۹۲۱۷۷۴
۲۳ نظر
۵۰۰۸
۲۳ نظر
۵۰۰۸
پ

سواری‌ها بیش‌ترین مصرف بنزین را دارند

طبق مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته خودروهای سواری بیش‌ترین میزان مصرف بنزین را دارند و این در شرایطی است که میزان مصرف بنزین در کشور طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ کمی کمتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

ایسنا نوشت: طبق مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته خودروهای سواری بیش‌ترین میزان مصرف بنزین را دارند و این در شرایطی است که میزان مصرف بنزین در کشور طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ کمی کمتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که این میزان مصرف با تعداد خودروهای موجود سازگاری ندارد و این عدد را می‌توان در گینس به عنوان آماری منفی ثبت کرد.

تعداد خودروها در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۴۰ دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۳۹۷ حدود ۸۸ میلیون لیتر بوده است. این در شرایطی است که سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیش‌تر کرده است؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می‌توان در مرحله اول به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد، سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می‌تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد، هم‌چنین گسترش حمل و نقل عمومی و یا سیاست‌های قیمتی نیز می‌تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین در کشور باشد.

براساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و طبق آمار موجود، حدود ۶۱ درصد بنزین توسط خودروهای سواری، ۲۱ درصد توسط وانت‌ها، ۸ درصد توسط تاکسی‌ها، ۶ درصد توسط موتورسیکلت‌ها و ۴ درصد توسط کامیون و کامیونت‌ها مصرف می‌شود و حدود ۶۰ درصد گازوئیل مصرفی کشور در بخش حمل‌ونقل (۵۷ درصد جاده‌ای، ۸.۱ درصد دریایی و ۲.۱ درصد ریلی) استفاده می‌شود.

میانگین سنی ناوگان دیزلی هم بالاست که خود یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت است. هم‌اکنون میانگین سنی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های برون‌شهری به‌ترتیب ۱۷.۵، ۹.۹، ۲۳.۵ سال است. بخش حمل‌ونقل بعد از بخش خانگی، عمومی و تجاری، در رتبه دوم مصرف انرژی قرار دارد و حدود یک‌چهارم (۲۴ درصد) مصرف کل انرژی را به‌خود اختصاص می‌دهد.

همچنین مجموع یارانه پنهان برای بنزین، گازوئیل، سی‌ان‌جی و سوخت هوایی مصرفی در بخش حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱۴ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

فرآورده‌های اصلی مورد استفاده در این بخش شامل بنزین، گازوئیل، سی‌ان‌جی و سوخت هوایی است و با افزایش جمعیت و تعداد خودروها، مصرف بنزین همواره سیر صعودی داشته، اما در دو مقطع سیر نزولی یافته است. در سال ۱۳۸۶، اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و سهمیه‌بندی و در سال ۱۳۸۸، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها علت اصلی کاهش مصرف بنزین بوده است.

ایران پایین‌ترین قیمت عرضه بنزین را در دنیا دارد

پس از کشور ونزوئلا، ایران پایین‌ترین قیمت عرضه بنزین را در دنیا دارد، اما با در نظر گرفتن سهم هزینه بنزین از میانگین درآمد، برای یک ایرانی، بنزین گران‌تر از برخی کشورهاست و این موضوع مهم باید در بحث آزادسازی یا افزایش قیمت حامل‌ها از جمله بنزین، مدنظر تصمیم‌گیران قرار گیرد.

قاچاق سوخت یکی از چالش‌های کشور بوده و دلیل آن اختلاف قیمت با کشورهای همسایه است، به‌طوری که قیمت بنزین در ترکیه حدود ۱۴ برابر ایران، در عراق ۷ برابر، در امارات متحده عربی ۶.۵ برابر، در قطر ۵.۴ برابر، در پاکستان ۸ برابر، در افغانستان ۷.۲ برابر، در ترکمنستان و آذربایجان هم حدود پنج برابر ایران است.

علاوه‌بر این مصرف گاز طبیعی در جهان به‌سرعت در حال توسعه است و اگر میزان توسعه آن با روند رشد کنونی، یعنی سالانه ۲ تا ۲.۵ درصد رشد، ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۸ درصد از سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و به‌تبع آن مصرف گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) هم رو به رشد است و برخی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا سهمی از تولید خود را به خودرو دوگانه‌سوز (مانند شرکت فیات در ایتالیا) اختصاص داده‌اند.

در این باره علیرضا صادق‌آبادی - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران - تاکید دارد که سیاست‌گزاران باید همیشه نسبت به مصرف بنزین در کشور حساس باشند و تا زمانی که در بودجه کشور محلی برای واردات بنزین یا درآمدی برای ایران از محل صادرات آن در نظر گرفته نشده باشد، سیاست‌گزاران نسبت به هشدارهای افزایش مصرف واکنشی نشان نمی‌دهند و در واقع نسبت به آن حساسیت ندارند.

به گفته وی، سیاست‌گذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تأمین سوخت از داخل است چراکه تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    خدایا چه گوسفند هایی آمار میدن .. مگه کامیون و اتوبوس هم بنزین میسوزونن که بیشترین سهم مصرف مال سواریه ..وانت ها هم که به سری شون گازوییل سوز هستن

    پاسخ ها

    • @ ﷼۰۰﷼۰۰﷼ @

      اخه کدام ماشین است غیر از سواری از بنزین استفاده کنه
      تو هم مردم را گیر اوردی
      و جالب تر اینکه نظرات متفاوت میدهند جای بسی تعجب است

  • بدون نام

    خوب کامیون و اتوبوس که گازوئیل مصرف می کنند.

  • بدون نام

    نه پس میخواهی اتوبوسهای شرکت واحد بیشترین مصرف را داشته باشند

  • بدون نام

    راننده ها مقصرن؟یعنی زیادی گاز میدن؟

  • بدون نام

    یه جوری تیتر زدی انگار سواریها مجرمند....
    مثل اینه که بگی بیشترین آب توی اقیانوسه....

  • حسن

    در عوض قیمت هاشون هم گران هست

  • دارکوب

    آقا چشم بسته غیب گفتی میخواستی کامیون و اتوبوس بنزین بیشتری مصرف کنه خوب بنزین برای سواریهاست دیگه

  • بدون نام

    شما انتظار داری ماشین تولید می کنی و می فروشی میزان مصرف بنزین کم هم بشه!!!

  • احد مراتی

    چرا درامد و حقوق کشورهای دیگر را با ایران مقایسه نمیکنید عدالت ان است وقتی بحث مخارج کشورهای دیگر میشود مقایسه ای از درامدها نیز بشود.

  • بدون نام

    واقعا بیشترین مصرف بنزین متعلق به ســـــواری هاست؟؟؟من همیشه فکر میکردم بیشترین مصرف بنزین متعلق به دوچرخه هاست!!!!!

    پاسخ ها

    • بدون نام

      این پدرم هست که ماشین بی کیفیت تولید می کنه که مصرف بنزین رفته بالا

  • بدون نام

    مصرف زیاد بنزین بخاطر بی کیفیتی خودروهای داخلی ست و بعلت تعرفه های بالای واردات خودرو مردم نمی‌توانند از خودروهای خارجی کم مصرف استفاده کنند

  • سعید

    اگر همه مردم از خودرو خارجی استفاده کنند سود صرفه جویی در مصرف بنزین از کل درآمد خودروسازها و حقوق کارگرانشان بیشتر است

  • عابد

    مگر شما کامیون بنزینی هم دارین ،،آخه اونچه ما اول تا حالا دیدیم ،،بنزین مال سواری و قایقهای تفریحی و بعضی موتوربرقهای کوچک بوده و سایر ماشینها گازوییل میسوزونن ،،و هواپیما وجت هم نوعی سوخت متفاوت دارن ،،حالا میگن سواریها همه بنزین را مصرف میکنن نمیدونیم واقعا یعنی چه ،،

  • بدون نام

    مگه جز سواری ها مثلا پیاده ها هم بنزین میزنن خخخخخخ

  • k m

    صد رحمت به گاو

  • بدون نام

    عجیبه، ما فکر می‌کردیم ماشین لباسشویی بیشترین مصرف بنزین را داره

  • .

    متاسفم

  • بدون نام

    واقعاً که کارشناسان بخش خودرو در کشور بی توجه هستند بنزین را باید به نرخ لیتری 5000 تومان کنند ولی ماشینی مثل را به قیمت 8 میلیون به مردم بدهند بنزین در کشور ارزان است بنزین لیتری 1000تومان مصرفش مفت است وهمین موضوع هم باعث شده که افراد پیاده روی نداشته باشند وبه مریضی دچار شوند بسیاری از زنان ومردان اضافه وزن پیدا کرده اند که خیلی خطر دارد خلاصه بنزین ارزان است

  • بدون نام

    آخه ماشینهای که ایران خرده درست کرده همش سوختش بالای ۱۰لیتره

  • علیبرززززز

    پ ن پ موتور برق های اضطراری مصرفشون بیشتره

  • م

    بنزین رو که صرف ناهار شام نمیکنند میریزن تو باک خودروهای آشغال پرمصرفی که خودتون تحویل مردم دادید.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج