۹۹۰۴۹۴
۳۹ نظر
۵۰۱۷
۳۹ نظر
۵۰۱۷
پ

توقع نگاه حرفه‌ای از ایران‌اینترنشنال نداشته باشید

استاد روزنامه‌نگاری گفت: «شبکه‌هایی مانند ایران اینترنشنال سرمایه‌گذار مشخص دارند و هدف آنان اجرای سیاست دیکته‌شده کشور سرمایه‌گذار یا مجموعه سرمایه‌گذاران است در نتیجه خیلی نمی‌توانید توقع داشته باشید که وارد فضای حرفه‌ای خبرنگاری شوند و کارکرد حرفه‌ای داشته باشند.»

ایرنا: استاد روزنامه‌نگاری گفت: «شبکه‌هایی مانند ایران اینترنشنال سرمایه‌گذار مشخص دارند و هدف آنان اجرای سیاست دیکته‌شده کشور سرمایه‌گذار یا مجموعه سرمایه‌گذاران است در نتیجه خیلی نمی‌توانید توقع داشته باشید که وارد فضای حرفه‌ای خبرنگاری شوند و کارکرد حرفه‌ای داشته باشند.»

یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه علاوه بر ارائه اخبار دقیق و درست و خالص به مخاطب، پایبندی و ملحوظ نظر داشتن اخلاق است؛ اخلاق رسانه یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر برای رسانه‌هایی است که ادعای حرفه‌ای بودن دارند.

حفظ امنیت، نظم عمومی، سلامت و آرامش روانی جامعه و پرهیز از ترویج شایعات و خبرهای غیرموثق مصادیقی از اخلاق رسانه‌ای هستند. موضوعی که به نظر می‌رسد شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران و به ویژه شبکه‌ای چون ایران اینترنشنال کوچکترین اهمیتی برای آن قائل نیستند. در حقیقت شبکه‌هایی چون شبکۀ مذکور اگرچه هدف و کار خود را برای مردم عنوان می‌کنند اما نگاهی به خبرها وتحلیل‌های آنان که تلاش‌هایی مستمر برای تزریق اضطراب در جامعه و ایجاد یأس و ناامیدی در بین مردم است گویاتر از آنچه بیان می‌کنند، پرده از نیت‌هایشان برمی‌دارد.

توقع نگاه حرفه‌ای از ایران‌اینترنشنال نداشته باشید

علیرضا عبدالهی‌نژاد، استاد روزنامه نگاری و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد اضطراب اجتماعی از جانب شبکه‌هایی چون ایران اینترنشنال با اخلاق رسانه‌ای مطابقت دارد، بیان کرد: «در پاسخ به این سوال ابتدا باید یک سوال دیگر را مطرح ساخت و آن این است که «علت فعالیت آنان از یک‌سو و رشد و اقبال مخاطبان به شبکه‌های برون‌مرزی از سوی دیگر چه چیزی است؟». پاسخ به این سوال می‌تواند یک بحث پیشین و به‌عنوان مقدمه‌ای برای پاسخ به سوال شما باشد.»

وی ادامه داد: «در فضای نبود رسانه‌های مرجع تصویری در کشور و انحصارگرایی خاصی که به‌ویژه در حوزۀ تصویر و در ساحت رسانۀ اصلی یعنی صداوسیما داریم؛ چرا که در این فضا که در آن اصول حرفه‌ای رعایت نمی‌شود، کار رسانه جریان اصلی با توجه به نوع وابستگی و نوع مالکیت و مدیریت افراد و دست‌اندرکارانی که در کار تولید و انتشار محتوا هستند و کسانی که دروازه‌بانی خبر می‌کنند، تعیین می‌شود. بر این اساس مخاطبان ما دچار نوعی از عدم اعتماد نسبت به آن چیزی می‌شوند که در ساحت رسانه‌های رسمی با تأکید بر تلویزیون می‌گذرد.»

اهمیت درک تفاوت مخاطب امروز

این استاد روزنامه‌نگاری تصریح کرد: «آنچه در درجه اول مهم است، درک اهمیت یک بازاندیشی و ریل‌گذاری مجدد و به‌نوعی سیاست‌گذاری رسانه‌ای در فضای جدید لیست مخاطبان است. در فضای جدید ارتباطی، یک اتفاق عمده افتاده و آن این است که مخاطب امروز، یک مخاطب صرف نیست و وارد ساحتی شده است که به آن مخاطب کاربر یا مخاطبان کاربران می‌گویند.»

وی افزود: «در چنین فضایی مخاطب رسانه را مبتنی بر نیازها، علائق، سلایق، باورها و منظومه فکری و نگاه سیاسی خاص خودش انتخاب می‌کند. وقتی یک محتوای محدود، کاملاً بسته‌بندی‌شده و یک‌سویه که در راستای نیاز مخاطب نباشد ارائه می‌شود، اینجا مسئله شکل می‌گیرد. از طرف دیگر نیاز خبری و نیاز اطلاع‌رسانی مخاطب تعطیل‌بردار و توقف‌پذیر نیست؛ بنابراین مخاطب به دنبال زمینه‌ها و عرصه‌های جدید برای پاسخ به این نیاز است. اینجاست که آن فلسفه وجودی اقبال مخاطبان ایرانی و توجه و تمایل آن‌ها به این حوزه رسانه‌ای جدید در عرصه بین‌المللی به وجود می‌آید.»

ایجاد هیجان کاذب؛ دستاویز شبکه‌های فارسی زبان برای جذب مخاطب

عبداللهی‌نژاد تاکید کرد: «متأسفانه بسیاری از این شبکه‌های فارسی‌زبان صرفاً سوژه‌هایی را موردتوجه قرار می‌دهند که بیشتر هیجانی است و می‌تواند باعث ایجاد هیجان کاذب در مخاطب شود.»

وی ادامه داد: «در روزنامه‌نگاری اصلی داریم به اسم اصل حدوث و وقوعِ یک رویداد و اینجا جایی است که اخبار کذب یا fake news از اخبار واقعی real news تمیز داده می‌شوند. یک رویداد حتماً باید در محیط خارج از انتزاع ذهن ایجاد شده باشد و به وقوع پیوسته باشد تا ما بتوانیم آن رویداد را به‌عنوان یک حقیقت در نظر بگیریم. با توجه به این موضوع و آنچه پیش‌تر بیان شد، بسیاری اوقات در این شبکه‌های فارسی‌زبان به سوژه‌هایی پرداخته می‌شود که نیاز به بلدیت، مرجعیت و اصالتی ندارند ولی با توجه به تب‌وتاب جامعه و کاهش سطح اعتماد عمومی مردم به رسانه‌های جریان اصلی در داخل، این سوژه‌ها دیده می‌شوند و به خورد مخاطب داده می‌شوند.»

این استادیار دانشگاه یادآور شد: «گاهی اوقات لازم نیست یک موضوع جعلی را منتشر کنند یا دروغ بگویند بلکه صرفاً یک جنبه بسیار کوچک از واقعیت را به نام اصل واقعیت به خورد مخاطب می‌دهند و این مسئله خیلی از سوی مخاطبان قابل‌تشخیص نیست.»

وی بیان کرد: «معمولاً در شرایط خاص بحرانی (مثلاً تحلیل بحران کرونا، حوادث آبان ماه، سقوط هواپیما و ...) این رسانه‌ها از کارکرد حرفه‌ای خود به کارکرد هیجانی تغییر جهت داده و سعی می‌کنند در آن مقطع خاص که تعادل جامعه به‌هم‌ریخته و ساحت سیاست پاسخ قابل‌توجهی ندارد، با تلفیق و ترکیب مطالب جعلی و دروغین تأثیرگذاری خودشان را داشته باشند.»

عبداللهی‌نژاد در تاکید بر نارسائی‌های داخلی در پوشش اخبار که گاهی مخاطب را به سوی رسانه خارجی سوق می‌دهد، به عدم تکثر آراء به عنوان عاملی مهم اشاره کرد و گفت: «به‌هرحال بسیاری از رسانه‌هایی که در داخل کشور ما فعالیت می‌کنند، افکار عمومی را نمایندگی نمی‌کنند. وقتی این رسانه‌ها را از منظر وابستگی و مالکیت بررسی کنید، می‌بینید که این رسانه‌ها یا دولتی (در معنای عام دولت و نه حکومت) هستند یا شبه‌دولتی؛ و رسانۀ مستقل مربوط به جامعه مدنی یا خارج از نهاد قدرت (که تمام عرصه سیاست و اقتصاد دست آن است) کمتر داریم. درنتیجه عموماً این رسانه‌ها نمی‌توانند افکارهای و دیدگاه‌های متفاوتی که در جامعه وجود دارد را نمایندگی کنند.»

وی افزود: «ما شاید تنها کشوری در دنیا هستیم که ازلحاظ تعداد و عِده و عُده آژانس‌های خبری در دنیا بی‌نظیر هستیم (که البته غلط هم هست) و بیش از یک‌صد صرفا خبرگزاری داریم که در بهترین حالت فقط سه یا چهار تا از آنان را می‌توان با تعریفی که مرجع است خبرگزاری و آژانس خبری نامید و باقی در حد سایت و پورتال هستند.»

اخبار دست‌دومی که به عنوان خبر ناب ارائه می‌شود

این استاد روزنامه‌نگاری در ادامه بیان کرد: «برایان مک نیر نویسنده و پژوهشگر حوزه ارتباطات سیاسی در کتاب مقدمه‌ای بر ارتباطات سیاسی، بحثی را به‌صورت دقیق مطرح می‌سازد و آن این است که شان نزول پیام‌های سیاسی، مخاطبان هستند و هدف از بناکرد ارتباطات سیاسی تأثیر بر مخاطب است؛ یعنی تمامی این سبک‌ها، الگوها و تاکتیک‌های نوع پوشش از رویداد که همه رسانه‌های به‌طور عام و این رسانه‌های موردنظر به‌صورت خاص ایجاد می‌کنند، تأثیر بر مخاطب است.»

وی ادامه داد: «متأسفانه امروز حد پایینی از اعتماد عمومی را داریم و مخاطب ایرانی که از بخش عمده‌ای از رسانه‌های درون کشور قطع امید کرده‌اند یا اعتماد کمی به آن دارند، هدف رسانه‌های فارسی‌زبان هستند. در چنین فضایی که سرمایه اجتماعی تنزل یافته و دچار فروپاشی شده و گروه‌های مرجع دیگر نمی‌توانند نقش خودشان را ایفا کنند، این رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان با پرداختن به اخبار هیجانی سعی می‌کنند به‌نوعی میزان توجه مخاطب را بالا ببرند.»

عبداللهی‌نژاد افزود: «نکته دیگر که رسانه‌های بین‌المللی با آن مواجه‌اند و در خوانش پیام‌های رسانه‌ای باید بدان توجه کنیم این است که چون این شبکه‌ها ارتباط مستقیمی با فضای رسانه‌های حرفه‌ای یا فضای رسانه‌های ژورنالیستی حرفه‌ای ندارند و روزنامه‌نگار مقیم یا غیرمقیم در ایران ندارند، عموماً یک منبع دست‌دوم محسوب می‌شوند و با استفاده از منابع رسانه‌ای در داخل یا خارج از ایران اخبار را پوشش می‌دهند. بر این اساس وقتی‌که وارد فضای فراتر از خبر می‌شوند و می‌خواهند تحلیل کنند، عموماً از کارشناسانی استفاده می‌کنند که فارغ از دیدگاه‌های خاصشان، چون اطلاع دقیقی از محیط ایران ندارند و در میدان کنش و عمل نیستند، دچار اشتباه می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که گاهی افراد با عینیت بتوانند اخبار دروغ (fake news) را ببینند.»

شگردهای باورپذیری پیام برای مخاطب

عبداللهی‌نژاد در انتها و در توضیح شیوه‌هایی که این شبکه‌ها از آن برای باورپذیری خبر بر مخاطب بهره می‌گیرند، خاطرنشان کرد: «حتماً باید با تحقیق و با پژوهش بگوییم که رسانه‌ای حرفه‌ای است یا نه و صرف مشاهده چند برنامه نمی‌توانیم خطای خبری را اندازه‌گیری کنیم اما به‌صورت شهودی و حسی می‌شود این‌ها را در برهه‌های مختلف درآورد.»

وی افزود: «چند سال پیش در مورد بی‌بی‌سی تحقیق کرده بودم و بر اساس تحقیقی که انجام‌شده و (سایر مقالاتم که در آن‌ها به این موضوع اشاره کرده‌ام) عموماً رسانه‌های امروز از یک تاکتیک و یک شگرد یکسان برای باورپذیری مخاطب پیروی نمی‌کنند و الگوهای فرایند تأثیرگذاری پیام، بسیار پیچیده شده است. بسته محتوایی پیام در سنین مختلف، طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف و با توجه به نوع جنسیت کاملاً متفاوت شده‌اند اما آن چیزی که در ظاهر می‌توانیم ببینیم این است که بخش عمده‌ای از این رسانه‌ها با استفاده از چند آیتم تلاش می‌کنند تا باورپذیری پیام را بالا ببرند. یکی از این راه‌ها، ارجاع به نخبگان و کارشناسان است؛ یعنی آنچه را می‌خواهند بیان کنند، با اتکا به نظر فلان کارشناس یا استاد دانشگاه بهمان و ... نقل می‌کنند. ارجاع به نخبگان یا خبرگان یک تاکتیک در پروپگاندا و تبلیغات روانی است.

استفاده از جذابیت‌های بصری هم یک راهکار دیگر این رسانه‌هاست؛ یعنی از یک مجری شیک، خوش‌قیافه و خوش‌لباس و جذابیت‌های رنگ‌ها و نوع چیدمان و دکوراسیون و صحنه‌آرایی استفاده می‌کنند.

نکته دیگر که در مورد رسانه‌های بین‌المللی خیلی خوب رعایت می‌شود (به فارسی‌زبان‌ها کاری ندارم) تفکیک میان ژانرها و قالب‌های مختلف ارائه مطالب است. برخلاف ما که در خبر، تحلیل می‌گوییم و زمانی که می‌خواهیم تحلیل کنیم، خبر می‌خوانیم (یعنی تفکیکی قائل نیستیم) آن‌ها مرز میان این ژانرها را رعایت می‌کنند؛ یعنی اول خبر (خبر گزارشی از یک رویداد عینی یا واقعی است که دارای یک یا چند ارزش خبری است) گفته می‌شود، بعد کامنتی که خبرنگار شناخته شده می‌گذارد، عنوان می‌شود و سپس تحلیلی که بر آن نوشته‌اند را می‌خوانند. این تفکیک میان ژانرها می‌تواند القاکننده نگاه حرفه‌ای رسانه باشد و اقبال مخاطب را برانگیزد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    برو عمو

  • مازیار

    لابد میخواید بگید شما خوب و حرفه ایی هستید ؟؟؟ اینترنشنال بهترین شبکه خبر رسانیه .

    پاسخ ها

    • بدون نام

      سعودی کودک کش

  • بدون نام

    ما که ندیدیم چیزی دیکته کنن حداقل مثل صدا و سیما نیستن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      قرارهم نیست ببینید چون کورید

  • بدون نام

    من وقتی میخوام بفهمم واقعیت مملکتم چطوره اخبار صداو سیمارو نگاه میکنم و چون میدونم صد درصد دروغه برعکسش میکنم و به واقعیت پی میبرم خخخ تازه از واکنشهای صدا و سیما فهمیدم که ترامپ واقعا مرد بزرگ و رئیس جمهور کار درستیه وگرنه اینقدر صداو سیما پاچشو نمیگرفت خخخخخخ

    پاسخ ها

    • بدون نام

      ما که از تحلیل بالا بلند جناب عبدالهی چیزی نفهمیدیم یکی به میخ زده یکی به نعل!!!!

    • بدون نام

      مصرف وایتکست بالاست

  • دونالد ترامپ

    اتفاقا يکي از بهترين رسانه ها اينتر نشناله و بدترين رسانه پرس تي وي و صدا و سيما انتقاد ميکني درست انتقاد کن و با مدرک حرف بزن که اينتر نشنال بودجه از کجا مياره

    پاسخ ها

    • بدون نام

      چون سواد رسانه ای نداری.برای چی باید یه کشور خارجی،هزاران کیلومتر اونورتر برای یه کشور دیگه شبکه اطلاع رسانی درست کنه؟منم قبلا جزء طرفدار های ایران اینترنشنال و شبکه های مثل این بودم ولی از وقتی این شبکه اومد با رییس گروه الاهوازیه گفت و گو کرد دیگه شبکه ماهواره ای نگاه نمیکنم..بخدا راست میگم

    • بدون نام

      به نظرت بودجه رو از کجا میاره

  • بدون نام

    از صدا و سیما هم توقع راست گویی نداریم. چون 100 دیکته شده است

    پاسخ ها

    • بدون نام

      عوام فکر می کنند یکی دلش برای مردم ایران سوخته خواسته براشون شبکه خبری راه بندازه:)همانطور که فکر می کنند جانوری به اسم ترامپ دلسوزشونه:)

    • دونالد ترامپ

      عوام مثل همون دختر ايلاميه که خودکشي کرد و خانوادش پول نداشتن براش قبر بخرن اگه اين جواب دندان شکن رو از کسي گرفته بودم خودمو خلاص ميکردم

    • بدون نام

      خودتو خلاص کن۰۰۵۳
      دغدعه سال ۹۶ چی بود شجریان کنسرت استادیوم رفتن بانوان

  • بدون نام

    اینتر نشنال هر روز بلا استثنا یه سند فوق امنیتی رو تو شبکه اش به اجرا میزاره که سی آی ای هنگ کرده که چجور اسناد امنیتی و فوق سری ایران چه جور دست این شبکه میاد ولی دست سیا نمیاد و هر روز خبر یکی مرگ یکی از سرداران رو هم میزاره

    پاسخ ها

    • بدون نام

      سعودی

  • بدون نام

    خیلی هم حرفه ای و خوب اند

    پاسخ ها

    • بدون نام

      فکر کن شیکه سعودی حرفه ای باشه.هاها.البته عوام فریب هستند که خب وظیفه شونه

  • بدون نام

    این مثلا استاد نمیدونیم کی هست اصلا بره 2030 ببینه

  • بدون نام

    نه بابا دیگ به دیگ میگه روت سیاه

  • بدون نام

    اونوقت صدا وسیما همه اینارو رعایت میکنه!!!

  • دی ان ای

    مگه شبکه مستقل و‌بی طرف در جهان وجود دارد ؟

  • بدون نام

    شما راست میگید شما خوبید

  • سارا

    چون حرف راست میزنن میگین چرا حرف راست میگین ؟ خخخخخ عجب!!! منظورش اینه همه باید مثل صدا و سیما دروغگو باشند

    پاسخ ها

    • بدون نام

      دراومدهگند منوتو بی بی سی

  • بدون نام

    چشم میایم میشینیم پای سیمای شما

  • بدون نام

    نه ما اخبار را از شما و همچنین فارس و خبرگزاری مهر اخبار را دریافت میکنیم خیلی خوبه

  • همفری بوووووگارت

    بهترین اخبارشبکه های ماهواره اییه

  • همفری بوووووگارت

    مادوسش داریییم

  • بدون نام

    خب شما که لالایی بلدین چرا خابتون نمیبره؟
    پس چرا صدا و سیمای ما اینجوریه؟
    همین برترین ها چنتا خبر که از المان کار کرده بود همه یه جور دیگه بودن!

  • بدون نام

    شبکه مورد اعتماد ماست

    پاسخ ها

    • بدون نام

      بودجه اش از کجا میاد و چرا؟ عوام

    • بدون نام

      اگه واست مهمه که بودجه اش از کجا میاد اول برو بگرد ببین بودجه صدا و سیما کجا صرف میشه!

    • بدون نام

      حرف لجبازی و دوقطبی سازی نیست.منطقی باشید

  • بدون نام

    راست میگه خب! اخلاق حرفه‌ای رو اگه میخواید، فقط باید از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بعضی روزنامه های اصولگرا مثل کیهان سراغ بگیرید! اونها نهایت اخلاق حرفه‌ای رو رعایت میکنند!! برای همینه که روز به روز از تعداد مخاطبان رسانه های خارجی مثل «ایران اینترنشنال» کم میشه و به مخاطبین رسانه‌های یاد شده داخلی اضافه میشه!!

  • بدون نام

    یعنی میخواین مثل رسانه ملی خودمون باشه ؟ واقعا که شما که جز توهین به اقوام و ادیان و دروغ گویی و سانسور چیزی بلد نیستین که

  • بدون نام

    صداسیما که دروغ زیادمیگه ولی اینترنشنالم از اون بدتره زیادی پیازداغشو زیادمیکنه

  • بدون نام

    صداسیما که دروغ زیادمیگه ولی اینترنشنالم از اون بدتره زیادی پیازداغشو زیادمیکنه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج