دلیل توقف ساخت و ساز در پلاسکو
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اختلاف بنیاد و شهرداری در خصوص پلاسکو اضافه تراکمی است که بنیاد مستضعفان میخواهد از طریق آن هزینههای ساخت را کاهش دهد.
خبرگزاری مهر: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اختلاف بنیاد و شهرداری در خصوص پلاسکو اضافه تراکمی است که بنیاد مستضعفان میخواهد از طریق آن هزینههای ساخت را کاهش دهد.
محسن هاشمی در حاشیه جلسه روز یک شنبه شورای شهر تهران با اشاره به جزییات جلسه امروز شورای شهر گفت : جلسه امروز با گزارش علی اعطا سخنگوی شورای شهر در باره سوء تفاهم حذف نام شهدا از تابلوی معابر بود و این موضوع برای مردم تهران و کشور بسیار مهم است و بر همین اساس هیئت نظارت تشکیل شد و اعلام کردیم گزارش مبسوطی تهیه شود.
وی افزود: این گزارش امروز قرائت شد و در اختیار همه مسئولان و مطبوعات قرار میگیرد و آنچه از این گزارش حاصل شده این است که از بیش از ۱۶ هزار تابلوی معابر، ۲ دهم درصد حذف کلمه شهید به دلیل تخریب انجام شده که دلیل آن باید بررسی شود و ۲ درصد هم اشتباه پیمانکار طی ۱۰ سال گذشته بوده است که در شورای پنجم آمار آن انگشتشمار است و باید رسانه ملی نسبت به تخریب شورای پنجم بیتفاوت نباشد و واقعیتها را اعلام کند.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه به حضور سردار یزدی فرمانده سپاه قدس محمد رسول الله(ص) در شورای شهر امروز اشاره کرد و گفت: ایشان سخنان مبسوطی ارائه کردند، همچنین در جلسه امروز طرح دو فوریتی برای رسیدگی به حادثهدیدگان اتفاقات اخیر به تصویب رسید که اعضای شورای شهر با ۲۰ امضا آن را به هیات رئیسه داده بودند.
هاشمی گفت: بر اساس این طرح دو فوریتی تصویب شد که اگر کسی در اتفاقات اخیر دچار خسارتی شده باشد، آسیب آن احیا و مشکل سبب نگرانی مردم تهران نشود.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه درخصوص اقدامی که باید درخصوص کاهش آلودگی هوا انجام شود، گفت : همه اقدامات از جمله اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد باعث از بین رفتن آلودگی هوا نمیشود و تنها میتوانند جلوی رشد آن را بگیرند، به ویژه اگر وقتی باد نباشد موثر خواهد شد و در صورتی که آلودگی قوی باشد، با این تصمیمات مشکل برطرف نمیشود و وارونگی دما، هوای آلوده را در تهران نگه میدارد.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث در این زمینه گرمایش در تهران است که از سوخت گاز و گازوئیل استفاده میشود و به دلیل قیمت پایین آن مصرف سوخت بالاست و عادت کردهایم در تهران بخاری و اسپیلت روشن کنیم و پنجرهها باز باشد، حتی در شورای شهر نیز به وفور این اتفاق رخ میدهد.
هاشمی بیان داشت: اولین منشا آلودگی هوای تهران مصرف سوختهای فسیلی است و همانطور که مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده؛ در مصرف سوختهای فسیلی مسرفیم.
وی ادامه داد : خودرومحوری دلیل دیگر آلودگی هوای پایتخت است که نقش ۵۰ درصدی در مقابله با مصرف سوخت گرمایشی دارد. آلودگی هوا به دلیل خودرومحوری باید از بین برود که با حمل و نقل عمومی راحت، امن و سریع میتوانیم به این مسئله دست یابیم، به طوری که تنها مردم به دلیل نداشتن پول از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.
به گفته هاشمی دلیل آلودگی ناشی از سوخت گرمایشی فسیلی و خودرومحوری مسئولان هستند و باید این موضوع را مدیریت کنند. هر چقدر به حمل و نقل عمومی توجه کنیم در مقابله با آلودگی هوا موفقتریم.
رییس شورای شهر تهران با بیان این که در برخی از کشورها ازجمله کشورهای پیشرفته مالیاتهای کلان به سوخت تعلق میگیرد، گفت :بایدم صرف سوخت کاهش یابد. از طرفی درآمد حاصل از این موضوع باید سریعا وارد توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه از نوع انبوهبر و ریلمحور پیش رود.
رئیس شورای شهر گفت: پکن در حال افزایش خطوط متروی خود به ۲۱ مورد است و ما نیز باید به این سو پیش رویم. البته در مورد توسعه حمل و نقل عمومی ۱۰ درصد قوانین هم اجرا نشده، چراکه ناهماهنگیها سبب بینتیجه ماندن بوده است و نیازمند هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، نفت و سایر دستگاهها هستیم.
رییس شورای شهر تهران در مورد سوالی مبنی بر توقف ساخت پلاسکو گفت: پلاسکو مالک بنیاد مستضعفان است و سرقفلی آن واگذار شده، حادثه یا حریق سبب ضرر به بنیاد شد و اکنون باید مالک دوباره آن را بسازد و تحویل دهد که به دلیل بالا بودن هزینهها به دنبال اختصاص تراکم هستند که به نوعی هزینه ساخت را تامین کنند و این مسئله سبب اختلاف با شهرداری شده است.
وی ادامه داد آقای مقیمی استاندار وقت تهران در آن زمان دخالت کردند که کار شروع شود اما با تعویض شهردار، حناچی که از معاونت شهرسازی آمده حداقل این موضوع را خوب بلد است .
رئیس شورای شهر در پاسخ به سوالی در مورد اختصاص مکانی برای اعتراضات مردمی گفت: تجمعهای اعتراضی موضوع پیچیدهای است. در کشورهای توسعهیافته اصولا مردم به یک نقطه برای تجمع نمیروند. در برخی از کشورها گوشهای از پارک را برای تجمعهای محدود ارائه میدهند و حتی افراد در حد یکی دو مورد میتوانند روی یک پیت حلبی بنشینند و فحش دهند، ولی اجازه تجمع در «هاتپارک کرنر» نیست و تنها برای تعداد افراد اندک است.
وی ادامه داد در برخی از کشورها نیز نامه و دلیل و تعداد تجمعکنندگان را به مسئولان کشور میدهند، شعارهایشان را میگویند و مجوز تجمع میگیرند که مسئول تجمع هم مشخص است و باید پاسخگوی آن باشد. زمانی که در ایران نبودم، روز قدس و ۲۲ بهمن را در تجمعها شرکت میکردم. حتی شعارهای تند و نامهها مینوشتیم، ولی از قبل فرم پر میکردیم و ساعت و زمان تجمع را اعلام میکردیم.
رئیس شورای شهر با بیان این که در حال حاضر در کشور ما نیز قانون در مورد تجمع وجود دارد گفت : هر دستهای که میخواهند تجمع داشته باشند باید نامهای به شورای امنیت بنویسند و مسئله بررسی شود که البته این بند از قانون به درستی اجرا نمیشود. اینکه برخی بگویند نقطهای را بگذارید که تجمع فقط همان جا انجام شود در هیچ کشوری نیست و باید اجازه اعتراض را وزارت کشور ارائه دهد، حتی برای شعارهای به اصطلاح خفن؛ چراکه این موضوع هم به نفع نظام است و هم سبب میشود اعتراضات از زیر پوست شهر بیرون بیاید.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت لایحه زیست شبانه در پایتخت، به شوخی گفت: یک زیست شبانه و یک زیست نصفه شبانه داریم که من با زیست شبانه تا ساعت ۱۰ شب موافق هستم و با زیست نیمه شبانه مخالفم.
نظر کاربران
دله دزدا
الحمدلله. وقتی امثال تو توش بمونن حساب بقیه معلومه.
الحمدلله. وقتی امثال تو توش بمونن حساب بقیه معلومه.
تا براتون نون نداشته باشه کاری نمیکنید
تا براتون نون نداشته باشه کاری نمیکنید
به به چطوری اقازاده تاحالا کجاهابودی جزایرقناری؟نه چرخهای متروخوب میچرخه؟ ....