۱۲۰۴۸۰۳
۵۰۸۷
۵۰۸۷
پ

امید فولاد به صعود، بیشتر از سپاهان

رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا این بار در غیاب استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود و برای فوتبال‌دوستان ایرانی چیز غریبی است.

فرهیختگان: رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا این بار در غیاب استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود و برای فوتبال‌دوستان ایرانی چیز غریبی است. در عوض فولاد و سپاهان به این دوره از رقابت‌ها راه یافتند و هر دو تیم در ماه‌های گذشته تلاش کردند تدارک خوبی برای این بازی‌ها ببینند. این دو تیم نه آنقدر بی‌تجربه هستند که حضورشان در لیگ قهرمانان را جدی نگیریم و نه آنقدر مجهز که بتوان از آنها توقع صعود داشت. 

  اول گل نخور بعد گل بزن

فولاد و سپاهان باید مقابل حریفانی به میدان بروند که تا دندان مسلح هستند. در نتیجه شاید برای آنها هم بهتر باشد که با این تفکر به میدان بروند که در ابتدا گل نخورند. این شیوه نه از سر ناتوانی بلکه به واسطه استفاده از پتانسیل دو نماینده ایران شیوه معقولی به نظر می‌رسد. در مسابقات هفته‌های اخیر چمپیونشیپ هم شاهد بودیم که اغلب تیم‌ها با همین تفکر وارد مسابقات شدند. آنها ابتدا تلاش کردند با نقاط قوت حریف مبارزه کنند و در ادامه از توانایی‌های خود برای به نتیجه رسیدن سود بردند. از این رو سپاهان و فولاد نیز به همین روش می‌توانند حداقل در ابتدای مسابقات به نتیجه بهتری برسند. 

  بازی اول مرگ و زندگی

نه‌تنها برای دو تیم فولاد و سپاهان بلکه برای همه تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بازی اول بازی مرگ و زندگی است. درواقع تیمی که در بازی اول نبازد می‌تواند برای خود از صعود به مرحله حذفی رویا‌پردازی کند. از سوی دیگر شکست در اولین بازی مثل این است که بلیت برگشت را تهیه کرده و به کشورت برمی‌گردی. در چنین مسابقاتی بازی اول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مثل این است که شما تکلیفتان را از همان ابتدا مشخص می‌کنید. برنده شدن یا حتی مساوی در اولین بازی اصلا موضوع کوچکی نیست و نمی‌توانیم راحت بگوییم حالا بازی اول را باختیم در بازی‌های بعد جبران می‌کنیم؛ چراکه وقتی بازی اول را ببازیم یک دستمان قطع شده است و دیگر توانایی و کارآمدی سابق را نخواهیم داشت. از این رو مربیان این دو تیم، باید با تمرکز روی بازی اول، تکلیف خود را در ادامه این مسابقات تا حدودی مشخص کنند. مجید جلالی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «در تورنمنت‌هایی که به‌صورت مجتمع بازی می‌کنند بازی اول بدون شک تعیین‌کننده است ولی به این معنی نیست که اگر تیمی بازی اول را از دست داد دیگر شانسی ندارد. مخصوصا سپاهان که تیم باتجربه‌ای است و می‌تواند خود را بالا بکشد. البته فولاد کادرفنی باتجربه‌ای دارد و این مهم به آنها کمک خواهد کرد. به نظر من هر دو تیم می‌توانند در بازی اول موفق باشند.» 

  یارگیری به سبک آسیایی

نمی‌توانیم بگوییم سپاهان تیم ضعیفی برای این مسابقات است؛ چراکه آنها از ابتدای فصل به خوبی یارگیری کردند و یکی از کامل‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایرانند. فولاد هم چیزی کم ندارد. آنها البته در ابتدا مشکلاتی داشتند ولی نکونام در نیم‌فصل در حد انتظار تیمش را تجهیز کرد و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفت. تحول در این دو تیم قابل مشاهده بود و باید امیدوار بود که با تکیه بر توانایی‌های بازیکنان‌شان بتوانند فوتبال ایران را سربلند کنند. کارشناس فوتبال کشورمان در این مورد می‌گوید: «دو تیم با وضعیتی که دارند و تمهیداتی که از قبل داشتند شرایط بدی ندارند. البته وضعیت سپاهان بهتر است و یارگیری خود در پست‌های مختلف را انجام داده است. مهم‌تر اینکه اغلب بازیکنانش تجربه بازی در لیگ قهرمانان را دارند. سپاهان در دو سه بازی آخر بهتر از قبل بازی کرد و نشان داد خود را برای این بازی‌ها آماده می‌کند. فکر می‌کنم سپاهان بتواند نماینده خوبی باشد. فولاد هم به همین شکل. این تیم تا جایی که فرصت بود خود را ترمیم کرد و مخصوصا هر دو تیم در دروازه مشکلات‌شان را برطرف کردند. فولادی‌ها اما یک‌سری از نفرات‌شان تجربه کمتری نسبت به لیگ قهرمانان دارند. در عوض بازیکنان خارجی خوبی دارند که در سال‌های گذشته در لیگ قهرمانان خوب کار کردند. فقط در مورد گومز نمی‌توانم اظهارنظر کنم چون هنوز چیزی از او ندیدیم و از وضعیت تمریناتش آگاه نیستیم. در نتیجه گومز تنها خارجی فولاد است که باید اولین بازی خود را انجام دهد و بعد در موردش صحبت کنیم.» 

  فولاد آماده بود سپاهان سورپرایز شد

فولاد بعد از قهرمانی در جام حذفی می‌دانست به‌عنوان نماینده ایران راهی لیگ قهرمان آسیا می‌شود ولی سپاهان این شرایط را نداشت. آنها در اصل غافلگیر شدند. هرچند این غافلگیری برایشان شیرین بود ولی فرصت کمی برای آماده‌سازی در لیگ قهرمانان آسیا داشتند. البته سپاهان تیم خوبی است ولی شاید اگر با علم به این موضوع که قرار است به‌عنوان نماینده فوتبال ایران راهی لیگ قهرمانان آسیا شود یارگیری می‌کرد چه بسا شرایط بهتر بود. مجید جلالی چندان موافق نیست و اضافه می‌کند: «من چنین نظری ندارم؛ چراکه سپاهان نه‌فقط بازیکنانش بلکه مجموعه سپاهان بهترین و حرفه‌ای‌ترین مجموعه در بین تیم‌های ایرانی است. آنها بیش از هر نماینده دیگری از ایران که تاکنون به این مسابقات راه یافتند تجربه دارند. چه از نظر مدیریتی که بسیار مهم است و چه از نظر سرمربی که چندین سال در این رقابت‌ها بازی کرد. البته بازیکنان هم در این مورد توانایی و تجربه دارند.» 

گروه فولاد و استارت با العین

فولاد در اولین بازی به مصاف الغرافه می‌رود. این تیم باید مقابل شاگردان استراماچونی بازی کند. سعید عزت اللهی و شیخ دیاباته همچون سرمربی خود به خوبی فوتبال ایران را می‌شناسند و این خطرناک است. اگر به لحاظ جایگاه دو تیم در فوتبال کشورهایشان مقایسه کنیم وضعیت فولاد بهتر است ولی این بدان معنا نیست که نکونام و تیمش کار راحتی دارند بلکه شرایط خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. از این رو چه بهتر آنکه گام اول را محکم بردارند؛ چراکه بازی دوم مقابل نماینده ترکمنستان چندان سخت نیست و تصور می‌شود می‌توان از الشباب هم امتیاز گرفت. کارشناس فوتبال کشورمان می‌گوید: «از نظر من فولاد از گروهش بالا می‌آید. این تیم در مقابل الغرافه و آخال مشکلی نخواهد داشت. مدلی که فولاد بازی می‌کند به شکلی است که دست یافتن به دروازه‌اش برای حریفان سخت است. ضمن اینکه آنها در بخش حمله به خوبی از هوش مهاجمان‌شان استفاده می‌کنند. حتی می‌توانند با استفاده از ضدحملات نتیجه بگیرند.» 

  گروه سپاهان سخت و کمرشکن

سپاهان در سخت‌ترین گروه رقابت‌های این دوره لیگ قهرمان آسیا قرار گرفته است. آنها ابتدا به مصاف پاختاکور می‌روند و در ادامه با الدحیل و التعاون بازی می‌کنند. همه این تیم‌ها مدعی هستند و بازی‌ها بسیار سخت است. شاید برای سپاهان صعود سخت باشد ولی دست نیافتنی نیست. مجید جلالی هم معتقد است این گروه خیلی سخت است و می‌گوید: «سپاهان در گروه سختی است ولی مطمئن باشید رقبا هم از سپاهان می‌ترسند. این تیم بازی‌های خوبی انجام می‌دهد و تیم کاملی است از این رو نباید ناامید بود و چه‌بسا من به این گروه خوش‌بینم. سپاهان در اولین بازی به مصاف پاختاکور می‌رود که فیزیکی بازی می‌کند. شاید ظرافت بازی سپاهان در مقابل پاختاکور به برتری این تیم ختم شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج