با تصویب کمیته قیمتگذاری خودرو
این خودرو ها به زودی گران خواهند شد
این دومین بار در سال جاری است که به رغم وعده خودروسازان مبنی بر تثبیت قیمت، نرخ کارخانهاي خودروها افزایش ميیابد و مشتریان مجبورند در کنار رشد قیمت دیگر کالاها، شاهد گرانی «خودرو» نیز باشند.
آن طور که خبر ميرسد، کمیته قیمتگذاری خودرو با افزایش قیمت سه تا ۱۰ درصدی ۱۳ مدل از خودروهای داخلی موافقت ضمنی کرده، تا به اين وسیله عملا وعده خودروسازان مبنی بر تثبیت قیمت محقق نشود.
این کمیته هفته گذشته با حضور نمایندگان چهار شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و «گروه بهمن» تشکیل جلسه داده و درخواست آنها را بابت افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار داده است.
بنابر اخبار رسیده، ایران خودرو برای خانواده پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ آی، تندر-۹۰ و سوزوکی گرندویتارا درخواست افزایش قیمت کرده و سایپا و پارس خودرو نیز خواستار گران کردن تندر-۹۰، تیبا، ریو، نیسان قشقایی، تینا، مگان، ماکسیما و حتی پراید شده اند. مزدا۳ و مزدا۲ نیز محصولاتی هستند که «گروه بهمن» درخواست افزایش قیمت آنها را داده است.
در این بین، برخی خودروها تا مرز سه درصد گران ميشوند و برخی دیگر نیز افزایش قیمت تا مرز ۱۰ درصد را به خود خواهند دید. به عبارت بهتر، ۱۳ خودرویی که کمیته قیمتگذاری با افزایش قیمت آنها موافقت کرده، بین ۴۵۰ هزار تا ۵/۶ میلیون تومان گران ميشوند.
این دومین بار در سال جاری است که به رغم وعده خودروسازان مبنی بر تثبیت قیمت، نرخ کارخانهاي خودروها افزایش ميیابد و مشتریان مجبورند در کنار رشد قیمت دیگر کالاها، شاهد گرانی «خودرو» نیز باشند.
ظاهرا خودروسازان قصد دارند قیمتهای جدید را از ابتدای مهرماه امسال در سیستم فروش خود لحاظ کنند. با این شرایط به نظر ميرسد اگر مشتریان در کنار «سکه»، «خودرو» نیز بخرند، کم سود نخواهند کرد، مخصوصا اینکه کمیته قیمتگذاری خودرو قصد دارد از این پس هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه داده و درخواست گرانی خودروسازان را با سرعت بیشتری مورد بررسی قرار دهد.
با این حساب، احتمالا تا زمانی که رضایت خودروسازان به طور جامع و کامل جلب نشود، قیمت خودروها هر دو هفته یکبار افزایش خواهد یافت. هرچند سازمان «حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان» اعلام کرده که بر روند تصمیمات کمیته قیمتگذاری نظارت ميکند، اما به نظر ميرسد این «نظارت» تنها در حد دادن «مشاوره» و «توصیه» بوده، زیرا کمیته موردنظر در هر دو جلسه امسال خود به خودروسازان «نه» نگفته است. افزایش نرخ ارز، اصلیترین دلیل خودروسازان برای رشد قیمت محصولاتشان به حساب ميآید.
این در شرایطی است که مشتریان رضایت چندانی از خودروهای داخلی ندارند و در کنار کیفیت نامطلوب، باید گرانی آنها را نیز تحمل کنند.
جزئیات افزایش قیمتها
اما نگاهی به جزئیات افزایش قیمتها بیندازیم و ببینیم 13 خودرویی که مجوز گرانی گرفتهاند، تا چه اندازه افزایش قیمت خواهند داشت.
آن طور که خبر ميرسد، در بین محصولات ایران خودرو، خانواده پژو 206، پژو 207 آی و تندر-90 مجاز به افزایش قیمتی سه درصدی شدهاند.
بر این اساس، قیمت پژو206 حداقل 450 و حداکثر 600 هزار تومان افزایش ميیابد. پژو 207 آی نیز در مدل دندهاي خود 520 هزار و در نوع اتومات نیز حدود 600 هزار تومان گران ميشود.
همچنین سوزوکی گرند ویتارا که هم اکنون به نوعی نقش «سکه» را در بازار خودرو ایفا ميکند، با افزایش هشت درصدی، حداکثر سه میلیون و 500 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.
ظاهرا ایران خودروییها قصد دارند با گرانی ویتارا، شکاف 14 میلیونی میان قیمت بازار و کارخانه این شاسی بلند را کم کم پر کنند، تا سود حاصل از این شکاف به جای دلالها، نصیب خودشان شود.
