واکنش آیت الله مکارم به فتوای جنجالی
یکی از مراجع تقلید شیعیان، با اشاره به طرح یک فتوا در خصوص درستی روزه بعد از نوشیدن آب، این فتوا را خلاف اجماع فقهای اسلام دانست.
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، بعد از ظهر دوشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میشود در سخنانی، با اشاره به فتوای جنجالی درباره آب نوشیدن روزهداران اظهار داشت: در دهان برخیها انداختهاند که وقتی روزه دار تشنه شد و تاب و تحمل تشنگی را نداشت، میتواند برای رفع تشنگی آب بخورد در حالی که روزه او نیز صحیح است.
وی عنوان کرد: در این صورت کافی است که روزه داران کوزهای آب در کنار خود قرار دهند و هرگاه تشنه شدند، برای رفع تشنگی بنشوند! در این صورت باید پرسید اگر کسی روزه دار باشد و چند لیوان آب بخورد این چگونه روزه داری است!
با دین مردم بازی نکنید
استاد برجسته حوزه علیمه قم، با هشدار نسبت به کسانی که چنین فتواهایی صادر میکنند با بیان اینکه با دین مردم بازی نکنید افزود: در این فتوا استناد به روایتی شده که هم از نظر سند و هم از نظر دلالت زیر سئوال است و اگر هم فرض بر صحت حدیث باشد در میان فقها، احدی چنین فتوایی نداده است و این گفته خلاف اجماع فقهای اسلام است و بالاتر از آن احتمال دارد خلاف ضرورت دین باشد.
وی اظهار داشت: اگر کسی مریض است و نمیتواند روزه بگیرد، اسلام به او اجازده داده است تا افطار کند و بعد قضای آن را به جا بیاورد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسانی که این فتوا را میدهند باید مراقب گفتههای خود باشند و بدانند نتیجه حرفهایشان چیست، افزود: ضرورت دین بدان معنا است که کلیه مسلمانان این کار را نادرست میدانند.
در جامعه اسلامی نباید رانت خواری وجود داشته باشد
وی در ادامه تفسیر سوره احزاب با اشاره به آیات ۲۸ و ۲۹ این سوره به موضوع رانت خواری پرداخت و گفت: امروز در رسانهها از رانت خواری به عنوان کار بدی یاد میشود که البته در جامعه اسلامی نباید رانت خواری وجود داشته باشد.
این مفسر قرآن کریم گفت: رانت خواری در واقع دادن امتیاز ویژه به برخی از افراد است به عنوان مثال ارز ارزان در اختیار افرادی برای وارد کردن کالایی داده شود اما بعد از واردات، آن را به قیمت ارز آزاد عرضه کنند.
وی ابراز داشت: در بیان این مسائل نظر ما بر روی شخص خاصی نیست و ما کلیات مباحث را مطرح میکنیم.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دولت برای خرید کالایی باید مناقصه برگزار کند، اما ممکن است در این خصوص امتیاز ویژهای را برای آشنایان و هم جناحان خود در نظر بگیرد.
استاد برجسته حوزه علیمه قم، رانت خواری را حرام و ممنوع دانست وافزود: بیت المال جامعه اسلامی باید بر اساس حساب و کتاب خرج شود.
همراه بردن اقوام در مسافرتهای خارجی مسئولان، رانت خواری و ممنوع است
مفسر قرآن کریم، اضافه کرد: ممکن است مسئولان در مسافرتهای خارجی خود اقوام را هم به همراه ببرند تا آن هم از بیت المال سفری کرده و تفریحی داشته باشند که باید دانست این امتیازات ویژه و رانت خواری در جامعه اسلامی ممنوع است.
به فعالان انتخاباتی و اقوام نباید امتیاز ویژه دارد
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: این معنا ندارد که بستگان، اقوام و کسانی که در عرصه انتخابات فعالیت داشتهاند برای به آنها امتیاز ویژهای کنار گذاشت و در واقع در کشوری اسلامی دادن امتیاز ویژه ممنوع است.
وی در ادامه با اشاره به خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه و داستان درخواست عقیل برادر حضرت علی(ع) از ایشان برای دریافت سهم بیشتر از بیت المال اظهار داشت: این خطبه شیوه مبارزه علی(ع) را با رانت خواری نشان میدهد که حضرت در پاسخ به درخواست عقیل آهن گداختهای را به سمتش برد که با فریاد عقیل مواجه شد و حضرت فرمود تو با این درخواست خود میخواهی مرا به آتش جهنمی ببری که خداوند با خشم و غضب خود آن را برافروخته است و مرا از مسیر و روش خود در اجرای عدالت دور کنی.
رئیس دولت، وزیر و مدیرکل نمیتوانند امتیاز ویژهای به اطرافیان دهد
مرجع تقلید شیعیان، تاکید کرد: این رفتار امیرالمومنین(ع) بدان معنا است که رئیس دولت، وزیر و مدیرکل نمیتوانند امتیاز ویژهای از بیت المال به اطرافیان خود حتی به برادرش بدهند.
وی تصریح کرد: عالم اسلام باید افتخار کند پیشوایی همانند علی(ع) دارد که با مسئله رانت خواری که برای دنیای امروز معمول شده مبارزه کرده است.
آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: در غرب رانت خواری معمول است و سرمایه داران به کاندیداهای ریاست جمهوری حمایتهای مالی میکنند و آنها هم بعد از پیروزی در انتخابات به آن سرمایه داران امتیازات ویژه میبخشند که اگر این مسائل از زندگی مسلمین و غیر مسلمانان برچیده شود، نظم و عدالت حاکم خواهد شد.
نظر کاربران
سختگیریه به خدا
پاسخ ها
این قانون از طرف مراجع صادر نشده که میگی سختگیریه...اینا دستورات خداوند هستش...اگر قرار بر آسونی بود که همه مسلمان بودیم اونم از نوع سلمان و مالک
اکسیژن جانم سلام .
چرا چند وقته نیستی؟؟
امیرخوب میگه، درهمه اعمال دینی تخفیفاتی گذاشته شده، چرا درمورد روزه هیچ تبصره ای وجود نداره؟
خدای من ، ای خدای مهربون، ای خدای قادر بزرگ مرتبه، ای انرژی عظیم درونی ما، ای که این همه نعمت دادی و دوستمون داری ازت ممنونم، به خاطر خود خود خودت سعی می کنم بشناسمت خوب باشم درست زندگی کنم غذاهای پرخطر نخورم گاهی به معدم برای ساعتی استراحت بدم ورزش کنم و باید ها و نبایدهای عقلانی رو مراعات کنم، می دونم با این طور زندگی کردن توهم خوشحال میشی و ازم راضی هستی برات هم مهم نیست من مسلمونم یا یهودی یا مسیحی یا بودیسم برات مهمه که من مخلوق توام و یک انسانم
درود بر مرجع فهیم و زمان شناس و عالی قدر جهان تشیع: آیت الله مکارم شیرازی
دوستان باید بدانند که یکی از ادله استنباط احکام، اجماع فقهاست که پاسخ محکم این مرجع عالی قدر با استناد به همین برهان، جای هیچ شبهه ای را باقی نمی گذارد
اللهم احفظ علمائنا
پاسخ ها
چه می دونی از اون کارگر یا راننده که به خاطر داغی هوا نمی تونند روزه بگیرند و موقع افطار دلشون پر از غمه...
منت سر کی میذاری، دیگه سختیش از سه سال روزه گرفتن اهل بیت پیامبر در شعب ابی طالب آن هم با تحریم کالا و مواد غذایی و محاصره که بیشتر نیست، آزمایش دین داری در همین مواقع هست...
چطور برای یک طاووس باید جور هندوستان کشید ولی برای بهشت یک ماه روزه گرفتن خیلی جای سؤال داره!؟
بنازم به اون خالق با عظمت که میلیونها ستاره و سیاره و کهکشان آفریده و اینقدر بزرگواره که این همه نعمت دراختیار ما گذاشته اما افرادی چون زهراخانوم فکر می کنن هرکس که طاووس خواهد حتما باید جور هندوستان کشد و برای بهشت بایستی روزه گرفت، نه خانوم جون اینطوریا نیست که شما فکر می کنی، مسیحیان هم روزه می گیرند منتها اونها گوشت خواری نمی کنند، تمام دکترها هم بر زیاد مصرف کردن گوشت هشدارها دادند، گرسنگی و تشنگی دلیلی بربهشت نمیشه ، ایمان به خدا بالاتراین حرفهاست، ادیان برای درست زندگی کردن اومدن ، راه و روشهایی برای داشتن یک زندگی خوب، پس لطفا به جای خدا حکم ندید که بعد از این زندگی چه کسی رو به بهشت می برن و چه کسی رو به جهنم
درود بر بیات زنجانی
همه ما به حکم علما احترام میگذاریم و از خدا طلب ارج وپاداش برایشان از خداوند داریم-اما یک سوال همیشه ذهن من باقی مانده است -چرا در نماز که پنج دقیقه بیشتر نیست میتوان شکسته خوانده شود و اگر فرد نماز گذار توانایی نداشته باشد نشسته می تواند بخواند یادر اعمالی چون خمس یا زکات - فقه-بافرد باایمان بسیار نرم برخورد میکند اما روزه ای که دما 49تا54درجه گرما جنوب وجنوب غرب بدون هیچ احتیاط وتبصره ای فرد مومن را تنها میگذاردچرا
پاسخ ها
من نمی دونم ما آدم ها چه مون شده که در احکام الهی اینقدر چرا میاریم اما وقتی پیش یک دکتر میریم حالا هر چی هم که بامون تجویز کنه، با جون و دل قبول می کنیم، حتما یک حکمتی اهست که خدا اینچنین خواسته، خواهشا خدا رو لااقل به اندازه یک طبیب قبول داشته باشیم!!!!
از نگاه حکمت نگاه کنیم شاید حق با ابجی عزیزم زهرا باشد-به هر صورت خدا بسیار مهربان ودلسوز بندگان است با امدن امام عصر (عج)به یقین حقیقت احکام وکل دین برهمه اشکار میشود یه همینی که داریم باید شکرگذار باشیم -از خداطلب عف داریم-طاعت قبول
واقعا دین داره زیر سوال میره با این مدل فتواها.
وقتی قرآن میگه نه بخورید و نه بیاشامید،این فتوا چه معنی میده ؟؟!!
خدا که خالقه صلاح دونسته که اینجوری روزه گرفته بشه.کسی هم که نمیخواد و نمیتونه نگیره.پای خودش...کسی که بخواد آب بخوره وسطش اون روزه دیگه چه مفهومی داره.نگیره...
فقط بيات زنجاني
خدا خيلي مهربونه واسه يه قطره آب اونم يه راننده و كارگر بيچاره ماري نداره حالا جنوب كشور و فرض كن. خدا بزرگ و مهربونه. ماهم عقل داريم همون نبي باطن بهمون ميگه چي درسته. خدا سختگيري نميكنه اينجارو ميدونم
به آیت الله العظمی بیات زنجانی به خاطر جسارت مثال زدنی تبریک می گم. همه مراجع از این احکام مطلع اند ولی دم نمی زنند چون می ترسند که تندرو ها بر آنان بر آشوبند.
آقایی که دم از حکم الهی می زنی و می گی که دین داری آسون نیست، حرف تو و امثال تو حرف شیطان است. خداوند می فرماید: همانا خدا برای شما آسانی می خواهد و خدا برای شما سختی نمی خواهد.
میدونید فرق فتوای بیات زنجانی و بقیه فقها در اینه که بیات زنجانی به صراحت حرفشو زده و از کلمه های قلمبه سلمبه استفاده نکرده ولی بقیه اینکارو می کنند. یکی میگه اگه نتونستی تحمل کنی آب بخور روزه ات قبوله. اون یکی هم همینو میگه ولی ی کلمه هایی به کار می برده که دو ساعت باید توی فرهنگ لغت بگردی ببینی چی گفته و آخرش میرسه به اینکه اگه طاقت نیاوردی آب بخور و روزه ات درسته.