هشدار درباره بیکاری گسترده در صنعت خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان هشدار داد: با محقق نشدن وعده مسوولان در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی قطعهسازان، از هفته آتی توقف طولانی حداقل دو ماهه و بیکاری گسترده تا ۵۵۰ هزار نفر در انتظار این صنعت خواهد بود.
خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان هشدار داد: با محقق نشدن وعده مسوولان در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی قطعهسازان، از هفته آتی توقف طولانی حداقل دو ماهه و بیکاری گسترده تا ۵۵۰ هزار نفر در انتظار این صنعت خواهد بود.
آرش محبینژاد با ابراز تاسف شدید از عملی نشدن مصوبه قطعی شورای پول و اعتبار، افزود: با گذشت یک ماه از ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی، اما قطعه سازان همچون توپی مرتب بین بانک مرکزی، بانک های عامل و خودروسازان دست به دست می شوند و خبری از پرداخت ها و تزریق نقدینگی نیست.
به گزارش ایسنا، در ماههای گذشته هیات دولت تزریق نقدینگی ۱۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو را مصوب کرد. پس از آن در جلسهای در کمیسیون صنایع مجلس که در آن وزیر صنعت، نمایندگان بانکمرکزی، وزیر اقتصاد و نمایندگان بانکهای عامل حضور داشتند، اعطای نقدی این مبلغ یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان در کل و پنج هزار میلیارد تومان به هر خودروساز برای تزریق به زنجیره تامین آن صورتجلسه شد.
در نهایت با تصویب شورای پول و اعتبار ۷۳۰۰ میلیارد تومان برای دو خودروساز بزرگ کشور مصوب و مقرر شد ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات بانکی در اختیار خودروسازان قرار بگیرد تا به قطعه سازان بدهند و ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر خودروسازان اوراق مشارکت مالی منتشر کنند تا از بازار سرمایه جذب نقدینگی داشته باشند.
به گفته محبی نژاد، پیشتر نیز هشدار داده بودیم که اگر پرداختی های قطعه سازان عملی نشود، به دلیل مواجهه با انبارهای خالی و نبود پشتوانه مالی لازم، با توقف دست کم دو ماهه خطوط تولید مواجه می شویم و با توجه به اندک زمان باقی مانده تا پایان سال، این صنعت از هفته آینده توانی برای تولید و ارسال قطعه نخواهد داشت.
وی بیان کرد: این صنعت از حدود دو سال قبل با غول تحریم و به تازگی با غول کرونا دست و پنجه نرم می کند، حال تزریق نشدن نقدینگی وعده داده شده به مشکلی دیگر بر تن رنجور این صنعت تبدیل شده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان اظهار کرد: اکنون انبارهای قطعه سازان خالی است، کالای در راه وجود ندارد و نیمه تعطیل شدن بانک ها و سخت شدن سفارش گذاری کالا و مواد اولیه از چین و دیگر کشورها، هر روز عرصه را بر فعالان این صنعت تنگ تر کرده است.
وی یادآور شد: در حالی که قطعه سازان در ماه های گذشته دعوت وزیر صنعت و خودروسازان در افزایش تولید، توسعه داخلی سازی و تجاری سازی ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی باقی مانده در کف کارخانجات را لبیک گفتند، اما اکنون و با فرا رسیدن ایام پایانی سال، عمل به وعده از سوی مسوولان بسیار اندک بوده و فقط ۱۵ درصد از آنچه وعده داده شده بود محقق شده است.
محبی نژاد ادامه داد: اگر این بار به وعده عمل نشود، قطعه سازان دیگر به مسوولان اعتماد نخواهند کرد و هر روز تاخیر در پرداخت مبلغ وعده داده شده تاثیر منفی تصاعدی در فعالیت این صنعت خواهد داشت.
کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است و حتی اگر چک های خرید دین خودروسازان را هم کم کنیم، ۸ هزار میلیارد تومان کماکان معوق است و کارشناسان هشدار می دهند که در صورت پرداخت نشدن تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، «حران ملی خودرو گریبانگیر کشور خواهد شد.
نظر کاربران
زالو های کثیف، خودرو که به قیمت طلا میدید دست مردم از اون ور کارگرای بدبخت مثل گروگان هستن تو دست شما اگر دولت دوباره بهتون باج ندن قربانیشون میکنید. اینه شگرد ناجوانمردانتون
به امید نا بودی همه شما
پاسخ ها
همچین میگن خودرو تولید نمیشه انگار
تویوتا تولید میکردن.از اول هم تولید شما
خیانت به مردم بود .واردات خودرو را آزاد
کنید تا مردم با همین مبلغ خودرو های
خارجی سوار شوند و امنیت داشته باشند.
جان مردم مهم تر است یا بیکار شدن تعدادی قطعه ساز بی کیفیت.
خودرو خارجی دست دوم هم شرف داره
به محصولات شما
خراب بشه اون کارخونه های گاری سازی ایران خودرو و سایپا .. باید گل گرفت درر شون رو .. بهانه بیکاری کارگرها امتیاز پول مفت گرفتن از بیت المال و حیف و میل کردن توسط مافیا خودرو سازی
پاسخ ها
وای وای بازم گران شد خودرو
پراید یک ماه دیکه ۱۲۰میلیون میشود میبینید
کلی ادم از این صنعت نون میخورن. همین یعنی اشتغال زایی. خودرو تنها صنعت ایرانه که باقی مونده. بقیش که همش واردات از پول نفته. فقط خائن ها با نابودی صنعت کشور موافق هستند
اون همه کارگرازاون نون میخورن این چه حرفی می زنی
از الان بخوابونید به همه جا فشار بیاد
از الان قطعه را ندهید به همه فشار میاد
از الان قطعه را ندهید به همه فشار میاد
خدایا شکر خدایا شکر خدایا شکر انشالا که شر این طاعون مونتاژی وانحصاری که عمری خون مردم رو تو شیشه کردن برای همیشه کنده بشه،الهی امین
کار بر ۱۱۰۴ این صنعت نیست چون خارج
از ایران مجانی هم سوار نمیشن. تو ایران هم مردم چاره ندارند.ماشین دست دوم خارجی ده ساله هم بهتر از این صنعته.
به بهانه اشتغال آینده کشور و نابود نکنید.
بجای دادن پول به شما میشود یه کارخانه مجزا زد که هم قطعه تولید کند هم خودرو .خودرو سازها که یه پراید سه برابر قیمت واقعی میفروشند اون دوقسمت دیگه چه میشود یه قسمت به قطعه ساز بدهند حل میشه. جایی که مدیریت نباشه کلید بانک ملی هم بدهند دستشون کم می آورند. بیخود پول بیت المال حرام نکنید. صبر کنید تا مجلس جدید.!!
خدارا شکر الهی صنعت خودرو ما ازبین بره
کاش این صنعت نابود بشه که شده قاتل جان و مال مردم .این همه پیش فروش و کلاه برداری کجا میره.جیب دزدان ته نداره
ورشکست بشین ان شاء الله با این قیمت های کذایی تون
پس درامدی که چندین سال داشتید کجا بنگاه داری کردید شماها جز تولید قطعات اشغال و بدون کیفیت هم کاری کردید خودرو صفر اخه یاتاقان میزنه یا دندش جا نمیره یا داشبردش جلوی افتاب تو یکسال ترک بر میداره صندلیها تو یکسال میره پایین مثل پالان خر میشه جمع کنید بابا
خراب بشه این صنعت که هیچ ارزشی واسه مردم قائل نیست.
خودرو سازی ایران مثل مریضی هست که با تنفس مصنوعی زنده است چنین صنعت کاذبی باید جمع شود
کشور ماشده تصمیم غلط پشت تصمیم غلط واردات خودرو روآزاد کنید تا کشوراز بار تورمی خودرو بیرون بیاد که ارزان شدن خودرو که متأسفانه درایران به عنوان سرمایه قلمداد میشه باعث ارزان شدن کالاهای دیگه وکاهش تورم وگرونی میشه ...
