دلیل افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو
قیمت خودرو این روزها در شرایطی افزایش قابل توجهی را تجربه میکند که بررسیها نشان میدهد سایر بازارها نوسانی اندک را تجربه کردهاند.
خبرآنلاین: قیمت خودرو این روزها در شرایطی افزایش قابل توجهی را تجربه میکند که بررسیها نشان میدهد سایر بازارها نوسانی اندک را تجربه کردهاند.
در هفته گذشته با شدتی بی سابقه رو به افزایش می رود و این در حالی است که بازار خودرو با کاهش چشمگیر خرید و فروش مواجه شده است. این افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که بقیه بخش های اقتصاد ایران در یک هفته گذشته روزهای چندان پرنوسانی را سپری نکردند و به همین دلیل از نظر برخی این افزایش قیمت ها نامحتمل بوده است.
حسین اردوخانی، نایب رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با وضعیت خودرو در بازار تهران و دلایل افزایش پرشتاب قیمت آن در روزهای گذشته گفت: دلیل اصلی این مساله همانی است که بارها هم در مصاحبه های قبلی خودم به آن اشاره کرده امد. از یک سو ما به شکل واقعی خودروساز نیستیم یعنی خودرویی وجود ندارد که تمام قطعات آن را ما بسازیم و مثلا همین پراید ۱۲ درصد قطعاتش وابسته به تولید کره جنوبی است. درنتیجه ما واقعا هنوز خودروساز نیستیم و همچنان به مونتاژ کاری ادامه می دهیم.
او افزود: در مقابل از سوی دیگر خودروسازان با کاهش تولید روبرو بودهاند و همین امر سبب شده است نتوانند به تعهدات خود به درستی عمل کنند.
وی تاکید کرد: طبق آمارهای ارائه شده یکی از خودروسازان ۱۲ هزار خودرو به مردم بدهکار است و نتوانسته نیاز موجود در بازار را تولید کند.
او در پاسخ به این سئوال که سخنان وزیر صنعت در خصوص افزایش حجم تولید و هشدار به فروشندگان خودرو تا چه حد می تواند وضعیت بازار را عادی کند، گفت: اگر واقعا تولید خودرو رونق گیرد و کاستیها برطرف شود، قیمتها در بازار واقعی میشود و آن وقت مشتریان با بازار خودرو آشتی میکنند اما همه این ها در گرو این است مه تولید افزایش یابد تا فضا برای سودجویان دیگر مساعد نباشد.
در این میان نه تنها اردوخانی رکود بازار رت بی سابقه توصیف میکند بلکه سایر فعالان بازار نیز میگویند میزان کاهش بیسابقه است و قیمتها در شرایطی بالا میرود که خبری از مشتری نیست. برخی گزارش ها نیز از خرید و فروشهای صوری در بازار با هدف جا انداختن قیمتهای جدید دلالت دارد و به این ترتیب مشتری واقعی در بازار وجود ندارد.
فعالان بازار میگویند بخش مهمی از کسانی که حتی در شرایط کنونی خودرو پیشخرید میکنند نیز کسانی هستند که قصد دارند خودروهایشان را بفروشند و در حقیقت مصرفکننده واقعی نیستند در نتیجه طولانیتر شدن دوره رکود سبب میشود خواب سرمایههایشان بالا برود.
اردوخانی در بخش دیگری از سخنانش به مساله نظارت نیز اشاره کرد و گفت: من فکر میکنم نظارت مافی بر بازار خودرو صورت نمیگیرد و هنوز در حوزه تحویل خودرو به مصرف کننده واقعی با مشکلاتی روبرو هستیم .
در رابطه با تاثیر بازار ارز بر بازار خودرو گفت: گرانی بازار خودرو هیچ ارتباطی به بازار ارز همان طور که می دانیم در هفته گذشته بازار ارز وتب و تاب خاصی نداشت ولی بازار خودرو با افزایش شدید قیمت مواجه شد. به نظر من مشکل بازار خودرو قطعا داخلی است.
او با اشاره به رکود بازار گفت: بازار قفل شده ولی قیمتها بالا می روند و اکنون گهگاه در بازار خودروهای کارکرده فروش می رود ولی مشتری برای خودروهای نو وجود ندارد. به بیان دیگر وضعیتی که برای بازار خودرو ایجاد شده شبیه بازار مسکن است؛ قیمتها آن قدر بالا رفته که دیگر نه خریدار توان خرید دارد و نه فروشنده موفق به فروش با قیمتها شد.
به گفته وی قیمتها واقعی نیست و برای راه افتادن بازار خودرو باید تدبیری جدی اتخاذ شود.این تدبیر از سوی سیاستگذار یعنی وزارت صنعت، معدن پ تجارت و خودروساز و نهادهای نظارتی باید اجرایی شود تا بازار خودرو از پس رکودی طولانی به حرکت درآمد در غیر این صورت عواقب این رکود بزرگترین صنعت غیر نفتی ایران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نظر کاربران
تنها چیزی که الان ارزونه ارز و طلاست !
پاسخ ها
بى عرضگي مسولين من جمله وزير صنعت ومعدن با عث افزايش قيمت خودرو و لوازم يدكي مي باشد و سلام
همه این شرذیط ناشی تز از بی عرضگی وزیر صنعت و بخشهای نظارتی و تعزیراتی است
اگر با ثبت نام برای هر کد ملی یک خودرو به شرط عدم فروش ونقل وانتقال تا دو سال، بصورت مقطعي واردات خودرو با هزینه کم عوارض گمرکی آزاد شود کمکی خوب برای تنظیم بازار خواد بود،
سلام تاواردات خودرو های خارجی آزاد نشود تامشتری حق انتخاب نداشته باشد این وضعیت ادامه دارخواهد بود
همه عوامل رکود فقط و فقط دو خودرو ساز انحصاری هستند که دراین بلبشوی تحریمهای ظالمانه به فکر احتکار و سود نامتعارف خود هستند....
همه به یاد دارند همین سالهای نزدیک همین پراید ۲۰ میلیونی رو کسی رغبت و تمایل خرید نداشت ..حالا چطور شده که با سه برابر شدن قیمت سر و دست میشکنند؟؟
تولید و قطعه در وضعیت صفر قرار داره ولی در همین وضعیت سرخ دو خودرو ساز به عینه نمایانگر ضرب المثل از آب گل آلود ماهی گرفتنند.....خودرو سازانی که مالکین پشت پرده اش آقایان و آقازادگان و از ما بهتران هستند.....
دلیلش هرچی هست روزگارمردم وسیاه کردین
خبر موثق دارم خرداد 99قیمت خودرو شديد افت خواهد کرد _
اخرپراید به چه درد میخوره که هرساعت افزایش قیمت داره هرکه الان تو این شرایط بخرد ازخر خرتره نخرید بگذارید ارزان شود
زکی تاحالا که میگیفتید تو خودرو داخلی پراید وسمند خودکفاییم چی شد پس.............
باید توجه داشت خودرو یک وسیله نقلیه است و هرگز مایحتاج زندگی مردم نیست که بخواهد نبود آن مشکل ساز باشد !!! خیلی ها همچنان خودرو ها یشان را در پارکینگ گذاشته و در ایام روزهای کاریشان مرتب از وسیله نقلیه عمومی ( مترو ، اتوبوس ، تاکسی ) برای سهولت در تردد استفاده دارند . بازاری که در دست سوداگران و دلالها ساخته شده به زودی از سوی دولت لگد مال و کنار رفته خواهد شد ، زیرا در کشور عزیزمان صنعت خودرو ، تولید خودرو و بازرسی خودرو داریم و همه اینها متشکل از تولید خودرو مناسب و به صرفه برای شهروندان کشور است .
پاسخ ها
ای کیو تا حالا که دولت کشور عزیزت سعی کرده با دغل و دروغ سر مردم کلاه بگذاره
شبت بخير پروفسور بي نام خواب رنگي گم ببين
واردات خودرو رو آزاد کنید
قیمت ها نصف میشه
امان از انحصار
تعرفه های بالا ی واردات خودرو و بازار انحصاری
بابا اینهمه قیمتها رو بردن بالا هیچکس هم نیست نظارت کنه یا شاید هم باهم همدستن
مگه میشه پراید 64میلیون باشه
از بی کفایتی و سومدیریت وزیر صمت و مدیران ایران خودرو و سایپا است اگر کل وزن پراید را مس فرض کنید و ضربدر قیمت مس کنید یک سوم قیمت کنونی پراید نمیشود خاک عالم و لعنت خداوند بر پدر و مادر عوامل و مسببین گرانی خودرو و سبیر اجناس رر هر مقام و مرتبه که هستند
فک نکنم هیچ جای دنیا این جور مسئولین بی کفایتی داشته باشند قیمتها هر جور عشق میکنن میبرن بالا بعد یه عده به حساب کارشناس میگن ارز یا کاهش تولید یا ...بابا مردم رو چی فرض کردین یه عده خون مردم و کردن تو شیشه مافیا مافیا مافیا
پاسخ ها
دلیلش دولتهای سایه هستن که نمیزارن دولت کاریبکنه
انحصار
ما ها خیلی بدبختیم که بخاطر این ارابه های مرگ مجبورم 60میلیون پول بدیم تازه هرجوری خودشون عشقشون بگیره تحویل میدن خداوند لعنشون کنه
مطمئن باشید کار دلالهاست خریدوفروش ماشین الآن بسیار پایینه مطمئن باشید بزودی پس از خواب سرمایه دلالان وزیران این اقشاردوباره به رنج پنجاه میلیون بر میگرده.
ورود خودرو با شرایط عادلانه آزاد شود....تا خودرو سازان ما تنبیه شوند ..بعد ببینیم چه کسی آشغالهای این ها رو میخرد...
این بازیها تا عید تموم میشه، میرن سراغ ارز وطلا.(این سقفم قیمت خودروهاست گرانتر نخواهد شد مشتری ندارن الکی جو میدن نخرید من خودرو مدل پایین ترجیح میدم تا این خودرو های به ظاهر شیک بدون کیفیت)
خدا لعنت کنه باعث و بانی این وضعیت مردمو
همه اش دست خودشون است فقط جیب مردم و میزنند
خودرو را به عمد وارد نمیکنند که خودرو ایرانی ارزان نشه تمام باعث این گرانی خودرو خود دولت است این گرانی نه دست دلاله نه کسی دیگر باعث این گرانی فقط به فقط خود دولت است چون دولت ونماینده ها ساکت نشستن در برابر گرانی هیچ اقدامی نمیکنند وساکت نشستن این سکوت دولت ونماینده ها علامت رضایت به گرانی میباشد
ترا خدا نخرید چرا دلالها را کلفت میکنیم نخریم تا بمونه رو دستشون
چرا قبلا اینطور نبود همه اش کار خودشان هست قبلا قیمتها واقعی بودن باز هم تبلیغ برای خود رو می کردن که به فروش برسند چه دستی در کار است خدا می داند
فکر نکنم اصلا قانون وجود داشته باشد فکر کنم شهر بی کلانتر به این می گویند