حضرت زهرا (س) در کلام بزرگان
در این نوشتار حضرت زهرا(س) در آینه کلام امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله) و آیت الله جوادی آملی معرفی می شود.
حضرت امام خمینی (ره)
تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمۀ زهرا (س) جلوه کرده و بوده است.
یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.(صحیفه امام، ج ۷، صص ۳۳۷- ۳۳۸)
معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلکی و ناسوتی- همه- در این موجود مجتمع است.(صحیفه امام، ج ۷، صص ۳۳۷- ۳۳۸)
تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در این زن است. (صحیفه امام، ج ۷، صص ۳۳۷- ۳۳۸)
فاطمه زهرا (س) زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد.(صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۷۴)
زنی که در حجرهای کوچک و محقر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی میدرخشد. (صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۹۲)
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)
ما باید احساس محبت به فاطمه زهرا (س) را در زندگی خود پیاده کنیم؛ زیرا بدون پیوند عملی به اصل آن، محبت مورد سؤال قرار خواهد گرفت.
در پی محبت باید اطاعت و متابعت باشد. (مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با مداحان اهل بیت(ع)، ۱۷/۱/۱۳۶۹)
خداوند با توجه به معرفت، خلوص، صبر و فداکاری حضرت فاطمه زهرا (س)، آن حضرت را مرکز فیوضات خود قرار داده است.
ما که خود را محب آن بانوی بزرگ اسلام میدانیم، باید در اطاعت، عبادت و جهاد، رهرو آن حضرت باشیم.(یاس عصمت، صص ۱۰۴ و ۱۱۳)
مادران ما میدانند اگر بخواهند پیروان صادق فاطمه (س) باشند، باید در دامان خویش، یاران حسین (ع) و زینب (س) را بپرورانند. (یاس عصمت، ص ۱۰۴ و ۱۱۳)
عمدهترین رمز بقای اسلام، از طریق اولاد زهرا (س) باقی ماند. (یاس عصمت، صص ۱۰۴ و ۱۱۳)
خودسازی و تأثیر سازنده در محیط زندگی انسانها، راهی است که فاطمه زهرا (س) پیمود و ما نیز به عنوان پیروان آن حضرت باید در همین راه حرکت کنیم.(یاس عصمت، صص ۱۰۴ و ۱۱۳)
این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا (س) است، این الگوست، الگوی زن مسلمان این است.(یاس عصمت، صص ۱۰۴ و ۱۱۳)
آن بزرگوار، از یک طرف، مظهر تعبد و تسلیم در مقابل تکلیف الهی و مظهر مجاهدت و شهادت مظلومانه است و از طرف دیگر، مظهر عظمت و شکوه و تنویر افکار عامه ملت اسلام در طول قرنهاست.(مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با خانوادههای شهدا و جانبازان رودبار و منجیل، ۱۳/۱۰/۱۳۶۸)
اسلام، فاطمه، آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی را به عنوان نمونه و اسوه زن معرفی میکند. (مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با جمیع کثیری از زنان، ۲۶/۱۰/۱۳۶۸)
فاطمه زهرا (س) به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است، اما در معنی یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی و یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. (مهر ولایت، سخنرانی در دیدار با جمیع کثیری از زنان، ۲۶/۱۰/۱۳۶۸)
آیت الله جوادی آملی
بهترین روش شناخت حضرت فاطمه (س) تحلیل ثقلین، یعنی قرآن کریم و سنت معصومین (ع) میباشد.(سرچشمه اندیشه، ج ۲، ص ۷۱ )
چهره زهرا (س) مظهر عطوفت رحمانی و رأفت یزدانی است.(سرچشمه اندیشه، ج 2، ص 103- 104)
زهرا(س) نه تنها اسوه زنان و رهبر نسوان است، بلکه امام مردان و زعیم قاطبه نیکان است.(سرچشمه اندیشه، ج 2، صص 106- 107)
چون فاطمه(س) مظهر رضای الهی و غضب ربوبی است، بنابراین تمام اوصاف انسانی با معیار رضا و غضب فاطمه (س) بررسی میشود.(سرچشمه اندیشه، ج 2، صص 106- 107)
چهره تابناک زهرا(س) در تحمل مشکلات و پذیرش مصائب، به حدی پرصلابت است که گویا وجودش را با بنیانی سربی پیریزی نموده و هیچ مصیبتی نمیتواند آن را متزلزل و دگرگون سازد.(سرچشمه اندیشه، ج 2، ص 106)
ارسال نظر