جزییات حراج نوروزی بنزین در ایران
در آستانه نوروز در حالی متوسط مصرف بنزین ایران بار دیگر یک سونامی جدید مصرف را تجربه میکند که ایران با عرضه ارزانترین بنزین در بین ۱۴۰ کشور به بهشت خودروسواران جهان تبدیل شده و یارانههای دولتی بهجای اختصاص به شیر صرف تولید و عرضه بنزین شده است.
همزمان با فرا رسیدن روزهای پایانی اسفند و در آستانه عید نوروز سونامی چراغ خاموش مصرف بنزین بار دیگر در کلانشهرها آغاز شده به طوریکه متوسط مصرف بنزین کشور بار دیگر از مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.
از این رو با توجه به ذخیره سازی بیش از ۱.۶ میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارتهای هوشمند سوخت و تخصیص ۶۰ لیتر بنزین نیمه یارانه ای برای فروردین ماه ۹۳ خیال خودروسواران کشور برای مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی راحت شده است.
از سوی دیگر پیش بینی میشود در صورت تداوم شرایط فعلی عرضه بنزین و تثبیت قیمت، متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی سال آینده با ثبت یک جهش جدید به حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
در این بین مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران پیش بینی میکنند که با توجه به افزایش حجم بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای سوخت، برای نوروز سال آینده حتی متوسط مصرف بنزین ایران بار دیگر با ثبت رکوردهای جدید به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
یکی از سناریوهای دولت برای مهار رشد افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور اجرای سیاستهای قیمتی و غیر قیمتی بوده و این در حالی است که هم اکنون ایران در کنار ونزوئلا ارزان ترین بنزین را به شهروندان خود عرضه میکند.
یکی از دلایلی که منجر به ارزان فروشی بنزین در ایران در مقایسه با بیش از ۱۴۰ کشور جهان شده آن است که با افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰۰۰ تومان عملا یارانه اختصاص داده شده به بنزین هم در کشور افزایش یافته است.
جزئیات حراج نوروزی بنزین در ایران
در شرایط فعلی ارزش ارزی یک لیتر بنزین نیمه یارانهای با قیمت ۴۰۰ تومانی (احتساب قیمت هر دلار ۳۰۰۰ تومان) حدود ۱۰ تا ۱۱ سنت است که در مقایسه با برخی از کشورهای همسایه همچون کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، عراق، سوریه، ارمنستان، ترکیه، پاکستان و کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و حتی آفریقا ایران ارزان قیمت ترین بنزین را عرضه می کند.
در همین حال اگر قیمت بنزین سال آینده به لیتری حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ تومان هم افزایش یابد بازهم مردم ایران در مقایسه با کل کشورهای جهان ارزان ترین قیمت را برای بنزین پرداخت می کنند.
با این وجود در کنار ارزش هر لیتر بنزین، به ازای انتقال، ذخیره سازی، توزیع و عرضه هر یک لیتر بنزین باید حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان هزینه شود که این موضوع هزینههای تولید و مصرف بنزین در کشور را افزایش میدهد.
علاوه بر این از حدود یک ماه گذشته تاکنون با آغاز عرضه بنزین لوکس و به اصطلاح با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرهای کشور همچون تهران، اراک و کرج و در اینده اصفهان، تبریز، شیراز و قم، هزینه تولید بنزین در کشور بازهم افزایش مییابد.
نکته قابل توجه آن است که در برخی از کشورهای همسایه همچون ترکیه در شرایط فعلی هر لیتر بنزین ۲.۶۹ سنت و معادل ۸۴۰۰ تومان، نروژ ۲.۶۱ دلار معادل ۸۰۰۰ تومان، هلند ۲.۳۹ دلار، سنگال ۱.۹۷ دلار، ارمنستان ۱.۳۶ دلار، هند ۱.۲۹ دلار، تاجیکستان ۱.۲۸ دلار، پاکستان ۱.۰۵ دلار و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به طور متوسط حدود ۴۰ تا ۴۵ سنت به مردم عرضه میشود.
بچههای ایران به جای شیر دود بنزین میخورند
در شرایط فعلی یکی از مهمترین چالش های پیش روی نظام یارانه ای اقتصاد کشور نامتناسب بودن تخصیص یارانه ها به برخی از کالاهای اساسی مردم است.
در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین در بازار فوب خلیج فارس با احتساب هزینه تخلیه و بارگیری در اسکله ها، انتقال، ذخیره سازی، توزیع و عرضه در جایگاه ها حدود ۳۰۰۰ تومان است به طوری که هم اکنون دولت به ازای هر لیتر بنزین آزاد حدود ۲۳۰۰ تومان و هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای حدود ۲۶۰۰ تومان یارانه می دهد.
همزمان با قیمت ارزان بنزین عرضه شده در جایگاه ها هم اکنون متوسط قیمت یک لیتر شیر بسته بندی در کشور حدود ۲۰۰۰ تومان است و به عبارت دیگر هم اکنون بهای یک لیتر شیر حدود سه برابر یک لیتر بنزین آزاد است.
از این رو دولت به جای تخصیص یارانه ها به شیر و کاهش قیمت این فرآورده بار ارزش غذایی بالای لبنی به ویژه برای کودکان، بخش عمده یارانه خود را به بنزین اختصاص می دهد که مصرف آن منجر به آلودگیهای زیست محیطی، ترافیک، اتلاف منابع نفت خام، تصادفات و حوادث جادهای می شود.
در همین حال کودکان و نوجوانان کشور هم به جای مصرف شیر باید جور خودرسواران تک سرنشین کشور را بکشند و دود بنزین و سایر فرآوردههای نفتی را استشمام کنند.
نظر کاربران
عزیز هرکه یکطرفه به قاضی رود راضی برمی گردد. هرزمان به دلار حقوق گرفتیم بنزین هم به دلار باید بخریم .الان بریال می گیریم ولی به دلار3000تومانی خرج می کنیم این تحلیل رابرای خاله جان ببر.ضمناچرا ازمصرف خودروهای ان کشورها وایران نمینویسی ؟ صدی چند مصرف دارند؟
با سلام جهت بررسی منطقی و کارشناسی موضوع ، سطح دستمزدهای کشورمان با کشورهای یادشده مورد مقایسه قرار گرفته و کیفیت بنزین و اتومبیلها هم مدنظر قرار گیرد.بنظرم ما خدمات مسافرت (کیفیت بنزین ، خودرو و جاده ) با در نظر گرفتن قدرت خریدو سطح دستمزدها در مقایسه با سایر کشورها با قیمت بیشتر بدست می آوریم
چرا مردم رو ...فرض کردید و این موارد رو به دلارحساب میکنید .مگه مردم ما به دلار حقوق میگیرند؟
باييد در مورد مصرف بنزين به چند نكته توجه داشت اولا ماشين هايي كه تو كشورهاي اروپايي هستن اكثرا مصرفشون 2تا 3ليتر در صد كيلومتره دوما درامد كشوراهاي پيشرفته چهار برابر كشورهاي در حاله توسعه است پس اصلا اينطور مقايسه اي كه اروپا بنزين چقده و اينجا چقده درست نيست
اون کسی که این مقاله رو نوشته معلومه که کاملا چی کارست،آخه آقای نویسنده اون کشوری که نرخ بنزینش لیتری 2.61 دلاره درآمدش هم به دلاره ما چی!؟حقوق ماهی 300 دلار توی این کشورا مال بی خانماناشونه
معلمه که ... فرض کردن تو این سالها همین بوده بنزین به دلار حقوق به ریال
1- حتما فراموش نکرديم ، وعده افزايش قيمت بنزين با کاهش قيمت خودرو همراه بود ؟
2- نه اينکه با افزايش قيمت بنزين و افزايش نرخ دلار و طلا و سقوط ارزش پول و متعاقب آن کاهش قدرت خريد مردم ، همچنان چشم به افزايش قيمت سوخت داشته باشيم .