چرا هواپیمای مالزی ناپدید شد؟!
خطرناکترین بخش یک پرواز، زمان اوج گرفتن یا فرود هواپیماست و زمان حرکت هواپیما در آسمان به ندرت حوادثی به وقوع میپیوندد؛ بنابراین ناپدید شدن ناگهانی هواپیمای مالزی ایرلاینز در صبح روز شنبه بر فراز دریای جنوب چین، کارشناسان را به این فرض رسانده که هر چه اتفاق افتاده، سریع بوده و به خلبانان فرصت ارسال پیام اضطراری نداده است.
تحقیقات در مورد آنچه برای پرواز بویینگ ۷۷۷ از شهر کوآلالامپور مالزی به مقصد پکن روی داده، ممکن است ماهها و حتی سالها طول بکشد.
به گفته تاد کرتیس، مهندس ایمنی سابق بویینگ که روی هواپیمای پهنپیکر ۷۷۷ کار کرده و اکنون مدیر بنیاد Airsafe.com است، در این مرحله توجهات معطوف حقایقی است که از آنها اطلاع نداریم.
ویلیام والداک که تحقیقات سوانح را در دانشگاه امبری رایدل تدریس میکند، در این باره میگوید: اگر یک اشکال فنی جزئی وجود داشت یا حتی موضوع مهمتری مانند از کار افتادن هر دو موتور هواپیما، خلبانان احتمالا فرصت داشتند تا با پیام رادیویی کمک درخواست کنند. عدم درخواست کمک نشان میدهد که اتفاقی بسیار ناگهانی افتاده است.
با این وجود، کارشناسان هشدار میدهند هنوز زود است هر گونه احتمالی را منتفی بدانیم. بهترین نشانهها با بازیابی آمار پرواز و رکوردرهای صوتی و بررسی لاشه هواپیما به دست خواهد آمد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بویینگ ۷۷۷ یکی از بهترین سابقههای ایمنی را در تاریخ هواپیمایی دارد و برای نخستین بار در ژوئن سال ۱۹۹۵ وارد فعالیت شد و ۱۸ سال را بدون حادثه مرگبار سپری کرد. البته این رکورد بدون تلفات با سانحه هواپیمای آسیانا در ژوئیه سال ۲۰۱۳ که در جریان آن سه نفر از ۳۰۷ مسافر جانشان را از دست دادند، به پایان رسید.
پرواز شنبه مالزی ایرلاینز که حامل ۲۳۹ مسافر و خدمه بود، دومین سانحه مرگبار این نوع هواپیما محسوب میشود. دو سوم مسافران این پرواز از چین و سایرین از آسیا، آمریکای شمالی و اروپا بودند.
جان گوگلیا، یکی از اعضای سابق کمیسیون ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا معتقد است بویینگ ۷۷۷ یکی از قابل اطمینانترین هواپیماهایی است که تاکنون ساخته شدهاند.
برخی از دلایل احتمالی ناپدید شدن این هواپیما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- از هم پاشیدن بدنه هواپیما یا خرابی موتور رولز رویس ترنت ۸۰۰: با توجه به سابقه طولانی و رکورد ایمنی هواپیما، کارشناسان چنین احتمالی را بعید میدانند.
- آب و هوای بد: تمامی شواهد گویای این است که در زمان پرواز هواپیمای مالزی ایرلاینز آسمان صاف بوده است.
- منحرف شدن خلبان از مسیر: این احتمال نیز بعید است زیرا در این صورت رادارها میتوانستند موقعیت هواپیما را نشان دهند.
- بمب گذاری: هواپیماهای متعددی به دلیل بمب گذاری سقوط کرده اند از جمله پرواز ۱۰۳ پان ام بین لندن و نیویورک در دسامبر سال ۱۹۸۸ و پرواز ایرایندیا در ژوئن سال ۱۹۸۵ بین مونترال و لندن و همچنین پرواز یک ایرلاین فرانسوی که در سپتامبر سال ۱۹۸۹ در صحرای بزرگ آفریقا منفجر شد.
- ربودن: ربودن هواپیما بعید به نظر میرسد زیرا هواپیماربایان معمولا هواپیما را در فرودگاه به زمین مینشانند و معمولا درخواستهایی دارند اما ربودن به شیوه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ که تروریستها هواپیما را در اقیانوس انداخته باشند، ممکن است.
- خودکشی خلبان: دو سانحه بزرگ شامل پرواز سیلک ایر و پرواز هواپیمایی مصر در اواخر دهه ۱۹۹۰ روی داد که تصور میرود به صورت عمدی از سوی خلبانان صورت گرفت. تحقیقات دولتی هرگز رسما اعلام نکردهاند که این سانحهها خودکشی بوده اما کارشناسان سانحه معتقد بودند اقدام عمدی خلبانان عامل آن بوده است.
- شلیک تصادفی ارتش یک کشور: در سپتامبر سال ۱۹۸۳ یک پرواز هواپیمایی کره از سوی یک جنگنده روسی ساقط شد.
مقامات شرکت هواپیمایی مالزی اعلام کردهاند این هواپیما آخرین بار ۱۰ روز قبل بازرسی شده بود و در شرایط مناسبی بود. از سوی دیگر طبق آخرین گزارشها، مالزی جست و جو و تحقیقات در مورد این سانحه را برای یافتن محل سقوط هواپیما افزایش داده است. هواپیماهای نیروی هوایی ویتنام دو لکه نفتی بزرگ را نزدیک محلی که هواپیما ناپدید شده شناسایی کرده اند اما با وجود تایید این لکهها هیچ نشانه ای از لاشه هواپیما وجود ندارد.
تمامی مسافران این پرواز مورد تحقیق قرار گرفتهاند و توجه ماموران به چهار نام معطوف شده که با گذرنامههای مسروقه پرواز کردهاند.
گروهی از کمیسیون ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا به مالزی رفته تا به محض شناسایی محل سقوط هواپیما در محل حاضر شود.
نظر کاربران
به گزارش مشرق، رسانه های خبری مالزی از سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷-200 با ۲۳۹ سرنشین در جزیره توچوی در ویتنام خبر دادند.
یک فروند هواپیمای بوئینگ 200-777 خط هوایی مالزی که حامل 239 سرنشین بود، ارتباط خود را اوایل صبح امروز با کنترل ترافیک هوایی در حین پرواز از «کوالالامپور» به سمت «پکن» از دست داد. مقامات خطوط هوایی که نتوانسته بودند تا چندین ساعت محل هواپیما را تعیین کنند لحظاتی پیش از سقوط این هواپیما در آبهای ویتنام خبر دادند.
بر اساس این گزارش، این هواپیما درست دو ساعت بعد از پرواز بر فراز «ویتنام» در ساعت ۱:۲۰ به وقت محلی (۱۸:۲۰ به وقت گرینویچ روز جمعه)، ارتباط خود را از دست داد.
امیدوارم هر چه زودتر پیدا بشن و مسافران سلامت باشند