همکاری IBM و اپل بر سر ۱۰ اپلیکیشن جدید
دو غول دنیای دیجیتال، آی بی ام و اپل، بر روی عرضه ۱۰ اپلیکیشن سازمانی، مخصوص کاربران حرفه ای و تجاری همکاری دارند به گونه ای که طیف مختلفی از کاربران تجاری، از گردشگران تا آژانسهای مسکن و تکنیسینها و مدیران و مسئولان دولتی، به عنوان جامعه هدف این ابزارهای سازمانی در نظر گرفته شدند.
"بریجت کرالینگن"(Bridget Kralingen) مدیر مرکز خدمات سازمانی IBM، قبلاً درباره عرضه محصولات مشترک این دو شرکت اعلام کرده بود که «آنچه ارائه میشود، توجه به نیازی هست که برای همه سازمانهای بزرگ احساس میشود. ما کوشیدهایم فناوریهای هوشمند را به گونهای عرضه کنیم تا سازمانها بتوانند تعامل بهتری با کلان دادهها داشته باشند و اعضای سازمان نیز به صورت فردی، بهره کافی را از این خدمات ببرند.»
نشریه فناوری اطلاعات لوموند فرانسه (lemondeinformatique.fr)، از همکاری این دو شرکت، به عنوان ائتلاف بزرگ غولها یاد کرد و این ابزار را، تحلیلی و بسیار کاربردی دانست. همکاری راهبردی اپل و آی بی ام در ارائه محصولات اپلیکیشنی حرفه ای و مخصوص سازمانها، سبب شده است تا این دو شرکت بزرگ، ۱۰ ابزار جدید را رونمایی کنند. به گزارش پرتال خبری مشهور ZDnet، اپلیکیشن های جدیدی که توسط این دو شرکت عرضه میشود، گردشگران تجاری تا آژانسهای مسکن و مدیران و فعالان تجاری را شامل میشود و آنها را قادر میسازد تا از محصولات مشترک این دو شرکت، راحت تر از طریق گوشی هوشمند استفاده کنند.
بررسیها نشان میدهد که دو مورد از ۱۰ ابزار کاربردی ارائه شده، روی ساعت مچی هوشمند Apple Watch هم پشتیبانی میشوند و نشان میدهند که توسعهدهندگان نرمافزار چگونه میتوانند خود را با فناوریهای پوشیدنی اپل سازگار کنند. این اپلیکیشن ها، سبب محبوبیت و ارتقای کاربرد اپل واچ در میان مصرف کنندگان تجاری خواهد شد. ده ابزار سازمانی جدید که این همکاری مشترک به ارمغان میآورد، جهت تبلت ها، ساعتهای مچی اپل، گوشیهای هوشمند آیفون، کاربرد خواهد داشت که از طریق سیستم MobileFirst و بر روی سیستم عامل iOS نصب میشود.
چند ماه پیش نیز، این دو شرکت اپلیکیشن های سازمانی مشترک عرضه کردند که تمرکز آنها، بر روی خدمات بهداشتی و درمانی، و استفاده پزشکان و پرستاران بیمارستانها و مراکز درمانی آمریکا و اروپا، عنوان شده بود. اما این بار، با عرضه این ده ابزار جدید، فعالان تجاری در حوزه گردشگری، مسکن و خدمات و تعمیرات، مد نظر غولهای سیلیکون ولی بوده است.
فهرست ابزارهایی که به زودی توسط این دو شرکت ارائه میشوند به شرح زیر میباشد:
ابزار Shift Track جهت استفاده مدیران (iPad)
ابزار Shift Sync برای استفاده کارمندان (آیفون و Apple Watch)
ابزار Travel Plan جهت استفاده مسافران تجاری (آیفون)
ابزار Travel Track جهت استفاده مسافران تجاری (iPad)
ابزار Loan Advise مخصوص آژانسهای مسکن (iPad)
ابزار Loan Track جهت بهره برداری آژانسهای مسکن (آیفون)
ابزار Expert Resolve جهت استفاده متخصصان خدمات تعمیر در محل (iPad)
ابزار Asset Inspect مخصوص تکنسینهای میدانی (آیفون)
ابزار Field Inspect جهت استفاده بازرسان دولتی (iPad)
ابزار Safe Site مخصوص مدیران (آیفون)
فعالیتهای مشترک این دو شرکت، در سالهای اخیر افزایش یافته است و تیم کوک، مدیرعامل اپل با جینی رومتی، مدیرعامل آی بی ام، ارتباطات راهبردی و تجاری خوبی را برای گسترش فرصتهای کسب و کار دیجیتالی خود در عرصه گوشیهای هوشمند، در دستور کار داشتهاند تا از مخاطبان خود، بازدهی بیش تری کسب کنند. گفتنی است، برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره این ابزارهای سازمانی جدید اپل، به نشانی زیر مراجعه کنید:
apple.com/business/mobile-enterprise-apps
اطلاعات تکمیلی درباره اپلیکیشن های سازمانی آی بی ام نیز در آدرس ibm.com/mobilefirst/us ارائه شده است که میتواند راهنمای علاقمندان به استفاده از محصولات مشترک این دو شرکت باشد.
این دو غول بزرگ فناوری، نخستین سری از ابزارهای کاربردی سازمانی خود را برای مشتریان مختلف از جمله بانکها، مراکز فروش کالا، شرکتهای بیمه، خدمات مالی و شرکتهای مخابراتی برای سازمانهای دولتی و مراکز هوانوردی در سال ۲۰۱۴ عرضه کردند. این ابزارها به صورت اختصاصی برای آیفون و iPad ساخته شده بودند و شامل انواع ابزارهای تحلیلی و امنیتی میشوند که به گفته شرکت IBM میتوان از آنها در هسته مرکزی سازمان استفاده کرد. شرکت IBM اعلام کرد که سری ابزارهای MobileFirst مخصوص سیستمعامل موبایلی iOS هماکنون توسط شرکتهای بزرگی چون Citi، Air Canada، Sprint و Banorte مورد استفاده قرار میگیرد.
سابقه همکاری استراتژیک اپل و IBM، به اوایل دهه نود میلادی بر می گردد. هنگامی که تلاشهای مشترکی را به منظور تولید پردازندههایی برای رقابت با محصولات اینتل انجام داده بودند که فرجام مناسبی نداشت، اما پس از یک دهه، این دو کمپانی شناخته شده که روزگاری اپل از IBM بهعنوان سلطهگری در دنیای رایانهها اسم میبرد، در کنار هم قرار گرفتهاند تا با تقویت مواضع یکدیگر، نقاط ضعف همدیگر را پوشش دهند. با این توافق، اپل که در میان مشتریان تجاری خواهان زیادی ندارد، با استفاده از محصولات و سرویسهای نرمافزاری IBM راه بهسوی مشتریان تجاری خواهد گشود.
IBM نیز در سوی دیگر با دست یافتن به یک محصول پرطرفدار و پرفروش، امکان رقابت با سرویسهای تجاری رقبای شناخته شده و قدرتمندی چون اچپی و دِل را کسب خواهد کرد. تیمکوک، مدیرعامل کمپانی اپل در هفتهای که گذشت، گزارش مالی مربوط به سهماهه دوم سال جاری میلادی را ارائه کرد که طی آن شاهد کاهش دوبارهٔ فروش آیپدها بودیم. کارشناسان اظهار امیدواری میکنند همکاری با IBM منجر به بالا رفتن فروش تبلتهای اپل بهدلیل حضور در بازار بکری شود که اپل تاکنون موفقیت چشمگیری در آن نداشته است.
همکاری و ائتلاف آی بی ام و اپل، بیش از همه، اهمیت اقتصاد مشارکتی در کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) را نشان میدهد که میتواند فرصتهای جدیدی را برای طرفهای تجاری خلق کند.
مساله ای که ثروت آفرینی و خلق ارزش افزوده را در اقتصاد دانش بنیان (Knowledge based economy) نشان میدهد و شرکتهای ایرانی نیز، باید به این موضوع توجه کنند.
نظر کاربران
آیا آقا شد جای استو جابز یعنی؟ ؟!؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!