ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای فاقد یورو ۴
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ مصوبهای در خصوص مهلت مجدد خودروسازان برای استاندارد یورو۴ تصویب نشده است، گفت: مصوبه قبلی دولت در خصوص ممنوعیت شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ از اول تیر ماه همچنان پابرجاست.
مهندس محمدجواد محمدیزاده، معاون رئیسجمهوری روز دوشنبه با اشاره به اینکه کارگروه حمایت از تولید نمیتواند مصوبه دولت را لغو و یا تغییری درآن ایجاد کند، گفت: این کارگروه تنها میتواند پیشنهاد دهنده باشد و هر گونه تغییر در مصوبه دولت باید در جلسه دولت تصویب شود.
وی با اشاره به اینکه تا بعدازظهر یکشنبه هیچ مصوبهای در خصوص مهلت مجدد به خودروسازان در خصوص استاندارد آلایندگی یورو ۴ داده نشده است، گفت: خودروسازان به دنبال مهلت هستند و بهانه آنها نیز عدم توزیع سوخت استاندارد بود.
وی با تاکید بر اینکه هماکنون توزیع سوخت با استاندارد یورو۴ در کشور در حال انجام است، گفت: بر این اساس بهانهای برای تولید خودروها با استاندارد یورو۴ وجود ندارد و قطعا سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مهلتی در این خصوص نداده و نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه مصوبه قبلی دولت مبنی بر الزام خودروسازان از اول تیرماه به رعایت استاندارد آلایندگی یورو۴ به قوت خود باقی است افزود: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی وزیر صنایع برای ارائه مهلت مجدد به خودروسازان در جلسه دولت مطرح نشده و قطعا سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص تجدیدنظر نخواهد کرد و بهتر است خودروسازان همانند وزارت نفت که اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید سوخت استاندارد انجام داده است نسبت به اجرای مصوبه دولت تمکین کنند.
وی در عین حال گفت: بنده به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از طرف خودم و سازمان محیط زیست قول می دهم که تجدیدنظری در این مصوبه انجام نشود.
دکتر علیمحمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص با اشاره به اینکه اجرای استاندارد آلایندگی یورو۴ میتواند ۳۰ درصد در کاهش آلایندگی کلانشهرها موثر باشد روز دوشنبه به ایسنا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی بیش از۷۰ درصد خودروهای تولیدی همانند خانواده خودرو پراید ۱۳۱ و ۱۳۲ ، تندر ۹۰، مگان، تیانا تولیدات گروه کرمانخودرو، مدیران خودرو، بهمن، سوزوکی و ... هماکنون منطبق با استاندارد یورو۴ تولید میشوند.
وی افزود: تنها خودرو سمند و پراید ۱۴۱ هنوز موفق به دریافت گواهینامه استاندارد آلایندگی یورو۴ نشدند که قطعا این خودروها نیز با تغییراتی که توسط خودروسازان انجام خواهد شد میتوانند این استاندارد را پاس کنند.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ از اول تیرماه ممنوع است، گفت: هماکنون با سرمایهگذاری ۱۲.۵ میلیارد دلاری وزارت نفت توزیع سوخت یورو۴ در کشوربه میزان روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر در حال انجام است که تا پایان سال نیز سه پالایشگاه دیگر این سوخت را به چرخه تولید اضافه خواهند کرد.
وی ارتقای استانداردهای آلایندگی خودروها به یورو۴ را افتخار دولت دهم عنوان کرد و گفت: قطعا اجرای این پروژه میزان آلودگی هوای کلانشهرهای کشور را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برخی خبرها مبنی بر احتمال ارائه مهلت به خودروسازان برای استاندارد یورو۴ گفت: با توجه به سرمایهگذاری صورت گرفته توسط وزارت نفت قطعا تعویق در اجرای مصوبه دولت در خصوص استاندارد آلایندگی یورو۴ تاثیرگذاری این میزان سرمایهگذاری را در کاهش آلودگی هوا از بین خواهد برد و بعید میدانم چنین چیزی انجام شود.
سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز روز شنبه از توقف شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ خبر داده بود.
وی گفته بود که بر اساس مصوبه ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۰ هیات دولت و اصلاحیه اول اردیبهشت ماه هیات وزیران و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، ازاول تیرماه ۹۲ پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صرفا خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ را شمارهگذاری میکند.
وی خاطرنشان کرده بود که خودروهایی که قبل از تاریخ اول تیرماه ۹۲ تولید شدهاند، کماکان با شرایط قبلی شمارهگذاری خواهند شد.
نظر کاربران
چه فایده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگه استاندارد یورو 10 هم باشه تفاوتی نداره.وقتی پژو 28 ساله در ایران تولید میشه.موتورش استاندارد 30 سال پیشه.