۴۸۴۴۱
۷ نظر
۵۰۲۲
۷ نظر
۵۰۲۲
پ

«منار جنبان» نجنبید!

برخی مسافران نوروزی در سفر به اصفهان وقتی به دیدن یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین آثار تاریخی این شهر رفتند، به جای آن‌که شاهد تکان خوردن «منار جنبان» باشند، به در بسته خوردند.

خبرگزاری ایسنا: برخی مسافران نوروزی در سفر به اصفهان وقتی به دیدن یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین آثار تاریخی این شهر رفتند، به جای آن‌که شاهد تکان خوردن «منار جنبان» باشند، به در بسته خوردند.

«منار جنبان» نوروز امسال برای گردشگران تکان داده نشد و متولیانی که در این بنای تاریخی حضور داشتند، در پاسخ به پرسش‌های مکرر بازدیدکنندگان، دلیل این اتفاق را مرمت «منار جنبان» پیش از آغاز تعطیلات نوروزی دانستند که به‌دنبال آن، مناره‌ی این بنا دیگر تکان نمی‌خورد.

البته برخلاف گزارش‌هایی که برخی گردشگران به خبرنگار ایسنا دادند، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: هیچ‌یک از مناره‌های این بنای تاریخی برای تکان خوردن مشکلی ندارند؛ تکان دادن یا تکان ندادن آن‌ها به تشخیص کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان‌ انجام می‌شود و هر دو مناره براساس سیاست‌های ما تکان داده می‌شوند.

ناصر طاهری با اشاره به انجام شدن مرمت‌های دوره‌یی در همه‌ی بناهای تاریخی‌، ادامه داد: «منار جنبان» نیز از این مرمت‌های دوره‌یی بی‌نصیب نیست و آخرین دوره‌ی مرمت این بنا در سه‌ماه پایانی سال ۹۱ انجام شد.

او استحکام‌بخشی‌، تثبیت تزیینات کاشی‌کاری‌، آجرکاری معلقی و بندکشی این بنای تاریخی را از اقدامات انجام‌شده در «منار جنبان» دانست و افزود: «منار جنبان» معمولا به‌صورت دوره‌یی توسط کارشناسان بررسی می‌شود و در صورت نیاز داشتن به مرمت، گروه کارشناسی برنامه‌ی آن را در دستور کار قرار می‌دهد.

شهرت این بنای کوچک، با پهنای ۹ متر و بلندای ۱۷ متر، این است که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره‌ی دیگر و حتا کل ساختمان تکان می‌خورد. ایوان بنا به سبک مغول ساخته شده‌ است و از آن دوره کاشی‌کاری‌هایی دارد؛ ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که احتمالا در پایان دوره‌ی صفوی به ایوان اضافه شده‌اند.

تکان خوردن مناره‌های این بنا تا مدت‌ها برای دانشمندان پرسش‌برانگیز بود. معماری اسرارآمیز آن برای بسیاری هنوز هم در ابهام است. منطقی‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده‌ی فیزیکی تشدید یا پدیده‌ی رزونانس است، چون مناره‌ها سبک معماری مشابهی دارند و تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.

بعد از تبدیل شدن «منار جنبان» به جاذبه‌ی توریستی، برنامه‌ای برای تکان دادن مناره‌ها در زمان‌ها مشخص اجرا شد. در حالی که خاصیت لرزه‌پذیر بودن اثر برای مقاوم‌سازی بنا در برابر زلزله در آن ایجاد شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بهنام

      بجنب ديگه ، چرا نمي جنبي ؟ چي شده ، خجالت ميکشي ، خجالت ميکشم چيه ، زود باش ملت منتظرن .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      .
      متولي جنباندن در حال صحبت با منار جنبان ... .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی بهت اقامت چین داده.. بی مزه

    • بدون نام

      با هر بار جنباندن 20 میلیون تومان ضرر به این اثر میخورد

    • Iran

      اینقدر به این مناره فشار بیارید تا آخرش خراب بشه بعد هم بندازید گردن مسئولین... جان من یه کم جنبه داشته باشید... وقتی از بین بره اونوقته که دلمون میسوزه

    • sahar

      Ras megeh

    • بهنام

      ببين کاربر اين فضولى ها به تو نيومده ، در ضمن خيلى بى جنبه اى رفتى يه عده بيکار دور خودت جمع کردى که به کامنت هايى که من ميذارم منفى بدن ، اينقدر منفى بدين که جونتون درآد ... .

    • بدون نام

      همش الکیه منارجنبان تکان نمیخوره واسه ضایه نشدن میگن سالمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج