۹۸۹۲۵۹
۲۲ نظر
۵۰۰۸
۲۲ نظر
۵۰۰۸
پ

آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

با توجه به تلاش دولت برای تقویت هر چه بیشتر بازار سرمایه و هدایت سرمایه‌های سرگردان به این بازار این سوال مطرح می‌شود که آیا مسیر مورد نظر دولت می‌تواند راه را برای خروج دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو هموار کند یا اینکه همچنان شاهد حضور دلالان در این بازار خواهیم بود؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: با توجه به تلاش دولت برای تقویت هر چه بیشتر بازار سرمایه و هدایت سرمایه‌های سرگردان به این بازار این سوال مطرح می‌شود که آیا مسیر مورد نظر دولت می‌تواند راه را برای خروج دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو هموار کند یا اینکه همچنان شاهد حضور دلالان در این بازار خواهیم بود؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد.

نکته اول این است که حضور در بازار سرمایه احتیاج به کسب دانش مورد نیاز برای فهم چگونگی داد و ستد در این بازار دارد. متقاضیان حضور در این بازار باید بدانند چه سهامی را چه زمانی بخرند و چه زمانی سهام خود را بفروشند تا علاوه بر حفظ سرمایه بتوانند از این بازار کسب سود کنند. این مساله بارها مورد توجه کارشناسان بازار سرمایه قرار گرفته و آنها بارها نسبت به حضور افراد بدون داشتن دانش کافی در این بازار و داد و ستدهای هیجانی هشدار داده‌اند.

حال به بازار خودرو نگاهی بیندازیم و ببینیم افراد حاضر در این بازار به چه میزان دانش نیاز دارند تا بتوانند علاوه بر حفظ سرمایه خود از آن کسب سود نیز کنند. پاسخ این سوال روشن است؛ حضور در بازار خودرو به میزان حضور در بازار سرمایه احتیاج به کسب دانش ندارد. بنابراین بسیاری از دارندگان سرمایه‌های سرگردان به‌رغم تلاش دولت برای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه، به‌دلیل نداشتن دانش کافی و ترس از دست دادن سرمایه‌های خود از حضور در این بازار امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند همچنان سرمایه‌های خود را در بازارهای سنتی مانند خودرو نگه دارند. بنابراین به‌نظر می‌رسد تلاش دولت برای جذب سرمایه‌های سرگردان در بورس باعث نمی‌شود تا این بازار از وجود سرمایه‌های سرگردان و واسطه‌ها خالی شود. نکته دیگر حول وضعیت کنونی بازار و چشم‌انداز آینده آن می‌گردد.

درست است که در حال حاضر بازار خودرو به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به نوعی در کما به سر می‌برد و معاملات در این بازار به کف خود رسیده است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که شیوع این ویروس تنها سمت تقاضا را تحت تاثیر قرار نداده و شرکت‌های خودروساز نیز به‌عنوان طرف عرضه‌کننده از این ناحیه ضربه خورده‌اند. چالش‌های ناشی از بیماری کووید-۱۹ که زنجیره تامین شرکت‌های خودروساز را تحت‌تاثیر خود قرار داده است و همچنین دست‌اندازی که ویروس کرونا در مسیر تامین قطعات وارداتی ایجاد کرده، باعث شده تولید خودروسازان نیز به کف برسد بنابراین با توجه به تاثیرگذاری یکسان ویروس کووید-۱۹ روی دو طرف عرضه و تقاضا شاهد هستیم کاهش عرضه تاثیری در بازار خودرو نداشته زیرا به همان میزان تقاضا نیز در بازار کاهش یافته است.

حال زمانی را تصور کنید که یا ویروس کرونا از بین برود یا راهکاری برای درمان بیماری کووید-۱۹ پیدا شود در آن شرایط کفه طرف تقاضا به سرعت سنگین می‌شود در حالی که طرف عرضه در بهترین حالت با یک فاصله زمانی می‌تواند خود را به تقاضای موجود در بازار برساند و آن را پوشش دهد. (البته باید توجه داشت که خودروسازان داخلی همچنان به‌دلیل تبعات تحریم امکان عرضه خودرو به میزان تقاضای موجود در بازار را ندارند). این همان مقطعی است که بازار خودرو برای سرمایه‌های سرگردان و دلالان جذاب می‌شود.

در واقع هر زمان که تعادل میان طرف عرضه و تقاضا به هم بخورد دارندگان سرمایه‌های سرگردان و دلالان در بازار حضور پیدا کرده و به‌دنبال کسب سود از شرایط موجود هستند. چنانچه این اتفاق بیفتد علاوه بر فعالیت بیشتر آن بخش از سرمایه سرگردان که بازار خودرو را ترک نکردند این امکان وجود دارد که آن بخش از دارندگان سرمایه‌های سرگردان و واسطه‌ها نیز که از بازار خودرو به بورس کوچ کرده بودند بار دیگر به طمع کسب سود راحت‌تر و بی‌دردسر در بازار حضور یابند. بنابراین چنانچه دولت بخواهد خود را از شر حضور دلالان و سرمایه‌های سرگردان در بازاری مانند خودرو خلاص کند تنها با نسخه ایجاد جذابیت در بازار سرمایه و تلاش برای سودده جلوه دادن این بازار نمی‌تواند به این مهم دست یابد. بی‌تردید دولت باید برای تکمیل حلقه خروج سرمایه‌های سرگردان و دلالان از بازار خودرو یک بار برای همیشه تکلیف قیمت‌گذاری خودرو را در مبدأ مشخص کند.

دولت باید این اجازه را به وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو بدهد که مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری خودرو را با مکانیزم مبتنی بر عرضه و تقاضا تعویض کند و به سمتی برود که بُعد نظارتی این وزارتخانه در فرآیندهای تولید و همچنین رصد بازار تقویت شود. مادامی که دولت در فرآیند قیمت‌گذاری حضور دارد و قیمت‌ها به خودروسازان دیکته می‌شود هر گونه تلاشی برای خارج کردن دلالان و صاحبان سرمایه‌های سرگردان از بازار خودرو در شرایطی که میان عرضه و تقاضا فاصله معناداری وجود دارد بی‌ثمر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    مثل همه چیز دیگه،
    مبهم، نا امید، سردرگم، بلاتکلیف

    پاسخ ها

    • بدون نام

      خیلی هم روشنه! نابودی کامل.

  • بدون نام

    مسولان کشور ماشین وارد کنی ماشین قیمتش خیلی رفتە بالا تا واردات انواع خودرو نباشە قیمت همچنان میرە بالا

  • بدون نام

    اینده اقتصاد ایران مرد

  • حسن پ

    سلام ما ماشین سنگین داشتیم فروختیم ۵۰۰ الان همان ماشین خودمون شده یک میلیارد سیصد تکلیف چی من چه جوری دوباره همون ماشین خودم بخرم توراخدا قیمت ماشینها را درست کنید

    پاسخ ها

    • بدون نام

      حسین واقعا منتظر هستی درست بشه؟

      اگه قرار بود درست شه تاحالا درست شده بود

  • بدون نام

    خودروهای همانند پراید،تیبا،1،2و ساینا و 206ساده بعلت اینکه اقشار کم در امد از ان استفاده میکنند قیمت انها بازهم بالاتر می رود،

  • بدون نام

    آینده خودرو اینجا ایران بگو نیم ساعت دیگه چی میشه

  • بدون نام

    مسولین بی خاصیت نفرین نفرین نفرین

  • بدون نام

    الان که اقتصاد دنیا فلج شده بهترین کار واردات ماشین ژاپنی و کره ایی و چینی نو و دست دوم است نفت بدیم ماشین بگیریم ..یا به مردم واگذار کنیم هر نفر اجازه داشته باشه در هر ده سال یک ماشین دست دوم وارد کنه که هم کل مردم منتفع بشن هم مشکل ماشین حل بشه

    پاسخ ها

    • دالاور

      احسنت. خودرو وارد کنند تا شاخ غول دو شرکت انحصاری شکسته شود . مردم آرزو دارند سوار یک ماشین درست شوند

    • بدون نام

      ایرانخودرو و سایپا قطعا از مردم مهم تر هستن

    • ایرانم سرافراز

      درامد دولت از این راه میاد خودرو وارد کنه

  • حمیدخزایی

    از کجا وارد کنند تحریم همینه دیگه قطعه پرایدم دیگه نمیتونن وارد کنن تو دنبال ماشین وارداتی هستی خخخخخ

  • بدون نام

    در بازار انحصاری با تعرفه های بالای واردات خودرو مشکل حل نخواهد شد

  • بدون نام

    مشکلات بازار خودرو نشانه ناتوانی خودروسازان در تامین نیاز بازار است

  • بدون نام

    برای حل مشکل باید واردات خودرو کارکرده با تعرفه معقول آزاد شود

  • بدون نام

    واقعا قیمتهای ماشین بی رویه گران شده توی این بازار کساد و کم مشتری آخه این چه وضعشه پس کی میخوان به بازار نظارت کنند و کنترل کنند آخه چقدر وعده تو خالی مردم باید بشنود یا چقدر باید کار کرد و پسنداز کرد تا یه ماشین مدل پایین خرید آخه کجای دنیا خودرو اینطوری سرسام آور گرون میشه دیگه شورش در آمده واردات خودروی دست دوم رو آزاد کنید تا یکم بازار نفس بکشه

  • بدون نام

    فقط میتونم بگم هیهات من هل ذله

  • بدون نام

    ونزوئلای دوم
    اینه دستاورد این مسئولین

  • بدون نام

    لحظه ای قیمتا بالا میره خدا لعنت کنه شماهارو که چه آشفته بازاری راه انداختین و نمیتونین مدیریتش کنین آه مظلوم روزی دامن ظالم رو میگیره به دل مردم ایران موند که یه ماشین درست حسابی سوار شن خیلی ها در حسرت همین پراید حلبی ان ولی نمیتونن بخرن

  • علی

    هم خودشو، هم مردمو وهم کشوررو ههههههههممممممه رو به باد فنا می ده.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج