مثنوی «موسی و شبان» ضد قرآنی است
حجت الاسلام قرائتی اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: ما وقتی که عرفان مان را از مثنوی می گیریم به این خباثت ها می افتیم که خداوند بزرگترین غضبش را در این خصوص بیان می کند. موسی(ع) مبعوث شده تا خرافات را از بین ببرد اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء است.
وی حل بسیاری از مسائل دینی نسل جوان را در گرو آموزش صحیح مبلغین و روحانیت دانست و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی یا دفتر تبلیغات قم باید مدرسه ای برای این منظور راه بیندازند. این آموزش از این آموزشهای حوزه واجب تر و بالاتر است چون همه ما لمعه، کفایه، خارج فقه و غیره خوانده ایم اما یک سؤال راه دعوت نسل جدید به نماز چیست؟ باید مدرسه ای برای مبلغین راه بیفتد تا این مسائل بیان شود. نکند که درس خواندن ما مثل این باشد که بیشترین کتاب طهارت را حوزه نجف نوشت اما کثیف ترین کوچه ها را هم این شهر دارد. یا نکند یک وقت چشمهایتان را باز کنید ببینید بهترین اسلام شناسها در قم هستند اما در این شهر کارهایی انجام می شود که در شهرهای دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد.
وی افزود: هر عمامه به سری باید حداقل با مدارس فرزندان خودش ارتباط علمی داشته باشد. بچه های ما بی دین نیستند اما کسی این مطالب را به آنها نگفته است. پیش من آمدند و گفتند ما ۱۲۰ دانشگاه را در اختیارت می گذاریم تا ۱۲۰ مفسر قرآن را بیاورید برای ترویج تفسیر قرآن و میلیادها تومان هم وجود دارد اما یک نفر را نیافتم که بتواند این کار را بکند من به آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح مراجعه کردم ایشان گفتند ما کسی که حداقل یک دوره تفسیر را گذرانده باشد، نداریم.
این مبلغ برجسته کشور بر محوریت قرآن و روایات در منابر تأکید کرد: باید مبلغ از گفتن خواب، شعر و ... در منبر پرهیز کند. بسیاری از منبرها بدنه اش خواب، شعر و تاریخ است که هر سه هم لغو است. خواب یا درست است یا غلط اگر هم رویای صادقه باشد یک هفتادم وحی است، در حالی که قرآن صد در صد وحی است. اگر شعر و حدیثی هم می گویید باید در راستای قرآن باشد. منبرهای ما مریض است باید در خطبه ها شعر و تاریخ و خواب در حداقل باشد و سخنرانی بر اساس قرآن باشد.
وی اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: در قرآن خداوند بزرگترین غضبش را اینگونه مطرح می فرماید: " تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ" نزدیک است که آسمانها بشکافد..." وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ" و زمین شقه شقه شود "وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا" کوهها تکه تکه شود چرا؟ چون گفتند "أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا" خداوند بچه دارد. اگر کسی خداوند را جسم توصیف کند اگر زمین و آسمان بشکافد، جا دارد و آن وقت ما این مطالبی که کاملا ضد قرآن است را در کتابهای درسی وارد کرده ایم. ما وقتی که عرفان مان را از مثنوی می گیریم به این خباثت ها می افتیم که خداوند بزرگترین غضبش را در این خصوص بیان می کند. موسی(ع) مبعوث شده تا خرافات را از بین ببرد اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء است.
حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم بیان تفسیر قرآن در شبهای قدر گفت: ما هنوز به عنوان یک مکتب به قرآن نگاه نکرده ایم. مگر در شب قدر قرآن نازل نشده است، چرا نباید قرآن در این شبها سهمی داشته باشد.
وی بر لزوم تفسیر قرآن به زبان روز تأکید کرد و گفت: هر دو سال یکبار باید تفسیر قرآن عوض شود. برخی می گویند این تفسیر به رأی می شود در حالیکه تغییر موضوع تفسیر به رأی نیست. اگربا این وضعی که هستیم ادامه دهیم منقرض می شویم. سایت، فیلم و ... هست اما مردم فطرتا علاقه به شنیدن حق دارند برای همین باید مطالب را فشرده و ساده بگوییم چون امروزه مردم حوصله گذشته را ندارند.
