۴۸۳۷۹
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

دلایل‌کم‌بودن تلفات‌ زلزله سیستان و بلوچستان

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه کم بودن خسارات در منطقه سراوان ناشی از ایمن بودن ساختمان‌های این منطقه در برابر زلزله نیست، گفت: عمق زیاد و دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم عامل کم بودن تلفات زلزله اخیر استان سیستان و بلوچستان است.

خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه کم بودن خسارات در منطقه سراوان ناشی از ایمن بودن ساختمان‌های این منطقه در برابر زلزله نیست، گفت: عمق زیاد و دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم عامل کم بودن تلفات زلزله اخیر استان سیستان و بلوچستان است.

دکتر عباسعلی تسنیمی با اشاره به ادامه پس لرزه‌های منطقه سراوان افزود: در همین زمان مصاحبه پس لرزه‌ای با بزرگای ۵.۳ بار دیگر در منطقه سراوان را لرزاند.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله به بیان دلایل خسارت کم در این منطقه پرداخت و اظهار داشت: علت اینکه تلفات در این منطقه کم بوده این نبوده است که ساختمان‌های مقاومی داشته است ما برای شهرهای کوچکتر و بزرگتر برای زلزله‌های کمتر از ۷ نیز نگرانی داریم.

وی دور بودن کانون زلزله از شهرهای پر تراکم را از جمله دلایل کم بودن تلفات دانست و ادامه داد: کانون این زمین لرزه در منطقه‌ای دور افتاده با تراکم اندک جمعیت بوده است.

تسنیمی عمق زیادی کانون زلزله را از دیگر دلایل کم بودن خسارات در منطقه سراوان ذکر کرد و در این باره توضیح داد: از سوی کارشناسان کانون این زمین لرزه از ۶۰ کیلومتر تا ۱۰۰ کیلومتر ذکر شده است ولی به هر حال این اعداد نشان از عمق زیاد کانون زلزله دارد.

وی با اشاره به مزایای عمق زیاد زلزله خاطر نشان کرد: این امر سبب شده است که زلزله اخیر سراوان تلفات و خسارات کمی را متحمل شود.

رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در عین حال با تاکید بر اینکه کم بودن تلفات در زلزله سراوان ناشی از آمادگی ما در برابر زلزله نیست، یادآور شد: در صورتی که این زلزله در یکی از شهرهای پر تراکم رخ می‌داد فاجعه عظیمی را شاهد بودیم.

تسنیمی با اشاره به برخی اخبار در خصوص کم بودن تلفات، اضافه کرد: در برخی از اخبار شاهدیم که اعلام می‌شود با وجود اینکه زلزله ۷.۷ بود ولی یک نفر بیشتر تلفات بیشتر نداشتیم و آن هم خانمی بوده که به دلیل ریزش کوه فوت کرده است.

وی یادآور شد: این گونه مطرح کردن اخبار زلزله سراوان مانند این است که بخواهیم بگوییم در برابر این چنین زلزله‌ها ایمن هستیم در حالی که کشور حتی در برابر زلزله‌های کمتر از این مقیاس هم ایمن نیست.

تسنیمی علت شدت زلزله‌ها را شکست گسل عنوان کرد و گفت: در این استان گسل‌های قابل توجهی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به گسل مکران اشاره کرد که منطقه بسیار حساس و لرزه خیز است و خوشبختانه این زلزله در شهرها رخ نداده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • مریم سراوانی

      واقیعا راس میگه خیلی زلزله وحشتناکی بود

    • ice

      خوبه که خودتونم اینو قبول دارید ساختمونای مقاومی نساختید، ولی حرف زدن مشکلیو حل نمیکنه، به فکر یه راه چاره باشید...

      پاسخ ها

      • مریم سراوانی

        امان از دست شما ایرونی ها

    • بدون نام

      بازم خدارو شکر که تلفاتی نداشته و در منطقه ی پر تراکم از نظر جمعیتی این اتفاق نیافتاده . باید نماز شکر خواند وقتی خبر رو شنیدم تنم لرزید و صحنه های زلزله ی بم در نظرم اومد . خدا به ما و همه ی هم وطنامون لطف کرد .

    • خاش

      ودر این بین از یاد خداوند غافل شدیم زمانی که این مطلب را یاد داشت میکنم در سروان مردم تصمیم دارند یک روز را روزه بگیرند و این نکته را هم بگویم که نماز آیات در مناطقی که زلزله احساس شده اقامه شده حالا کارشناسان دیدن قدرت خداوند را توجیه کنند و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج