۹۹۳۵۳۵
۲۱ نظر
۵۰۱۸
۲۱ نظر
۵۰۱۸
پ

آیا ناو کنارک مقصر حادثه دریایی بود؟

ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده اسبق گردان تکاوران دریایی در روزنامه آرمان ملی نوشت: اتفاقي که روز گذشته در منطقه دريايي کنارک رقم خورد در مباحث نظامي طبيعي است و نقاط ضعفي قطعا در اين تمرين دريايي وجود داشته است اما در علوم نظامي همواره احتمال چنين خطاهايي متصور شده است.

ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده اسبق گردان تکاوران دریایی در روزنامه آرمان ملی نوشت: اتفاقي که روز گذشته در منطقه دريايي کنارک رقم خورد در مباحث نظامي طبيعي است و نقاط ضعفي قطعا در اين تمرين دريايي وجود داشته است اما در علوم نظامي همواره احتمال چنين خطاهايي متصور شده است.

اين اتفاق در نيروي دريايي در چند دهه اخير بي‌سابقه بوده است. در حين انجام تمرين دريايي توسط تعدادي از شناورهاي نيروي دريايي ارتش در آب‌هاي جاسک و چابهار، شناور پشتيباني سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادي از دريادلان نيروي دريايي به فيض شهادت نائل آمدند. پس از اين حادثه تيم‌هاي امداد و نجات دريايي در فاصله کوتاه در محل حضور يافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخليه و به مراکز درماني منتقل کردند. نيروهاي مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدني در نجات جان همرزمان خود انجام دادند.

تعداد شهداي اين حادثه ۱۹ نفر بوده و تعداد مجروحان نيز ۱۵ نفر است که در وضعيت سلامتي مطلوبي بسر مي‌‌برند. شناور حادثه‌ ديده کنارک طي عملياتي براي بررسي‌هاي فني به محل اسکله دريايي منطقه منتقل شده است. انتظار مي‌‌رود تا بررسي دقيق تيم‌هاي کارشناسي حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌‌زني در اين خصوص پرهيز شود. در اين خصوص ناو جماران و يا شناور کنارک مي‌توان مقصر بوده باشد. احتمالا و بر طبق شنيده‌ها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است.

اين اتفاق مختص به ايران نيست و در کشورهاي ديگر نيز چنين خطاهاي انساني پيش آمده است که منجر به تلفات در ميان نيروهاي خودي شده است. رقم خوردن چندين باره چنين اشتباهاتي لزوم بازنگري در برخي امور ايمني را بيشتر مورد توجه قرار مي‌دهد. بايد در اين رابطه تشکيل جلسه داد و نقاط ضعف اين حوزه مورد بررسي قرار گيرد. با اتکا به مشورت و بررسي دقيق جزئيات مي‌توان از وقوع چنين حوادثي در آينده جلوگيري کرد. با توجه به شناختي که از فرماندهان ارتش دارم يقين دارم که به سادگي از کنار چنين مواردي عبور نمي‌کنند و به گونه‌اي عمل خواهند کرد که ديگر چنين اتفاقي رقم نخورد و نگاه علمي و بررسي دقيق همواره سرلوحه اين فرماندهان بوده است.

اين مطلبي که برخي مطرح مي‌کنند اين اتفاقات ناشي از عدم آموزش کافي در نيروهاي نظامي ايران است به هيچ وجه صحت ندارد و مقوله‌اي کاملا مجزا است. پرسنل نيروي دريايي ارتش از نظر آموزش و مهارت جز بهترين‌ها بوده و مقوله خطاي انساني نمي‌تواند ارتباطي با عدم صلاحيت يا عدم آموزش داشته باشد. اين امري است که حتي در مانورهاي زميني نيز رقم مي‌خورد و تير به نقطه‌اي اصابت مي‌کند که مقصود نبوده است که مي‌تواند نشأت گرفته از ايراد مهمات و يا موقعيت تمرين باشد و اين اتفاق در اصول نظامي طبيعي و تعريف شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • امید

    هر جای دنیا بود وزیر دفاع استفا میداد

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خخخخخخ
      مسخره ای ب خدا

      وزیر دفاع امروز باید این ایراد رو برطرف کنه ن فرار کنه

    • مهدی ۵۵

      هر جای دنیااااا اینجا ایرانه... هواپیمای مسافر بری مستعان روغن بنفشه ادرار شتر ۱۶مایل موشک اشتباه رفته .....اینجا ایرانه جانم قیمت خودرو بورس آمار کورونا اینجا ایراااانه جانم

    • ..... به من نچسب ...

      ... فعلا" مقصر.. کشف نشده.!!

  • بدون نام

    الان این چی گفت خودش فهمید اینها را که همه میدانند.

    پاسخ ها

    • صدرا

      والا منم نفهمیدم..زبان مریخی بود

  • بدون نام

    در خود اطلاعیه ویدیویی ارتش علت به طور ضمنی گفته شده :اشتباه تشخیص حسگر موشک تولید شده در صنعت که چون سطح مقطع این کشتی بزرگتر بوده با خطای ۱۶ مایل!به جای هدف اصلی به طرف این کشتی منحرف شده.
    گویا موشک از تولیدات داخلی بوده.

  • بدون نام

    اشتباهش این بود وقتی که موشک شلیک شد می باست جاخالی بده که بهش نخوره

    پاسخ ها

    • بدون نام

      این آمریکا نامرد بوده که باعث‌ انحراف موشک شده ‌تا به ناوکنارک اصابت‌کند

  • بدون نام

    وقتی در هدایت موشک از تکنولوژی ۲۰ سال پیش استفاده میشه یعنی بعد از شلیک سیستم هدایت موشک به طور اتوماط عمل میکنه ودیگر هیچ کنترلی در هدایت نیست باید هم دچار خطا بشه ، الان تمام کشورها در هدایت موشک از سیستم مثلث (موشک—،ماهواره یا هواپیما،—هدف) استفاده میشه .ارتش کارامد یعنی ارتش مدرن وبه روز

  • بدون نام

    پنهان کاری...

  • بدون نام

    خب معلومه که هر کسی که دستور شلیک الکی و بی حسابی را صادر کرده مقصر است،

    پاسخ ها

    • بدون نام

      این ماجراهم میره دنبال سقوط هواپیما

  • بی نام

    به خدا نظراتش مثل کاپیتان شهبازیه.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      درسته. خلیفه ناخدا صمدی که از دلاوران محترم نیروی دریایی هستند بخواد اینطوری روی موضوع سرپوش بذاره. البته شاید هم بهش تکلیف کردند اینطوری بگه

  • بدون نام

    تازه خیلی شانس آوردیم اسیر ندادیم.بعدهم این دشمن فرضی کیه تازگیها پیداش شده؟

  • بدون نام

    این حوادث فقط تو ایران طبیعیه نه جای دیگه

  • بدون نام

    من نمیدونم ،موشک به هواپیما اصابت میکنه ،میگن دچار حریق شد ،به ناو اصابت میکنه میگن دچار حادثه شد ،چرا اینقدر در لفافه حرف میزنید ؟ مگه ناو خاموش هم حرکت میکنه؟

  • بدون نام

    مقصر نه جمارانه نه کنارک
    مقصر اصلی کارلوس کیروشه سیستمش دفاعی بود اگه حمله ای بود ایناهم اینقد به فکر دفاع نبودن بجای خودی به عربستان حمله میکردیم میگرفتیمش

  • بدون نام

    وزیر دفاع باید توضیح بده... وگرنه مدیون شهدا می باشد

  • بدون نام

    دوستان اشتباه نه از کنارک بوده نه از جماران ،تست موشک توسط صنایع دفاع بوده،موشک که به محل میرسه بر اساس حرارت و سیگنال تغییر جهت میده سمت هدف فعال،نه سمت هدف ثابت که اهن پارس بی هیچ حرارت و سیگنالی،کنارک هم فاصله قانونی رو رعایت کرده بود،از این به بعد باید فاصله قانونی رو بر اساس انحراف موشک ایران بازنویسی کنن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج