نتفلیکس؛ مهندسی فرهنگ با امپراطوری پول
بهانه نوشتنمان از نتفلیکس، گزارش مالیای بود که از این شرکت منتشر شد؛ در سال ٢٠١٦ معادل هشت میلیارد دلار، سال ٢٠١٧ معادل ١١ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ معادل ١٥ میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از رشد متناوب ٣٠درصدی درآمد سالیانه در شرکت نتفلیکس دارد.
«فرهیختگان آنلاین»: در آستانه ورود به سال ۲۰۲۰، بیشتر خدمات فرهنگی که به مخاطبان ارائه میشود، اینترنتی شده و شرکتها برای رقابت با هم، هر روز یک اتفاق جدید را در فضای اینترنت رقم میزنند تا مخاطب و درآمد خود را افزایش دهند.
در گشتزنیهای اینترنتی، به یک آمار جالب از درآمد شرکت نتفلیکس برخورد کردیم، شرکتی که با فیلمها و سریالهای مختلف این روزهایش همه را در جهان درگیر خود کرده است. درآمد این شرکت در سال ٢٠١٦ معادل هشت میلیارد دلار، سال ٢٠١٧ معادل ١١ میلیارد دلار و در سال 2018 معادل ١٥ میلیارد دلار بوده است.
نتفلیکس؛ اسب شاخدار
نتفلیکس که یک ارائهدهنده خدمات محتوایی است، کار خود را در سال 1997 بهعنوان شرکتی که در زمینه اجاره دیویدی که بهصورت پستی پیشرو بود، شروع به کار کرد.
به محض اینکه اکانت نتفلیکس را خریداری و روی تلویزیون خود نصب کنید، منویی در تلویزیون شما ظاهر میشود که میتوانید توسط آن از بین هزاران برنامه تلویزیونی و فیلم انتخاب یا از قابلیت جستوجو استفاده کنید.
چه برنامههایی در نتفلیکس قابل تماشا است؟
نتفلیکس هزاران عنوان تلویزیونی و فیلم را ارائه میکند و بیشک تعداد آنها آنقدر زیاد است که نمیتوان همه آن را در این گزارش عنوان کرد. حذف و اضافه برنامهها در این سرویس بهصورت ماهانه انجام میشود. اما برای اینکه بتوانیم یک ذهنیتی از برنامههایی که در آن پخش میشود به شما بدهیم، در ادامه یک سری از برنامهها را بهصورت مثال فهرست میکنیم: برنامههای تلویزیونی شبکه AB، برنامههای تلویزیونی شبکه CBS، برنامههای تلویزیونی شبکه FOX، برنامههای تلویزیونی شبکه NBC، برنامههای تلویزیونی شبکه WB، برنامههای تلویزیونی شبکه AMC.
درآمدهای میلیارددلاری از برنامههای جدید
در همان ابتدای گزارش گفتیم بهانه نوشتنمان از نتفلیکس، گزارش مالیای بود که از این شرکت منتشر شد؛ در سال ٢٠١٦ معادل هشت میلیارد دلار، سال ٢٠١٧ معادل ١١ میلیارد دلار و در سال 2018 معادل ١٥ میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان از رشد متناوب ٣٠درصدی درآمد سالیانه در شرکت نتفلیکس دارد. آمار، مربوطبه سهماهه اول سال ۲۰۱۹ که از این شرکت منتشر شده است، نشان میدهد براساس آن، سرویس استریم مورد ذکر موفق شده درآمدی 4.5 میلیارد دلاری کسب کند.
ماجرای اسکورسیزی
سرمایهگذاری در سینما از جمله مواردی است که در سالهای اخیر برای نتفلیکس جذاب شده است. البته برخی معتقدند با فراگیر شدن این شکل پخش، صنعت تصویربرداری هم دچار اختلال میشود. مارتین اسکورسیزی، کارگردان مشهور هالیوود، فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» را با مشارکت نتفلیکس ساخته است. او در جشنواره فیلم لندن از همکاری خود با نتفلیکس صحبت کرد و به این قضیه اشاره کرد که برای تولید فیلم جدیدش چارهای جز کمک گرفتن از نتفلیکس نداشته و بر این تاکید کرد: «شکی در این نیست که تماشای فیلمهای سینمایی در سالنهای بزرگ و همراهبا سایر مردم اهمیت دارد، ولی در این بین با مشکلاتی هم طرف هستیم. ما گاهی مجبوریم فیلمهای پرهزینهای بسازیم، ولی امکانات موردنیاز را در اختیار نداریم. بههمین دلیل وقتی شرکتی از راه میرسد و این امکانات را در اختیار ما قرار میدهد، باید از موقعیت استفاده کنیم، وگرنه فیلم موردنظر هرگز تولید نخواهد شد. هرچند این موضوع باعث میشود استریم کردن فیلم اهمیت پیدا کند و مدت کوتاهی بعد از اکران آن در سینماها شاهد پخش خانگی فیلم باشیم، ولی چنین موقعیتی را نمیتوان از دست داد؛ مخصوصا در مورد پروژههایی مثل فیلم ایرلندی.»
چرا نتفیلیکس موفق است؟
یک نکته مهم در فرآیند نتفلیکس نشان میدهد توجه به مخاطب برای آنها در درجه اول قرار دارد. هر سه ماه یکبار، همه فروش و دادههایشان را بررسی میکنند و در کنار آن بررسیها، تحلیلهای آماری آورده میشود تا خودشان بدانند در چه زمینهای رشد داشتهاند و از همین مساله برای پیشبرد کارشان استفاده کنند. نکته دیگر در کاری که این شرکتها انجام میدهند، توجه به رقبا است. آنها به دنبال این نیستند که رقبا را حذف کنند، اما اگر رقبایشان کاری را انجام دهند که آنها در شرکت و برنامهشان آن را ندارند، سعی میکنند به آن برنامه توجه کنند و بهتر از آن را بسازند. همین توجه باعث میشود درآمدهایشان سال به سال بالاتر برود و مخاطبانشان بیشتر شود. طبیعتا توجه به این دو اصل باعث میشود هر شرکتی درآمد خود را افزایش دهد.
ارسال نظر