حرکت لاکپشتیِ کاهش قیمتها در بازار خودرو
در حالی سال ۹۸ به نیمه خود رسیده که بازار خودرو در شش ماهه گذشته بحرانهای زیادی را پشت سرگذاشته است.
دنیای اقتصاد: در حالی سال ۹۸ به نیمه خود رسیده که بازار خودرو در شش ماهه گذشته بحرانهای زیادی را پشت سرگذاشته است.
همانطور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حالحاضر قیمت برخی محصولات نزولی شده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حالحاضر با قیمت ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است، این خودرو هفته گذشته در همین محدوده قیمتی قرار داشت.
دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز با قیمت ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. محصول تجاری خانواده پراید یعنی مدل ۱۵۱ نیز هم اکنون با قیمت ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار قابل خریداری است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر میرسد این محصول در شرایط حاضر با قیمت ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود؛ بنابراین تیبای صندوقدار نسبت به هفتههای اخیر نزدیک ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
ساینا با گیربکس دستی نیز در هفتهجاری با قیمت ۵۴ میلیون تومان معامله شد. این خودرو یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات نیز با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۱۳ میلیون در بازار عرضه میشود. این دو خودرو طی دو هفته گذشته به ترتیب ۵ و ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتهاند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. در حالی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ثبات قیمتی را در دو هفته اخیر تجربه کرده است، تیپ ۵ همین خودرو افزایش اندک قیمتی در مدت زمان یاد شده داشته است.
همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، با قیمت ۹۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود. پژو ۴۰۵ معمولی هم در حال حاضر با قیمت ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. بنابراین پژو ۴۰۵ معمولی افت ۸۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است. فروشندگان همین خودرو را با مدل SLX با قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، در دسترس خریداران قرار میدهند. سمند LX نیز با قیمت ۷۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ازسوی خریداران قابل خریداری است. همین خودرو با مدل EF۷ نیز ۷۹میلیون و ۷۰۰هزارتومان قیمت خورده است.
بنابراین در حالی که مدل LX، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته، همین خودرو با مدل EF۷ افزایش قیمت ۷۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است. طی هفتهای که گذشت، ساندرو استپوی اتومات نیز با قیمت ۱۷۴ میلیون در بازار به فروش رفت. ساندرو استپوی که در مقاطعی از سال قیمت بالای ۲۰۰ میلیون تومان را هم تجربه کرده ۴ میلیون دیگر از قیمت خود را از دست داده است. رانا هم طی هفتهای که گذشت با قیمت ۷۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار گرفته است.
این خودرو در هفته گذشته ۷۶میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، بنابراین یک میلیون تومان از قیمت این خودرو کاسته شده است. بررسی قیمت دنا در بازار نشان میدهد در شرایطی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان موجود است، دنا با موتور توربوپلاس ۱۶۵ میلیون تومان معامله میشود. حال سراغ دو محصول مونتاژی ایرانخودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگفنگ H۳۰ کراس میرویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایرانخودرو در بازار ۲۹۸ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان قابل خریداری است. چانگان محصول مونتاژی چینی سایپا نیز در حالحاضر با قیمت ۱۶۹ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود.
چراغ کم سوی وارداتیها
وارداتیها که بیش از خودروهای داخلی تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند با ثبات نسبی در این بازار، بیش از پیش قیمت خود را از دست دادهاند. به گفته موتمنی، در بازار وارداتیها در حال حاضر سوناتا هیبرید با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه میشود. توسان محصول SUV هیوندایی با قیمت ۶۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است و النترا و سراتو نیز به ترتیب با قیمت ۴۵۵ و ۴۶۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند.
سانتافه دیگر محصول SUV هیوندای در مقابل پرداخت ۷۶۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار میگیرد.سورنتو کیا نیز هر چند در بازار نایاب است؛ اما دیگر SUV کیا یعنی اسپورتیج ۶۹۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است. اپتیما محصول سدان شرکت کیا با قیمتهای متفاوتی بنا بر سال ساخت در بازار حضور دارد.
