خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی متروکه شد
طبق اعلام مسئولان در سازمان اموال تملیکی، طی پیگیریهای به عمل آمده و صدور بخشنامهای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه و در حال تحویل به سازمان است. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایدههای عموی مطرح و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف میشود.
خبرگزاری ایسنا: طبق اعلام مسئولان در سازمان اموال تملیکی، طی پیگیریهای به عمل آمده و صدور بخشنامهای از سوی گمرک ایران، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه و در حال تحویل به سازمان است. این خودروها در نهایت به شرط صادرات در مزایدههای عموی مطرح و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف میشود.
از مدتها قبل با تغییر ضوابط واردات خودرو، ورود خودورهای بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع شد. این در شرایطی بود که در جریان واردات خودرو طی سالهای اخیر تعدادی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی به گمرک و بنادر وارد شد که با تغییر ضوابط و مقررات در لیست خودروهای دپو شده قرار گرفت و امکان ترخیص پیدا نکرد.
بر این اساس در مصوبه ۲۹ بهمن ماه سال گذشته برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک و براساس بند (۲) آن تاکید شد که ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی امکان پذیر نبوده و مشمول این مقررات نمیشود.
این که چه ضوابطی در رابطه با خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی وجود داشته و آیا تا کنون اقدامی در رابطه با متروکه شدن آنها انجام شده یا خیر، موضوعی است که میرمعینی - عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی-در رابطه با آن توضیحاتی به ایسنا ارائه کرده است.
بنا بر گفته وی دررابطه با متروکه شدن خودروها و تحویل آنها به سازمان اموال تملیکی مسائل و موانعی وجود داشت که مهمترین دلیل آن ممنوع الورود شدن این وسائط نقلیه به داخل سرزمین اصلی بوده است. از سوی دیگر دلیل عدم امکان تعیین تکلیف خودرو های زیر ۲۵۰۰ سیسی عدم صدور مجوز استاندار است که برای اخذ مجوز استاندارد نیاز به اوراق فنی و وجود نمایندگی معتبر است، اما با توجه به این که سازمان اموال تملیکی واردکننده این خودروها نیست لذا امکان صدور مجوز بر اساس ضوابط از سوی سازمان استاندارد امکان پذیر نخواهد بود و این موضوع باعث دپوی این اموال در انبارهای سازمان و گمرک میشود که کسر مدل، افت قیمت و خارج شدن از حیز انتفاع را به همراه دارد.
میرمعینی ادامه داد: براین اساس مقرر شد مراتب جهت استحضار و صدور اوامر طی گزارشی برای هیات وزیران ارسال شود تا در صورت امکان راهکار اجرایی تعیین تکلیف اموال دولت خارج از ضوابط ابلاغی استاندارد بررسی شود.
عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی با اشاره به این که خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه میشود و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرند گفت:قبلا این خودروها به دلیل ممنوعیت به سازمان تحویل نمیشدند اما در نهایت توانستیم بر اساس قانون نسبت به تحویل آنها دستورات لازم را اخذ کنیم واکنون دو هفتهای است که طی بخشنامه صادره خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به سازمان اموال تملیکی تحویل می شوند.
تکلیف خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی مناطق آزاد
اما در حالی باید خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی متروکه شود که درگزارش اخیر گمرک در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده اعلام شده بود که از حدود ۲۲۷ دستگاه موجود در گمرک خرمشهر ۷۳ دستگاه سفارش آمریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند که نسبت به ترخیص ۱۴۴ خودرو جهت تردد در منطقه آزاد و بار رعایت مقررات مربوطه اقدام شود.
بر این اساس نسبت به خودروهای اروندی که بالای ۲۵۰۰ سیسی هستند نیز اقدام شده است که میرمعینی درباره آنها توضیح داد: مناطق آزاد طبق مقررات خود مدیریت شده و مجوزهای خاص دارند، ازاین رو ترخیص خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در این مناطق فقط جهت تردد در مناطق آزاد است و در سرزمین اصلی این اتفاق نخواهد افتد.
وی یادآور شد: خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که در گمرک باقی مانده و امکان تردد در سرزمین اصلی را ندارند متروکه شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار میگیرد که در نهایت به شرط صادرات در مزایدههای عموی مطرح خواهند شد و در صورت عدم فروش به شرط صادرات به صورت اوراقی تعیین تکلیف میشود.
نظر کاربران
پول این خودرو ها ۳ سال قبل از کشور خارج شده در حالیکه هنوز این خودرو ها در گمرک بلاتکلیف هستند
اگر ممنوع بوده پس چرا گمرک از واردکنندگان تحویل گرفته و در پارکینگ گمرک نگه داشته تا الان؟؟؟!!!
اگر قانون تغییر کرده چرا عطف به ما سبق شده برای این خودروها...
ضرر اصلی برای اینگونه تصمیمات و اقدامات جاهلانه برای مردم هست که پول نفت کشور به عناوین مختلف به هدر میرود
از چند وقت دیگه با شیشه های دودی در سطح تهران حرکت میکنن همین خودروها
پاسخ ها
مال خانم زاده آقازاده
خخخخخ،حالا نگاه کنید،بیشتر این خودروها دست آقایان مسئول و آقازاده هاست، و تو تهران و شمال دوردورمیکنند......!!!!!!!
پراید بالای چندهزاره ؟
پاسخ ها
مصرف بنزین این ماشینها لااقل از ماشبنهای داخلی خودمان کمتره
ای خدا لعنت کنه شرکت سایپا و ایرانخودرو رو
پاسخ ها
الهی آمین
خودروهایی که در کشورهای خلیج به عنوان تاکسی استفاده میشه اینجا لاکچری هست.
خدایا چرا ااااااا
ماشینهای خارجی نگاشون کنی کارخانه های خودروسازی ایران ارزش دارن.فکر آزاد باشه چه میکنه.تف براقتصاددولتی
برترینها چرا نظر منو سانسر میکنی
چون ترخیصکاریم و میدونیم جریان چیه سانسر میکنی
اخه به شما چه چند سی سی هستش عجب داستانیه ها..تنها کشوری که نمیگذازه ماشین های سریع و حجم سی سی بالا واردش بشه ایران هستش انگار زندانه که اجازه نمیدن هرچیزی که عشقشونه به دست مردم زندانی برسه