دلیل افزایش عجیب قیمت خودرو در بازار
در حالی که دلالان خودرو با مانور بر مساله افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه یا خودرو توانسته اند جوی کاذب را در بازار ایجاد نمایند، پیشنهادات تازهای از سوی کارشناسان با هدف تعدیل قیمتها در بازار ارائه شده است .
خبرآنلاین: در حالی که دلالان خودرو با مانور بر مساله افزایش ۵۰ درصدی قیمت کارخانه یا خودرو توانسته اند جوی کاذب را در بازار ایجاد نمایند، پیشنهادات تازهای از سوی کارشناسان با هدف تعدیل قیمتها در بازار ارائه شده است .
هر چند ستاد تنظیم بازار در روزهای اخیر به مساله قیمت گذاری خودرو ورود کرده است و رییس شورای رقابت نیز در خصوص فرآیند قیمتگذاری توضیحاتی ارائه کرده اما هنوز تصمیمی قطعی در خصوص افزایش قیمت خودرو تحویل کارخانه اتخاذ نشد است.
در روزهای گذشته قیمت خودرو با افزایشی عجیب و معنادار در بازار روبروست. این افزایش در حالی رخ می دهد که تعداد مشتریان از یک سو به دلیل شیوع کرونا و از سوی دیگر بنا به دلایل سنتی هر ساله در بهار با کاهش روبرو بود.
رشد شدید قیمت ها سبب شد بهای پراید، خودرویی که به تازگی با خط تولید خداحافظی کرده است، در فایلهای اعلامی آگهیدهندگان تا ۹۰ میلیون تومان نیز پیشروی کند.سایر خودروها نیز بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تنها رد یک هفته تجربه کردهاند. در شرایطی که نهادهای نظارتی هشداری جدی برای ورود به بازار خودروداده اند، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرفکنندگان را مکلف کرده است نسبت به ورود به میدان اقدام کرده و با قیمتها کاذب خودرو برخودروی جدی را در دستور کار قرار دهند. قیمت خودروی تحویلی کارخانهها از سال ۹۷ تا کنون افزایشی را تجربه نکرده است.
خودرو چرا گران شد؟
اگر این سئوال را از دلالان بپرسید به احتمال قریبالوقوع افزایش قیمت خودروی تحویل کارخانه استناد میکنند. این در حالی است که فاصله قیمتی خودروی تحویل کارخانه با قیمتها در بازار چنان افزایش یافته است که حتی رشد قیمت تحویل کارخانه نیز نمیتواند این سود هنگفت موجود در این بازار را از میان ببرد.
در حالی که قیمت سمند تحویل کارخانه ۶۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است، بهای این خودرو در بازار به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. به عبارتی تفاوت قیمت این خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه به رقم عجیب ۵۸ میلیون تومان رسیده است. این وضعیت در مورد سایر خودروها نیز وجود دارد. وانت آریسان به قیمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی کارخانه تحویل میشود اما به قیمت ۸۶ میلیون و ۵۰۰ در بازار فایل شده است .
فاصله قیمتی ۲۰۶ تیپ دو در کارخانه و بازار به ۶۶ میلیون تومان رسیده و ساینا ساده ۳۴ میلیون تومان فاصله قیمتی در بازار و تحویل کارخانه دارد. وانت پراید نیز به قیمتی ۴۰ میلیون تومان گرانتر از قیمت کارخانه به فروش میرسد. این وضعیت جوی مطلوب را برای دلالان ایجاد کرده است تا تقاضای خرید خودرو را تحریک کنند.
فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودر اما دلیل دیگری را عامل رشد عجیب قیمتها و مطلوب شدن فضا برای دلالان می دانند.آنها معتقدند آغاز نشدن فرآیند شمارهگذاری خودروهای صفر کارخانهای یکی از مهمترین دلایل بروز این اتفاق است و به زودی با آغاز عملیات شاره گذاری مشکل فعلی حل شده و عرضه خودرو به بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت.
ردگیری وضعیت تقاضا در بازار
هر چند قیمتها با افزایشی شدید تنها در ۱۰ روز خیر وربروست اما ریییس اتحادیه نمایشگاهداران میگوید نور بازار هنوز سرد است و تقاضای چندانی برای خودرو وجود ندارد این در حالی است که شما مشتریان طرحهای فروش شرکتهای خودروسازی همچنان بالاست و برخی برآوردها حمایت از آن دارد به رغم اعمال محدودیتهای خاص برای فروش خودرو همچنان بخشی از تقاضا متعلق به کسانی است که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد این بازار میشوند.
گزارشهای رسیده حاکی از آن است که در کنار رصد بازار از سوی نهادهای نظارتی با هدف کنترل قیمتها، آغاز فرآیند شمارهگذاری خودروهای صفر کیلومتر کارخانه یا برای عرضه به بازار ، پیشنهاد صدور مجوز فروش فوری خودروسازان نیز ارائه شده است .
