ریزش قیمتها در بازار خودرو
قیمت خودروها که از ابتدای هفته جاری و در پی ورود مستقیم رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، از روز گذشته و با اعلام قیمت های جدید خودروها از سوی شورای رقابت و تعیین سود حداکثر ۱۰ درصدی در معاملات بازاری، به روند نزولی خود ادامه میدهد.
خبرگزاری ایرنا: قیمت خودروها که از ابتدای هفته جاری و در پی ورود مستقیم رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، از روز گذشته و با اعلام قیمت های جدید خودروها از سوی شورای رقابت و تعیین سود حداکثر ۱۰ درصدی در معاملات بازاری، به روند نزولی خود ادامه میدهد.
امروز هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در روزهای گذشته قیمت بالای ۱۵۰ میلیونی یافته بود به کمتر از ۱۲۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ بنزینی قیمتی کمتر از ۱۱۵ میلیون تومان دارد. همچنین در گروه خودروهای خارجی، افت ۱۰۰ میلیونی قیمت مزدا ۳ از بازار به گوش می رسد.
روز گذشته رئیس شورای رقابت اعلام کرد بر اساس فرمول قیمتگذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.
برپایه این گزارش، فقط افرادی که در طول سه سال گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو دریافت نکرده باشند میتوانند برای خرید اقدام کنند و علاوه بر آن، محدودیتهای یک خودرو برای هر کد ملی، داشتن گواهی نامه و ثبت نام برای افراد بالای ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز دیروز اعلام کرد: برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و بازرسان این سازمان نظارت خواهند کرد که هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گرانفروشی بوده و با آن مقابله خواهند کرد .
در این زمینه، یک کارشناس بازار خودرو به ایرنا گفت: منتظر ابلاغ بخشنامه جدید قیمتی از سوی ایران خودرو و سایپا هستیم، اکنون همه چیز تعیین تکلیف شده و فروشندگان نیز باید تابع قوانین و مقررات باشند.
وی بیان داشت: ورود شورای رقابت و دخالت در قیمت ها، سبب شد تا شایعات افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ها فروکش کند و با شرایط یاد شده و نظارت دستگاه های ناظر، ریزش قیمت ها در بازار سرعت گرفته است.
این کارشناس با اشاره به ممنوعیت درج قیمت در سایت های خودرویی، یادآور شد: در گذشته شاهد بودیم گروه هایی در فضای مجازی به اعلام قیمت های دلخواه برای خودروها می پرداختند و نبض بازار را در اختیار گرفته بودند، اما دیگر نمی توانند به هرج و مرج در بازار دامن بزنند.
وی تاکید کرد: انجام معاملات در نمایشگاه های خودرو و دارای پروانه کسب، خواست همه فعالان این بازار است و هیچ معامله ای نباید بدون درج کد رهگیری انجام شود تا جا و مکان معاملات مشخص بوده و اگر مشکلی پس از انجام معامله پیش آمد، افراد پاسخگو باشند.
یک نمایشگاه دار خودرو در مرکز تهران نیز به ایرنا گفت: با تصمیمات اتخاذ شده از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت، افرادی که خودرو احتکار کرده بودند یا نابلدانی که به صورت احساسی اقدام به خرید خودرو کرده بودند، متضرر خواهند شد.
وی افزود: تصویب قوانین و مقررات یاد شده، دیر انجام شد و باید زمانی که اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودروها در حد یکی دو میلیون تومان بود، این اقدام انجام می شد.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: در دو سال گذشته با آشفته بازاری مواجه بودیم که هر کس به دلخواه خود بر خودرو قیمتگذاری می کرد و نظارتی هم وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: امروز دیگر صحبتی از قیمت وجود ندارد، زیرا قیمت کارخانه ای خودروها مشخص شده و حداکثر ۱۰ درصد بالای قیمت مصوب در بازار به فروش خواهد رسید.
این نمایشگاه دار اضافه کرد: در بازار پس از عید شیطنت و دروغ حکمرانی می کرد و کاسبی در کار نبود. افراد به دروغ دم از انجام معاملات با قیمت های آنچنانی می زدند، در حالی که همه چیز غیرواقعی و قیمت ها بر روی کاغذ بود؛ اما همین مسائل بر آشفته بازار دامن می زد.
وی یادآوری کرد: در سه دهه گذشته شاهد حضور پر رنگ واسطه ها در بازار هستیم، افرادی که شغل دوم شان خرید و فروش خودرو در بازار است، به طوری که از اختلاف قیمت های بازاری و کارخانه سود برده و ریالی مالیات به دولت پرداخت نمی کنند.
این فعال بازار خودرو بیان داشت: به طور نمونه افراد در سال های گذشته با ۶۰ میلیون تومان برای خودرویی همچون ساندرو استپ وی ثبت نام کردند، قیمت این خودرو در بازار تا ۲۸۰ میلیون تومان هم بالا رفت و فروشندگان بدون اینکه سهم دولت را بپردازند ۲۲۰ میلیون تومان سود به جیب زدند؛ در حالی که اگر قانون ۱۰ درصد سود در معاملات بود، این قدر سود نمی کردند.
یک فعال خودروهای خارجی نیز به ایرنا گفت: تعداد زیادی خودروی خارجی از سال های گذشته در گمرکات کشور باقی مانده، اما صاحبان آنها در تلاش برای خارج کردن آنها به هر طریق ممکن هسند.
وی یادآور شد: این خودروها با دلار ۴۲۰۰ تومانی یا حداکثر ۶ هزار تومانی وارد شده، اما امروز و با نبود نظارت لازم به قیمت روز دلار (حدود ۱۶ هزار تومان) به فروش می رسند و صاحبان خود را به سودهای چند برابری می رسانند؛ صاحبانی که اکثریت آنها نمایشگاه دار نیز نبودند.
کارشناسان خودرو، از مشخص شدن قیمت تمام شده خودروها در کارخانه، سود در نظر گرفته شده در معاملات و قیمت تمام شده برای مشتریان ابراز خوشحالی کرده و آن را منطقی ترین راهکار برای بازگرداندن آرامش به بازار تحلیل می کنند.
نظر کاربران
جالبه یه روز که قیمتها نمیره بالا بازار ثبات نسبی داره؟؟؟
باید قیمتا بیان پایین باید قوطی حلبی بشه زیر ۳۵ میلیون
پاسخ ها
با سلام خدمت ملت همیشه در صف سرمایه
گذاری کردم مفت بدیم دستتان با احترام دلال
به 35 هم راضی شدین...
پس حق دارن ببرن بالا.....
تغییر نکرده
مگه نگفتند قیمت بازار بیشتر از ده درصد نباشه.چی شد؟
کنترلی روش هست یا نه
ملت دانا== بهترین خودروهای جهان برای همه
مردم عزیز ایران نخرید جان هرکه دوست دارید مجبور میشوند قیمت ها را پایین بیاورند
پاسخ ها
سلام
اگر واقعاً. اگر
سلام
اگر واقعاً. اگر گوش شنوا باشه و یک ماه ملت خرید نکنند. قیمت ها به قبل بر نمیگرده. ولی ارزون میشه. اکر واقعاً ها واشه......
سلام
اگر واقعاً. اگر گوش شنوا باشه و یک ماه ملت خرید نکنند. قیمت ها به قبل بر نمیگرده. ولی ارزون میشه. اکر واقعاً ها واشه......
همش دروغ دارن به ملت میچپونن
همه ش الکیه
دیروز که اقای که مسول شورای رقابت بود اعلام کرد پراید 42ملیون پس در حد حرف بود از کدوم منظر ای اقا میا قیمت میده بنظر بنده تنها را اوردن قیمت ماین وارد کردن خودرو دست دوم یا نو با سود بازرگانی کم وارد بشه خودرو سازان جوابگو عرضه نیستن تقاضا زیاده عرضه کم تا زمانی که ایطور باشه هیچ امیدی به پاین اوندن نیست برادر و اقای شیبا برو روش فکر کن و بااقای سرپرست صمتتون صحبت کن او اقای که وزیر بود که با مجلسیها دست داشت تا بینم ای که معاونش بوده چطوره
پاسخ ها
سلام
قبل از ارسال یک بار بخور بعد ارسال کن. تا معلوم بشه منظورت چیه.
همش دروغه هموطنان عزیز نخرید ارابهای مرگ را با قیمت نجومی میخرید مگر از جون خودتان وخانوادتان خسته شدید
راه حل فقط ورود خودروی دسته دوم خارجی است.قیمتها پایین نیامده و اگرم بیاد در حد ده بیست تومنه
... نخرن تا درست بشه
مرگ بر دلال ای کاش قیمت مسکن هم کنترل میکردید
پاسخ ها
قیمت مسکن واجبه نه خودرو کسیکه پولداره میره سراغ خودرو مسکن نیازی حیاتی یک جامعه است ولی اینا ملت راگذاشتن سرکار
همش چرته.باید ببینیم تو عمل چه اتفاقی میفته.برکناری وزیر صمت هم معلوم شد سیاسی بوده.نه به خاطر منافع ملت.
من و این همه خوشبختی محاله...
آره اینقدر مفت شده توی مترو 3 تا میدن 1000 تومن..
واقعا حق پراید اینکه کلا خرید و فروشش کامل متوقف بشه
همچین ماشین اصلا لایق قیمت گذاشتن نیست
باید ۲۰۶ بشه ۴۰ تومن جایگزین پراید بشه
ارز داره میره بالا باز منتظر پراید ۱۵۰ میلیونی باشیم
کجا بریم بخریم ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخونه اخه؟؟؟؟؟کی میده بهمون؟؟؟
مردم آگاه باشید نخرید بزار دلالان زمین گیر شند نامردا
اگر قیمت واقعی پراید به زیر ده میلیون رساندند در این صورت باید گفت که کاری انجام گرفته است
پاسخ ها
آفرین قیمت واقعی پراید یا همو دله یا قوطی کبریت زیر 10 میلیونه..اینا همش حباب دست یه عده ... که هر قیمتی دوست دارن میزارن روش..لعنت علی القوم الظالمین...