۱۲۰۵۴۴۵
۵۱۱۱
۵۱۱۱
پ

پپ - کلوپ؛ جنگ قهرمانی در اتحاد

حساس‌ترین نبرد فصل، جدال بزرگ سال در مسیر قهرمانی، مهم‌ترین بازی فوتبال اروپا یا هر نام دیگری که برای مسابقه امروز منچسترسیتی و لیورپول انتخاب کنند، این دیدار تا حد زیادی تکلیف قهرمانی در یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین لیگ‌های فوتبال دنیا را مشخص خواهد کرد.

روزنامه فرهیختگان: حساس‌ترین نبرد فصل، جدال بزرگ سال در مسیر قهرمانی، مهم‌ترین بازی فوتبال اروپا یا هر نام دیگری که برای مسابقه امروز منچسترسیتی و لیورپول انتخاب کنند، این دیدار تا حد زیادی تکلیف قهرمانی در یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین لیگ‌های فوتبال دنیا را مشخص خواهد کرد. در سال‌های نه‌چندان دور جدال یونایتد با لیورپول یا رویارویی فرگوسن و ونگر در لیگ جزیره تعیین‌کننده قهرمان فصل بود اما در سال‌های اخیر آبی و قرمزهای فوتبال انگلیس به یکی از حساس‌ترین دیدارهای فصل در انگلیس و حتی فوتبال دنیا تبدیل شده و هواداران دو تیم درطول فصل منتظر فرارسیدن روز این مسابقه هستند تا فاتح جدال پپ با کلوپ مشخص شود. جدال دو مربی صاحب‌سبک و باتجربه که در این سال‌ها تیم‌های خود را چندین پله ارتقا داده و به دو قدرت بلامنازع لیگ جزیره تبدیل کرده‌اند و مصاف آنها معمولا پر از اتفاقات خاص و تازه است.

تاکتیک اشتباه در بازی رفت

چلسی به‌عنوان تیم سوم جدول 14 امتیاز با سیتی صدرنشین فاصله دارد و کاملا مشخص است که این فصل هم جام‌قهرمانی در لیگ به یکی از دو تیم لیورپول یا سیتی خواهد رسید. شاگردان کلوپ تنها یک امتیاز با سیتیزن‌ها فاصله دارند و همین موضوع باعث شد تا عصر امروز یکی از داغ‌ترین جدال‌های دو تیم در سال‌های اخیر را شاهد باشیم. دیدار رفت دو تیم در آنفیلد با تساوی 2-2 به پایان رسید که بازی بسیار زیبا و پرهیجانی بود. لیورپولی‌ها در نیمه‌نخست نمایش خوبی نداشتند اما در نیمه‌دوم متحول شدند و دو بار از میهمان خود پیش افتادند اما هر دوبار آبی‌ها توانستند به بازی برگشته و درنهایت با یک امتیاز بندر لیورپول را ترک کنند. کلوپ پس از آن مسابقه گفت که بین دو نیمه و با توجه به اتفاقاتی که در زمین رخ داده بود، تصمیم گرفت ریسک کرده و تیمش را در نیمه‌دوم هجومی‌تر راهی زمین کند. همین تغییر اگرچه باعث شد تا این تیم دو گل بزند اما خط دفاعی آنها هم آسیب‌پذیرتر شد و درنهایت هواداران بازی جذابی را تماشا کردند.

کلوپ در تشریح تاکتیک‌های حریف می‌گوید: «سیتی همیشه به‌دنبال حفظ توپ و ارائه فوتبالی مالکانه است. اگر به آنها فضا ندهید و به‌خوبی راه‌های ارتباطی این تیم را ببندید به مشکل می‌خورند. کاری که ما در بازی رفت کردیم، ارائه فوتبالی تهاجمی‌تر و رو به جلو در نیمه‌دوم بود. استراتژی اصلی آنها حمله از وسط و استفاده از فضای پشت مدافعان میانی است. این پلن نخست آنهاست اما اگر میانه زمین را ببندید چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها به سرعت حمله از کناره‌ها را انتخاب می‌کنند و با استفاده از وینگرهایی که باز بازی می‌کنند تلاش دارند تا پشت مدافعان کناری را هدف بگیرند. ما هم از دو هافبک خود یعنی هندرسون و کورتیس جونز خواستیم فقط درصورت نیاز در حملات شرکت کنند و بیشتر در میانه زمین بمانند و به این ترتیب به حریف اجازه طراحی حملات‌شان را ندادیم. وقتی تصمیم گرفتیم تغییر استراتژی داده و رو به جلو بازی کنیم توانستیم به آنها ضربه زده و گل‌های زیبایی به ثمر برسانیم.»

