عادل از علاقه مردم به خودش سوءاستفاده میکند؟
دو روز از انتشار خبر «بازگشت عادل فردوسیپور» میگذرد؛ خبری داغ که در فضای رسانهای به دفعات بازنشر شد و علاقهمندان این مجری سابق صداوسیما را سر شوق آورد.
روزنامه اعتماد: دو روز از انتشار خبر «بازگشت عادل فردوسیپور» میگذرد؛ خبری داغ که در فضای رسانهای به دفعات بازنشر شد و علاقهمندان این مجری سابق صداوسیما را سر شوق آورد. بعد از گذشت بیش از ۳ سال از تعطیلی برنامه ۹۰ و کوچ فردوسیپور به شبکه ورزش و تمرکز روی تهیهکنندگی برنامه فوتبال ۱۲۰ ، این روزها خبر بازگشت او مدام به گوش میرسد. با این حال دقت در متن خبر نشان میدهد نه خبری از بازگشت مجری محبوب است و نه خبری از چیزی شبیه به برنامه ۹۰. آنچه در عمل اتفاق افتاده استفاده عادل فردوسیپور از برند خود برای وایرال کردن یک اپلیکیشن جدید فوتبالی و در نهایت کسب درآمد بیشتر بوده است. آنچه از آن به عنوان بازگشت عادل نام برده میشود یک اپ فوتبالی با نام فوتبال ۳۶۰ و با شعار «فوتبال برای همه» است. تنها ارتباطی هم که با عادل فردوسیپور دارد، این است که گفته شده تیم تولید محتوای اپ همان همکاران سابق و فعلی فردوسیپور در برنامه ۹۰ و فوتبال ۱۲۰ هستند و این اپ زیرنظر او فعالیت میکند. چند جایی از اپلیکیشن هم از عکس فردوسیپور استفاده شده است. شاید در آینده از صدای این مجری سابق ۹۰ به عنوان نریشن ویدیوهای اپ هم استفاده شود. جز این اپلیکیشن فوتبال ۳۶۰ نکته قابل توجه دیگری که مرتبط با فردوسیپور باشد، ندارد.
این اپ فوتبالی مثل تمام خبرگزاریهای ورزشی دیگر ایران مجموعهای است از اخبار و پیشبینی و مصاحبه و ویدیو و عکس و... در حالی که علاقهمندان به فردوسیپور نه دنبال این چیزها هستند و نه از لحاظ دسترسی به تصاویر او به مشکل خوردهاند. احتمالا بیش از ۹۰ درصد کسانی که این اپ را دانلود کردهاند با این تصور بوده که قرار است یک برنامه ترکیبی همانند برنامه ۹۰ با اجرای فردوسیپور در زمانهای مقرر ببینند که به حواشی و اتفاقات فوتبال ایران بپردازد. در عوض با مشتی لینک و قوانین استفاده از اپلیکیشن و خلاصه بازیهایی که این روزها در تمام سایتها وجود دارند روبهرو هستند. تاکید سازندگان اپ روی این نکته که ویدیوها با همان حال و هوای ویدیوهای برنامه ۹۰ ساخته میشود هم باز به نوعی یک استفاده صرف از برندی است که قبلا ساخته شده وگرنه این روزها برنامه فوتبال ۱۲۰ دارد به همان شکل برنامه ۹۰ آیتم میسازد و این چیزی نیست که بخواهد مخاطبان را شگفتزده کند.
اینکه عادل فردوسیپور از برند خود برای دیده شدن یک اپلیکیشن و درآمدزایی استفاده میکند به هیچ عنوان انتقادبرانگیز نیست. این مجری تلویزیون سالها برای ساختن همین برند تلاش کرده و حق دارد از ثمره آن استفاده کند. آنچه توی ذوق میزند نحوه تبلیغات این اپلیکیشن فوتبالی است که به نوعی از احساسات هواداران سوءاستفاده میکند. تاکید روی «بازگشت عادل فردوسیپور» در حالی که هیچ بازگشتی دستکم آن طور که مردم انتظار دارند در کار نیست و کشاندن مخاطبان به برنامه و بالا بردن تعداد کاربران چندان درست نیست.
آنچه مردم باید میدانستند، این بود که نه قرار است به صورت هفتگی یک برنامه ترکیبی با اجرای عادل ببینند و نه قرار است گزارش او را دوباره بشنوند. همین حالا در بخش نظرات اپلیکیشن بسیاری از سوالات مردم این است که برنامه چه زمانی آغاز میشود یا قرار است به چه شکلی باشد. این یعنی مردم به دنبال یک چیز مشخص وارد این اپ شدند و حالا میبینند خبری از آن نیست. اگر این موارد قبل از نصب برنامه به هواداران فوتبال اطلاع داده میشد احتمالا درصد دانلود اپلیکیشن تا مقدار قابل توجهی کمتر میشد. اگر مردم میدانستند آنچه فوتبال ۳۶۰ ارایه میدهد همانی است که این روزها همه جا به آن دسترسی دارند احتمالا زحمت دانلود و نصب یک اپلیکیشن را به خود نمیدادند.
تنها فرضی که میتواند این انتقاد را از بین ببرد عزم فردوسیپور برای جدا شدن کامل از صداوسیماست. اینکه ممکن است فردوسیپور تصمیم گرفته باشد بعد از به سامان شدن اپلیکیشن فوتبال ۳۶۰ که عملا همان کار برنامه فوتبال ۱۲۰ را از انجام میدهد بهطور کامل با تلویزیون خداحافظی کند. این هم البته با توجه به رابطه فردوسیپور با تلویزیون بعید به نظر میرسد. فردوسیپور چند سال پیش خود را فرزند رسانه ملی دانسته بود.
نظر کاربران
عادل فردوسی پور باید مردم را درک کند و سیاست را وارد ورزش نکند.
عادل ، همیشه عادل است
شما هم میتونی پول در بیاری مردم درس میخونند و با سواد میشن که پول بیشتری دربیارن این گود و این میدان هر کس میتونه بفرماید