رائفیپور: مخالفان سگکشی فکر انتخابات هستند!
رائفیپور، فعال رسانهای اصولگرا با اشاره به حادثه کشتار بیرحمانه سگها با تزریق سم و اسید در کهریزک از مخالفان سگکشی به شدت انتقاد کرد!
برترینها: رائفیپور، فعال رسانهای اصولگرا با اشاره به حادثه کشتار بیرحمانه سگها با تزریق سم و اسید در کهریزک از مخالفان سگکشی به شدت انتقاد کرد!
او در توئیتر خود نوشت:
نظر کاربران
خداوكيلي فازه اين چيه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
فازش همون فاز شما لیبرال های غرب زدست دم انتخابات
هر کی شده دانای کل با یه میکروفن مسخره اس
اصولگرایان داعشی امثال رایفی پور همه چیز رو به انتخابات ربط میده
آخه این آقا اصلا نمیگه اون مردمی که معترض بودن که سلبریتی نبودن.واقعا پستی رو به اوج رسوندین.برای فرار روبجلو پورشه هاتون یادتون نره.
فازه اینه که حرف حق میزنه . نه اصلاح طلب نه اصولگرا فیلم سگ کشی برا ۲ سال پیش چرا دم انتخابات شد صدا سلبریتی فعالان حقوق بشر در اومد کسی که پوشک گوشت احتکار میکنه اختلاس میکنه فساد میکنه نباید دم از دفاع از سگ کشی بزنه
فاز توهم
چقدر منفی خوردی جیگر خخخخخخخ
یکی اینو از برق بکشه
پاسخ ها
نه اصلاح طلب نه اصولگرا .حرف حق میزنه چرا دم انتخابات میشه ادعای حقوق بشر حقوق حیوانات میشه فیلم پخش شده برا ۲ سال قبل
آخه تو چیکاره مملکتی که تو همه چیز نظر میدی؟؟؟اصلا کی تورو آدم حساب میکنه ؟!!؟پس خواهشا ببند گاله رو
پاسخ ها
احسن حرف این مردک را اصلا کی قبول داره که تو هر موضوعی اظهار نظر می کنه.
حرف حق تلخه میدونم
خوب دارید میسوزید
دیوانست
چقدر منفی خورده
سوزش سوزش سوزش
با اینکه زیاد اهل روضه هاش نیستم ولی حرف حقی زد
پاسخ ها
حق چی اخه چه ربطی داره کلا متنش که واضح نیست ولی اینطور که معلومه یک کار خلاف رو که احتمالا باهاش موافقه رو این طوری به انتخابات !و شرقی غربیش میکنه یه کمی ام پوپولیستی بازی در میاره مثلا منم از پولدارا بدم میاد هم تهش اضافه کرده اقا شما تو تویتر ملحد چی کار داری ؟
حرف خققققققققق
اولا متن توئیت بخون با حیوان آزاری مخالفت کرده تو جمله اول پس با یه کار خلاف موافق نیست
دقیقا داره میگه این کار پوپولیستی بازی امثال کسانیه که با بی
تدبیری و نگاه به غرب به معیشت مردم لطمه زدن حالا دارن با این کارا ذهن مردم منحرف میکنن
من مخالف این اقا نیستم ولی جنایت سگ کشی!! معلومه پرت و پلا ..سگ کشی خیلی بده ولی انتظار ندارم از این افراد که به اون جنایت بگن و دوما اصلا هر جوری فکر کنی نمیتونی شرقی غربی بودن و حتی انتخابات که ایشون ربط داده رو به یک تخلف شهری و اظهار نظر یکسری افراد حالا شاید الکی حامی حیوانات ربط بدی؟ امیدوارم از این فضا های که یکسری الکی دو تا جبهه برای لا پوشانی یه کاری به وجود می اورند فاصله بگیریم وکمتر توی تله بحث با هم دیگه و فراموشی اصل موضوع بیافتیم # واقعیت
خداوند همه بیماران را شفا عنایت کند. آمین
پاسخ ها
خدایا در صدرش همین بابا که کامنت گذاشته رو شفا بده
دلار و پراید و گوشت و مسکن و ..... رو ولش کن فعلا سگ مهمه کی به این چیزا اهمیت میده، بالاخره ما به کنسرت و رقص رای دادیم نه اقتصاد و مسکن
پاسخ ها
احسنت
اره مثل رایت به احمدی نژاد..خخخخخ
واقعا
با اینکه دل خوشی از احمدی نژاد ندارم ولی دردوبلاش بخوره تو سر این دولت و ۲۴ میلیون ساده لوحی که مارو به این روز انداختن
درد و بلای مردم و کسانی مه به روحانی رای دادن ، بخوره توی سر احمدینژاد و رایفی پور و طرفدارانش
لهنت ابدی خداوندبرکسانی که به روحانی دروغگورای دادن
ریاست بی نهایت شیرین است نمدونستم از سگ هم کمک می گیرند
آقای رائفی پور چرندیات زیاد می بافد
پاسخ ها
به زودی مثل عباسی میره زندان
چرندیات توی و امثال تو
از یک دیوانه چه انتظاری داری
خدا شفاش بده
حالا چون این آقا اصلاح طلب نیست اصولگراس؟!!
پاسخ ها
ایشون نه اصولگراس هست نه غربگدا اصلاع طلب اقا یه انقلابی هست
طرز فکر داعشیش مشخصه که اصولگراست
حرف حق چه ربطی داره به اصلاح طلب و اصولگرا باز سیاسی بازی
حالا شما هم که لیاقت سک ندارید
این آقا فقط دوست داره در مورد همه چی حرف بزنه کی آخه نظر تو را خواست؟ چرا در باره گرونی های جدید و دو برابری چای حرف نمی زنی؟
پاسخ ها
گرونی های جدید هم کار همون لیبرال هاست. شما برو به فکر اون اسمت باش که شخصیت و سطح فکر پایینت رو نشون میده
گرونیها کار کمونیست های اصولگرا بوده و هست
این آقا مدرک تحصیلیش چیه که واسه همه چی نظر میده؟
پاسخ ها
شما گوش کن ببین درست میگه یا نه اصلا این اقا مدرک نداره
فوق دیپلم حسابداری ،، اونم دانشکاه ازاد نیشابور...یعنی در ۸د پلانگتون
همینه که فکر میکنید هرکی دکتر دار میفهمه اصلا مدرک که سطح فهم و شعور و دانایی کسی بستگی نداره
فوق دیپلم هم ندارند..خخخ
مردم هر کاری کنن شما یه چیزی میگین همیشه ساز مخالف دارین
لعنت به هرچی غرب زده سگ پرست
پاسخ ها
لعنت به تو
به تو چه
لعنت به حیوان آزار و سگ کش
بمییییر
شماها چرا به خودتون گرفتید سگ میپرستید آیا!؟؟؟؟
یا خودتون قبول دارید غرب پرستید
حیوان آزاری محکوم است اما آیا کودکان مظلوم یمن و فلسطین و خلاصه انسانهای بی گناهی که مورد ظلم قرار میگیرند از سگ و گربه کمترند. حرف اینه که اگه یک سلبریتی ده بار در مورد حیوان آزاری یا مرگ گربه پست میزاره و عزا میگیره حداقل یک بار هم برای انسانهای مظلوم واکنش نشون بده. آیا این حرف غیر منطقیه؟
پاسخ ها
شما به فکر مردم خودت باش
سگ وفاداریش از خیلی ها بیشتر هست یه سری نمیدونن سگ هرگز حمله نمیکند؟ مگر در موارد مثل حادثه لواسان که پدر دختر لگد زد ..یا دچار هاری که اونم کم هست ؛جدیدا شنیدم !دو رگه هستن که تو باغ وحش هم نمونه ش هست ..شرعی رو خوب نمیتونم توضیح بدم ؛فقط میدونم مادر بزرگم یاد داد ظرف و غدای سگ جدا باشد تو روستا ..راجب سگ های ولگرد از سربازان زندان تهران بپرسید اگر یه مورد تائیدکردن!!طلبه مازندرانی که به سگهای بی خانمان وولگرد غذا میده انسان هست نه شما ها
پاسخ ها
داداش یه سرچ بزن ببین تو آمریکا سالی چند نفر به خاطر حمله سگ میمیرن بعد بگو سگ هرگز حمله نمیکنه
طلبه مازندرانی که به سگ غذا میده پیرو تفکر تشیع عزیزم.تفکری که برای حیوان هم ارزش غائله تفکری که امثال رائفی پور دارن ترویج میدن.تفکری که انسان بودن یا نبودن افراد رو قضاوت نمیکنه
رائفی پور حرفت عالی.
هرچی میکشیم از این اطلاح طلبا و غرب زده هاست.
گریه ی این افراد بعد از محو امریکا تماشایی هست
پاسخ ها
آرزو بر جوانان عیب نیست هموطن
دقیقا برعکس گفتی برادر داعشی
برترینها چقدر دوست داری استاد و اصولگرا معرفی کنی.ایشون جوان مومن انقلابی هستند خدا حفظش کنه به کوری چشم دشمنان.
پاسخ ها
دقیقا هر چند هم با اصولگراها مشکل داریم هم با اصلاح طلب ها ولی مثل بعضی از نظرها هیچ کدوم داعشی نمیدونیم همه برای ایران باید تلاش کنیم
شما هم. در گوگل سرچ کنید پلیس ضد شورش فرانسه تا ببینید پلیس فرانسه در مقابل مردم عصبانی چکار میکنه و لباس شخصی های ما در مقابل مردم چکار میکنن
لطفا گاز اشگ آور و باتون و کلت کمریتونو همراهتون نیارید
یک فرد باید خیلی رذل باشه که از هر اتفاقی برداشت سیاسی کنه.
پاسخ ها
طرز تفکر شما برای خودت محترم ولی شما یا سیاست نمیدونی چیه یا تا حالا یه سیاست مدار در حال سخنرانی قبل انتخابات ندیدی با همین تفکر هست که وضع معیشت مردم و اقتصاد کشور این شده
اندکی تفکر
آقا محمد!!!بابا سیاست مدار!بابا سیاست!
آقا محمد به شما هم باید گفت اندکی انسانیت!!فقط اندکی!
حسام جان میشه بگی انسانیت من چه ربطی داره به یه سری سیاست مدار لیبرال که برای پست و مقام هر چرت و پرتی به خورد مردم میدن؟؟؟؟؟؟؟
شما که دم از انسانیت میزنی چرا آدم ها رو قضاوت میکنی یا
داری فیلم بازی میکنی داداش یا تو منطق شما نظر مخالف یعنی طرف مقابل انسانیت نداره؟
ساز مخالف می زنم و هر موضوعی رو سیاسی می کنن پس هستم! کاش یه کم سکوت بلد بودی
ایران اره کشور سرمایه داری هست اما
حمایت از حیوانات سرمایه داری نیست خیلی از حامی ها اصلا حیوان خونگی ندارن تا پارسال هزینه سگ و نگهداریش اصلا گرون نبود
همش تو ذهنشون انتخاباته خخخخخخ باز این چرت گفت
همان ها هم میان رای میدن
چقدر چرت میگه این
این آدم فقط با مزخرف گویی هاش معروف شده و کسی جدی نمیگیرتش
تو خودت هم همین الان داری حزبی و جناحی و سیاسی خرف میزنی هیچ فرقی با بقیه نداری
همه چیز دان،پس اونطوری باشه ذبح حیوانات هم اشتباهه،استاد میتی کومان قتل فجیع حیوانات با استفاده خوراکی تو صنعت خوراکی فرق میکنه ،الان همون غرب تو آزمایشگاههای بیوشیمی دارن گوشت مصنوعی تولید میکنن تا کشتار بی رویه حیوانات متوقف بشه چرا اینا رو نمیگی
پاسخ ها
عزیزم یه سرچ درباره بلایی که سر اردک ها میارن تا کبدشون چرب بشه بفرمایید تا متوجه بشی این صنعت خوراکی نیست بیشتر شبیه شکنجه های قرون وسطاست
جناب رائفی حرف حق روازهرکسی که میخواد بزنه بپذیرحتی اگراون انسان انسان بسیاربدی باشه مساله عملی هست که واقع شده نه گوینده خبر
(کی شود دریا ز پوز سگ نجست)
(ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست)
( رزق خود میخوری زحمت ما میداری**)
(گاوان و خران بار بردار به زادمیان مردم ازار)
از صفر تا صد مدیریت مسئولین در هر اداره جز جنایت دزدی کاری ندارند امثال تو هم مثل مگس برا توجیه کارشان وز وز میکنید یک نفر نشان بده که در رده مدیریت بود یا هست که از مسئولیتش سوء اسفتاده نکرده و بیت المال راغارت نکرده که امثال تو پشتیبانی میکنی
پاسخ ها
داداش کلا داری اشتباه میزنی خودش منتقد دولت و مدیریت لیبراله
آقا چطور میشه یه کاری کرد این آقا حرف نزنه
این کیه دیگه ؟
قطعا حرفها ونظراتتان نامرتبط ومغالطه ی متوهمانه است،جای امثال شما آسایشگاه های روانی است یا دادگاه های جنایت علیه بشریت
سگ ها بیشتر از اردک ها میفهمن
حقوق حیوانات؟!!!
من متن فرانسه جگر اردک رو توی اینترنت سرچ کردم این وحشیانه ترین حرکتی است که انسان در مورد مخلوقات خداوند میتونه انجام بده دلم خیلی براشون سوخت
روباه و کروکدیل و سمور و سنجاب و قو و هرچه که بازار طلب کند را پرورش می دهند و برای اینکه پوستشان خراب نشود با خفه کردن حیوانها را می کشند ، به گردن قو حلقه می بندند تا فشار جگرش را بزرگ کند تا بشقاب اشراف خالی نماند ، بعضی ها برای خراب کردن طرف مقابل دنبال فرصت می گردند !
تو دیگه چی دافعه ای پور ?