این نخستین‌بار نبود که لیورپول برابر این رقیب خود تصمیم به ارائه فوتبال تهاجمی گرفته و ثمره آن را هم دیده بود. در سال 2018 دو تیم در مراحل حذفی لیگ قهرمانان رودرروی هم قرار گرفتند و لیورپول در دیدار رفت تنها در عرض 31 دقیقه 3 بر صفر پیش افتاد تا عملا کار سیتی در همان نیم‌ساعت تمام شود. 17 ماه بعد در لیگ برتر نیز اتفاقی مشابه رخ داد و قرمزها این‌بار در 51 دقیقه به چنین برتری جالب‌توجهی دست پیدا کردند. کلوپ در بازی رفت این فصل هم بین دونیمه به‌خوبی توانست تیمش را تهییج کرده و اعتماد‌به‌نفس لازم برای حضور در این دیدار مهم را به شاگردانش داد؛ اتفاقی که در نیمه دوم کاملا مشخص بود و بازیکنان شجاعانه‌تر به سمت دروازه رقیب یورش می‌بردند.

کلوپ معترف است تیمش در نیمه‌نخست استراتژی مناسبی نداشت و به نظر می‌رسید تاکتیک‌های او در این نیمه جواب نداده است: «خداراشکر که فوتبال دو نیمه دارد و می‌توانید در وسط بازی تغییرات لازم را اعمال کنید. در نیمه نخست کاملا اشتباه بازی کردیم و در ادامه توانستیم اشتباهات‌مان را اصلاح کنیم. با وجود نمایشی که در نیمه اول داشتیم کسب یک امتیاز از این بازی رضایت‌بخش بود.»

مسلما سرمربی آلمانی در بازی عصر امروز اصلا به فکر کسب حداقل امتیاز نخواهد بود و به‌خوبی می‌داند که با توجه به دیدارهای باقی‌مانده دو تیم و روندی که گواردیولا و تیمش در هفته‌های اخیر داشته‌اند، لغزش در این مسابقه به قیمت ازدست‌رفتن جام‌قهرمانی این فصل خواهد بود. این آخرین بازی دشوار سیتی برابر بیگ سیکس (6 تیم برتر جزیره) خواهد بود و سایر دیدارهای آنها تا حدی راحت به نظر می‌رسد اما لیورپول در ادامه فصل باید با یونایتد و تاتنهام دیدار کند و به همین دلیل نباید در این مسابقه بازنده باشند.

تمجید از بهترین مربی دنیا

در سال‌های اخیر شاهد جدال‌های جالبی بین مربیان بزرگ فوتبال اروپا بوده‌ایم؛ از فرگوسن-ونگر گرفته تا گواردیولا-مورینیو و ونگر-مورینیو و در این چند فصل یکی از تماشایی‌ترین و پرچالش‌ترین مصاف‌ها را این دو چهره آلمانی و اسپانیایی داشته‌اند. آنها امروز در لیگ برتر، هفته بعد در نیمه‌نهایی جام حذفی و شاید ماه بعد در فینال لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌روند و این تقابل‌ها پر از نکات تاکتیکی و ایده‌های جدید فنی است. سیتی معمولا در بازی‌ها با پاس‌های پرتعداد و کوتاه به‌دنبال دراختیار گرفتن بازی و استفاده از نقاط ضعف حریف است اما پرسینگ شدید لیورپول یکی از اصلی‌ترین نقاط‌قوت آنها محسوب می‌شود که در بازی رفت باعث شد شاگردان گواردیولا کمترین درصد مالکیت توپ و همچنین پایین‌ترین تعداد پاس صحیح در طول فصل را داشته باشند. مثلث تهاجمی قرمزها که نخستین خط پرس را در زمین تشکیل می‌دهند در هر بازی دوندگی زیادی دارند تا مانع بازی‌سازی مدافعان حریف شوند اما سیتی نشان داده برابر این تاکتیک بازهم تغییر روش نمی‌دهد و با صبر و حوصله کار را با پاس‌های پرتعداد از خط دفاعی آغاز می‌کند. اگر آنها بتوانند به سلامت توپ را به خط میانی برسانند، آن وقت نوبت به دی‌بروینه و برناردو سیلوا می‌رسد که با پاس‌های طلایی خود پشت مدافعان لیورپول، مهاجمان را صاحب موقعیت گلزنی کنند.

جالب اینکه رویارویی پپ و کلوپ در این سال‌ها کمتر با حاشیه و دعواهای معمول بین مربیان جنجالی فوتبال جزیره همراه بوده و حتی اخیرا سرمربی آلمانی قرمزها گفته بود که گواردیولا بهترین مربی دنیاست: «به نظر من گواردیولا بهترین مربی کنونی جهان است و فکر نمی‌کنم کسی در این‌باره تردیدی داشته باشد. شاید او در این سال‌ها کمتر در لیگ قهرمانان موفق بوده اما نباید دستاوردهایش در تیم‌های مختلف را نادیده گرفت. واقعا کسانی را که مخالف این نظریه هستند، درک نمی‌کنم.»

این تعارفات جالب در نشست خبری با واکنش مربی اسپانیایی روبه‌رو شد و او در پاسخ به صحبت‌های رقیب امروز گفت: «واقعا اینگونه نیست و خودم را بهترین مربی دنیا نمی‌دانم. دوست دارم اینگونه باشد اما واقعا فکر نمی‌کنم به این سطح رسیده باشم. اگر من به دستاوردی رسیده‌ام باید بگویم بیشتر به‌خاطر تیم و بازیکنان فوق‌العاده‌ای بوده که دراختیار داشته‌ام. البته پول‌های زیادی که هزینه کردیم هم در این موفقیت‌ها تاثیرگذار بوده است. من هنوز درحال یادگیری و لذت‌بردن در کارم هستم و تلاش می‌کنم تا به مربی بهتری تبدیل شوم.»

اگرچه کلوپ از همتای اسپانیایی خود تمجید کرده است اما نباید فراموش کرد که او هم در این سال‌ها توانسته لیورپول را به یکی از غول‌های فوتبال اروپا تبدیل کند و دوباره آنها را به جمع مدعیان فتح لیگ برگرداند. خریدهای هوشمندانه این مربی آلمانی جام‌های متعددی را برای این باشگاه پرطرفدار انگلیسی به ارمغان آورده و بسیاری کلوپ را معمار دوران نوین لیورپول می‌دانند. او همچنان به‌دنبال ساخت تیمش برای آینده باشگاه است و بازیکنانی که اخیرا به خدمت گرفته هم نشان داده‌اند که با وسواس زیادی خریداری می‌شوند.

نفراتی چون جوردن هندرسون، محمد صلاح و سادیو مانه از مهم‌ترین خریدهای کلوپ بودند که به او در راه کسب قهرمانی اخیر کمک زیادی کرده‌اند. کلوپ اگرچه برخلاف سیتی کمتر به سراغ سوپراستارها و بازیکنان گرانقیمت رفته اما اکثر نفراتی که به ترکیب تیمش اضافه کرده است خیلی زود درخشیده‌اند و نشان دادند تنها هزینه‌های هنگفت ضامن موفقیت تیم نیست. لوئیس دیاز و دیه‌گو ژوتا ازجمله بازیکنانی هستند که در یک‌سال اخیر به ترکیب این تیم اضافه شده‌اند و اگرچه قیمت‌های نجومی نداشته‌اند اما به‌سرعت به نفراتی تاثیرگذار برای این تیم بدل شده‌اند.

در چنین شرایطی شاید جدایی ستاره‌هایی چون صلاح که هنوز برای تمدید قراردادش با این باشگاه به توافق نرسیده هم باعث بروز مشکل در این باشگاه نشود و با توجه به استراتژی موفقی که مالکان و سرمربی باشگاه در نقل‌وانتقالات در پیش گرفته‌اند، بعید است این تیم در سال‌های بعد هم دچار مشکل شود.

برنده بازی امروز تا حد زیادی می‌تواند خود را نزدیک به جام قهرمانی ببیند، به‌خصوص سیتی که یک امتیاز بیشتر از حریف دارد و افزایش این فاصله به 4 امتیاز باعث می‌شود حاشیه امنیت خوبی برای 7 بازی بعدی داشته باشند. دو تیم اگرچه در اواسط فصل فاصله نسبتا زیادی با هم داشتند اما شاگردان کلوپ دوباره به فرم ایده‌آل خود نزدیک شدند و به لطف لغزش‌های سیتی خود را به این تیم نزدیک کردند و حالا همین یک امتیاز فاصله باعث شده در هفته‌های باقی‌مانده شاهد رقابتی داغ و بسیار تماشایی در لیگ جزیره باشیم تا درنهایت ببینیم جام‌قهرمانی به منچستر خواهد رفت یا کلوپ می‌تواند برای دومین‌بار آن را بالای سر ببرد.‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج