۹۸۴۷۷۰
۲۶ نظر
۵۰۱۳
۲۶ نظر
۵۰۱۳
پ

جهش قیمت در بازار خلوت خودرو

با وجود ركود معاملاتي در بازار خودرو‌، قيمت نزديك به ۷۰ ميليون توماني پرايد، ‌يك پيام بيشتر براي مصرف‌كننده ندارد: قرار نيست در سال جديد قيمت‌ها كاهش پيدا كند. بازار خودرو در روزهاي آغازين سال ۹۹ به دليل بحران شيوع بيماري كرونا ‌تعطيل بود. اما دو روز است كه فعالان بازار دوباره شروع به كار كرده‌اند و البته قيمت‌ها نجومي شده است و حتي به نسبت اسفند ماه سال گذشته كه اوج گراني خودرو در يك سال رخ داد نيز بالاتر رفته‌اند.

روزنامه اعتماد: با وجود ركود معاملاتي در بازار خودرو‌، قيمت نزديك به ۷۰ ميليون توماني پرايد، ‌يك پيام بيشتر براي مصرف‌كننده ندارد: قرار نيست در سال جديد قيمت‌ها كاهش پيدا كند. بازار خودرو در روزهاي آغازين سال ۹۹ به دليل بحران شيوع بيماري كرونا ‌تعطيل بود. اما دو روز است كه فعالان بازار دوباره شروع به كار كرده‌اند و البته قيمت‌ها نجومي شده است و حتي به نسبت اسفند ماه سال گذشته كه اوج گراني خودرو در يك سال رخ داد نيز بالاتر رفته‌اند.

بخشي از اين افزايش قيمت را بايد به دليل بازي قيمتي توليدكننده خودرو دانست كه بلافاصله پس از پايان تعطيلي كسب‌وكارها با قيمت‌هاي جديدي وارد بازار شد. معمولا در هر بازاري دلالان و فروشندگان خودرو فرمولي براي قيمت‌گذاري كالا دارند كه اصلي‌ترين معيار آن «مبناي قيمت‌گذاري عرضه‌كننده اصلي» است.

اين موضوع در بازار ارز يا سكه نيز كه به صورت غيررسمي فعاليت مي‌كنند، ديده مي‌شود. فروشنده ارز، نگاهي به قيمت‌گذاري دلار در بانك‌ها مي‌كند و بر مبناي آن، قيمت را بالا و پايين مي‌كند. در خودرو كه حالا يك كالاي سرمايه‌اي شده است نيز همين اتفاق مي‌افتد. زماني كه توليدكننده قيمت را بالاتر از قبل مي‌برد؛ سيگنال افزايشي را به بازار داده تا دلالان هم براي خود سودي ببرند.

اين «بازي قيمتي» عرضه‌كننده خودرو را مي‌توان در مقايسه قيمت‌هاي فروردين ۹۹ با اسفند ۹۸ ديد. به ‌طور مثال ‌خودرويي مانند تيبا، كه حالا رفته رفته به عنوان خودروي ارزان قيمت جايي براي خود در بازار پيدا كرده، در اسفند ۹۸ توسط خودروساز ۷۴ ميليون تومان عرضه مي‌شد. اما حالا قيمت توليدكننده آن به ۸۷ ميليون تومان رسيده است. در همين يك ماهه پرايد هاچ بك ۸ ميليون تومان و ساينا نزديك به ۱۰ ميليون تومان رشد قيمتي از طرف عرضه‌كننده اصلي داشته‌اند. حتي در ۲۰۶ تيپ دو نيز قيمت فروردين امسال با اسفند سال گذشته نزديك به ۳۰ ميليون تومان اختلاف دارد.

نوسان در فضاي مجازي

بازار خودرو در ركود عجيبي به سر مي‌برد اما از آن عجيب‌تر، ‌خريد و فروش خودرو با قيمت‌هاي نجومي در فضاي مجازي و وب‌سايت‌هايي است كه براي معاملات خودرو مجاز به درج قيمت نيستند. با اينكه فعالان بازار خودرو از كاهش تقاضا و به صفر رسيدن خريد و فروش خبر مي‌دهند؛ اما به نظر مي‌رسد كه آگهي‌دهندگان خودرو در فضاي وب در تلاش هستند با اين قيمت‌ها به خريداران بقبولانند كه اين قيمت‌ها بايد در بازار پذيرفته شود. در برخي رسانه‌ها نيز از عنوان «مرز رواني» براي شكسته شدن ركوردهاي قيمتي براي خودروهاي ارزان قيمت استفاده مي‌شود كه البته مشخص نيست كه «مرز رواني قيمت ها» در بازار خودرو چه عددي است.

در همين حال خبري از ستاد تنظيم بازار حداقل براي كالايي مانند خودرو نيست. تقريبا يك هفته پيش در اين ستاد جلسه‌اي براي بررسي دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو برگزار شد؛ اما ۳ ضلع شركت‌كننده در اين جلسه يعني معاونت امور صنايع وزارت صنعت و تجارت، مركز ملي رقابت و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان هنوز بر سر جزييات به نتيجه نرسيده‌اند. «ايسنا» درباره اين جلسه گزارش داده كه «در اين جلسه اختلاف نظر بر سر قيمت خودرو به حدي بود كه در نهايت قرار شد، گزارش‌هاي ارايه شده توسط كارشناسان مورد ارزيابي بيشتري قرار گيرند و در جلسه بعد ستاد تنظيم بازار تصميم‌گيري‌ها انجام شود.»

كرونا و چين

به نظر مي‌رسد، چشم‌انداز توليد خودرو در سال ۹۹ با بحران فراگير شيوع بيماري كوويد-۱۹ با تحقق اهداف اوليه و پيش‌بيني‌ها همراه نشود. دست‌اندركاران بازار خودرو تامين قطعات خودرو كه گريبانگير بازار لوازم يدكي هم شده است را يكي از دلايل عمده كاهش توليد خودرو مي‌دانند. بخش زيادي از قطعات خودروهاي توليدي در ايران در چين توليد مي‌شود اما اين كشور هم‌اكنون با بزرگ‌ترين بحران اقتصادي خود مواجه است. خودروسازان چيني نزديك به ۵۳ ميليارد دلار قطعات يدكي خودرو در سال ۲۰۱۹ ميلادي صادر كردند اما الان شاهد كاهش سفارش‌هاي خريد يا لغو سفارش‌هاي قبلي هستند. به دليل بسته شدن كارخانه‌ها و شيوع كرونا صادرات لوازم يدكي خودرو از چين تنها در ماه‌هاي ژانويه و فوريه امسال ۱۳.۳ درصد كاهش يافته و وضعيت در ماه مارس ممكن است بدتر از اين بوده باشد.

بر اساس گزارش ۱۲ ماه عملكرد صنعت خودرو در سال ۹۸ ايران خودرو ۳۷۲ هزار و ۵۹۱ دستگاه خودرو توليد كرده كه در مقايسه با سال ۹۷ كه ميزان توليد اين گروه خودروسازي ۴۲۵ هزار و ۸۲۵ دستگاه بوده است، ميزان توليد اين مجموعه ۱۲.۵ درصد كاهش داشته است. از سوي ديگر در حالي كه كاهش توليد خودرو در ايران خودرو دو رقمي است، گروه خودروسازي سايپا توانسته، رقم كاهش توليد خود را در قياس با سال ۹۷ به حدود يك درصد برساند. سايپا سال گذشته ۴۱۴ هزار و ۵۷۸ دستگاه خودرو توليد كرده كه اين رقم سال ۹۷ حدود ۴۱۹ هزار و ۸۴۵ دستگاه خودرو بوده است. اما با توجه به ركود قطعه‌سازي‌ها، آيا شرايط در سال جاري بهتر از اين خواهد بود؟

چرا خودرو گران شد؟

سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، دو عامل خودروهاي كارتكسي(ويرايشي) كه باعث افزايش ۱۰ درصدي قيمت‌ها شده‌اند و تعطيلي مراكز شماره‌گذاري خودروها را دليل افزايش قابل توجه خودروها در بازار خودرو در اولين روزهاي آغاز معاملات دانست. اما طي روزهاي آينده با آغاز رسمي خريد و فروش‌ها مجدد بازار به حالت عادي بازگشته و سبب كاهش قيمت‌ها خواهد شد.

موتمني كه با «ايسنا» گفت‌وگو كرده، مي‌افزايد: برخي از نمايندگان شركت‌هاي خودروساز از حدود ۷ يا ۸ روز گذشته كار خود را آغاز كرده‌اند. اين نمايندگان تعدادي از خودروهاي ويرايشي(كارتكس) را براي افرادي كه بيش از ۱۸ ماه است كه ثبت‌نام خودرو نداشتند با قيمت بالا عرضه كرده‌اند. زماني كه فروشندگان خودرو مي‌بينند كه نمايندگان رسمي خودروسازان به‌ طور مثال خودروي ۲۰۶ را كه پيش از سال جديد، ويرايشي ۹۵ ميليون تومان عرضه مي‌كرده است، اكنون حدود ۱۱۶ ميليون تومان مي‌فروشد، قيمت‌هاي خود را بالا مي‌برند.

از سوي ديگر دليل ديگر اين افزايش قيمت‌ها اين است كه فعلا محصولات خودروسازان ايران خودرو و پارس خودرو، شماره‌گذاري و پلاك نمي‌شوند. در حقيقت بخش شماره‌گذاري اين دو خودروساز تعطيل بوده و ماشين‌ها پلاك ندارند، نمايندگان هم كه خودروهاي پلاك نشده را خريداري نمي‌كنند. در حال حاضر خودروهايي كه در بازار موجود هستند و شماره‌گذاري شده‌اند پيش از سال جاري تحويل گرفته شده‌اند. او در رابطه با وضعيت معاملات در بازار خودرو اعلام كرد: همچنان در بازار تقاضايي وجود ندارد، خريداري در بازار نيست و معاملات راكد است اما طي روزهاي آينده با شروع رسمي معاملات، بازار به حال عادي باز خواهد گشت كه به دنبال آن كاهش قيمت‌ها را شاهد خواهيم بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    هيچي تو بازار خودرو حساب كتاب نداره

    پاسخ ها

    • بی نشان

      تو ایران هیچی حساب کتاب نداره

    • بدون نام

      بە خدا میتونن دوساعتە قیمت همە ماشینها رو بیارن پایین باواردات خودرو ولی اینکار نمیکنن

    • بدون نام

      قیمت موتور سیکلت هم نجومی شده است

    • بدون نام

      وقتش نیست یکی بزن تو سرشون؟ بسته دیگه شورشو در آوردن تو کل جهان تابلو شدیم

  • بدون نام

    واسه این که مدیر مرد لایق نداره

    پاسخ ها

    • ایرانم سرافراز

      منتظر قیمت ۳برابری باشید خودرو ملک مواد غذایی خدا به مردم رحم کنه

  • حسین

    پراید هلبی ۷۰ میلیون خدا یا این چه بلایی بود که سر ما نازل کردی این رو حانی ببینید با کشورم چیکار کرد

    پاسخ ها

    • بی نشان

      چه فرق میکنه.دوره احمدی نژاد هم از ۶ میلیون شد ۲۰ میلیون.پس تفاوت نمیکنه کی رئیس جمهور است مهم سیاست اشتباه است که باید اصلاح بشه

    • بدون نام

      به همین خاطر آقای احمدی نژاد در تلویزیون گفت پراید چیه که انقدر گرون کردید. اصلا کیلویی چند !ولی لابی خودرو تو مجلس خیلی قویتره

    • سید

      وقتی پراید 20 تومن شد واردات ماشین گمرمش کم شد پراید رفت رو 16 تومن موند نه اینکه الان کلا واردات ماشین خارجی توقیف شده و هر روز ماشین گرون میشه احمدی نژاد حداقل هیچی نبود مرد بود

  • بدون نام

    پس تو این خراب شده گرانی به عرضه و تقاضا ربط نداره هر جا گرونی می شد میزدن تو سر مردم خوب نخرید ارزون میشه

  • بدون نام

    بە خدا تا وارد نکنە ارزان نمیشە کاش یکی بود بە حرف مردم توجە میکرد آقایان مسٸول تا انواع خودرو وارد نکنید باشرایط بدی مردم مثل زمان ریس جمهوری آخاتمی اونموقع میاد پایین الا باهیچی نمیاد پایین بە مردم احتیاج داری دل مردم خوش کنی الا همینطوری برە جلو اخر عاقبت خوبی ندارە یک کامیونی هشتاد میلیونی شدە یک میلیاردپس انتظار ازمردم دیگە نداشتە باشی خودرو هم جزو تحریمها نیست

  • حبیب

    انشاالله تمام مسئولان اقتصادی کرونا بگیرند بمیرند وما راحت بشیم پراید حلبی و اشغال از رده تولید خارج شده ۷۰میلیون ...

  • س

    به نظر شما دیوار و شیپور را حذف کنید بازار بهتر می شود دیگه قیمت بالاتر نمی رود نمی گن دیوار نگاه کن ببین چطوری قیمت بالاتر مواجه می شود

    پاسخ ها

    • بدون نام

      هشت سال پیش هم دیوار بود که قیمت پراید از هشت میلیون شد بیست میلیون؟

  • س

    قیمت را می توانید پایین بیارید به شرطی آگهی خودرو کلاً شخصی قطع شود دیگه هیچ کسی دیوار یا شیپور آگهی خودرو نگذارید بدن آن وقت حتما ارزا می شود

  • بدون نام

    مسکن رو هم بگین ما اجاره نشین ها بدبخت شدیم

  • بدون نام

    نوبت خودروسازها و حامیان بی خدایشان هم می رسه....

  • بدون نام

    خدا لعنت کنه مسئولین، از بالا تا پایین

    پاسخ ها

    • بدون نام

      پیش بادخداوندریشه کنشون کندانشاالله

  • کارمند

    بزودی وحداکثر تا ۳ماه آینده ازپراید۱۰۰میلیونی وبا حداقل آپشن ممکن رونمایی میشود وجالب اینکه مردم احمق باز هم برای پیش فروشهای تحویل ۴سال بعد هم صف میکشند

  • بدون نام

    خداکنه بشه ۲۰۰ملیون اصن مگه خریدارهم هست زمانیکه ۵۰ملیون بودهم کسی توان خرید نداشت الان که شده ۶۸تومن دیگه اصن به کلی خریدارهارو منصرف کردن بااین کار فقط دارن تیشه به ریشه خودشون میزنن.

  • بدون نام

    یک روزی پشت پرده‌ها عیان میشه و تا خدا خدایی میکنه باعثان اینهمه ظلم و اجحاف در حق مردم روسیاه خواهند بود.

  • مهدی

    اینها همش چرته توجه نکنید نمی خریم تا ارزون شه

  • بدون نام

    ای کسی که دستت میرسه کاری بکن.
    فروش وکالتی خودرو صفر را تا 18 ماه ممنوع کنید. دست دلال قطع میشه مستقیم میرسه به مصرف کننده.
    سه ماه هم فرصت بدید هرکسی خودرو احتکار کرده بتونه بصورت وکالتی بفروشه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج