۱۲۱۸۶۴۲
۷۶
۷۶
پ

نگاهی به مهم‌ترین کلیدواژه‌های لیگ بیست‌ویکم

چند روزی هست که بیست‌ویکمین دوره از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسیده و تب و تاب آن فروکش کرده است.

بهروز رسایلی در روزنامه همشهری نوشت: چند روزی هست که بیست‌ویکمین دوره از مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسیده و تب و تاب آن فروکش کرده است. در این فضا شاید بد نباشد تعدادی از کلیدواژه‌های مهم به‌جا مانده از این فصل را زیر ذره‌بین ببریم و به بهانه آن، بعضی اتفاقات مهم فصل را مرور کنیم.

  من به اینها نمی‌بازم: فرهاد مجیدی از استقلال رفت، اما یک جمله از او برای همیشه به یادگار ماند: «من به اینها نمی‌بازم.» در اصل مجیدی این جمله را در مورد دربی حذفی فصل گذشته به زبان آورده بود، اما بعدا از سوی هواداران و رسانه‌ها بسیار پرتکرار شد و به نوعی در قالب تئوری و شعار استقلال درآمد. در نهایت هم آبی‌ها در حالی فصل را به پایان رساندند که به نخستین قهرمان بدون شکست تاریخ لیگ برتر تبدیل شدند. باور کنید کلمات «انرژی» دارند و گاهی مسیر را به شما نشان می‌دهند.

  امتیاز معیشتی: بعد از تغییر نتایج ۳بازی گل‌گهر و افزوده شدن ۲امتیاز به‌حساب استقلال، هواداران پرسپولیس در فضای مجازی به شوخی این امتیازات را «کمک معیشتی» دولت به حریف سنتی قلمداد کردند! به شکلی عجیب در گذر زمان این واژه وارد ادبیات مسئولان رسمی‌تر پرسپولیس هم شد. این مدل اتهام‌زنی‌ها البته در فوتبال ایران مسبوق به سابقه است. قبلا هم استقلالی‌ها برخی از قهرمانی‌های پرشمار پرسپولیس را «جام اسنپی» می‌خواندند.

  قوی‌تر از بهانه: عامل به‌وجود آمدن این کلیدواژه حمید مطهری بود. دستیار یحیی گل‌محمدی همیشه علاقه خاصی به استفاده از ادبیات شیک و جملات قصار داشته است. او در گذشته که دنیا به کام پرسپولیسی‌ها بود کلی جمله خوشگل به زبان می‌آورد و به دیگران توصیه می‌کرد به جای بهانه‌جویی، بیشتر کار و تلاش کنند. مطهری می‌گفت: «شعار ما در پرسپولیس این است که مثل گلادیاتور بجنگ و مثل پادشاه زندگی کن» یا «برای تعبیر خواب‌هایتان، ابتدا باید از خواب بلند شوید.» با این حال مشهورترین جمله او که در این فصل علیه خودش استفاده شد این بود: «قوی‌تر از بهانه‌هایتان باشید.» امسال که خود مطهری و البته یحیی گل‌محمدی رو به فرافکنی و توجیه آورده بودند، رقبا مدام این جمله حمیدخان را به او یادآوری می‌کردند.

  ادمین‌های 16ساله: این هم از کلیدواژه‌های کشف‌شده از دل سخنان گهربار حمید مطهری بود. او اواخر فصل مدعی شد برخی از منتقدان پرسپولیس ادمین‌های ۱۵و ۱۶ساله هستند. این اظهارنظر با بازتاب‌های منفی زیادی مواجه شد و حتی خود یحیی گل‌محمدی هم اعتراف کرد دستیارش کمی زیاده‌روی کرده است.

  زمین بی‌طرف: لیگ بیست‌ویکم یکی از بی‌سروسامان‌ترین و عجیب‌ترین فصول فوتبال ایران بود. اتفاقات آماتور بسیار زیادی در این فصل رخ داد؛ به‌طوری که مثلا لیگ به پایان رسیده بود، اما هنوز نتیجه ۳ مسابقه معلوم نبود! یکی از اتفاقات عجیب و غریب امسال هم برگزاری مسابقات متعدد در زمین بی‌طرف بود. نساجی مازندران زمین تمرین استاندارد در اختیار نداشت و در نتیجه کل فصل را برای میزبانی از رقبا سرگردان بود. عمده میزبانی‌های این تیم در مشهد برگزار شد. در مقطعی همین مشکل برای فجرسپاسی هم به‌وجود آمد. غیراز این، ۲دیدار رفت و برگشت پرسپولیس و سپاهان هم در زمین بی‌طرف برگزار شد که ازجمله عجیب‌ترین احکام تاریخ کمیته انضباطی به‌شمار می‌آمد.

  سه- هیچ: امسال در لیگ برتر کلا همه دنبال پیروزی ۳ بر صفر بیرون از زمین بازی بودند. این داستان از هفته دوم و عدم‌حضور پدیده مشهد در بازی با مس رفسنجان شروع شد و با ۳ بر صفر شدن ۳ مسابقه گل‌گهر به اوج خودش رسید. از آن به بعد کلی باشگاه به بهانه‌های مختلف به کمیته انضباطی شکایت کردند و خواهان ۳ بر صفر شدن بازی‌های خود شدند. آخرین دیداری که تا لحظه تنظیم این مطلب سه- هیچ شده، مسابقه نیمه‌تمام تراکتور با پرسپولیس بود که نتیجه آن به سود تیم تهرانی اعلام شد. البته ۲ بازی برگزار‌نشده دیگر هم داریم که احتمالا آنها هم سه- هیچ خواهند شد.

  قهرمانی پاک: بعد از تثبیت قهرمانی استقلال در لیگ بیست‌ویکم، محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان یک پیام تبریک برای این باشگاه فرستاد که استفاده از عبارت «قهرمانی پاک» در آن حسابی بحث‌برانگیز شد؛ طوری که انگار قهرمانی‌های قبلی مشکل داشته است. ارسلان مطهری هم در حاشیه جشن استقلالی‌ها از همین عبارت استفاده کرد. نتیجه این رویکرد آن بود که افشین پیروانی سرپرست پرسپولیس گفت: «آنقدر روی قهرمانی پاک اصرار می‌کنند که آدم به شک می‌افتد!»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج