ترفند رایج سازندگان اخبار جعلی
یک استاد ارتباطات معتقد است: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژهای باز میکنند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانهای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند.
خبرگزاری ایسنا : یک استاد ارتباطات معتقد است: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژهای باز میکنند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانهای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند.
حسن بشیر - استاد ارتباطات - با اشاره به ضرورت توجه به موضوع ارتباطات سلامت در رسانههای کشور، اظهار کرد: کرونا را باید فارغ از نگاههای مرسوم به بحرانها و حوادث و به عنوان بحران فراسرزمین و جهانی دانست که ویژگیهای خاص خود را نیز دارد.
او با اشاره به نقش مهم رسانهها در این شرایط تاکید کرد: رسانهها بر اساس وظایف ذاتی و حرفهای خود، در کنار رعایت مسوولیت اجتماعی، باید نسبت به اطلاعرسانی بهموقع، شفاف و مبتنی بر بیان واقعیت و کاهش اثرات بحران اقدام کنند. البته نمیتوان به نقش رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی در این زمینه نیز بیتوجه بود. شبکههای اجتماعی و شهروند خبرنگاران نیز به عنوان پدیدههای نو و قابل تامل، در شرایط بحرانی هم میتوانند بازوان رسانههای اصلی بوده و هم در صورت اشتباه و غلبه احساسات میتوانند موجب انتشار اخبار دارای اطلاعات گمراهکننده نیز باشند و این بسان شمشیری دودم در شرایط فعلی است.
او خاطرنشان کرد: به هر حال نمیتوان انکار کرد که رسانههای جریان اصلی کشور، علیرغم خطراتی که در شرایط کرونایی در مسیر اطلاعرسانی متحمل میشدند، همچون تلاشگران عرصه سلامت فعالیت کردند و جریان فکری غالب در کشور جریانی بود که توسط رسانههای کشور دنبال و هدایت شده است. هر چند که تعطیلات نوروز و ... میتوانست این روند را کمی تحت تاثیر قرار دهد، اما در عمل شاهد تلاش رسانهها جهت اطلاعرسانی بههنگام، شفاف و آگاهیبخش در این زمینه بودیم.
بشیر در ادامه یادآور شد: در کنار تمام تهدیدات و خطرات جدی که کرونا برای دنیا و ایران ایجاد کرد، زمینه تحقق دولت الکترونیک، آموزشهای مجازی و ... نیز تقویت شد و این نکتهای است که یادآوری می کند حکمرانی در روزگار فعلی دستخوش تغییرات جدی و قابل تاملی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حجم شایعات و اخبار جعلی منتشرشده در دوران کرونایی خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانههای معاند در این زمینه از اصول حرفهای و اخلاقی برای تحقق اهداف سیاسی خود عدول کردند و البته مخاطبانی که سواد رسانهای کمتری داشتند نیز تحت تاثیر این دروغپراکنیها قرار گرفتند.
بشیر زودباوری را پاشنه آشیل مخاطبان در فضای مجازی دانست و گفت: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژهای باز میکنند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانهای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند و در معرض انبوه اخبار، هر محتوایی را قبول میکنند.
نظر کاربران
راجع ب وام ی تومنی ۵بار نظر دادم.ی بار نذاشتید.چون راضی بودم از این وام.فقط نظر اونایی ک ناراضی بودن و گذاشتید.خجالت بکشید.فقط دنبال مخالفان هستید