قالیشویی بانو _استیکی
۱۲۵۹۷۱۷
۱۹۹
۱۹۹
پ

تغییرات تیم ملی با کی‌روش از روسیه تا قطر

تیم ملی فوتبال کشورمان ۴ روز دیگر به مصاف تیم ملی انگلیس خواهد رفت تا اولین بازی خود در مرحله گروهی جام‌جهانی قطر را انجام دهد.

فرهیختگان: تیم ملی فوتبال کشورمان ۴ روز دیگر به مصاف تیم ملی انگلیس خواهد رفت تا اولین بازی خود در مرحله گروهی جام‌جهانی قطر را انجام دهد. یک دیدار حیثیتی و بسیار حیاتی برای دو تیم که توجه میلیون‌ها ببننده را در سرتاسر جهان به خود جلب خواهد کرد. در دوره قبل ایران اولین بازی خود را مقابل مراکش که تیم ضعیف‌تری نسبت به پرتغال و اسپانیا بود انجام داد اما الان شرایط کاملا برعکس شده و ایران باید در گام اول با سرگروه مصاف کند. انگلیسی که با دو جین ستاره وارد جام شده تا شانس خود را برای قهرمانی امتحان کند. 

این سومین دوره پیاپی است که ایران با کارلوس کی‌روش وارد مسابقات جام‌جهانی می‌شود و خیلی از بازیکنان فعلی تیم ملی دومین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کنند. نفراتی که با چند سال بازی در فوتبال اروپا بسیار پخته‌تر از قبل شده و دیگر چیزی به نام ترس در وجود آنها در رقابت‌های پیش‌رو وجود ندارد و این بزرگ‌ترین امتیاز تیم فعلی کی‌روش است. برای اینکه بررسی دقیق‌تری درخصوص نفرات تیم ملی در مقایسه با دور قبل داشته باشیم، به‌طور دقیق در پست‌های مختلف به این موضوع پرداختیم. 

  خیال راحت کی‌روش از خط دروازه 

در دوره قبل علیرضا بیرانوند به‌واسطه روزهای خوبی که در پرسپولیس در مسابقات داخلی و لیگ قهرمانان آسیا داشت توانست به دروازه‌بان اول تیم ملی در جام‌جهانی تبدیل شود. اگرچه او در بازی‌های مقدماتی همان دوره هم جایگاهی ثابت در تیم ملی برای خود دست و پا کرده بود. بیرانوند در بازی اول با مراکش چند توپ خوب را مهار کرد و ترسش حسابی ریخت. بیرانوند اولین گلش در جام‌جهانی را در بازی با پرتغال از روی یک ضربه استثنایی توسط کوراشما دریافت کرد. گلی که باعث شد بیرو تا دقایقی شوکه باشد. با این حال او در همین بازی پنالتی کریس رونالدو را مهار کرد تا روحیه‌اش را بازیابد. در دیدار با اسپانیا هم گلی که کاستا زد کاری از دست بیرانوند بر نمی‌آمد. بیرانوند بعد از آن جام‌جهانی برخلاف انتظار روند چندان رو به رشدی نداشت. در جام ملت‌ها در بازی با ژاپن که حساس‌ترین بازی ایران بود بیرو عملکرد معمولی از خود ارائه داد. بعد از آن در پرسپولیس هم بیرو فراز و نشیب داشت تا اینکه راهی فوتبال اروپا شد. بیرو در فوتبال اروپا دو سال بد را سپری کرد تا جایی که در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی کم‌کم جایگاه خود در تیم ملی را از دست داد. همین اتفاق باعث شد بیرو تصمیم بگیرد به فوتبال ایران برگشته و با درخشش دوباره در پرسپولیس بتواند پیراهن شماره یک تیم ملی را در جام‌جهانی 2022 بر تن کند. اتفاقی که در حال رخ دادن است. بیرو فصل خوبی را با پرسپولیس شروع کرد و با احیای دوباره به ترکیب اصلی تیم ملی راه پیدا کرد. در کنار بیرو سیدحسین حسینی هم بهترین دوران فوتبالش را سپری می‌کند و پیام نیازمند هم در اوج آمادگی است. حتی امیر عابدزاده که تیمش در اسپانیا قعرنشین است آنقدر تجربه و آمادگی دارد که در صورت بازی کردن بتواند خیال سرمربی تیم ملی را در خط دروازه راحت کند. حتی خود کی‌روش هم قبل از رفتن به قطر اعتراف کرد که آنقدر گلرهای خوب و آماده در اختیار دارد که نتوانسته بیشتر از یک نفراز آنها را خط بزند. هر چند محمدرضا اخباری هم شرایط ایده‌آلی داشت. 

  مدافعان پخته و هماهنگ

در روسیه مدافعان حاضر در لیست تیم ملی مجتبی حسینی، پژمان منتظری، روزبه چشمی، محمدرضا خانزاده و مرتضی پورعلی‌گنجی بودند. مدافعانی که در شرایط خوبی در دوره قبل حاضر شدند. هر چند دو نفر آنها یعنی منتظری و خانزاده فرصت بازی کردن را پیدا نکردند. حالا از این جمع پورعلی‌گنجی، چشمی و حسینی در قطر هستند. با این تفاوت که چشمی به یک خط جلوتر رفته و احتمالا در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. حسینی با بازی در روسیه توانست سرنوشت فوتبالی خود را تغییر دهد و حالا بعد از چند سال بازی در سوپر لیگ ترکیه در قطر حاضر شده است. پورعلی‌گنجی زوج او در روسیه هم شاید در دوره قبل آماده‌تر بود اما الان هم مطمئنا اگر شرایط بدی داشت در لیست نهایی کی‌روش قرار نمی‌گرفت. اما دو مدافع آماده و هماهنگ دیگر هم در اردوی تیم ملی حضور دارند. شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان که اولین بار در زمان گابریل کالدرون در کنار هم بازی کردند. زوج آنها در پرسپولیس به بهترین شکل ممکن جواب داد و دراگان اسکوچیچ این زوج را در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هم به کار گرفت که اتفاقا خوب جواب داد. حالا انتخاب با کی‌روش است که از چه مدافعانی در قطر استفاده کند اما قطعا دست او در پست دفاع میانی به‌خوبی باز است. 

  گزینه‌های قبلی + یک تازه‌وارد

کی‌روش برای جام‌جهانی روسیه میلاد محمدی و حاج‌صفی را به‌عنوان دفاع چپ در لیست قرار داد و هر دو بازیکن در لیست فعلی تیم ملی حضور دارند. با این تفاوت که حاج‌صفی این بار نامش در بین هافبک‌ها دیده می‌شود. در واقع دفاع چپ دیگر ابوالفضل جلالی است. بازیکنی که در بازی ایران و اروگوئه با عملکرد خوبش نظر مرد پرتغالی را جلب کرد. قطعا محمدی با تجربه‌تر از دوره قبل شده و بعید است بخواهد با اوت دستی خودش را نشان دهد! از بازی‌های دوستانه اخیر تیم ملی سخت می‌شود حدس زد که دفاع چپ تیم ملی در قطر محمدی خواهد بود یا جلالی. شاید حتی حاج‌صفی یا امیری!

  رامین این بار رقیب جدی دارد

رامین رضاییان بازیکن مورد علاقه کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی روسیه و جام ملت‌ها بود. در روسیه کی‌روش از پژمان منتظری که به‌عنوان دفاع راست ذخیره در لیست قرار گرفته بود استفاده نکرد از این جهت که به رامین اعتماد کامل داشت. حالا برای بازی‌های قطر رامین یک رقیب سرسخت مثل صادق محرمی را در کنار خود می‌ بیند. بازیکنی که از غیبت رامین در اردوی اتریش نهایت استفاده را برد و یک بازیکن سرحال و پخته در سمت راست خط دفاع ایران نشان داد. بدون تردید کار کی‌روش برای انتخاب دفاع راست تیم ملی خیلی سخت است. شاید او تصمیم بگیرد برای بازی دفاعی از محرمی استفاده کند و در بازی تهاجمی‌تر از رامین. شجاع خلیل‌زاده هم می‌تواند مانند منتظری گزینه غیرتخصصی برای این پست باشد. 

  دست باز کی‌روش در خط هافبک

تیم ملی در چند سال اخیر همواره در خط هافبک مهره‌های خوب و تاثیرگذاری در اختیار داشته است. در روسیه نفراتی چون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، وحید امیری و امید ابراهیمی 7 هافبک تیم ملی بودند. کی‌روش برای قطر هم همین تعداد را با خود در این پست برده است. در این میان امیری، قدوس، عزت‌اللهی و جهانبخش همچنان از وزنه‌های اصلی خط هافبک تیم کی‌روش به حساب می‌آیند. روزبه چشمی، احسان حاج‌صفی، علی کریمی و احمد نوراللهی هم دیگر نفرات خط هافبک فعلی تیم ملی هستند. اینکه کی‌روش بخواهد از کدام یک از این نفرات در قطر استفاه کند مشخص نیست اما نکته جالب اینکه جهانبخش تنها هافبکی است که در سه دوره جام‌جهانی در لیست نهایی کی‌روش بوده است. پیداست که در خط میانی هم دست کی‌‌روش حسابی باز است و او نفراتی با قابلیت‌های مختلف در لیست دارد. شرایط خط میانی تیم ملی به قدری ایده‌آل است که میلاد نورافکن و میلاد سرلک دو تن از بهترین هافبک‌های فعلی لیگ جایی در لیست نهایی نداشتند. حتی امید ابراهیمی هم در بازی با نیکاراگوئه مصدوم شد و جام‌جهانی را از دست داد. البته که در دو دوره قبل هم شجاعی و دژاگه از مهره‌های تاثیر‌گذار تیم ملی در خط هافبک بودند اما عزت‌اللهی، چشمی، قدوس و البته جهانبخش در اوج پختگی راهی قطر شده‌اند. حتی احمد نوراللهی هم که اولین جام‌جهانی خود را تجربه می‌کند کم‌تجربه نیست و در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی از نفرات تاثیرگذار بود. 

  نفرات چشم‌نواز در خط حمله

شاید به اعتقاد خیلی‌ها تیم ملی با یک مهاجم در جام‌جهانی بازی خواهد کرد و وینگرها به نوعی بیشتر در کارهای دفاعی شرکت خواهند کرد تا خط حمله، اما کارلوس کی‌روش این‌طور فکر نمی‌کند. به این خاطر او در آخرین مصاحبه‌اش وینگرها را در بین مهاجمان قرار داد تا به نوعی بگوید که لیست تیمش را متعادل بسته است. مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، وحید امیری، کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی و سردار آزمون نفراتی هستند که عناصر تهاجمی ایران را در جام‌جهانی قطر تشکیل می‌دهند. البته جهانبخش را هم می‌شود در بین این نفرات قرار دارد. به هر حال او قابلیت‌هایی دارد که چه در کناره‌ها و چه خط میانی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. کاری که مسعود شجاعی و اشکان دژاگه در جام‌جهانی روسیه انجام می‌دادند. حتی سامان قدوس که خصوصیات بازی او هم شبیه جهانبخش است. 

برای خیلی‌ها این سوال است که سردار آزمون نوک خط حمله ایران در جام‌جهانی خواهد بود یا مهدی طارمی. در دو بازیکن در دوره قبل هم به تناوب به خط حمله رفته و در کناره‌ها به کار گرفته می‌شدند. بدون شک هم سردار و هم طارمی نسبت به چهار سال پیش خیلی با تجربه‌تر و پخته‌اند. اگر طارمی در روسیه تجربه الان را داشت به‌طور قطع ایران یکی از تیم‌های صعود‌کننده به مرحله حذفی بود. به خاطر همین است که خیلی‌ها با وجود طارمی و آزمون در خط حمله فعلی این اعتقاد را دارند که اگر به‌مانند دوره قبل بتوانیم دروازه حریفان‌مان را تهدید کنیم به گل‌های بیشتری خواهیم رسید. علی قلی‌زاده هم یکی دیگر از نفرات تهاجمی تیم ملی است که شاید در روسیه در نقش یک توریست حاضر شد و بازی‌ها را از روی سکوها تماشا کرد اما الان او یک مهره خلاق و تاثیر‌گذار در تیم کی‌روش است. 

قلی‌زاده هم می‌تواند یکی از مهره‌های سرنوشت‌ساز کی‌روش برای ایجاد موقعیت گلزنی مقابل حریفان باشد. بازیکنی با سرعت بالا و کیفیت خوب دریبل‌زنی که تیم ملی در مقطع فعلی بیش از هر زمان دیگری به چنین مهره‌ای نیاز دارد. 

تک‌تک عناصر تهاجمی تیم ملی در لیست فعلی توانایی گلزنی در قطر را دارند و این موردی است که به‌طور حتم حریفان تیم ملی به آن رسیده‌اند. شاید در هیچ مقطعی در جام‌جهانی ایران در خط حمله چنین مهره‌های خوبی را یک‌جا در اختیار نداشته است. مخصوصا بازیکنی مثل مهدی طارمی که حال تیم‌هایی چون آرسنال، چلسی و... را مشتری زمستانی خود می‌بیند. چه بسا طارمی با درخشش در همین جام‌جهانی بتواند راهی یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج