چرا باید از ۱۸۱۸ استفاده کرد؟
۱۸۱۸ از سال ۸۴ راه اندازی شد و با استفاده از آن، مشترکان می توانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریز مکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.
یکی از نعمت های خدا در چنین مواقعی شماره تلفن چهار رقمی 1818 است که متاسفانه هنوز خیلی ها در مورد آن چیزی نمی دانند. این شماره تلفن از سال 84 راه اندازی شد و با استفاده از آن، مشترکان می توانند علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض، از وضعیت ریز مکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند.
مزایا و قابلیت های سرویس ۱۸۱۸
امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارت های شبکه شتاب، با ارایه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض، اعلام عدم بدهی مشترک بلافاصله پس از پرداخت، پخش صوتی اطلاعات مندرج روی صورتحساب، پخش صوتی ریز مکالمات بین شهری، بین الملل و تماس های انجام شده از تلفن ثابت به همراه، ارسال ریز مکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک به شماره نمابر او، اعلام کارکرد میان دوره علی الحساب مشترک، اعلام صورتحساب آخرین دوره و نیز دوره های قبل (تا شش دوره)
چگونگی استفاده از سرویس 1818
با استفاده از این سرویس، هم می توان از وضعیت صورتحساب و ریز مکالمات اطلاع یافت و هم می توان نسبت به پرداخت وجه قبض اعلام کرد. ابتدا طبق پیام سیستم، باید شماره تلفن خود را وارد کرده و کلید # را فشار دهید. سپس شماره، توسط سیستم 1818، تکرار و تایید می شود و در نهایت درصورت تایید شماره وارد شده، مبلغ بدهی شما اعلام می شود. در ادامه اعلام می شود که برای پرداخت صورتحساب، عدد (1) و برای دریافت ریز مکالمات و سایر خدمات، عدد (2) شماره گیری شود. برای پرداخت صورتحساب قبض، پس از شماره گیری عدد (1) که در پیام اعلام شده بود، مراحل به ترتیب طی می شود:
باید شماره کارت شتاب را وارد کرده و سپس کلید # را فشار دهید. (این شماره 16 رقمی است). سپس سیستم، از شما رمز دوم را درخواست می کند. کاربران توجه داشته باشند که فعال کردن رمز دوم از طریق دستگاه های خودپرداز بانک (ATM) مقدور است و این رمز فقط برای اینگونه پرداخت ها و نیز پرداخت اینترنتی قبوض، فعال می شود. سیستم به کاربر رمز دوم اعلام می کند که شما قبض را پرداخت کرده اید.
در ادامه پس از پرداخت، شماره رهگیری به مشترک اعلام می شود که درصورت اعلام بدهی یا هرگونه مشکل در دوره های بعدی، می توان با استفاده از این شماره، موضوع را پیگیری کرد.
لازم است بدانید برای اطلاع و دریافت ریز مکالمات؛ چنانچه مشترک برای اطلاع از وضعیت ریز مکالمات و صورتحساب تلفن خود، با سیستم تماس بگیرد و اطلاعات همان تلفن را بخواهد، نیازی به وارد کردن رمز عبور نیست؛ در غیر این صورت مشترک باید نسبت به دریافت یک عدد پنج رقمی به عنوان رمز عبور از مرکز مخابراتی اقدام کند.
این دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز امکان پذیر است. (دریافت اطلاعات از طریق نمابر نیز نیاز به رمز عبور دارد) اما در صورتی که تلفن دولتی یا شماره ای باشد که در سیستم صورتحساب موجود نباشد، شماره وارد شده «غیر معتبر» اعلام می شود. همچنین در صورتی که مشترک بدهی نداشته باشد، هیچ گونه پیامی جهت پرداخت، پخش نمی شود اما برای دریافت ریز مکالمات، پیام رسانی ادامه دارد.
نظر کاربران
اگه قرار باشه رمز و شماره كارت رو به مخابرات بديم ديگه نميشه اسمش رو رمز گذاشت.
درستش اينه كه از خود درگاه بانكها رمز وترد بشه