احتمال افزایش ۱۰۰درصدی قیمت بلیت هواپیما
اگر دولت به ایرلاینها یارانه ندهد چارهای جز افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم داشت، همچنین که افزایش کمتر از ۱۰۰ در صد برای قیمت بلیت هواپیما علاوه بر اینکه برای شرکتهای هواپیمایی سودی ندارد باعث ضرر آنها نیز میشود.
عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: بعد از اینکه تخصیص ارز مرجع با بهای ۱۲۲۶ تومان به شرکتهای هواپیمایی از مردادماه سال جاری منتفی شد، دولت برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که ارز مبادلاتی با قیمت ۲۴۰۰ تومان خواهد داد ولی متاسفانه هنوز این ارز به ما تعلق نگرفته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی برای هزینههای خود، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه میکنند تصریح کرد: حتی در این مدت نتوانستیم از اتاق مبادلات ارزی ارز دریافت کنیم، در شرایط فعلی بسیاری از شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را کاهش دادهاند که این موضوع باعث کاهش عرضه و تقاضا برای ناوگان حمل و نقل هوایی میشود.
وی ادامه داد: ما بارها به بانک مرکزی مراجعه کردیم ولی هنوز نتوانستیم این ارز را دریافت کنیم که این امر باعث ضرر هزار میلیارد یورویی به ایرلاینها شده است تا جایی که ما برای جبران این ضرر اعلام کردیم که شرکت نفت، هواپیماهای ما را به جای بدهی خود بردارد.
موسوی در ادامه سخنان خود پرداخت یارانه از سوی دولت را برای جلوگیری از افزایش افزایش قیمت بلیت هواپیما ضروری دانست و گفت: اگر دولت به ایرلاینها یارانه ندهد چارهای جز افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما نخواهیم داشت، همچنین که افزایش کمتر از ۱۰۰ در صد برای قیمت بلیت هواپیما علاوه بر اینکه برای شرکتهای هواپیمایی سودی ندارد باعث ضرر آنها نیز میشود.
وی خاطر نشان کرد: ما پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را ارائه دادهایم که این موضوع در شورای عالی هواپیمایی در دست بررسی قرار دارد.
موسوی در خصوص کشش بازار در صورت افزایش ۱۰۰ در صدی قیمت بلیت هواپیما تصریح کرد: هر ساعت پرواز برای شرکتهای هواپیمایی حدود ۲۰ دلار هزینه ارزی دارد که به منظور جبران هزینههای شرکتهای هواپیمایی یا دولت به شرکتها یارانه بدهد و یا اینکه افزایش قیمت را به طوری تعیین کند که هزینههای شرکتهای هواپیمایی جبران شود.
وی، درباره افزایش ۵۰درصدی قیمت بلیت هواپیما که چندی پیش توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شده بود، گفت: افزایش ۵۰ درصد به هیچ عنوان پاسخگوی هزینههای ارزی شرکتهای هواپیمایی را نمیدهد.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در بخش دیگری از اظهاراتش در خصوص تعیین تکلیف سوخت هواپیماها برای پروازهای داخلی گفت: در ستاد هدفندی یارانهها قیمت سوخت برای پروازهای داخلی در هر لیتر ۴۰۰ تومان تعیین شده است که ما در حال رایزنی برای تعیین نرخ ۲۰۰ تومان برای پروازهای داخلی هستیم اما این موضوع هنوز نهایی نشده است.
موسوی با اشاره به اینکه تقاضای ما از دولت این است که به تکلیف قانونی خود عمل کند افزود: طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت هواپیما باید از امسال شناور و از فروردین ماه سال ۹۲ نیز آزاد شود، ضمن اینکه باید ارز مبادلاتی به ما تعلق بگیرد و ما هنوز منتظر تحقق این وعده هستیم.
نظر کاربران
مگرهواپیمایی ایران ملی نیست پس چرا دولت ازبودجه دولتی برای کمک به ناوگان هوایی کشوراستفاده نمی کنه؟ پس این ارز1226تومانی به چه دردی میخوره؟ لابد وارد کردن لامبوگینی یا زین اسب