صحنهای جدید در رقابت گوگل و فیسبوک
تحلیلگران میگویند که درآمد حاصل از تبلیغات مبتنی بر دانلود اپلیکیشن، تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۶٫۸ میلیارد دلار میرسد.
همانطور که گفتیم، گوگل میخواهد کاری کند که کاربران از همان لیست نتایج جستوجو و بدون نیاز به گوگل پلی یا یک مرجع اپلیکیشن دیگر، هر آنچه میخواهند را روی دستگاه اندرویدیشان نصب کنند. این قابلیت هنوز برای همهی کاربران فعال نشده؛ اما در صورت همهگیر شدناش، ممکن است کمی فیسبوک را آزردهخاطر کند. فیسبوک که حالا هم اینستاگرام و هم واتساپ را در اختیار دارد، از روش مشابهی برای درآمدزایی استفاده میکند.
از چند سال پیش، فیسبوک راهحل سادهای برای کسب درآمد پیدا کرده. این شرکت اپلیکیشنهای موبایل را در قالب باکسهای تبلیغاتی پیش روی کاربران شبکهی اجتماعیاش قرار میدهد. بهطوریکه کاربران میتوانند بهراحتی اپلیکیشنهای متنوع را ببینند و درصورتیکه تمایل داشتند آنها را دانلود کنند. این تبلیغات در فید خبری (Newsfeed) فیسبوک نمایش داده میشود.
حالا گوگل پا در کفش فیسبوک کرده؛ وقتی سازندگان اپلیکیشن بتوانند اپلیکیشنهای خود را در نتایج جستوجوی گوگل قرار دهند، دیگری حاضر نخواهند بود به فیسبوک برای نمایش اپهایشان پول پرداخت کنند. این موضوع شاید فعلا زیاد به چشم نیاید، اما در آیندهای نزدیک ممکن است فیسبوک را حسابی به زحمت بیندازد. این شرکت از تبلیغات موبایلی، خوب پول درمیآورد. تحلیلگران هم گفتهاند که تبلیغات اپلیکیشن و امکان دانلود آنها از درون پلتفرم فیسبوک، بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی این شرکت را شامل میشود. با این حال هنوز فیسبوک نگفته که چند درصد از درآمد تبلیغاتیاش از بخش دانلود اپها میآید.
گوگل برای کاربردیتر و کاربرپسندتر کردن موتور جستوجویاش، اخیرا چند قدم مثبت برداشته. این شرکت به کاربران اجازه میدهد تا بتوانند پیش از دانلود و نصب یک اپلیکیشن، پیشنمایشی از آن را اجرا کنند. همچنین امکان اجرای ۶۰ ثانیهای اپلیکیشنها پیش از دانلود وجود دارد (این قابلیتها هنوز برای همه فعال نشده). امکان دانلود اپ از لیست نتایج جستوجو، از جدیدترین تلاشهای گوگل برای یکپارچهتر کردن سرویسهایش است.
ظاهرا هنوز گوگل برنامهای برای درآمدزایی از قابلیت «دانلود بدوننیاز به گوگلپلی» ندارد. اما هیچ بعید نیست که گوگل از این طریق، یک کانال درآمدی جدید برای خود درست کرده باشد.
بخش تحقیقاتی وبسایت Business Insider تخمین زده که درآمد حاصل از تبلیغات مبتنی بر دانلود اپلیکیشن، تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۶٫۸ میلیارد دلار برسد. دقت کنید که این رقم، تنها درصدی از درآمدزایی بخش تبلیغات در دنیای موبایل است.
اقدام جدید گوگل برای یکپارچه کردن نصب اپلیکیشنها در لیست نتایج جستوجو، لزوما به معنای قطع یکی از کانالهای درآمدی فیسبوک نیست. شاید حتی این اقدام گوگل، به این نوع شیوهی درآمدزایی رونق بیشتری بدهد و مشارکت بیشتر سازندگان اپلیکیشن را موجب بشود. با این حال فیسبوک سخت تلاش خواهد کرد سهم بیشتری از ۶٫۸ میلیارد دلار تخمینزدهشده برای این حوزه را نصیب خود کند.
ارسال نظر