اما از ایران خودرو بگذریم و به سراغ سایپاییها برویم.بنا به گفته مدیر فروش این شرکت، گروه سایپا در جلسه هفته گذشته کمیته قیمتگذاری، درخواست افزایش قیمت سه تا 10 درصدی محصولات خود را داده است.
فرامرز طاهری با تاکید بر اینکه همه محصولات گروه سایپا (حتی پراید) ضررده هستند، به خبرنگار ما ميگوید: تا آخر هفته قیمتهای جدید محصولات سایپا مشخص خواهد شد.
وی ميافزاید: سایپا ذاتا علاقهاي به افزایش قیمت ندارد، اما رشد هزینههای تولید و ضررده بودن محصولات، چارهاي را برای این شرکت باقی نگذاشته است.
گفتههای طاهری در شرایطی است که با توجه به درخواست افزایش قیمت سه تا 10 درصدی این شرکت، پراید، ماکسیما، مگان، تینا، قشقایی، ریو، تیبا و تندر-90 حداقل 220 هزار تومان گران ميشوند.
حداقل افزایش قیمت البته برای پراید خواهد بود و سایر محصولات با گرانی بیشتری روبهرو خواهند بود. در این بین، با توجه به موافقت کمیته قیمتگذاری با افزایش سه درصدی قیمت تندر-90، این محصول در پارس خودرو حدود 450 هزار تومان گران ميشود.
همچنین با توجه به شرایط خاص تولید قشقایی و تینا، احتمالا افزایش 10 درصدي قیمت شامل آنها خواهد شد که در این صورت، تینا و قشقایی به ترتیب حدود 5/6 و پنج میلیون تومان گران ميشوند.
این موضوع در شرایطی است که به گفته مدیرفروش سایپا، این شرکت ممکن است برخی از افزایش قیمتها را لحاظ نکند، زیرا این احتمال وجود دارد که از حجم فروش و تعداد مشتریان آن کاسته شود.
رشد شش درصدی مزدا3 و مزدا2
اما «گروه بهمن» نیز به عنوان بزرگترین خودروساز خصوصی کشور، در جلسه هفته گذشته کمیته قیمتگذاری حضور یافته و درخواست افزایش شش درصدی قیمت مزدا۳ و مزدا۲ را داده است.
به گفته عضو هیات مدیره این شرکت، تغییرات نرخ ارز (ین ژاپن)، طی یک سال گذشته به ازای هر خودرو، حدود چهار میلیون تومان به هزینه تولید این شرکت افزوده است. با توجه به درخواست «گروه بهمن» مبنی بر افزایش شش درصدی قیمت دو محصول این شرکت، مزدا۳ حدود ۳و مزدا۲ نزدیک به ۸/۱ میلیون تومان گران خواهند شد.
منبع: دنیای اقتصاد
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir
نظر کاربران
با عرض خسته نباشيد خدمت دولت خدمتگذار به بخش خصوصي!! و خودروسازان با كيفيت!!!! با اين روند كه طي شش ماه 2 بار ركورد اضافه قيمت شامل محصولات بسيار خوب و بسيار ايمن شما گرديده است پس بهتر است كه ما نيز از محصولات بي كيفيت خارجي!! استقبال بيشتري كنيم تا مبادا شما عزيزان متضرر خسارتهاي جبران ناپذير بيشتري گرديد و محصولاتتان را با همان نصف قيمت به كشورهاي همجوار صادر كنيد. سعيكم مقبول
با عرض خسته نباشيد خدمت دولت و خودروسازان با كيفيت!!!! با اين روند كه طي شش ماه 2 بار ركورد اضافه قيمت شامل محصولات بسيار خوب و بسيار ايمن شما گرديده است پس بهتر است كه ما نيز از محصولات بي كيفيت خارجي!! استقبال بيشتري كنيم تا مبادا شما عزيزان متضرر خسارتهاي جبران ناپذير بيشتري گرديد و محصولاتتان را با همان نصف قيمت به كشورهاي همجوار صادر كنيد. سعيكم مقبول
باسلام بااین کنترول کیفیتی که خودروهای شما داردشایسته است قیمت هارابالاببریدالبته دیرشده بایدزودتراینکاررامیکردین دست شمادردنکنه
یه پیشنهاد خوب دارم. در این سازمان به اصطلاح «حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان» را تخته کنید چون از مصرف کننده که هیچ حمایتی نمیکنه. گردن تولیدکنندگان هم به اندازه کافی کلفت هست و نیازی به حامی ندارند. با این روش حقوق زیادی هم به پرسنل این سازمان نمیدن.
janam chera ranjidei ? geymatha ensafan khaili payine ! bebarin bala ! balatar !! samand 16 milion vagan zolme be khodrosaz . alan samand bayad hadagal 98 milion toman bashe. benzo purshe vo toyota galat mikonan. aslan masraf konande chikarst ke harf bezane? mage nemifahme ke nabayad masraf kard va sarfejoee asase kare mast?