خودروهایی که میتوانستند جایگزین پراید شوند
در حالی که فعلا هیچ جایگزینی برای پراید معرفی نشده، قرار است ارزانترین خودروی ۲۵ سال اخیر بازار ایران تا پایان سال ما را ترک کند و بدون تعیین هرنوع جانشینی، راهی بازار سوریه شود. این بار هم به جای مسائل اقتصادی این سیاست است که به صنعت خودروی ایران خط مشی میدهد و بازیگران این بخش را مجبور میکند مطابق میل او رفتار کنند.
روزنامه خراسان نوشت: در حالی که فعلا هیچ جایگزینی برای پراید معرفی نشده، قرار است ارزانترین خودروی ۲۵ سال اخیر بازار ایران تا پایان سال ما را ترک کند و بدون تعیین هرنوع جانشینی، راهی بازار سوریه شود. این بار هم به جای مسائل اقتصادی این سیاست است که به صنعت خودروی ایران خط مشی میدهد و بازیگران این بخش را مجبور میکند مطابق میل او رفتار کنند.
البته امتناع دولت از آزادسازی قیمت خودرو در پایینترین بخش بازار و نیز وعدههای سیاسی دولت ایران به سوریه برای مشارکت در بازسازی این کشور موجب شده تا زمینه خداحافظی پراید با بازار ایران به خوبی فراهم شود و سایپا هم از این کار چندان بدش نمیآید. آن طور که شنیده میشود شرکت سایپا قرار است فعلا دو محصول تیبا سدان و هاچبک را با همان محدوده قیمتی به عنوان ارزانترین خودروهای تولید داخل به بازار عرضه کند. منتها احتمالا با تمرکز بیشتر کارخانجات سایپا روی این دو محصول، شاهد افزایش تیراژ تیبا خواهیم بود. در واقع این حرکت سایپا زمینه کاهش ضرر و زیان شرکت را فراهم کرده و تیبا که هسته اولیه تولید خود را اعم از موتور و گیربکس و شاسی را از پراید میگیرد، با هزینه تولید یکسان و قیمتی بهتر، سودی بالاتر را عاید سایپا میکند.
بنابراین، وداع پراید با بازار ایران که یادآور خداحافظی پیکان از خط تولید ایران خودروست، نه تنها ضرر چندانی را متوجه سایپا نمیکند که بر میزان سوددهی شرکت هم میافزاید. منتها ایراد کار جای دیگری است. در واقع متضرران اصلی این وداع، خریدارانی هستند که قدرت خرید نازلی در محدوده 25 تا 50 میلیون تومان داشته و بیش از 60 درصد کل حجم بازار خودرو را هرسال جذب میکردند. این جمعیت که سالهای گذشته متقاضی 600 تا 700 هزار خودروی نو در بازار ایران بودند، حالا باید راهی بازار خودروهای کارکرده شوند و چرخه عظیم نقدینگی خود را به سمت این بخش از بازار ایران سرازیر کنند.
این در حالی است که اگر تحریم نبودیم، چهار خودروی رنو کویید، داتسون گو، تویوتا اتیوس و هیوندای ایاون میتوانستند جانشینان خوبی برای پرتیراژترین خودروی تاریخ صنعت خودروسازی ایران باشند. باهم نگاهی خواهیم انداخت به مشخصات قیمتی و فنی این چهار گزینه جالب که نامهای بزرگی آن ها را میسازند.
رنو کویید
رنو کویید نام خودرویی بود که ابتدا سال ۹۶ قیمت ۲۰ و سپس ۳۰ میلیون تومانی داشت و از سوی رنو برای تولید انبوه در ایران انتخاب شده بود. اتفاقی که هرگز رخ نداد. یکی از اصلیترین جنبههای رقابتی کویید این بود که برخلاف پراید، پژو ۲۰۶ و رانا، فضای صندلیهای عقب به اندازه بوده و حتی برای افراد رعنا هم به نسبت مناسب بود! موتوری کوچک با ۸۰۰سیسی حجم و ۵۳ اسب بخار قدرت که بیلرزش کار میکند به خوبی بدنه سبک و ۷۰۰ کیلوگرمی خودرو را جابهجا میکند.
البته احتمالا کویید در مانورهای سریع یا جادههای شیبدار خودرویی نه چندان دلچسب بوده و باب میل بخش بزرگی از خریداران نخواهد بود. کویید که به سیاق اغلب محصولات رنو پایداری خوبی دارد، به نسبت بهای ۶ هزار دلاری در مواجهه با موانع جاده نرم بوده و شاسی خشکی ندارد. در واقع تجربیات مصرف سه سال اخیر هندیها و برزیلی ها نشان میدهد این کلوچه اروپایی طراحی جالب و ارزش خرید مناسبی دارد. غربیلک فرمان جالب به همراه صفحه کیلومتر دیجیتال قرمزو مشکی که حال و هوای جوانپسندی دارد، به کابین کویید روح تازهای دمیده است. این مورد در کنار صفحه چندرسانهای و لمسی خودرو بدعتگذار سطح امکانات بهروزدر این کلاس زیر اقتصادی است. صندلیها گرچه راحت و بزرگ نیستند ولی برای ۵سرنشین در یک مسیر شهری جا دارند.
در عین حال فضای بار ۳۰۰ لیتری کویید بسیار فراتر از دیگر رقیبان است و بهراحتی وسایل زیادی در آن جا میگیرد. جعبه داشبورد بالایی کویید بهشدت بیکیفیت و شل است و قفل بیکیفیت آن بعد از تعدادی باز و بسته شدن، از کار میافتد و جعبه را بلااستفاده میکند. آینهها از داخل قابل تنظیم نیستند و در کنار عدم استحکام آنها، شما مدام مجبور به تنظیمشان خواهید بود. صدای موتور کویید بهراحتی داخل اتاقک خودرو میآید و بعضی از اوقات دلخراش است. در کل این خودرو ازلحاظ رانندگی بسیار عالی، نرم و کممصرف است. این خودرو در چین با نام ونوچیا ای۳۰ با موتور برقی عرضه میشود و نسخه فیسلیفت و برقی آن هم قرار است با قیمت ۱۱ هزار دلار به زودی در سرتاسر اروپا عرضه شود.
تویوتا اتیوس
یکی از قدیمیترین تولیدات تویوتا برای بازارهای در حال توسعه با قدرت پرداخت پایین که تکنولوژی ساخت چندان جدیدی نداشته و همه ویژگیهای محصولات متداول در بازار ایران را دارد. اتیوس که در هند فروش مناسبی دارد، ابعادی نزدیک به یک پژو ۲۰۶ صندوقدار داشته و کیفیت ساخت معمولی تا متوسطی دارد. اتیوس که در دو گونه سدان و هاچ بک در هندوستان تولید می شود از یک پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی به قدرت ۶۷ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می کند. طول، عرض و ارتفاع این خودرو ۲۶/۴، ۶۹/۱ و ۵۱/۱ است و فاصله بین دو محور خودرو نیز به ۵۵/۲ متر می رسد.
ابعادی که باعث می شود اتیوس در صورت حضور در بازار ایران به رقیب مستقیم پژو ۲۰۶ اس دی و رنو تندر ۹۰ تبدیل شود. این خودرو که وزنی ۱۰۲۰ کیلوگرمی دارد، به یک صندوق بار بزرگ با حجم ۵۰۰ لیتر، دو کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور پارک و رینگ و لاستیک های ۱۵ اینچی مجهز است. البته در کنار این تویوتا اما برای بازارهایی که خریداران از قدرت بالایی در خرید برخوردار نیستند با کمک دو برند پرودوای مالزی یا دایهاتسوی ژاپن اقدام به تولید خودروهای مینی و ارزان قیمت می کند
داتسون گو سدان
این محصول ژاپنی که با نام دقیقی داتسون اون-دو، نمونه سدان خودروی هاچبک گو است، طولی حدود معادل یک تندر ۹۰ داشته و از پژو ۴۰۵ کوچک تر است. نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک، و On یک حرف اضافه است که قرار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را میرساند. مدل On-Do یک سدان کوچک چهار در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم لادا کالینا که یک خودروی روسی با مهندسی رنو نیسان است، بهره میبرد و نسبت به رانا، کمی بزرگتر است. طول ۳۳/۴ متری در کنار فاصله بین دو محور ۴۷/۲ متر باعث شده تا می-دو به یک خودروی جادار تبدیل شود.
داتسون گو سدان در مقایسه با ۴۰۵، خودرویی کم مصرف بوده ولی هزینه نگهداری مشابهی با پژو ۴۰۵ دارد. این اتومبیل روسی-ژاپنی با داشتن ۵صندلی، گنجایش مناسبی همانند تندر ۹۰ داشته و بدنه جعبهمانند آن کمک کرده تا برای امور روزمره و شهری گزینه مناسبی باشد و در عین حال، به دلیل طراحی خاص فضای کابین، بتوان اشیای زیادی را جای داد. این محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه ۶/۱ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد که قادر به تولید ۸۷ اسببخار است. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۵ سرعت دستی به چرخها منتقل میشود. البته آپشن جعبهدنده ۴ سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال ۲۰۱۶ در دسترس بوده است. قیمت نسخههای ساده و فول این داتسون بین ۵/۶ تا ۹ هزار دلار است.
نظر کاربران
بابا تو سوریه به اندازه کافی قتل و عام شده دیگه،پراید رو واسه چی میخواین ببرین اونجا؟؟!!!خخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
واقعا .ما رو از پراید مخروم نکنین پیکانو کرفتین اینو دیقه نه ما طاقتشو نداریم.هر مدل باید حداقل یه صد سالی رو باشه
شتر در خواب دید و خواهد دید پنبه دانه
لعنتی بازم حاضر نیست از این ماشین دل بکنه و میخواد سوری هارو ب کشتن بده اینهمه ایرانی رو فرستادین اون دنیا بس نبود قاتلها
اره اگه تحریم هم نبودیم قیمت این خودروها هم به قیمت خودرهای وارداتی دیگه به ملت داده میشد یه ماشین چینی ۵۰۰۰هزار دلاری رو که هیچ کجای دنیا مشتری نداره سلا پهنا دارین به ملت قالب میکنین..بابا بسه دیگه انقدر دروغ میگین خسته نشدین
ما رفتیم مردیم
یه کانال طنز هست بامزه شوخی میکنه ؛ اگه باعربستان جنگ شد هرکس بوگاتی غنیمت گرفت پراید شو بده به اونا که حلال حروم هم نشه خخخخ
دولت باید خودروسازان را مجبور به تولید خودروی برقی کند
تو این کشور با اینهمه منم منم بعد از این همه ادعا هنوز در مورد پراید بحث میشه خیلی جالبه...!
برای کنترل بازار ایران باید واردات خودرو کارکرده با تعرفه زیر ۱۰ درصد ازاد شود
پس این همه خودروسازان میگفتند که ۸۰-۷۰درصد قطعات خودرو تولید داخل هستش پس کو،کشوری که نمیتونه فرغونی بنام پراید رو خودش تولید کنه نباید ادعای پیشرفت کنه بعد نتونستیم یه پراید در پیتی تولید کنیم بعد ادعای رقابت جهانی داریم