وی با اظهار تأسف از نبود مبلغ و روحانی آشنا به تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تأکید کرد: باید آخوند با قرآن مأنوس باشد که اگر هر جای قرآن که دست بگذارید بتواند آن را تفسیر کند. چرا باید منتظر باشید مردم شما را دعوت کنند؟ مردم بد نیستند. ما همه امکاناتی داریم اما آمادگی نداریم. فیض کاشانی که کامپیوتر و اینترنت نداشت که ۲۰۰ تا کتاب نوشت که امام فرمود ما از ورق زدنش خسته می شویم. کامپیوتر و اینترنت هست اما جوهر نیست. ما موعظه می کنیم اما بدون قرآن.
این مبلغ برجسته تصریح کرد: چرا به جای روحانی و مبلغ دینی باید برخی از افراد احساس خلأ کنند و خودشان دست به کار بیان تفسیر قرآن شوند؟ الان در نجف تفسیر قرآن و نهج البلاغه نیست و یک کسی که کاسب است بدون اینکه درس حوزه خوانده باشد، در حال بیان تفسیر قرآن است. در اراک یک مرغداری تفسیر قرآن می گوید و ۲۲۰۰ جوان پای سخنرانی اش حاضر می شوند. وقتی شما در منبر خواب می گویید مرغ فروش بلند می شود به تفسیر گفتن.
وی افزود: چند بار اساتید دانشگاه به من مراجعه کردند و گفتند اینقدر حرص نخور از دست آخوندها که چرا تفسیر قرآن نمی گویند. شما بیا برای ما تفسیر قرآن بگو ما در دانشگاه ها این درس را فعال می کنیم و ۵ میلیون دانشجو داریم اما من فکر کردم که اینها اول می آیند شاگرد من می شوند و حرفهای من را می زنند ولی از دفعه سی ام و سی و پنجم دیگر حرفهای خودشان را می زنند و این می شود تفسیر به رأی و آن وقت من می شوم «پدر طالقانی» که منافقین با سوء استفاده از حرفهای ایشان هر اقدامی می کردند. بجنیید و الا دیگرانی می جنبند.
حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم ارتباط امام جماعت مساجد با اهالی محل خویش، هشدار داد: تبلیغ چهره به چهره در کشور ما فراموش شده است. یک زمانی ما رقیب نداشتیم اما الان دیر بجنبیم، رقیب پیدا می کنیم. من رقیب شما هستم چون مردم می گویند قرائتی به این خوبی در تلویزیون صحبت می کند چرا برویم مسجد؟! اما رقیب من شبکه های تلویزیونی است که من باید با آنها رقابت کنم و به گونه ای صحبت کنم که مردم جذب قرآن و اسلام و روایات شوند.
از تبلیغ در فضای سایبری نباید غفلت کنیم/ در منبر باید از همه ابزارهای سخنوری بهره برد از جمله بیان رؤیایهای صادق
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی با اشاره به بخشی از سخنرانی حجت الاسلام قرائتی به بیان بخشی از تجارب تبلیغی خویش پرداخت و گفت: من برخلاف آقای قرائتی که فضای سایبری را در مقابل تبلیغ چهره به چهره کم تأثیر دانستند، باید بگویم که الان ما مخاطبانی داریم که همه چیز را در فضای سایبری می بینند و خرید و فروش و بخشی از زندگی اش در این فضا می گذرد. اگر محتوای مناسب ارائه شود قطعا در این فضا مخاطبان میلیونی خواهیم داشت. اگر ما از این فضا غافل شویم دیگرانی مثل رژیم صهیونیستی و غیره برای آنها برنامه ریزی دارند و به آنها تغذیه فکری می دهند.
وی افزود: من برخلاف آقای قرائتی تأکید می کنم که هیچ چیزی را نباید تضعیف کرد هم بیان خواب، هم بیان شعر و تاریخ و غیره در سخنرانی و تبلیغ لازم است چون روایت داریم وقتی پیامبر(ص) صبح از خواب بیدار می شدند از اصحاب و اطرافیانشان می پرسیدند چه کسی رؤیای صادقه دیده است.
ارسال نظر