آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۲۰۱۵۶۱
۲۵ نظر
۷۵۴۵
۲۵ نظر
۷۵۴۵
پ

رتبه ایران در بین خوشبخت‌ترین کشورهای جهان

فنلاند برای پنجمین سال متوالی از سوی یک نهاد زیر محجموعه سازمان ملل متحد به عنوان «خوشبخت‌ترین کشور جهان» انتخاب شد.

یورونیوز: فنلاند برای پنجمین سال متوالی از سوی یک نهاد زیر محجموعه سازمان ملل متحد به عنوان «خوشبخت‌ترین کشور جهان» انتخاب شد.

بر اساس گزارش سالانه شبکه راه‌کارهای توسعه پایدار، نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد، در این رتبه‌بندی لبنان و افغانستان دو جایگاه پایانی را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسه به بهترین رتبه خود طی سال‌های اخیر دست پیدا کرده است.

این کشور اسکاندیناوی که ۵.۵ میلیون نفر جمعیت دارد از ۱۰ امتیاز ممکن ۷.۸۲ امتیاز کسب کرده و بالاتر از کشورهای دانمارک، ایسلند، سوئیس و هلند، در صدر رده بندی گزارش رضایت جهانی قرار دارد.

ایران در این گزارش پس از کشور جنگ‌زده مالی و بالاتر از اوگاندا و لیبریا در رده ۱۱۶ قرار دارد.

رتبه ایران در بین خوشبخت‌ترین کشورهای جهان

فرانس‌پرس در خبری که به این گزارش اختصاص داده، یادآور می‌شود که پنج رتبه بالای این رده‌بندی معمولا بدون تغییر است و تحت انحصار کشورهای اروپایی، به خصوص کشورهای شمال اروپا قرار دارد.

بر اساس گزارش رضایت جهانی که از ۱۰ سال پیش تاکنون هر سال با حمایت سازمان ملل متحد در روز هجدهم مارس منتشر می‌شود لبنان، ونزوئلا و افغانستان بیشترین سقوط را در رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان داشته‌اند.

در مقابل صربستان، بلغارستان و رومانی، سه کشوری هستند که از لحاظ شاخصه‌های سنجش خوشبختی یا شادی پیشرفت‌های قابل توجهی در این رتبه بندی داشته‌اند.

لبنان که کماکان با ناآرامی‌ و بحران حاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند با کسب ۲.۹۵ امتیاز پایین‌تر از زیمبابوه و یک پله بالاتر از افغانستان در رده ما قبل آخر این رده‌بندی قرار گرفته است.

افغانستان با شرایط سخت ناشی از تداوم درگیری‌ها و در نهایت حاکمیت گروه شبه‌نظامی طالبان بر این کشور همانطور که انتظار آن می‌رفت با کسب ۲.۴۰ امتیاز از ۱۰ امتیاز ممکن امسال نیز در رتبه آخر این رده بندی جای دارد.

این گزارش از سال ۲۰۱۲ تاکنون به صورت منظم هر سال منتشر می‌شود و در آن نتایج نظرسنجی‌های موسسه گالوپ از شهروندان در باره میزان شادی و خوشبختی آنها با نرخ تولید ناخالص داخلی و نیز ارزیابی سطح همبستگی، ‌آزادی‌های فردی و میزان فساد حاکم بر کشورها مقایسه می‌شود تا در جمع‌بندی و معدل گیری نهایی به یک امتیاز کلی منتهی شود.

بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته بین حدود ۱۵۰ کشور جهان، آلمان و کانادا هر کدام یک رتبه نزول کردند و بالاتر از ایالات متحده به ترتیب در رده‌های ۱۴ و پانزدهم قرار گرفتند.

آمریکا در این رتبه بندی در عوض با سه پله صعود نسبت به سال گذشته در رده شانزدهم جای گرفته است. فرانسه در میان خوشبخت‌ترین کشورهای جهان با یک پله صعود به رده بیستم رسید که بهترین جایگاه این کشور طی ده‌ ساله گذشته محسوب می‌شود.

بریتانیا اما بدون تغییر نسبت به سال گذشته کماکان در رده هفدهم خوشبخت‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. در میان دیگر قدرت‌های بزرگ، برزیل با سه پله سقوط در جایگاه سی و هشتم و ژاپن با دو پله صعود به رده پنجاه و چهارم دست یافته است.

جایگاه روسیه در این رتبه بندی که پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین تکمیل شده است با ۴ پله سقوط در رده هشتادم قرار دارد.

چین با جهش ۱۲ پله‌ای رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده و هند با سه پله صعود در جایگاه یکصد و سی و ششم خوشبخت‌ترین یا شادترین کشور جهان جای گرفته است.

