۵۵۵۰۶
۵۰۷۶
۵۰۷۶
پ

ايرانيان چشم انتظار سه‌شنبه سرنوشت‌ ساز

در روزهايي که شور انتخابات رياست جمهوري، فضاي کشور را آکنده کرده بود و طرفداران نامزدها پرچم‌هاي رنگي آنها را در شهر و ديار خود مي‌چرخاندند، فوتبال ايران در آزموني سخت و سرنوشت‌ساز، به سوي جام جهاني گام برمي‌داشت.

ایسنا: در روزهايي که شور انتخابات رياست جمهوري، فضاي کشور را آکنده کرده بود و طرفداران نامزدها پرچم‌هاي رنگي آنها را در شهر و ديار خود مي‌چرخاندند، فوتبال ايران در آزموني سخت و سرنوشت‌ساز، به سوي جام جهاني گام برمي‌داشت.

ورزش به عنوان يک وسيله‌ي سازندگي جسم و روح در دنياي کنوني، مبدل به ساز و کاري اجتماعي، فرهنگي و در مواردي سياسي شده است که در يک جامعه باعث تحول‌هاي فراواني مي‌شود که گاه مثبت و گاه منفي هستند. رويدادهاي مهم و حساس ورزشي گاهي هم با رويدادهاي سياسي و اجتماعي منطبق مي‌شوند که تقارن‌شان با هم مسائل جالب توجهي را ايجاد مي‌کند.

۲۴ خرداد ماه، حماسه‌اي در ايران خلق شد و مردم ايران با حضور در پاي صندوق‌هاي رأي بار ديگر نشان دادند که چقدر براي سرنوشت ميهن خود ارزش قائلند. آنچه پس از اين رويداد به زيبايي به چشم آمد، جشني بود که مردم به پاس حماسه‌ آفريني‌شان برگزار کردند و به کوچه و خيابان‌هاي کشور با حضور خود شور و هيجاني وصف‌ناشدني بخشيدند. مشابه اين اتفاق خوشايند، زماني رخ داد که تيم ملي فوتبال ايران موفق شد با انجام يک بازي جانانه و حماسي، تيم ملي فوتبال استراليا را در ملبورن متوقف کند و جواز حضور در جام جهاني ۱۹۹۸ فرانسه را بگيرد. آن روز هم مردم ايران يکپارچه به خيابان ريختند و تا پاسي از شب به جشن و پايکوبي پرداختند.

سه‌شنبه، ۲۸ خرداد ماه، بار ديگر تيم ملي فوتبال ايران در مسير صعود به جام جهاني - که اين بار در برزيل برگزار مي‌شود - بايد با کره‌جنوبي ديدار کند. تساوي يا برد ايران در اين بازي بليت برزيل را براي تيم ملي صادر مي‌کند و اين اتفاق، هماني است که مدت‌ها است مردم ايران انتظارش را مي‌کشند. صعود به جام جهاني بار ديگر شور و شوق زيادي را به جامعه ايران تزريق مي‌کند؛ شور و شوقي که بدون شک در روند کار و تلاش مردم، روابط ميان‌فردي و ارتباطات اجتماعي تاثير مثبت خواهد گذاشت.

دکتر علي نجفي توانا - جامعه‌شناس - در رابطه با اين مساله اظهار کرد: خوشبختانه جامعه ايران به دليل پتانسيل بسيار قوي در تمام ابعاد از جمله ورزش، هميشه در ميادين بين‌المللي شانه به شانه بزرگان دنيا عمل کرده است. هر چند در مواردي سعي شده از ورزش استفاده سياسي شود، اما هوش خوب ايرانيان اجازه نداده اين روند تداوم داشته باشد و ورزش هميشه به عنوان يک فوق برنامه و اسباب سازندگي جسم، روح و روان ايرانيان باقي مانده است.

وي در ادامه با اشاره به هم‌زماني ديدار حساس تيم ملي فوتبال برابر کره‌جنوبي و شور و شوق انتخابات رياست جمهوري گفت: تقارن مسابقه فوتبال براي حضور در جام جهاني برزيل و پيروزي‌هاي اخير موجب دگرگوني در روحيه جوانان و ايجاد نوعي شادي ناشي از اميدواري شده است. حضور بسياري از مردم در انتخابات رياست جمهوري و پيروزي ملت ايران در اين آزمون مهم و شور و شعف ناشي از آن در جامعه، نوعي عامل مضاعف در پايداري روحيه فرحناک و شادي‌زاي مردم شده و ابراز احساسات آنها پس از انتخابات به نوعي داراي همان ويژگي‌هايي بود که معمولا پس از پيروزي در يک مسابقه ورزشي مشاهده مي‌شود. در حقيقت اين مساله باعث پايداري حس اعتماد به نفس و اثرگذاري افراد و تعميق حس اميدواري در جوانان شده است. بنابراين ورزش به عنوان وسيله در اين مقطع زماني به‌ويژه اگر با پيروزي و صعود ايران به جام جهاني همراه شود، قطعا مي‌تواند در بالندگي روحيه نشاط و شادي جامعه کمک کند و به عنوان يک حادثه در اين تحول جو مثبت رواني اثر تعيين‌کننده داشته باشد.

دکتر توانا همچنين ورزش را، "وسيله‌اي براي تزايد هيجانات و نوعي ساز و کار براي جهت دادن انرژي ورزشکاران و به‌ويژه جوانان در جهت خودسازي جسمي و روحي" دانست و گفت: اگر ورزش نبود امکان داشت که اين انرژي به سوي اقدامات تخريبي پيش برود. ورزش از نظر رواني - به‌ويژه اگر همراه با توفيق باشد - روحيه نشاط و شادي ايجاد مي‌کند. لذا اميدواريم که با پيروزي جوانان برومند و باهوش فوتبال در کره‌جنوبي، به شادي ناشي از انتخابات پايداري ببخشند. به اين ترتيب، جامعه ايران که نياز به شادي و شادماني دارد، با روحيه مضاعف، شاهد پيروزي‌هاي ديگر در ميادين داخلي و خارجي خواهد بود.

وي در ادامه اظهار کرد: انسان نياز به تغذيه جسم، روح و روان دارد. به‌ويژه داشتن روحيه مثبت و رواني شاد و اميدوار باعث تعميق روابط انساني و گسترش عواطف و ميل به نوع‌دوستي و مهرباني مي‌شود. به همين دليل در حوادث سياسي، ورزشي و اجتماعي وقتي با پيروزي گروه يا تيمي روبرو مي‌شويد، خواهيد ديد که افراد آن گروه يا تيم پس از پيروزي، رفتاري با گذشت، محبت و مهرباني بيشتر خواهند داشت. اصولا شادي و تفريح، غذاي روح است و جامعه‌ي موفق، جامعه‌اي است که مردم آن شاداب باشند. ورزش يکي از راهکارهايي است که از دو جنبه در ايجاد روحيه‌ي شاد در جامعه موثر است. نخست اين‌که ورزش با ارضاي نيازهاي ثانويه مانند خودآزمايي، خودباوري و خودشکوفايي موجب تخليه انرژي فرد خواهد شد و به اين صورت، جسم سلامت بهتري خواهد يافت. اين سلامت در روحيه اشخاص اثر مثبت مي‌گذارد. دوم اين‌که ورزشکار پس از انجام ورزش احساس تولد دوباره مي‌کند و به همين دليل در تعامل با محيط بيرون رفتار بهتري خواهد داشت.

حميدرضا صدر هم که سال‌ها روي مسائل اجتماعي و فوتبال مطالعه کرده است، در اين رابطه گفت: معمولا رخدادهاي ورزشي گاهي با رخدادهاي سياسي و اجتماعي هم‌ساز مي‌شوند و وفاق ملي و همدلي گروهي ايجاد مي‌کنند. آن چه در اين روزها مي‌گذرد، چنين قالبي دارد. تيم ملي فوتبال، قطر را در خانه‌اش مي‌برد؛ قطري که با کشور ما تنش دارد. اصلا قطر و بحرين و کويت‌ و تيم‌هايي از اين دست در چنين مقاطعي براي ما دردسرساز شده‌اند. پس از آن لبنان را در تهران مي بريم؛ تيمي که در خانه‌اش شکست خورده بوديم. مردم پيش از اين دو برد از تيم ملي دور شده بودند و دلشان با آن همراه نبود. مردم با تيم ملي احساس همدلي نمي‌کردند و فاصله عميقي با آن پيدا کرده بودند.

وي ادامه داد: رفتن يا نرفتن به جام جهاني بهانه است. همين که اکنون مردم تيم ملي را متعلق به خود مي دانند، نکته خوبي است. تيم ملي با "کي‌روش" و "سيموئز" يا با نکونام و رحمتي تعريف نمي‌شود، بلکه تيم ملي با مردم تعريف مي‌شود. تعلق خاطري که مردم به تيم ملي پيدا کرده‌اند اتفاق خوبي است. مسابقه تيم ملي برابر کره جنوبي با رخداد انتخابات همزمان شده است. اتفاقي که پس از انتخابات رخ داد و مردم به کوچه و خيابان آمدند، اتفاق جالبي بود. مردم همه را خواهر و برادر خود مي‌ديدند و وفاق ملي در حوزه سياست و اجتماع شکل گرفته بود.

اين کارشناس فوتبال و مسائل اجتماعي در پايان پيامي هم براي ملي‌پوشان فوتبال ايران داشت: پيام اصلي ما به ملي‌پوشان اين است که همه کنارتان هستيم. شما پسران ما هستيد و دل ما با شما و چشمان ما به ساق‌هاي شماست. براي ما اين مهم است که جانانه بجنگيد، کافي است که بدانيد ما پشت سر شما هستيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج