وزیر صنعت: خودروسازان شفافسازی کنند
وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را به شورای معاونین این وزارتخانه فراخواند و بر افزایش تولید از ۹۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تاکید کرد.
خبرگزاری مهر: وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را به شورای معاونین این وزارتخانه فراخواند و بر افزایش تولید از ۹۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تاکید کرد.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور را به شورای معاونین این وزارتخانه فراخواند و با آنها اتمام حجت کرد و با تاکید به ضرورت مدیریت تقاضا با افزایش تولید از ۹۰۰ هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه، به مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا دستور داد با تمام قوا و با بکارگیری همه ظرفیتهای موجود برای افزایش تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ اقدام کنند.
رحمانی تاکید کرد: خودروسازی کشور برای دستیابی به اهداف مدنظر افزایش تولید، نیازمند یک کار جهادی هستند و باید برای مردم شفاف سازی کنند عامل آشفتگی بازار کیست و منافع چه کسانی از این اتفاق تأمین میشود که به آن دامن میزنند.
وی افزود: در طول سال ۹۸ اقدامات اساسی برای اصلاح ساختار صنعت خودروسازی، فروش اموال غیر مولد، اصلاح روابط با قطعه سازان و پایبندی به تعهدات در دستور کار قرار گرفت ولی بحت واگذاری آنچنان که باید پیش نرفته است و انتظار دارم در سریعترین زمان ممکن گزارشی از روند اقدامات ارائه شود.
رحمانی با اشاره به تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص خودروسازی کشور، اضافه کرد: ایشان تکلیف ما را برای رعایت برخی الزامات در خصوص این صنعت به ویژه در شاخصهای کمی و کیفی تعیین نمودهاند و وزارت صمت برای تأمین حقوق مردم با کسی تعارف ندارد.
وی تصریح کرد: علاوه بر ضرورت بررسی دقیق عوامل ایجاد آشوب در بازار خودرو، مدیران خودروسازی باید نسبت به اصلاح جدی نحوه ثبت نام متقاضیان در سایتهای فروش خودروسازان و شفاف سازی روند جاری با تمام ظرفیتهای ممکن برای اعتماد سازی میان آحاد مختلف جامعه گام بردارند؛ مردم باید مطلع و مطمئن باشند که در بروز برخی آشفتگیهای اخیر بازار خودرو، خودروسازان منافع خاصی نداشته و حتی متضرر نیز میشوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: همزمان با اصلاح فرایندهای فروش، موضوع افزایش تولیدات با جدیت تمام در دستور کار قرار گیرد و ضرورت دارد خودروسازان به گونهای شفاف عمل کنند که نتایج اقدامات برای مردم ملموس و مورد حمایت آنها قرار گیرد و بطور مستمر اقدامات انجام شده به مردم گزارش شود.
برنامه ریزی برای فعالیت قطب جدید خودروسازی در کشور
رحمانی گفت: وزارت صمت برای پر کردن فاصله موجود در روند عرضه و تقاضا، بحث راه اندازی قطب جدید خودروسازی و احیای توان تولیدی واحدهای خودروسازی غیرفعال را پیگیری میکند و حتماً جلوی هرگونه جوسازی را خواهیم گرفت و روند موجود را متوقف خواهیم کرد.
وی افزود: مقام معظم رهبری اخیراً به عناوین مختلف از صنعت خودروسازی نام بردهاند که باید هر یک از دستورات و موارد مورد نظر ایشان، احصا و مورد پیگیری و اقدام جدی خودروسازان قرار گیرد.
رحمانی ادامه داد: هم اکنون بر خلاف سایر کشورها که به واسطه شیوع کرونا، صنعت خودروساز در سطح دنیا دچار رکود شده است، در کشور ما تقاضای بازار افزایش یافته که علاوه بر غیر عادی بودن شرایط، نیازمند اقدام عاجل در افزایش میزان تولیدات و تعدیل شرایط موجود است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این صنعت با وجود تلاشهای صورت گرفته در طول یک سال گذشته، به سبب و برخی خبرسازیهای منفی از سوی افراد سودجو و حاشیه سازی های تعدادی از واردات چی ها، انتظارات تورمی و همچنین حرکت نقدینگی جامعه به سوی آن، دچار چالش جدی شده است که فقط میتوان با شفاف سازی از این بحران عبور کند.
برخورد جدی با قیمت سازی های کاذب
رحمانی گفت: به عنوان نمونه اقدام برخی سایتهای فروش خودرو در قیمت سازی های کاذب و هیجانی از مواردی است در بروز این شرایط مؤثر بوده که با هماهنگی دادستانی کل کشور حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: یکی از ضروریات توسعه این صنعت توجه به تجربیات موفق سایر کشورها روی موضوع پلتفرم مشترک و موتور مشترک در تولیدات است که میتواند در عمل به کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز بیانجامد که هنوز اقدامات لازم با وجود تأکیدات سال گذشته عملیاتی نشده و عملکرد خودروسازان کافی نبوده است.
ضرورت اخذ مالیات از حاشیه سود مالیات
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی ما برای کنترل حاشیه بازار خودرو که به وزارت اقتصاد نیز ارائه شده و روی اتخاذ این تصمیم پافشاری نیز میکنیم، اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد خودرو است، البته در این خصوص باید تمهیدات مناسب نیز اتخاذ شود که ما با جدیت دنبال تحقق این امر هستیم.
رحمانی تاکید کرد: صنعت خودرو نیازمند اجرای برنامههای دراز مدت و مؤثرتر است و باید با اجرای کامل و دقیق برنامههای تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای همیشه از مشکلات موجود عبور کنیم.
وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ظرفیتهای بزرگ کشور در صنایعی مثل هوا و فضا و اینکه سایر صنایع به ویژه صنعت خودروسازی باید از آن الگو بگیرند؛ تصریح کرد: فرمایش ایشان به صورت ویژه متوجه بکارگیری فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی است و این صنعت نیازمند توجه جدی به بخش علمی، دانشگاهی و جذب نخبگان بوده و این اقدامات میتواند اثرات بزرگی در آینده این صنعت داشته باشد.
رحمانی تاکید کرد: صنعت خودروسازی در سال جهش تولید نیازمند یک قرارگاه اختصاصی است چرا که این موضوع قابل پذیرش نیست که هنوز برخی خودروهای ما ارزبری داشته باشند و در شرایط خاص کشور در تأمین ارز، برای ما چالش ایجاد کنند.
رحمانی در پایان با اشاره به اقدامات گسترده و موفقیتهای وزارت صمت برای کنترل بازار انواع اقلام کالایی و مایحتاج ضروری مردم در طول سال گذشته و به خصوص در ایام پایانی سال و از زمان شیوع کرونا تصریح کرد: علیرغم تمامی محدودیتها و مسائل این وزارتخانه گامهای استواری در این راستا برداشت و توفیقات فراوانی نیز حاصل شد که نباید با آشفتگیهای بازار خودرو همه این خدمات تحت الاشعاع قرار گیرد.
نظر کاربران
اخه مرد حسابی پراید90میلیونی دیگه شفاف سازی داره؟؟
تنها راهش جمع کردن بساط شرکت های خودروسازی و ازاد کردن واردات خودرو و سرمایه گذاری بروی محصولی بغیر از خودرو که سوداوری داشته باشه .حتی اگر یک شرکت تصفیه فاضلاب جای کارخانجات سایپا و ایرانخوردرو زده بشه بازده بهتری برای مملکت داره.اینشکلی هم بساط کلاهبردران جمع میشه هم کارکران از کار بیکار نمیشن
پاسخ ها
من یک ماشین چینی رو بهمن ۹۶ با ۴۵ میلیون نقد و ۴۸ تومن شرایط خریدم، دیروز ک قیمت ها رو نگاه کردم شاخ در اوردم ، یک ماشین ک بعد ۳ مدل افت کردن باید کلی افت قیمت کنه دقیقا ۳ برابر هم بیشتر شده و عمق فاجعه اونجاس ک با پولی ک من ۲ سال و چند ماه قبل و با شرایط لیزینگی ماشینی ک خریدم الان باید نقدی بری پراید بخری، بخدا اینا اصلا بوی از انسانیت و وجدان نبردن ، من حاضرم ماشینم از قیمتی ک خریدم و استفاده کردم نصفه بشه بعد ۳ سال سواری کردن ولی پراید و ماشین های ایرانی بشه زیر ۲۰ تومن
فقط توی ایران هست ک وسیله استوک رو میتونی بعد چند سال ب چند برابر قیمت اکبند بفروشی
نیاز به شفاف سازی نیست. همه چیز شفافه
بگو دزدی نکنن
همیشه همین حرفا تحویل مردم دادید ولی عملی درکار نیست
چراقیمت خودرو از کارخانه تا بازار 50درصد اختلاف داشته باشه؟
با وجود این قیمتهای نجومی چرا خودروسازان خودرو را سبدی تحویل این مافیا میدهند؟
مگر غیرازاینه که مدیران با دلالان هماهنگ هستند؟
حتی دیشب هم درگفتگوی خبری بحث همین بود
برو بابا دست همتون تو یه کاسه هست
پاسخ ها
باحرف کار درست نمیشود وهرکار عمل میخواهد شما که وزیر صنعت هستی چرا راهی بهتر پیدا نمیکند چرا برخورد نمیکند شب روز فقط حرف ولی عمل زیر صفر چرا با دللالان یا کسانی که در این افرایش خودرو دارند برخور د نمیکنید
یعنی بادلانان بیشتر گاو بندی کنید ونگذارید مصرف کننده ثبت نام کند
اره شفاف سازی کنند ولی به قیمت دست نزنید
پراید۹۰میلیونی کدام شفاف سازی؟
مگر مسئولین شفاف سازی میکنند؟
همش حرفه.همتون دستتون تویه کاسه هستش.
اگر راست می گویید واردات آزاد کنید.
تنها راه تعدیل قیمتها واردات آزاده ولی نه توسط شرکتهای آقازاده ها هرکدملی یکدستگاه بمدت محدودباارز شخصی
اول سهامداران خودرو ساز رو مشخص کن بعد دنبال شفاف سازی باش اجازه بده ملت بفهمن کیا خون مردم رو تو شیشه میکنند و همگی با هم بر علیه ملت هماهنگ هستند
اخی چقدر ترسیدن .. برو مسخره . خودتونم تو یک کاسه می خورید شما تا بخواهید قیمت درست کنید همون ۹۰ تومان ثابت میشه .. همتون گرگید فقط لباساتونو عوض می کنید
خجالت بکش یکی از دورغ گو های بزرگ خودت هستی که گند زدی به صنعت خودرو و بازار رو بهم ریختی خجالت داره این همه مردم رو بازی دادن
تو که عرضه هیچ کاری نداری فقط جا اشغال کردی
آقای وزیر،شما اگه استعفا بدی ممنون میشیم