این خودرو بر اساس سالهای تولید در بازه ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی داد و ستد میشود. شرکت خودروسازی نیسان با دو محصول X-TRAIL و جوک در بازار حضور دارد. قیمت X-TRAIL در بازار ۸۵۰ و قیمت جوک فول ۴۶۰ میلیون تومان است. تیولی نیز با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه میشود.
حال سراغ محصولات اروپایی حاضر در بازار میرویم؛ تالیسمان و کولیوس به ترتیب با قیمتهای ۶۵۰ و ۷۵۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند. تیگوان محصول فولکس واگن نیز قیمتی معادل ۹۳۰ میلیون تومان در بازار دارد. دیگر محصول شرکت فولکس یعنی پاسات نیز از سوی فعالان بازار ۸۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
نظر کاربران
برای واقعی شدن قیمتها باید تعرفه واردات خودرو صفر شود
قیمت ارزان ترین خودرو چند برابر حداقل حقوق اداره کار است
بیشترین تعرفه واردات خودرو در دنیا مربوط به ایران است و باعث تولید اشغالترین خودرو در ایران شده
برید همطون دوزدهستید با پانصدهزارتومن اومده پاین
ماشین های ملیاردی کره حنوبی؟که تا40سال پیش هیچ صنعتی نداشت؟بعدماچکرکردیم؟؟پسرفت
'''' برای افزایش قیمت خودرو'' حرکت خرگوشی'''' اما برای کاهش قیمت خودرو ''' حرکت لاکپشتی '' واقعا چرا باید اینگونه شود'?
قیمت خودرو کلا تکراری میزارید
مردم نخریدن خونه خودرو موتور اومد پایین نخرن باز میاد پایین
تو رو خدا کم رور بزنید کسی دیگه پراید اشغال رو نمی خره .
تعرفه بالای ۱۰۰درصد واردات خودرو مردم و دولت را بازیچه دست خودرو سازان کرده
اینا همه اش پدر سوخته بازیشون... حالا منتظر باشید ببینید چجوری باز قیمتارو نجومی افزایش میدن
این کاهش قیمتا فقط واسه سرگرم کردن مردمه
تو رو خدا یکی به مسول ایران خودرو این پیام رو بده من یه پراید میخوام ماهی دویست تومان هم میدم چون فرهنگی هستم وقدرت خرید نقد ندارم مستاجر هم هستم ایا قبول می کنه چرا اینقدر این ماشین اینقدر گرون میفروشن بخدا خودشون هم نیدونن قیمت این ماشین اینقدر گرون نیست
تو رو خدا یکی به مسول ایران خودرو این پیام رو بده من یه پراید میخوام ماهی دویست تومان هم میدم چون فرهنگی هستم وقدرت خرید نقد ندارم مستاجر هم هستم ایا قبول می کنه چرا اینقدر این ماشین اینقدر گرون میفروشن بخدا خودشون هم نیدونن قیمت این ماشین اینقدر گرون نیست
لعنت خدا و رسول خدا و بندگان خدا بر گرانفروشان خودرو
من که روزی هزاران بار این حیوانات گرانفروش را لعن و نفرین میکنم
پراید پنج میلیونه..... نه چهل و ....ـــمیلیون
این پولهای اضافی روز قیامت تیر آتشین میشه بر پیکر گرانفروشان حیوان صفت.......
برای و اقعی شدن قیمت خودرو باید تعرفه وارات صفر شود
سانتافه ۲۶ هزار دلار است بر چه اساس و با چه تعرفه ای شده ۷۶۰ میلیون
بالاترین تعرفه واردات خودرو باعث تولید بی کیفیت ترین و اشغالترین خودرو در ایران شده
اگر خودرو سازان نمیتوانند نیاز بازار را تامین کنند باید دولت با صفر کردن تعرفه وارد ات و وارد کردن خودرو کارکرده نیاز مردم را تامین کند
برای کنتر ل بازار مثل همه محصولات دیگر باید واردات رو افزایش داد
اگر خودرو سازان نمیتوانند نیاز کشور را تامین کنند چرا دولت تعرفه واردات رو کاهش نمیدهد
چرا دولت ماشین وارداتی دسته دوم یاهزارم وارد نمیکند چرا ما ایرانی اینقدر بدبخت هستیم که ازعراق وافغانستان هم عقبتر هستیم ...