این اقدام در صورت تصویب با توجه به ظرفیت تولید کارخانه ها و طبق برآوردهای دقیق با هدف ممانعت از تضییع حقوق مصرف کنندگان اجرایی میشود . کارشناسان معتقدند صدور مجوز فروش فوری تا حدی در کنار سایر اقدامات میتواند به تعدیل قیمت ها در بازار منجر شود.در حال حاضر خودروسازان طرحهای فروش شرایطی خودرو را اجرا میکنند.
نظر کاربران
به خاطر کرونا نیست .
به خاطر بی مدیریتی است . از بس گرون شده فقط یه عده پول دار توان خرید دارن.
مقصر اصلی این بازار آ شفته دو خودرو ساز ایران خودرو وسایپا می باشند لز همه بدتر ایران خودرو می باشد بد قول دورغگو وحقه باز
پاسخ ها
مقصر اصلی خود مردمند
بروند خودرو وارد کنند حتی دست دوم فردا پراید میشود ۵ میلیون.لقمه را سالهاست دور سر میجرخونید خسته نشدید.نه خسته نمیشوند چون چنین حجم پولی برای سرکیسه کردن مردم در هیچ بازار دیگری نظیر طلا و.. پیدا نمیشود.
این زلزلها که در پیش داریم . این امراض که در حال هست همش از ظلم انسان به انسان است.اون دالالی که از صبح تا شب بدو به دنباله گرون کردن ماشین علیه ادم فقیری که با اون نون شبشودر میاره بدونه هیچ چیز در این دنیا پایدار نیست ثروتشو باد اورده باد میبره
اگر واردات ماشین آزاد شود تمام مشکل حل میشود ولی چه قدرتی باعث میشود واردات صورت نگیرید تا بتوانند بازار گل آلود کنند و ماهی بگیرنند
مگر قرار نبود سال 99 واردات خودرو خارجی دست دوم آزاد بشه چی شد
شما فقت به فکر جیب خودتان هستی
پراید آشغال ارزش ۵ ملیون ندارد شده 80 ملیون
تورا خدا دست بردارید مردم اصلن وضعیت خوبی ندارد
بعضی از مردم نون شب برای خوردن ندارد
یعنی دولت نمیتونی جلوش بگیر این همه گرونی تا کی باید کار کرد با پولی کار گیری ماشین بگیرم نا تو این مملکت فقط نفس می کشیم خیلی وقته مردیم
بخدا این پراید بدین به کشور افغانستان 2 ملیون نمی خرد
عراق ها 500 هزار تومان پراید نمی خواهد
خودرو وارد نمیکنن و این اشغالها به مردم میدن
چرا ماشین چینی مثل جک باید چند برابر بشه مگه دولت مجوز بهشون نمیده چرا قیمت در عرض یکسال چند برابر میکنند اگر واردات آزاد بشه با قیمت خیلی ارزانتر تمام میشه بگن فقط مصرف کننده میتونه یکی وارد کنه
تمام گرانیها دست دلال هاست که اونا هم عوامل خود دولت وخودرو سازان است خدا نابود کنه عاملین گرانی را یه ماشین آشغالی به این قیمتها آیا مسئولین وخد سازندگان حاضرن این حلبی فراضه ها را سوار شند یا بهتیرن ماشین خارجی را سوار میشند که اگه چپ کرد ده تا ملق هم خورد طوریشون نشه مرگ خوبه برای همسایه
ملی فهیم شما دیگه چرا هرچه گرانترش میکنن حریص ترمیشیدبرای خرید گرانی را ماخودمون دامن میزنیم
تا کی دولت میخاد به فکر رفاه مردم نباشه دولت بیاد یه انقلابی بکنه و واردات خودرو را آزاد کنه مردم از زندگیشون کمی لذت ببرن وقتی میری نمایندگی ماشینهای آشغال اینا رو بخری چقدر هم طلبکارانه با آدم برخورد میکنن دوست داری فرم های ثبت نام رو خرد کنی پرت کنی تو صورتشون ولی چکار کنی که انحصاریه
از بی لیاقتی وبی مبالاتی نامدیران که فقط فکر جیب خودشونند وملت کیلویی چند برید خوش باشید بااین لگناتون. بعد میخایم زلزله نیاد
جناب بدون دستور دولت خودرو سازها هیچ ریالی نمیتونن اصافه کنن اگر شخصی بود فورا پلمپ میکردن مال خودشون است مدیریت خودشون هستن همه نقشه ها دست خودشون است .البته خدا به ترامپ لعنت کنه کاری کرد دولت این کارها را بکنه
مقصراصلی مدیران خودروساز هستند
چرا نمیرید ازشون بازجویی کنید
وقتی سبدی خودرو تحویل افراد خاصی میدهند باید منتظر چنین حادثه ایی بود
چرا بقیه افراد نمیتونند وارد سایت شوند و ثبت نام کنند ولی افراد خاص میتونند