نمیدونم برای علامه دهری مثل شما چرا دفاع از حقوق حیوانات که مخلوق خداوندند قابل درک نیست و معلوم نیست چی رو به چی ربط دادی ،با معیار شما اگه کسی از گرونی همشاکی باشه به خاطر انتخاباته و طرف هم لیبرال و غرب زده و مادی پرست،.
آقای کیسینجر جهان اسلام .پرفسور دکتر استاد رائفی پور.ما نفهمیدیم شما فیزیک دانی.شیمی دانی.ریاضی دانی.دانشمندی.پزشکی.
پاسخ ها
تئوریسن میدونی چیه به شخصی که مطالعات میان رشته ای میکنه میگن تئورسین
راست میگه والا.
دوباره نزدیک انتخابات بجای مطالبه از دولت ما ملت را سرگرم حواشی میکنن.
ای لعنت به این سیاست کثیف
خوب شد که بهمون یاداوری کردین که بخاطر انتخابات هستش
#نه_به_انتخابات
آفتاب آمد دلیل آفتاب ....اگر فرانسوی ها قساوت قلب دارند و برای تولید جگر چرب، مرغابیِ زبون بسته را زجرکش می کنند همین قساوت قلبشون باعث صدور داعشی هاشون به کشورهای دیگه شده حالا ما توی این زمینه باید با اونا کورس بزاریم و با اسید سگ زبون بسته رو زجرکش کنیم که در آینده هیولاهایی بدتر از داعش صادر کنیم؟ .....چرا هر دغدغه ای را سیاسی می کنیم واقعا چرااااااا؟!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
احسنت به تو انسان با پدر و مادر
کسی نگفته کورس بزاریم شما اصلا توئیت خوندی تو خط اول حیوان آزاری محکوم کرده بابا چرا عادت داریم نخونده و ندیده حرف بزنیم
چقدر این اوستاد لیسانسه چندشه
پاسخ ها
مشکل از چشمای شماست
ایشون اصلا اصولگرا نیست یک انسان به تمام معنا انقلابی دروووووووووووووود بر استاد رائفی پور
بابا بی سواد بس کن دیگه حرف نزنی میمیری
چرت و پرت .....
جناب رائفی پور با این افکارت بخدا ما دلمان هم برای شما میسوزه.
دمت گرم استاد
جانوران نیز مانند انسانها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.
آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»
«هيچ جنبندهاى در روى زمين نيست و هيچ پرندهاى با بالهاى خود در هوا نمىپَرد مگر آنكه چون شما امتهايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكردهايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مىآورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.
یا در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان میآید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».
همانطورکه میبینیم حیوانات در محشور شدن با انسانها مشترکند
در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدانها ميتوان اثبات نمود كه از آن جمله ميتوان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمیبینی که هرکس در آسمانها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر میگشایند، خداوند را تسبیح میکنند و همه آنها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه میکنند، آگاه است».
این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کردهاند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آنچه میکنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آنها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد).
در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:
امام صادق(ع) از آباء گرامیشان نقل میکنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالیکه بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخگويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳).
منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.
همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت میکنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بیجهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).
و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح ميشوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آنها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).
و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات ميكنند، بهطوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي ميشود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كردهاند كه فرمودهاند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برميانگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي ميگيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بيجهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).
صفحه نخستهمه اخبارفعالیت های قرآنیسیاست و اقتصادمعارفاجتماعیفرهنگیچندرسانه ایعکس
کد خبر: ۳۴۶۷۲۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
صفحه اصلی » شعب استانی » اردبیل » معارف
قرآن و علوم زيستي/۱۷
بررسي موضوع حشر جانوران در روز قيامت از ديدگاه قرآن/ جانوران نيز داراي درك و شعور ميباشند
گروه انديشه: ملاک حشر، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن جانوران نیز از این نعمت برخوردار بوده و هدف از آفرينش آنها، حشر بهسوی خداوند متعال است.
به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا) از اردبيل، ملاک حشر، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن جانوران نیز از این نعمت برخوردار بوده و آيات متعددي از قرآن كريم به وجود شعور در جانوران دلالت دارند. هرچند سطح فهم و شعور جانوران با انسان مساوی نیست، اما همان مقدار شعور و درک و داشتن اختیار، سبب میشود که آنها نيز دارای تکلیف باشد و بر اساس همین تکلیف، تسبیح حق میگویند و نماز میگزارند. بنابراين آفرینش جانوران بيهوده و عبث نبوده، بلكه هدف از آفرينش آنها، حشر بهسوی خداوند متعال است. اگر بنا باشد با مردن يك جانور، همه مراتب کمالی و درک معارفیاش که مربوط به روح است نابود گردد، پس آفرینش او عبث و بیهوده میبود، اما توجه به کلام خداوند «ثُم الی رَبهم یُحشَرُون» ما را به این نکته رهنمون میکند که جانوران نیز مانند انسانها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.
آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»
«هيچ جنبندهاى در روى زمين نيست و هيچ پرندهاى با بالهاى خود در هوا نمىپَرد مگر آنكه چون شما امتهايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكردهايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مىآورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.
واژگان:
الدابه: «دابه هر جنبندهاى را كه بر روى زمين بجنبد گويند و در قرآن كريم، به تمام جنبدهها اعم از انسان و حيوانات اطلاق شده است و هرگاه در برابر انسان آمده مثل آيه فوق به معناى حيوانات است»(۶).
امت: جماعتى را مىگويند كه در هدفى يگانه اشتراك داشته باشند. حشر نيز به معناى كوچ دادن جمعى از جايى به جاى ديگر است»(۷).
همگي جانوران طايفهاي مانند شما نوع بشرند
تفسير الميزان در شرح آيه:
«دابَّه» یعنی هر جانوري که در زمین میجنبد و «طائر» پرنده در هوا را گویند و «امت» گروهی از مردم هستند که در هدف واحد اشتراک دارند، مثلا دین یا سنت یکسان و یا وحدت زمان و مکان آنان را مجتمع ساخته است و آیه شریفه میفرماید: «همه جنبندگان زمینی یا پرندگان آسمانی همه امتهایی مانند شما هستند»، یعنی مقاصد و غایات معین و واحدی دارند و در مقاصدی مانند رزق، جفتگیری، تهیه مسکن و چگونگی زندگی با هم مشابهت داشته و نیز مانند انسان دارای آراء و عقاید اجتماعی و فردی هستند که اجتماعشان بر اساس آنها بنا شده است.
اما در این آیه جهت اشتراک دیگری نیز ذکر شده و آن مسأله بازگشت به سوی خداست، چون حشر یعنی بازگشت و اجتماع مردم به سوی خداوند بوسیله برانگیختن و از جای کندن و به سوی کاری بسیح دادن و ملاک در حشر انسان زندگی ارادی و شعوری است که انسان میتواند راه سعادت یا شقاوت را به میل خود اختیار کند.
در حیوانات نیز همین شعور، منتهی به نحوی نازلتر وجود دارد و اینکه خداوند انسانها و حیوانات را برای جزا دادن در قیامت محشور میکند، دال برتساوی آنها با انسان در شعور و اراده نیست. ولیکن مرجع در حسابرسی همه آنها یکی است و آن صواب دادن به نیکان و انتقام گرفتن از ستمکاران میباشد و نیکوکاری و ستم در حیوانات هم جریان دارد و حشر دائر مدار همین امر است.
اما اینکه فرمود: «ما فرطنا فی الکتاب ... »، یعنی کتاب تکوین و آفرینش و لوح محفوظ کامل و تمام است و از هیچ چیز در آن فرو گذار نشده است و یا آنکه قرآن کریم که کتاب الهی است کامل و تمام است و در آن بیان همه چیز آمده است «و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء» «ما کتاب را در حالی بر تو نازل کردیم که بیان کننده هر حقیقتی است».
بررسي مسئله حشر جانوران در روز قيامت
با بررسی آیات قرآنی و روایات ائمه معصومین(ع) میتوان گفت جانوران همانند انسانها پس از مرگ محشور خواهند شد و در روز قیامت در حد آگاهی خويش حسابرسی میشوند. يكي از دلايل اين مسئله همان آيه ۳۸ سوره انعام ميباشد. و یا در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان میآید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».
همانطورکه میبینیم حیوانات در محشور شدن با انسانها مشترکند. اما باید دید ملاک حشر انسان چیست تا بتوانیم به ملاک حشر حیوانات دست یابیم. بايد گفت اصلیترین ملاک حشر انسان داشتن شعور و فطرت است که به کمک دعوت انبیاء راه مشروعی از اعتقاد و عمل را بهسوی انسان باز میکند. در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدانها ميتوان اثبات نمود كه از آن جمله ميتوان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمیبینی که هرکس در آسمانها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر میگشایند، خداوند را تسبیح میکنند و همه آنها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه میکنند، آگاه است».
این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کردهاند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آنچه میکنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آنها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد).
در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:
امام صادق(ع) از آباء گرامیشان نقل میکنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالیکه بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخگويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳).
منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.
همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت میکنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بیجهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).
و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح ميشوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آنها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).
و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات ميكنند، بهطوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي ميشود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كردهاند كه فرمودهاند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برميانگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي ميگيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بيجهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).
امّا در پاسخ به اين سوال كه چه حيواناتي به بهشت ميروند؟ اينكه بعد از قيامت عاقبت كار جانوران به كجا ميرسد، آيا به بهشت ميروند؟ يا به جهنم يا نابود ميشوند؟ و در قيامت فقط براي احقاق حق محشور ميشوند، در اينباره دليل روشني از آيات و احاديث معتبر در دسترس نيست و بايد گفت و الله العالم. بر فرض صحة اسناد اين روايات و اعتبار آنها، در مييابيم كه بعضي از حيوانات كه عمل ويژهاي در راه خدا از آنها سرزده و يا توسط صاحب خود، در راه خدا بكار گرفته شدهاند وارد بهشت ميشوند نه همه حيوانات، بطور مثال در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است:
«اَنّ خيول الغزاة في الدنيا خيو لهم في الجَنَّة»«اسبان عرصة جنگ(جنگهايي كه براي اعتلاي اسلام بوده است) اسبان بهشت خواهند بود»(۱۰).
علامه طباطبايي در پاسخ به مسئله اختيار در جانوران در تفسير الميزان اشاره نمودهاند كه: «جانوران نیز مانند آدمیان تا اندازهای از موهبت اختیار بهره دارند. البته نه به آن قوت و شدتی كه در انسانهاست. شاهد مدعا اينكه دربرخی از موارد میبینیم حیوان بهملاحظه نهی صاحبش و از ترس شكنجهاش یا بخاطر تربیتی كه یافته از انجام عملی خودداری میكند. یا در مواردی كه عمل مقرون با موانع است، حركاتی نشان میدهد كه حاكی از مردد بودن حیوان در انجام آن كار است. اینها همه دلیلی است بر اینكه در نفوس حیوانات هم حقیقتی به نام اختیار و استعداد حكم كردن به سزاوار و غیر سزاوار وجود دارد.
چرا صحیح نباشد احتمال دهیم كه حق تعالی حد متوسط از همان اختیار ضعیف را ملاك تكالیف مخصوصی قراردهد كه مناسب با افق فهم آنان باشد و ما از آن اطلاعی نداشته باشیم؟ یا اینکه از راه دیگری با آنها معامله مختار بودن بكند و ما به آن معرفت نداشته باشیم و خلاصه راهی باشد كه از آن راه پاداش دادن به حیوان مطیع و مواخذه و انتقام از حیوان سركش صحیح باشد و جز حق تعالی كسی را بر آن راه آگاهی نباشد(۵).
جمعبندي مطالب فوق نشاندهنده اين موضوعات است كه:
۱) جانوران اهل تسبيح و نمازند و اين تسبيح و نمازگزاري، آگاهانه است.
۲) جانوران از ادراك حسي و ادراك عقلي و توان درك معارف عقلي برخوردارند و تعليم و تربيت ميپذيرند، چنانكه سگ شكاري، در سايه تعليم و تربيت، در حاليكه گرسنه است، گوشت شكار را بي هيچ چشم داشتي به دندان ميكشد و به شكارچي تحويل ميدهد و اگر قرار بود بر اساس غريزه كار كند، بايد شكار را ميخورد، اما او امانتداري و عدم خيانت در امانت را آموخته، طبق آن عمل مي كند. به عبارت ديگر، او خوب و بد را ادراك كرده، ميداند خيانت در امانت، ستم در حق مربي و صاحبش ميباشد و بهسوي خوبي گرايش نشان داده است.
۳) جانوران، ادراك و گرايشهايي دارند و به وسيله اين ادراكات، براي خود جلب منفعت و دفع ضرر ميكنند و با اراده خود به سمت آنچه براي خود خير ميپندارند، ميروند. رفتار حيوانات در مواقع شكار، خطر، جفتگيري و زندگي اجتماعي، نشانه ادراك و هدفمندي و رفتار بر اساس اراده و براي جلب منفعت و دفع ضرر است كه زيستشناسان به برخي از اسرار آن پي بردهاند.
۴) هر موجودي كه ادراك خوب و بد دارد، يقيناً عدالت و ظلم را نيز تشخيص ميدهد. زيرا از مصاديق بارز خير و شر، عدل و ظلم است و شناخت خير و شر و عدل و ظلم، مقدمه رفتار است.
۵) جانوران، شعور و اختيار دارند، البته سطح شعور و اختيار آنان به سطح انسان نميرسد اما همان مقدار شعور، ادراك، اختيار و اراده سبب ميشود كه داراي تكليف باشند و بر اساس همان تكليف، تسبيح حق بگويند و نماز بگزارند.
۶) آنها همانند انسانها، هدف، مقصود و مقصدي دارند. هدف، مقصود و مقصد حيوانات، حشر به سوي خداوند متعال است و چرا چنين نباشد؟ موجودي كه چنين كمالات، بينش و گرايشي دارد، اگر با مردن نابود شود، در حقيقت موجودي عاطل و باطل است و آفرينشي عبث و بيهوده دارد. زيرا با مرگ همه اين كمالات نابود شده است. اين كمالات، اموري وجودي و مجردند و تنها روح مجرد ميتواند داراي چنين كمالاتي باشد.
پس حيوانات روح مجرد دارند و با مرگ نابود نميشوند و تا قيامت باقياند و بهسوي پروردگار جهانيان محشور ميشوند و اين حشر، هدف، مقصود، و مقصد آنهاست. آيه «ثمّ الي ربّهم يحشرون» دلالت دارد كه حيوانات مانند انسان داراي روحي فناناپذيرند و به سوي خداوند محشور ميشوند و در قيامت جمع ميشوند و بنابراين بر اساس رفتارشان حكم ميشود.
عین واقعیت رو گفته
اینها در حاشیه شهر زندگی نمی کنند که دایما در خطر سگ گزیدگی باشند
من نمیدونم کی به این لقب استاد داده ِ.......؟؟؟
لیاقت شاگرد مدرسه ای رو هم نداره
حرف مفت بی ارزش
جناب اوصولگراوسانسورچی متٱسفم برای دوتاتون اولی به خاطر بی سوادی دردین واینکه فکرمیکنه محبت درحق حیوانات مال مسلمانهانیست ودومی هم به خاطرسانسورش وجلوگیری ازآگاهی ناآگاهان
جانوران نیز مانند انسانها دارای روحی فناناپذیرند و بسوی خداوند محشور خواهند شد.
آيه قرآني «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ*»
«هيچ جنبندهاى در روى زمين نيست و هيچ پرندهاى با بالهاى خود در هوا نمىپَرد مگر آنكه چون شما امتهايى هستند، ما در اين كتاب هيچ چيزى را فروگذار نكردهايم و سپس همه را در نزد پروردگارشان گرد مىآورند*» سوره مباركه انعام، آيه ۳۸.
در آیه شماره ۵ سوره مبارکه تکویر به صراحت از حشر جانوران سخن به میان میآید: «و إذا الوحوشُ حُشِرَت»«و در آن هنگام كه وحوش جمع شوند».
همانطورکه میبینیم حیوانات در محشور شدن با انسانها مشترکند
در قرآن آياتي وجود دارد كه شعور جانوران را با استناد بدانها ميتوان اثبات نمود كه از آن جمله ميتوان به آيه ۱۶ سوره نمل، مكالمه سليمان نبي(ع) با هدهد يا آيه ۴۱ سوره نور، كه آمده است:
«أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ» «مگر نمیبینی که هرکس در آسمانها و زمین است، تا پرندگانی که در آسمان پر میگشایند، خداوند را تسبیح میکنند و همه آنها به تسبیح و نماز خود آگاهند و خداوند به هرچه میکنند، آگاه است».
این بخش آیه، پاسخ به توهمی است که برخی مطرح کردهاند که تمام کارهای جانوران غریزی است. از آنچه میکنند، خبر ندارند و همه رفتارشان بدون ادراک و علم است. آیه تصریح دارد که آنها به تسبیح و نماز خود علم دارند و چون علم دارند، کارشان غریزی نیست (يعني همه كارشان جنبه غريزي ندارد).
در زمينه حشر جانوران رواياتي از ائمه معصومين(ع) نيز ذكر شده است:
امام صادق(ع) از آباء گرامیشان نقل میکنند: «روزی پیامبر اکرم(ص) شتری را دید در حالیکه بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند. پرسید صاحبش کجاست؟ خود را براي(پاسخگويي) شكايت فردا(روز قيامت) آماده كند(۳).
منظور اين حديث آن است كه شتر بخاطر آزار و اذيتي كه صاحبش در حق او روا داشته است، فرداي قيامت در پيشگاه خداوند متعال شكايت خواهد نمود.
همچنين از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایتی نقل شده که در قیامت برخی حیوانات شکایت میکنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بیجهت کُشت و سودی از من نبرد و نگذاشت از حشرات زمین تغذیه کنم(۴).
و در حديث ديگري از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه فرمودند: «به حيوانات قرباني(حيواناتي كه در راه خداوند ذبح ميشوند) نيكي و احسان كنيد، زيرا آنها وسيله عبور شما از صراط هستند»(۸).
و هم چنين روايات ديگري وجود دارند كه حكايت از رستاخيز حيوانات ميكنند، بهطوري كه هر حيواني كه مورد ستم و ظلم واقع شده باشد، چه از جانب صاحبش و يا از طرف حيوانات ديگر، در قيامت به حقوق او رسيدگي ميشود، كه در ذيل آيه شريفه سوره انعام، حديثي از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه از مفسرين هم آن را نقل كردهاند كه فرمودهاند: «خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت برميانگيزاند و قصاص بعضي را از بعضي ميگيرد، حتي قصاص حيواني كه شاخ نداشته و ديگري بيجهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت»(۹).
جمعبندي مطالب فوق نشاندهنده اين موضوعات است كه:
۱) جانوران اهل تسبيح و نمازند و اين تسبيح و نمازگزاري، آگاهانه است.
۲) جانوران از ادراك حسي و ادراك عقلي و توان درك معارف عقلي برخوردارند و تعليم و تربيت ميپذيرند، چنانكه سگ شكاري، در سايه تعليم و تربيت، در حاليكه گرسنه است، گوشت شكار را بي هيچ چشم داشتي به دندان ميكشد و به شكارچي تحويل ميدهد و اگر قرار بود بر اساس غريزه كار كند، بايد شكار را ميخورد، اما او امانتداري و عدم خيانت در امانت را آموخته، طبق آن عمل مي كند. به عبارت ديگر، او خوب و بد را ادراك كرده، ميداند خيانت در امانت، ستم در حق مربي و صاحبش ميباشد و بهسوي خوبي گرايش نشان داده است.
هر موجودي كه ادراك خوب و بد دارد، يقيناً عدالت و ظلم را نيز تشخيص ميدهد. زيرا از مصاديق بارز خير و شر، عدل و ظلم است و شناخت خير و شر و عدل و ظلم، مقدمه رفتار است.پس اینقدردرحق مخلوقات خداوندظلم نکنیدکه فردای قیامت شما جناب اصولگراوهمفکرانشماوشماجناب سانسورچی بایددرپیشگاه خداوندپاسخگوباشید
از الان میشه حدس زد یکی اوعده های انتخاباتی تصویب حقوق حیوانات هست.همون همیشگی!!
درود بر تو مرد
تو خودت عامل الودگی جوی هستی
ایشون اصول گرا نیست، سعی نکن تخریبش کنی با تیتر خبرهات، ای مجله
مار زیر کاه
حرف حق جواب نداره
حمایت از سگ لازم است امادر کجا وبه چه قیمتی؟ اونهایی که درمنزلشان سگ دارندایا میدونند همسایه اش چه زجری از پارس سگش میکشه؟ ایاانسانیت این که دیگران عذاب بکشند؟
رسانه برترين ها لطفا جانب دارانه خبر نذار البته خواسته من غيرممكنه اما حداقل با شرافت خبر بذار و اخلاق و رعايت كن،اولا كه رائفي پور اصولگرا نيست دوما از حاميان كشتن سگ ها انتقاد نكرده بلكه از يه جريان ليبرال كه هميشه از اين اتفاقات زمان انتخابات سوءاستفاده ميكنه انتقاد كرده كه با همين بهانه ها هميشه مردم رو فريب دادن تا الان ما دچار چنين بدبختي بشيم اميدوارم بعد از اين اتفاقات اخير كه تو اقتصاد ما افتاد مردم گول اين بازياياي رسانه ايي رو نخورن
.تهمت زن.چرندگو.=راءفی.
ایشونن صد دفعه گفتن که طرفدار هیچ حزب سیاسی نیستن چرا دوس دارید اصولگرا معرفیش ککنید
طرفدارای اسید و اسید پاشی اینجا اومدن رو آب.
خجالت بکشید.با مخلوق خدا و مخصوصا با وفا ترینشون این چه جنایتیه که میکنند.
توهمی کی گفته این بده اون خوبه....چرا سگ ها رو میریزی تو اردک ها
این مثلا روشنفکرانه چی را به چی ربط میده؟
برای ثابت کردن خودش باید حتما حرف مفت بزنه که مثلا بگه منم هستم
رائفی پور بارها اصول گراها رو زده تو توئیتش هم زده قطعا محکوم است پس این متن شما چیه ؟?
ادمین تقریبا محترم سایت لااقل نظر های موافق و مخالف بزار هیچ کدوم از جواب های من نیست انصاف هم خوب چیزیه سانسورچی خود توئی بقیه اداتو در میارن
پاسخ ها
حالا شد
به فقراهم برسن!سری به فقرا زدید!دیدیدپیرمردی درسطل آشغال دنبال چیزی هست!دلتان دردنگرفته؟!این که انسانه وپس چراکمک اش نمی کنید؟!کودکان کاردیدید!کمک کردید؟!
ولی جدیدا چقدر سگ باز زیاد شده و سگ براشون مقدس شده کلا سگ زیاد شده یکی هم نیس کمشون کنه
دمت گرم . کارت درسته راعفی پور .
همیشه حقیقت رو میگه .ترس هم از کسی نداره .
کاش دو سه تا مثل این بودن تو کشورمون...
چرا همه چیرو سیاسی میکنی اخه شماها چ جور بشری هستید موجود خدا افریده خداست ببینید تو کشورعای دیگه چطوری باهاشون رفتار میکنن