به اعتقاد جفری ساکس، یکی از تهیه‌کنندگان و نویسندگان گزارش سالانه رضایت جهانی، درسی که از این گزارش می‌توان گرفت و رهبران جهان باید آنرا مد نظر قرار دهند این است که همبستگی اجتماعی، سخاوتمندی میان افراد و صداقت دولت‌ها نقشی حیاتی در احساس رفاه و خوشبختی دارد.

کشورهای اسکاندیناوی از ابتدای انتشار گزارش رضایت جهانی تاکنون همواره جایگاه نخست رتبه‌بندی خوشبخت‌ترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

پیش از فنلاند که امسال نیز به این جایگاه دست یافت نروژ در سال ۲۰۱۷ صدر این رده بندی را در اختیار گرفت و دانمارک نیز مدت‌ها شاگرد اول این مطالعه بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      رتبه 116 انقدر برای همه شاخ شونه میکشه خخخ

    • ناشناس

      داغون ته جدولی

    • ناشناس

      خوشبختی آرامش فقط در غرب

    • ناشناس

      این نظرسنجی ها قابل تامله هرچه بیشتر با غرب دوست باشی امتیاز بالاتری میگیری ولو اینکه مردم خودتو سرببری یا حقوق بشر را رعایت نکنی اصلا مهم نیست
      و هرچه ضد غرر باشی ولو بهترین‌امکانات ر برای مردم خودت فراهم کنی ته جدول هستی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        میشه یه کشور غیر غرب که ارتباط مستقیم با غرب نداشته باشه معرفی کنی که بهترین امکانات و برای مردمش فراهم کرده باشه؟ مشتاقم بشناسم این کشور ... لابد کره شمالی و سوریه و ایران که بهترین امکانات و دارن منظورته؟

      • ناشناس

        بهترین امکانات واسه تو حداقلی ... ... خور فراهمه

      • ناشناس

        جک میگی؟؟ پس چرا ژاپن که با آمریکا دوسته وصعش خرابه؟؟؟

      • ناشناس

        یه مقدار فکر نمیکنی که قضاوت مغرضانه میکنی؟

    • کاسپین

      نظرات اونا مهم نیست نظرات ... و ... و ... و عباسی مهم هستن
      طبق نظر این موجودات ایران با اختلاف بسیار بسیار زیاد رتبه اول داره

    • نادر

      یعنی از کشور جنگ زده مالی هم بدبخت تریم!!!!!!! عوضش امنیت داریم!!!!!

    • صدرا

      جبر جغرافیایی که میگن همینه...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دقیقا بیچاره مردم ایران و افغانستان و لبنان و عراق و ...اگر مکان کشورشون تو قاره دیگه ای بود الان سرنوشت دیگه ای داشتن

    • آریایی

      از آسمانی که بودیم به زمین دوخته شدیم

    • سارا

      خجالت اوره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اونای که خجالت بکشند متاسفانه خم به ابروهم نمیارن.بایستیبرن بمیرن

    • مهدی

      حتماً پارتی بازی و توصیهٔ سایر کشورها بوده که ایران در رتبهٔ ۱۱۶ قرار بگیرد وگرنه باید جزو ۲۰ کشور اول میشد.

    • ناشناس

      الان دیگر با وجود جنگ در اروپا هیچ کس خوشبخت نیست.

    • ناشناس

      زمان شاه رتبه تک رقمی داشتیم هی داد و بیداد دیگه بر نمیگرده اون روزها ...

    • Sardar

      زیاد به این آمار سازمان و مجلس نمایندگی آمریکا و صهیونیست جهانی (سازمان به اصطلاح ملل) توجه نکنید همش چرت و پرته همین الان ایران اعلام بکنه ما تابع و نوکر صهیونیستها هستیم رتبه ما تا 6هم صعود میکنه

    • مجید حیدری

      درجه رفیع انسانیت که میخواستیم بهش برسیم همینه 116

    • درمانده

      اه ای ایران من ای سرزمین جشنها و رنگها و شادی ها و ای مردم متمدن و بافرهنگ غنی چ ب روزمان اورده اند چ شد ک ب اینجا رسیدیم چ بلای سر این سرزمین و مردم اوردند گریه کن ای خاک گلگون گریه کن

    • ناشناس

      کی بهتون ناهار میدن

    • مهدی

      الان باید دید نظر کارشناسان و صاحبنظرانی چون مدیر روزنامه کیهان و امثالهم چیست، چون این موجودات ظاهراً بهتر از همهٔ مردم میفهمند!

    • ساز

      دارم می میرم از خوشی…

    • ناشناس

      حق ما این نبود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج