هشدار جدی درباره قطع ۱۱ میلیون سیم کارت
آیا سیمکارت مشترکانی که کدملی آنها در سامانه اپراتورها ثبت نشده و طبق برآوردها تعداد آنها ۱۱میلیون و۲۰۰هزار تخمین زده میشود، قطع میشود؟ پرسشی که مدتهاست در خصوص تعیین تکلیف سیمکارتهای بدوننامونشان در بازار مطرح میشده و هربار نیز مسوولان سازمان تنظیم مقررات راهکاری برای آن ارایه میکردند.
این مقام مسوول مدعی بود هیچ سیمکارت ثبتنشدهای وجود ندارد؛ بلکه قبل از اینکه سازمان تنظیم مقررات محدودیت فروش سیمکارتها را به اشخاص حقیقی و حقوقی وضع کند، برخی افراد سیمکارتهایی را بهطور حجمی و با اطلاعات شخصی ناقص خریداری کرده بودند که امکان سوءاستفاده از آنها وجود دارد.
غلامرضا داداشزاده میگوید: لازم است اپراتورها، واگذاری سیمکارت را براساس اخذ نشانی کامل اشخاص حقیقی و حقوقی به تعداد مشخص حداکثر ١٠سیمکارت برای اشخاص حقیقی انجام داده و نشانی کامل در پایگاه دادههای اپراتورها ثبت شود.
او ادامه میدهد: درصدد هستیم در آینده نزدیک از طریق اخذ اطلاعات در سامانههای رسمی کشور، اپراتورها احراز هویت و آدرس تاییدشده را داشته باشند و با اتصال سامانه ثبتنام اپراتورها به سامانههای رسمی کشور، شناسایی افراد دارای سیمکارت بهراحتی صورت گیرد.
یکی،دوماه از این موضوع نگذشته بود که ابلاغیهای برای اپراتورها بهمنظور ساماندهی سیمکارتهای جعلی ارسال شد تا اطلاعات صاحبان سیمکارت درج شود؛ اولتیماتومی هم به آندست از مشترکان که تاکنون کد ملی آنها در سامانه اپراتورهای موبایل ثبت نشده بود، داده شد تا در جریان قطع سیمکارتشان قرار گیرند.
به ایندست از مشترکان مهلت داده شد تا نیمه بهمنماه، کدملی خود را به سامانههای در نظر گرفته شده که برای همراه اول شماره پیامکی٨٩٨٠ و ایرانسل ٢٧٢ است، ارسال کنند در غیر اینصورت سیمکارت آنها قطع خواهد شد.
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود با اپراتورهایی که سیمکارت بدون شناسنامه عرضه میکنند، اخطار دادیم و اگر ظرف یک مدت شناسنامهدار نکنند، بدونشک با آنها برخورد میکنیم.
محمود واعظی تاکید کرده از یکماه پیش بهطور جدی این موضوع را پیگیری کردیم و به اپراتورهایی که سیمکارت بدون شناسنامه عرضه میکنند، اخطار دادیم.
مسوولان مخابراتی کشور معتقدند سیمکارتها بعد از این تاریخ اگر بخواهد قطع شود تا مشترکان اطلاعات هویتی خود را وارد سیستم کنند، با قطعبودن سیمکارت عملا چنین امکانی وجود نخواهد داشت و باید به شکل حضوری به دفاتر امور مشترکان مراجعه کنند.
با این حال، یکروز بیشتر به پایان مهلت زمانی (نیمهبهمن) باقی نمانده و طبق اعلام قبلی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که اوایل بهمن صورت گرفت، تنها ٢٠درصد از مشترکان اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه اپراتورها کردهاند.
بر اساس این گزارش مشترکانی که کدملی آنها در هنگام خرید سیمکارت در پایگاه داده اپراتورها ثبت شده، نیازی به ارسال مجدد اطلاعاتشان ندارند، اما آندست از مشترکان قدیمی اپراتورها که پیش از ارایه کارت ملی اقدام به خرید سیمکارت کردهاند، ملزم به انجام این کار هستند.
داداشزاده همچنین پیش از این گفته بود هردو اپراتور (همراه اول و ایرانسل) به یک میزان دارای سیمکارتهای اشکالدار با هویت جعلی هستند. با توجه به اینکه سیمکارتهای اشکالدار یکی از اپراتورها حدود هشت میلیون است، میتوان از صحبتهای معاون رگولاتوری این استنباط را کرد که تعداد کل سیمکارتهای اشکالدار کشور ١٦ میلیون است.
با توجه به اینکه اپراتورها اطلاعرسانی و درخواست برای تکمیل اطلاعات را از آبانماه سالجاری به شکل جدی شروع کردند، اما در بهمنماه اعلام شد٢٠درصد این مشترکان (سیمکارتهای اشکالدار) اقدام به ارسال اطلاعات خود کردهاند، با گذشت چندهفته از این موضوع در حالت خیلی خوشبینانه میتوان گفت تاکنون ٣٠درصد از مالکان سیمکارتهای اشکالدار اقدام به ثبت اطلاعات هویتی خود در بانک اطلاعاتی اپراتورها کردهاند.
بنابراین وضعیت مالکیت ١١میلیون و٢٠٠هزار مشترک سیمکارتهای اپراتورهای اول و دوم همچنان مشخص نیست؛ روز گذشته موعد قطع ایندست سیمکارتها بود هرچند بعید بهنظر میرسد سیمکارتهای اشکالدار از منظر رگولاتوری قطع شود.
ارسال نظر