روزهای تابستان ذکر شده بود.

در فتوای دیگری، «دار الإفتاء مصر» آرایش کردن زن برای شوهرش در روزهای ماه رمضان را جایز ندانسته و گفته است روزه را باطل می کند.

فوتبالیست ها معاف از روزه داری

چندسال قبل، وقتی سه نفر از بازیکنان مسلمان باشگاه فرانکفورت آلمان به خاطر روزه داری از باشگاه اخطار گرفتند، علمای آلمانی در فتوایی به آنها اجازه دادند در ماه رمضان روزه نگیرند. در این فتوا آمده بود: «اگر روزه گرفتن سطح بازی بازیکنان مسلمان را پایین بیاورد و فوتبال تنها منبع درآمد آنان باشد می‌توانند روزه نگیرند و یا روزه خود را قبل از اذان افطار کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود ولي چرا همه چيز يكطرفه اعلام مي كنيد؟؟؟؟ مگر همين چند روز پيش آيت اله از ايران خودمان بنام اسداله زنجاني اعلام نكرد كه خورد آب بقدر ي كه عطش ما را بر طرف كند جايز و روزه با طل نمي شود... اينارو چرا نمي گيد..

    • amin

      کاش به زیر این فتواها فتوای جنجالی اخیر آقای بیات زنجانی را هم میزدی که بلکل همه را درتمام روز وتمام ماه معاف کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اولاً يك عده از خدا بيخبر، سوال را دستكاري كرده بودند، بعدش هم اين سوال درباره كسي بود كه بيماري عطش داشت، بيماري عطش اصلاً نبايد روزه بگيرد

    • راشين

      عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • معتضد

      خیلی بی انصافی است که فتوای عالم کشور عزیزمان ایران را طرح نکنیم فرمودند اگر روزه دار تشخیص داد با آشامیدن مقداری آب می تواند روزه خود را تا وقت خاص خود(هنگام افطار) برساند درست است.ذکر نکردید.

    • افشین

      البته این هم پیشنهاد بدی نیست که ماه رمضان مثل جام جهانی هر 4 سال یکبار و هربار در یک کشور برگزار شود!!

    • امير

      چند سال پيش هم استارت اين جور فتاوا تو ايران خودمون زده شد حتما به ياد داريد فتواي يكي از مراجع عظماي! قم رو كه كشيدن سيگار رو يراي سيگاريها مجاز اعلام كرده بود اميدواريم هرچه زودتر صاحب الامر با ظهور خودش به تمامي اين موارد پايان بده

    • دنیا

      این که برخلاف قوانین اسلام نیست.وقتی قراره که ولی فقیه براساس مصالح زمان ومکان فتوا صادر کنند، چه اشکالی داره؟ اینهمه جاروجنجال برای چیست؟ واقعا چه اشکالی داره؟ آخه تاکی ماباید به خودآزاری ادامه دهیم حتی وقتی آیات عظام این سختگیریها رالازم نمیبینند!!!

    • جمشید

      پس به فتوای عالمی بزرگوار از قم هم اشاره کن که فرمودند در طول روز اگر تشنه ات شد و روزه داری برشما فشار آورد جایز است که آب بنوشی.

    • بدون نام

      دوستان عزیز جناب شیخ بیات زنجانی درست فرمودن شما چرا ایراد میگیریدسیگارکشیدن هم روزه راباطل نمیکند درضمن خیلی خوب است چون من فکر میکنم تا چندساله دیگر به این نتیجه میرسن که روزه گرفتن برای بدن مضر وحرام است

      پاسخ ها

      • سعید

        آخه کسی که سیگار میکشه زندگیش باطله حالابزا روزهاش هم باطل باشه

    • بی تو

      واقعا ادم می ماند چکار باید بکند

    • رضا

      سلام این چیزای چیه دیگه جمع کنین بابا

      پاسخ ها

      • shaghayegh

        راسمیگی بخدا

    • زهرا

      شرایط سیاسی و اقتصادی قرنها پیش با امروز فرق کرده. صدور فتواهایی این چنین به نظر لازم است. باید بپذیریم تحمل 17 ساعت تشنگی بمدت 30 روز آسان نیست. فقط ضرر جسمی و روحی دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی چی شرایط سیاسی و اقتصادی فرق کرده؟منظورت رو نفهمیدم.

      • محمد

        سلام.خب شما بپذیر! که یک وقت ضرر جسمی و روحی نبینی!
        اما کسی نگفته تحمل ۱۷ساعت تشنگی آسان است!! اگر قرار بود همه چیز آسان باشد که خیلی ها برای قضای حاجت به دستشویی هم نمی رفتند!! چون همیشه هم خیلی آسان نیست و ممکن است تا چند سال دیگر به این نتیجه برسیم که بهتر است دستگاهی اختراع شود که با مشقت کمتر این کار را بجای بدنمان انجام دهد!!
        روزه با همان ۱۷ساعت تشنگی اش یکماه در سال برای بدن لازم است. مثل خوردن غذا و تنفس و قضای حاجت که همگی لازم هستند.

    • نادر

      با سلام ايمان به خدا دروغ نگفتن ازار نرساندن چه زباني و چه جسمي صادقانه رفتار كردن با خود وديگران اينها رمز انسانيت است . اگر اين خصائص را داري نگران زندگيت نباش .

    • شمس

      قرآن نوری است که ظلمت جهل را از بین می برد همه درد این زمانه مهجوریت قران و تفسیر به رای است .انجا که حق از باطل قابل تشخیص نیست به قرآن پناه بریم .

    • milad

      من فکر میکنم باید گرفت

    • بدون نام

      اين سه روز رو ما هم تو كشورمون داريم!19 و 20 و 21 رمضان كه خيلي ها از سي روز 10 رو فاكتور گرفتن و فقط اين سه روز رو روزه ميگيرن البته همراه با نوشيدن آب و كشيدن سيگار!!!!!!

    • بدون نام

      زهرا خانم اگر ضرر جسمی و روحی داشت فکر می کنی خود خدا یا ائمه العیاذ بالله نمی فهمیدن که باید بگن!! در ضمن مگه زمان قدیم گرمای تابستون و بلندی روزا نبوده!!

    • بيكار و سر كار

      زان مي ناب كزو پخته شود هر خامي،،، گرچه ماه رمضانست بياور جامي
      حافظ

    • بحیرا

      اینا دیگه یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
      اگه روزه بگیری و گرسنگی و تشنگی رو تحمل نکنی که روزه ارزشی نداره.
      اصلا عشق روزه به تحمل تشنگی در روزهای گرم به یاد سالار شهیدانه.
      خدا از همتون قبول کنه.
      التماس دعا.

    • مونا

      اصلا اسلام خودش گفته هرکی بدونه روزه گرفتن به بدنش ضرر میرسونه "نباید" روزه بگیره...ولی این دلیل نمیشه تا آدم یه کم تشنه و گرسنه شد بگه به بدنم ضرر داره و دنبال بهونه باشه واسه نگرفتن روزه، در قرآن اومده روزه به نفع شماست پس باور کنید که ضرری در اون نیست مگر برای اوناییکه که واقعا مریضن یا پیرن ...
      التماس دعا

    • الی

      والا منکه دو روز پیش 2 ساعت مونده به افطار کارم به اورژانس کشید دیگه نمیتونستم رو پام واستم من که نه پیرم نه بیمار اما چشم دردو و سر درد و تهوعو ... بگذریم پس اونقدرا هم بی ضرر نیست

      پاسخ ها

      • محمد

        این که شما گفتین، ضرر روزه نیست!
        البته که اگر واقعا کارتون به اورژانس کشیده و پزشک تشخیص داده نباید روزه بگیرین.
        اما بازم روزه نیست که مضره. بدن شما به اندازه کافی توان نداره. در پی افزایش توان بدنی تون باشین تا به حد نرمال برسین. اون وقت روزه مفید هم هست براتون .
        متاسفانه ما چون به دستورات اسلام برای خورد و خوراک و رفتارمون توجه نمی کنیم بدن هامون هم ضعیف و بیمار شده.

    • مهرداد

      مي گويند هر وقت آب مي نوشي بگو يا حسين (ع) ، اين روزها كه آب مي بيني و نمي نوشي ، آرام بگو يا اباالفضل (ع)

    • رضا

      سلام. هر دستگاهی یک کاتالوگ داره که باید قبل از استفاده از اون دستگاه بخونیمش و به دقت به مواردی که سازنده دستگاه در کاتالوگ اشاهر کرده عمل کنیم تا دستگاهمون سالم بمونه و خراب نشه.
      قرآن مجید، کاتالوگ بدن ما و کاتالوگ زندگی ماست. خدای متعال پس از آفرینش ما این کاتالوگ رو در اختیارمون قرار داده. در بخشی از این کاتالوگ نوشته شده:
      اى اهل ايمان، بر شما هم روزه واجب گرديد چنان كه امم گذشته را فرض شده بود، و اين دستور براى آن است كه پاك و پرهيزكار شويد. (بقره183)

      و بخوريد و بياشاميد تا خط سفيدى روز از سياهى شب در سپيده دم پديدار گردد، پس از آن روزه را به پايان برسانيد تا اول شب. و با زنان هنگام اعتكاف در مساجد مباشرت نكنيد. اين احكام، حدود دين خداست، زنهار در آن راه مخالفت مپوييد! خداوند اين گونه آيات خود را براى مردم بيان فرمايد، باشد كه پرهيزكار شوند. (بقره187)

    • مریم

      به نظر من که ضرر داره یعنی میشه نداشته باشه 17 ساعت گرسنه بمونی بعد یهو شروع کنی خوردن 6-7 ساعت غذا بخوری باز 17 ساعت هیچی نخوری حالا بگذریم از تشنگی ولی هرجوری فکر میکنی فاتحه معده خوندست اینطوری در ضمن اون زمان که روزه میگرفتن و دختره 9 ساله روضه میگرفته بنیه داشته الان برو بچه دبستانی ها رو نگاه کن برای مثال حضرت فاطمه زهرا 18 سالگی شهید شدن 3 تا بچه داشتن تو اون سن یعنی یه دختر 18 ساله الان میتونه 3 تا بچه داشته باشه بنیه شو داری نسل روغن نباتیه دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج