دپوی خودروها به پایان میرسد؟
حدود ۱۰ روز از مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باقی مانده و این در حالی است که عملا تغییر قابل توجهی در جریان مصوبه جدید رخ نداده است؛ به طوریکه ۱۰۰۰دستگاهی که اکنون ترخیص شده همان خودروهایی هستند که در دور قبل تمام مراحل خروج را پشت سر گذاشته و تنها برای پایان زمان در گمرک باقی مانده بودند.
خبرگزاری ایسنا: حدود ۱۰ روز از مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک باقی مانده و این در حالی است که عملا تغییر قابل توجهی در جریان مصوبه جدید رخ نداده است؛ به طوریکه ۱۰۰۰دستگاهی که اکنون ترخیص شده همان خودروهایی هستند که در دور قبل تمام مراحل خروج را پشت سر گذاشته و تنها برای پایان زمان در گمرک باقی مانده بودند.
بعد از آنکه با مصوبه دولت از دی ماه ۱۳۹۷ تا نیمه تیرماه سال گذشته حدود ۷۱۵۰ خودرو دپو شده ترخیص شد و اتمام مهلت بیش از ۵۰۰۰ دستگاه دیگر بافی ماند، در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته و با ابلاغ مصوبه دولت برای تعیین تکلیف و ترخیص خودروها در گمرک سه ماه زمان تعیین شد تا صاحبان خودرو نسبت به این موضوع اقدام کنند.
مهلت تعیین شده در حالی پایان اردیبهشت ماه به اتمام می رسد که گزارش اخیر گمرک نشان داد اقدام چندان موثری برای تخلیه گمرک ها و بنادر از خودروهایی که سال هاست به دلایل مختلف از مشکلات ارزی گرفته تا ثبت سفارش و مغایرت با ضوابط واردات خودرو متوقف شده اند، انجام نشده است.
از گزارش گمرک این گونه بر می آید که از حدود ۵۱۰۸ دستگاه باقی مانده کمتر از ۱۱۰۰ دستگاه در حدود دو ماه و ۲۰ روزی که از زمان تعیین شده گذشته است ترخیص شده اند.
این در حالی است که این ۱۰۰۰ دستگاه مربوط به همان ۱۰۴۸ خودرویی است که در مهلت مصوبه قبلی مراحل ترخیص را طی کرده و حتی پروانه گمرکی را نیز دریافت کرده بودند ولی به دلیل پایان زمان امکان خروج پیدا نکردند، حتی در چند ماه گذشته رایزنی هایی برای ترخیص آنها انجام و وزارت صمت نیز مجوزی در این رابطه صادر کرد ولی بازهم ترخیص نشدند و فقط تمدید زمان می توانست موجب ترخیص آنها شود که اکنون این اتفاق افتاده است.
اما در مورد حدود ۴۰۰۰ خودروی دیگر عملا اقدام جدی صورت نگرفته است به خصوص در مورد ۱۱۰۰ دستگاهی که فاقد ثبت سفارش بودند و معاون فنی گمرک گفته بود که برای ترخیص آنها لازم است تا وزارت صمت نسبت به بازکردن ثبت سفارش اقدام کند، این در حالی است که تا کنون اقدامی در رابطه با ثبت سفارش آنها صورت نگرفته و ظاهرا توافقی در این باره وجود ندارد.
از سوی دیگر ۲۲۸۹ دستگاه دیگر دارای ورونده های قضایی هستند که صدور رای برای ترخیص ۶۶۸ دستگاه از آنها در در سال ۱۳۹۸ انجام شده و صاحبان آنها جهت انجام تشریفات گمرکی ، نسبت به اظهار ۳۵۸ دستگاه خودرو به گمرک اقدام کرده اند و مابقی تعیین تکلیف نشده اند.
در عین حال که در بین خودروهای باقی مانده، برخی بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند که طبق مصوبه امکان ترخیص آنها وجود نداشت و احتمالا اینکه از بین آنها تعدادی متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی رار بگیرند وجود دارد.
در مجموع با وجود رایزنی هایی که ماه ها در مورد تمدید مجدد زمان ترخیص و همچنین تعیین تکلیف مانده خودروها صورت گرفت اکنون در آستانه اتمام مهلت مصوبه جدید هنوز نتیجه مناسبی بدست نیامده است و احتمالا در این فرصت محدود باقی مانده ، حجم زیادی از ۵۱۰۸ خودرو ترخیص نخواهد شد.
نظر کاربران
تفاوت قیمت دلار باعث این اتفاقاته
پاسخ ها
تو افغانستان و عراق این پراید مارو ۲میلیون تومن هم نمیخرند.ما چقدربدبختیم که ۸۵میلیون میدیم به یه فرغون.
ما خودمون انتخاب کردیم این شکلی زندگی کنیم پس ...
دولت خودش مقصر گرانی است چرا خودروهای هیبردی رو اجازه ورود نمیدهد واردات خودروهای خارجی رو سخت میگیرن چه حمایتی چه کشکی چه ماستی پراید اشغال به این قیمت برسد
پاسخ ها
دیرورز یک فروغون خریدم واسه کار باغ دومیلیون دادم قبلا پراید میدادن
حرفی هست
وقتی خودرو انحصاری باشه همینه دولت هیچ اختیاری ندارد
پاسخ ها
ساده دولت و حکومت و ... یکی هستن برای فریب .. قضیه من نبودم دستم بود .. رو بازی میکنن سالهاست
دولت باید زمان ترخیص از گمرک را تمدید کند.به علت شیوع کرونا عملا گمرک فعالیت نداشته است
اقا دروازهای مملکتو باز کنید ملت ماشین دست ۲خارجی بخرن تا پراید لنگ بمونه رو دست سازندهای مفت خورش
چرا دپو آنهم وقتی خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز مردم نیستند
اخه چرا ی خودرو که قیمتش تو خود کشورهای اروپایی به پول ایران 90 تومن نمیشه رو باید
گمرک چندین برابر هزینه ساخت پول بگیره
این یعنی این که دوست داریم پراید رو ب زوربخیرین؟؟
یا اینکه دوست داریم کشته شدنتون رو ببینیم؟؟