گزارش خارجی ها از حادثه دلخراش قم
تنها چند روز پس از تصادف دو اتوبوس اسکانیا در بزرگراه تهران – قم که منجر به آتش سوزی و کشته شدن ۴۴ نفر از هموطنانمان شد شرکت سوئدی اسکانیا بازرسینی برای بررسی و موشکافی موضوع به ایران فرستاد.
«اعتدال» نوشت: بازتاب این تصادف به حدی بود که پلیس راهور با اعلام اینکه خودروهای اسکانیا دارای ایراد فنی هستند تصمیم گرفت شماره گذاری این خودرو را متوقف کند . این در حالی بود که هیات کارشناسی سوئدی پس از بازدید ، ادله پلیس ایران مبنی بر اینکه در این حادثه ۵۰ درصد تقصیر به گردن سازنده اتوبوس است را رد کرد. « کاج کانسوند» رئیس گروه بازرسین اسکانیا از کشف محفظه ای شبیه کپسول های گاز در میان اجزای باقیمانده از دو اتوبوس سوخته خبر می دهد و از مسولان ایرانی می خواهد که قبل از اتخاذ تصمیم تمام جوانب را در نظر بگیرند.
« کاج کانسوند » با تاکید بر اینکه در بازدید از بقایای دو خودور هیچ نشانه ای از اینکه ایراد برقی به عنوان عامل اولیه آتش سوزی است پیدا نکرده افزود: در بررسی ها متوجه محفظه ای فولادی شدیم که منفجر شده بود و متاسفانه با وجود در خواست ما برای دریافت گزارش های تفضیلی هیچ اطلاعاتی درباره این محفظه و محتویات آن از سوی پلیس و مقامات به ما داده نمی شود.
بازرس اسکانیا با اشاره به اظهارات دو تن از مسافران که دیده اند پس از تصادف و قبل از شروع آتش سوزی دود سفیدی از اتوبوسی که به سمت قم در حال حرکت بوده خارج می شده است گفت : شدت انفجار و آتش سوزی به حدی بوده است که از این اتوبوس باتری و جعبه باتری برجا نمانده است.
«کانسوند» ادامه داد: اتوبوس عامل تصادف یک سال و نیم قبل هم تصادف کرده بود که متاسفانه در آن رویداد نیز تعدادی از مسافران جان خود را از دست داده بودند . این اتوبوس در تعمیرگاه های غیر مجاز تعمیر شده بود و لازم است که مسولان ایرانی در هنگام ارزیابی علت تصادف و تصمیم گیری این مسایل را در نظر داشته باشند.
بازرس شرکت اسکانیا از وجود مدارکی دال بر توصیه به راننده اتوبوس عامل تصادف برای تعویض لاستیک یک روز قبل از این حادثه گفت : فاکتور خرید نمی تواند دال بر سلامت تایر خودروها باشد و پلیس باید در تعیین تعلل حادثه همه جوانب را مدنظر قرار دهد.
وی ضمن تایید محصولات شرکت عقاب افشان و متابعت این شرکت از روند کاری اسکانیا گفت : متاسفانه در هر دو اتوبوس توسط مالکان باک اضافه برای جابجایی گازوییل که غیر استاندارد است نصب شده بود.
بازرس اسکانیا با بیان اینکه در بررسی ها به این نتیجه دست یافته ایم که تنها در باک یکی از خودروها ۶۸۰ لیتر گازوییل وجود داشته است خاطرنشان می کند : کاملا واضح است که با وارد شدن نیروی زیاد به شاسی که موجب فشرده شدن آن شده ، باک گازوییل آسیب دیده است.
« کانسوند » ضمن تاکید بر اینکه اگر دو اتوبوس با سرعت بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با هم برخورد کنند هیچ قسمتی مصون باقی نمی ماند گفت: راننده هوندا آکوردی که در حال سبقت از از اتوبوس عامل تصادف بوده و پس از ترکیدگی لاستیک اتوبوس با گاردریل ها برخورد کرده است می گوید در هنگام تصادف بیش از ۱۲۰ کیلومتر سرعت داشته است.
وی با اشاره به پیش بینی قطع کابل های باتری و خارج شدن سیستم برقی با تصادف از مدار در طراحی خودروهای اسکانیا ، ادامه داد : در پارکینگی که اتوبوس های سوخته قرار داشتند ، باتری هایی از اتوبوس عامل تصادف دیدیم که درهم کوبیده و متلاشی شده بودند.
وی تصریح می کند : در بررسی های خود مطمئن شدیم که سیستم برق رسانی تولیدات اسکانیا دچار نقص نیست و آسیب به کابل های برق بخاطر این بود که در معرض گرمای بسیار زیادی قرار داشته اند و حتی متلاشی شدن جعبه باتری بخاطر رد شدن اتوبوس از روی میله ها نگهدارنده گاردریل رخ داده است.
ارسال نظر