بذار تمام بشه واسه یه بار همه خلاص بشیم
خجالت نمیکشن و پررو پررو تهدید هم میکنن. ماشینهای آشغال و به قیمت دو سه برابر میفروشن, هوای خالی رو پیش فروش میکنن , دیر تحویل میدن یا اصلا یه چیز دیگه تحویل میدن. تهدید هم میکنن.
تا دیدند قیمتها وارد رکود شده , بابمبول درآوردند.
حرومتون باشه اون پولی که گیرتون میاد
نفرین یک نفر بگیره که بی گناه تو تصادف عزیزی از دست داده کفایت میکنه ،اینقدر ظلم،پول بیت المال خوردن نداره .
همه دستشون توی یه کاسه است. واردات خودرو آزاد میشه ولی بخاطر جلوگیری از کاهش قیمت گاریهای ایرانی تولید داخلی و کم میکنن
به درک بیکار بشن نون تو خون مردم زدن ارزش خوردن نداره
خدا رو شکر
خون این همه انسان بی گناه داره به بار میشینه.
امیدوارم ریشه کن بشه.
بهتر... به درک..... چه بهتر
خدا رحمت کنه حاج محمود خیامی که بدون کمک دولت و با ابتکار و خلاقیت ایران ناسیونال را راه اندازی کرد...حالا ...
سالهاست این کارخانه ها وکارگراش خون مردمو تو شیشه کردن،حالا نوبت اوناست به خاک سیاه بشینن
مردم دلشون به چبزی خوش کردند مجلس بعدی
این وام نیست پول بیت الماله چون اخرش بدلیل نداشتن نقدینگی باز پرداخت ندارن ..پس ی فکر اساسی بکنید تا از این چرخه باطل خارج بشید ...فقط وقت تلف کردنه
اشکارا باج میگیرند..هم از اخور هم از توبره میخوره اینو میگن.پول ماشین را کامل با این رقمهای فعلی میگیره بعد مدتها ماشینو با تاخیر میده .شما اول پول گرفتی یعنی با پول خودم ماشینو ساختی دیگه چرا کم اوردی چرا پول قطعه ساز ونمیدی.
بعدش ۵۵۰ هزار نفر اعلامی شما در این صنعت با پژو فرانسه که کل پرسنل ان ۷۰۰ نفره مقایسه شود
این غده سرطانی باید کوچک شود .
خجالت بکشید اسم صنعت رو نذارید رو ساخت این لگن ها که به قیمت خون پدرتون دست مردم میدید. همون بهتر که این مثلا صنعت تعطیل بشه و مدیرانش برن غاز بچرونن هر چند معتقدم غازطچرونی هم تخصصی میخواد که شما و بالاسری هاتون ندارید.
این پولها را به مردم میدادید ..چرا خودرو سازها مگه خودرو را مفت میدن به ملت ...بزار بیکار شن برن کار دیگه ..ما خودمان هم کارگریم
پاسخ ها
این دوتا کارخونه رو دولت بده بخش خصوصی. همه چیز درست میشه
تعطیل کنید کارگرا را هم بفرستید اسنپ کار کنند. واردات خودرو را هم ازاد کنید تمام. مرگ یه بار شیون یه بار. خبری مرد باش این راه حل را چاپ کن
خدا کنه این کارخانه های تولید ارابه های مرگ تعطیل بشه.تا نتونند خودرو آشغال داخلی رو با چندین برابر قیمت جهانی به مردم غالب کنند.تنها راهش وارداته
ماشين هاي مونتاژ ایران با این قیمت های حبابي .حيفه كه سرمايه زندگیمان را بسوزانیم اشقال بخریم صنعت خودرو سازی ایرانی سالهاست یاتاقان سوزانده.!!!!
خدایا شکرت بالاخره به خبر خوش شنیدم به امید نابودی صنعت خوردو در ایران. همه با هم بی بیپ هورا.
چرا نظر منو منتشر نکردید