۹۹۲۷۳۸
۳۰ نظر
۵۰۲۰
۳۰ نظر
۵۰۲۰
پ

رشد قیمت کارخانه‌ای پراید با مصوبه شورای رقابت

به گفته رئیس شورای رقابت بر اساس دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت کارخانه ای پراید حداکثر ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در عین حال رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان نیز وعده داد بازار خودرو طی یک ماه آینده متعادل شود.

خبرگزاری فارس: به گفته رئیس شورای رقابت بر اساس دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودرو، قیمت کارخانه ای پراید حداکثر ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در عین حال رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان نیز وعده داد بازار خودرو طی یک ماه آینده متعادل شود.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه مبنای قیمت گذاری باید بر اساس میزان افزایش قیمت مواد اولیه خودرو باشد، اضافه کرد: در بهمن سال ۱۳۹۷ قیمت گذاری خودرو بر اساس ۵ درصد زیر نرخ بازار انجام شد و شورای رقابت دخالت نکرد اما از آن زمان تاکنون خودروسازان باز هم زیان دادند.

وی افزود: بحث زیان فقط مربوط به قیمت نیست بلکه آن را در هزینه های نامربوط دیگر خودروساز هم باید ببینیم.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار کنونی خودرو کاذب است و فقط چند نفر این بازار را به این وضعیت دچار کردند و دستگاه های نظارتی و امنیتی باید برای کنترل این بازار و کوتاه کردن دست دلالان، ورود کنند و اگر این گروه از بین نروند بازار خودرو همچنان آشفته خواهد بود.

شیوا افزود: شورای رقابت از حدود یک سال و چهار ماه پیش از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد و ما به همه دستگاه های نظارتی کشور شکایت کردیم.

وی درباره فرمول قیمت گذاری کنونی خودرو هم گفت: پایه قیمتی بر اساس خرداد سال ۹۷ است به علاوه تورم بخشی که از آن زمان تا پایان اسفند سال ۹۸ اتفاق افتاده است. برای نمونه قیمت خودرو پراید بر اساس این قیمت گذاری در مقایسه با قیمت کارخانه حداکثر باید ۲۰ درصد اضافه شود.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر خودروسازان بیش از افزایش نرخ تورم نسبت به افزایش قیمت محصولاتشان اقدام کرده اند، به طوری که مثلا اگر قیمت تمام شده تولیدشان ۵۰ درصد افزایش یافته، آنها قیمت محصولاتشان را ۱۰۰ درصد افزایش داده اند. این معیار در تدوین دستورالعمل شورای رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

* تولید ناکافی خودرو عرضه و تقاضا را به هم می‌زند

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با اشاره به اینکه برای تعیین قیمت خودرو، ذی‌نفع‌های مختلفی دخالت دارند، گفت: خودروساز باید با تولید کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف کننده است.

وی افزود: در سال به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم اما بر اساس آمار تولید خودروسازان، تولید خودرو حدود ۷۶۰ هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع است و این تولید ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می‌زند.

تابش گفت: متأسفانه به علت اینکه کالای مصرفی را با سیاست‌های اقتصادی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کردیم در هر باز شدن سایت فروش خودرو، حدود ۵ میلیون متقاضی به سایت مراجعه می‌کنند بنابراین تقاضای کاذب در بازار وجود دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی افزود: قیمت گذاری سازمان حمایت بر اساس شاخص‌ها انجام می‌شود و منطقی بوده است.

* کاهش قیمت خودرو با رشد تولید

امیرحسین کاکایی، فعال صنعت خودرو هم گفت: اکنون انواع سازمان‌های نظارتی و امنیتی بر ۲ خودروساز اصلی نظارت می‌کنند و ۲۸ خودروساز خصوصی داریم که به علت تحریم ها، تقریباً تعطیل شدند.

وی افزود: دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف تولید پیش می‌رفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشید، تولید خودرو به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه در سال رسید.

کاکایی با تأکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش تولید خودرو شد، اضافه کرد: تحریم‌های فعلی در مقایسه با تحریم‌های دور قبل در سال ۱۳۹۱ سخت‌تر شده است.

وی گفت: اگر اقتصاد و نحوه قیمت گذاری درست شود، می‌توان تولید خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برساند.

* خودروسازان روی تولید هر خودرو 30 میلیون تومان زیان دادند

کاکایی افزود: نحوه قیمت گذاری خودرو در ۲ سال اخیر به گونه‌ای بود که هر خودروساز به طور متوسط بر روی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان زیان داد.

وی اضافه کرد: خودروساز، هر پراید را به قیمت ۷ بهمن سال ۱۳۹۷ به نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد و قیمت ۹۰ میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد.

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در این دو سال قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، گفت: قیمت گذاری خودرو یا باید بر اساس مهندسی هزینه و یا بر اساس حاشیه بازار باشد.

کاکایی افزود: خودروسازی نیاز به سرمایه گذاری دارد تا تیراژ تولید خود را بالا ببرد در این صورت پس از پنج تا شش ماه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

* سرمایه گذاری دوساله برای فروش خودرو با قیمت بالاتر

مرتضی شجاعی، کارشناس بازار خودرو نیز گفت: در وضعیت فعلی بازار و با جستجو در نشانی‌های اینترنتی، خودرو‌های صفر مدل ۱۳۹۷ را هم پیدا می‌کنیم که نشان می‌دهد برخی افراد بر روی خودرو‌های تولید داخل، دو سال سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد هم سیاست گذار و هم تولیدکننده مسیری را طی کرده که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.

شجاعی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه امریکا بوده است، اضافه کرد: راهبرد‌ها و سیاستگذاری‌های ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، زیرا اگر این چنین بود تولید خودروی پراید و یا ۴۰۵ نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط تولید، قیمت هم افزایش یابد.

* فقط چند نفر بازار خودرو را خراب کردند

در ادامه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفت: دلالی خودرو، سازمان یافته است و دلالان هم مشخص هستند و نهادهای نظارتی باید با آنها برخورد کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال از صنعت خودروسازی کشورمان می گذرد، افزود: باید داخلی سازی را ادامه می دادیم.

وی با بیان اینکه دولت پیوسته به صنعت خودروسازی ما در این ۴۰ سال کمک کرده است, ادامه داد: خودروسازی ما مشکل ساختاری دارد و مهمترین مشکل این است که خودروسازی دولتی است.

تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۱۷ درصد در خودروسازی سهم دارد و مدیر عامل را انتخاب نمی کند بلکه فقط سهامدار است.

تابش افزود: افزایش تقاضا برای خودرو از ۲۵ نفر به ازای هر خودرو در شهریور سال ۱۳۹۸ به ۲۰۰ نفر در پایان سال ۱۳۹۸ رسید.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل، خودرو باید به اندازه کافی در بازار عرضه شود, اضافه کرد: امسال هر کدام از خودروسازها مکلف شدند ۶۰۰ هزار خودرو تولید کنند.

تابش به مردم قول داد که با همت دستگاه های امنیتی، نظارتی, شورای رقابت و با سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت, در یک ماه آینده بازار خودرو متعادل شود.

شجاعی کارشناس بازار خودرو نیز گفت: از اسفند سال ۹۸ فروش فوری نداریم اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط تولید خارج می شود و اظهار نظرهایی می کنند که منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشید.

اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی که در سال ۹۸ ابلاغ شد برداشت وزارت صمت این بود که شورای رقابت باید از گردونه قیمت گذاری، حذف شود اما سازمان بازرسی کل کشور به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ گزارش های متعددی را به مقامات مختلف از جمله معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت داد تا پس از مدت قابل ملاحظه ای آقایان قانع شدند که باید شورای رقابت هم دستورالعمل تعیین قیمت خود را برای تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کند.

وی ادامه داد: در جلسه چهارشنبه هفته پیش، وزیر صمت دستور داد شورای رقابت نسبت به ارائه قیمت و فرمول قیمت گذاری اقدام کند بنابراین اکنون فضا آماده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    نفهمیدیم چی شد کسی متوجه شد؟

    پاسخ ها

    • بدون نام

      همش افزایش میدن دائم هم میگن ضرر میدن

    • بدون نام

      چرت و پرت های همیشگی . خودروسازان مردمو مجبور می کنن پراید و تیبا سوار بشن با قیمت ۶ هزار دلار. همیشه هم که دارن زیان می دن. همین الان برید نمایندگی که پرایدو با ۴۰ ملیون نمیده که ولی ۹۰ ملیون بدی می فروشه. نمایندگی ها چه فرقی با خودروساز دارن

    • بدون نام

      فرق نمایندگی با فروش ازاد اینه که اول نمایندگی باید پارکینگ اون نمایشگاهی دلال رو پر کنه بعد اگه چیزی موند ب ملتی که از طریق سایت ماشین می خرن ماشین تحویل بده‌.

  • رزمنده کردستان

    خواستند ابرورادرست کنند زدن چشماراهم کور کردن عجب قیمت گذاری ببندید دردکانتانرا

  • بدون نام

    همه این قیمت‌ها زیر دست خودتونه

  • فرهاد

    شما ها دیگه ورشکست شدید. تلاش بیهوده نکنید. لقمه را دور سر خودتون پر ندید با دنیا تعامل کنید تا از این مشکلات رهایی پیدا کنید.

  • آرمان عظیمی

    بیست درصد یعنی پراید 40میلیونی باید بشه 48میلیون،ما هستیم و شما هم هستید، یک ماه که سهله، سه ماه صبر می کنیم تا ببینیم قیمت پراید 48میشه؟؟؟؟ بعدشم برفرض قیمت کارخانه اصلاح بشه، وقتی موعد تحویل اسمی، یک سال و در عمل 18 ماه است، خیلی ها میرن سراغ بازار آزاد، واسه اونجا چه برنامه ای دارید؟؟ تا قبل عید هم پراید کارخانه ای 38 و آزاد تا 60تومن هم بود، اونی که به خودرو نیاز داره، 18ماه صبر میکنه؟؟!!!

  • بدون نام

    همش دروغ چرت پرت

  • بدون نام

    تو کشور کویت بهترین ماشین رابا پنجاه ملیون سوارمیشی بعد داخل ایران یه پراید سگی رامیگن صدملیون ...

  • بدون نام

    قیمت واقعی پراید زیر پنج میلیون تومان است ولی دزدان بی درد آنرا بالا برده اند

  • بدون نام

    ننگ بر این دولت نا کارامد این کارخانجات هم اخر تعطیل میشوند کار دست کاردان نیست حقوق ها رو نبرین بالا بلکه سوبسید به کارخانجات بدین امسال ۵۰٪ کارخانجات تعطیل میشن من ۱۲ سال پیش عضو انجمن ماشین سازان ایران بودم ما تیشه بر ریشه داریم میزنیم ملت هوشیار باشین صنعت ایران رو به نابودی ایست

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ازاین دیگه نابودتر..درضمن این گرانی وگرانی های دیگر در دولت اینده اصولگرا چنان ازبین میرود که همه یک صدا بگن کاش زودتر به اینا رای داده بودیم..این خط این نشون

  • مالمیر

    به نظرمن موقعه ای که دم از ضرر می زنند یعنی اینکه کمتر از 70درصد سود گیرشون اومده

    پاسخ ها

    • بی نام محمد رحیمی

      دو سال اجازه دهند ماشین دست دوم که یک چرخش به بهترین ماشین تولید ایران می ارزد وارد شود تا حساب کار دست تولید بی کیفیت کار خانه دار ایرانی بیاد در ضمن کار خانه های ایرانی کار گر سر با ر زیاد دارد که قیمت تمام شده را بلا میبرد

    • بدون نام

      نه تنها صرر نمیده بلکه شصت در صد هم صود میخورن بنی ادم بنی عادت نمی تونن دست از عادت بردارن بلکه روز بروز حریص تر میشن جون میدونن مردم برا تجملات پول خوبی میدن

    • علی

      اخه پرایدی که مثلا ۲۰میلیون بود البته من زیاد گفتم پس کارخانه ضررکرد اخه دلم سوخت حلبهای روغن را گرفتند پراید درست کردن بعد ۳۰ میلیون ضررکردند

  • بدون نام

    شما اجازه بدهید خودرو بدون حق گمرگی وارد کشور شود انوقت خواهید دید همین پراید را 5 تومن هم نمی خرند. وجود این خودروسازان داخلی زمینه رشد فساد را برای عده ای بوجود اورده

  • بدون نام

    شما که گفتید ما خود کفائیم تمام قطعات ما تولید داخل هستند پس چی شد

  • saftarmodarsi5372@ gmail.com

    چطور دنیا ضرر نمیکنن فقط پراید خخخخهه

  • بدون نام

    کشور بی قانون و بی حساب همینه

  • بدون نام

    این چرا هم به میخ میزنه هم به نعل

  • بدون نام

    اینجوری که دوباره پراید از۱۰۰ ملیون هم رد میشه

  • صادق

    اگه همش ضرره چرا این خراب شده رو جم نمیکنید

  • ایران

    واگذار همه ی شما به خدا امید واریم که خدا حق مردم رو از شما بگیره

  • بدون نام

    اینهمه حرف فایدش چیه ؟
    هر وقت قیمت خودرو نصف قیمت کنونی بازار شد ، بیاید بگید ما فلان کار کردیم .
    و الا هر شخصی هم میتونه پای سیخ و منقل بشینه و وعده و وعید بده

  • رضا

    اینها دغل بازی . اقایان اگر راست می گویند چرا تولید می کنند. وقتی خودشان اظهار می کنند به بازار عرضه نمی کنیم باعث گران شدن میشوند. حالا که خودشان اظهار می کنند سالی 740 هزار خودر کم داریم پس همین مقدار واردات داشته باشید.

  • امین

    بعد این همه سال یک خودرو خوب و به قیمت مناسب نمیتونیم تولید کنیم اونوقت ادعا داریم دنیا رو مدیریت کنیم فقط ادعااااا

  • بدون نام

    وقتی قیمت یک یخچال ساید ال جی بشه ۳۵ ملیون که هیچ تکنولوژی هم نداره پراید باید بشه ۹۰ ملیون کی به کیه تو این کشور مردم به گرونی عادت کردن

  • بدون نام

    پراید خودرو ملی ایران
    بخدا اگر پراید بدین به افغانستان یا عراق 2 هم ملیون نمی خرد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج