استقبال غرویان از اظهارات جدید مصباح
غرویان گفت: آقای مصباح علاوه بر اینکه دکتر شریعتی را خارج از دایره اسلام و مسلمین میدانست مخالف کارگروهی و حتی تعامل با امثال شهید بهشتی بودند اما نظریات اخیرشان اصلاحطلبانه و اعتدالی است.
ایلنا نوشت: غرویان گفت: آقای مصباح علاوه بر اینکه دکتر شریعتی را خارج از دایره اسلام و مسلمین میدانست مخالف کارگروهی و حتی تعامل با امثال شهید بهشتی بودند اما نظریات اخیرشان اصلاحطلبانه و اعتدالی است.
محسن غرویان فعال سیاسی، در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رابطه امام با گروههای چپ و حزب توده که در سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی مطرح شده بود و همچنین اینکه آیا امام به این گروهها نگاه ابزاری برای پیروزی داشتند، گفت: گاهی بحث بر سر اسلام و غیر اسلام است اما روشن است که انقلاب ما اسلامی و برای اسلام بوده و حضرت امام هم جز اسلام چیز دیگری در ذهنشان نبوده است، روشن و مسلم است که تفکرات مارکسیستی، ماتریالیستی و کمونیستی در اسلام وجود ندارد و امام هم دنبال آن تفکرات نبودند.
وی افزود: وقتی که اسم جمهوری اسلامی یا جمهوری دموکراتیک اسلامی مطرح شد، امام فرمودند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» و حتی لفظ دموکراتیک را تحمل نمیکردند چون از الفاظ و اصطلاحات کمونیستی بود.
اینگونه نبود که امام بخواهد استفاده ابزاری از نیروها بکند
وی افزود: امام تا جایی که میتوانستند نیروهای مختلفی را که در تفکر انقلابی همراهشان بودند متقابلا همراهی میکردند اما اینگونه نبود که امام بخواهد استفاده ابزاری از آنها بکند. امام وقتی پای مُر اسلام در میان بود، محکم میایستادند و با هر کسی که میخواست غیر از احکام اسلام چیزی را مطرح کند، مقابله میکردند.
غرویان با اشاره به قضیه لایحه قصاص که از سوی جبهه ملی در ابتدای انقلاب مطرح شد، گفت: در این قضیه من خاطرم هست که امام خیلی قرص و محکم دفاع کردند و تحمل نظرات غیرشرعی و غیردینی را نداشتند.
اظهارات اخیر مصباح با مبانی پیشین وی خیلی سازگاری ندارد
غرویان در واکنش به آن بخش از سخنان آیت الله مصباح مبنی بر اینکه «نباید اختلاف سلیقهها را به پای ضد انقلاب بودن افراد بنویسیم و اینگونه نیست که افراد به انقلابی صد در صد و یا ضد انقلاب تقسیم شوند، گفت: من هم وقتی نظرات آقای مصباح را دیدم تعجب کردم چون این اظهارات با افکار و مبانی پیشین ایشان خیلی سازگاری ندارد.
مصباح دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشت
وی با اشاره به نظریات پیشین آیت الله مصباح افزود: آقای مصباح پیشتر معتقد بودند که نظریات دکتر شریعتی برخلاف اسلام و ضروریات دین است و حتی به قدری تند بودند که دکتر شریعتی را به عنوان یک مسلمان شیعه قبول نداشتند و او را از دایره اسلام و مسلمانی خارج میدانستند اما اکنون دارند نظر میدهند که گروههای دیگر را نباید خارج از انقلاب و دین بدانیم.
غرویان افزود: این نظرات ایشان، نظرات جدید، بسیار خوب، اصلاحطلبانه و نظریات معتدلی است و باید از ایشان به دلیل طرح این نظریات استقبال و تشکر کرد.
او با تاکید بر اینکه سخنان اخیر آیت الله مصباح نظریاتی اعتدالی و اصلاحطلبانه است و اینکه پیشتر هم افرادی این نظریات را مطرح کردهاند، اظهار داشت: گویا ایشان نیز به این نتیجه رسیدند که نباید افراط و تفریط کرد.
غرویان با بیان اینکه ما نمیتوانیم بگوییم همه افرادی که با نظر ما مخالف هستند، ضدانقلاب، ضداسلام و دین هستند، گفت: افراد قرائتهای مختلفی از دین و انقلابیگری دارند ولو اینکه با نظر آقای مصباح متفاوت باشد؛ آنها نیز دنبال انقلاب و اسلام هستند و نمیتوانیم به هر کسی که با ما نیست به راحتی ضداسلام بگوییم.
مصباح خیلی اعتقادی به کار حزبی، گروهی و مشورتی با دیگران ندارد
غرویان در پاسخ به بخشی دیگر از سخنان آیتالله مصباح مبنی بر نظر امام در مورد هیئتهای موتلفه و حزب جمهوری و تاکید ایشان بر انحلال حزب جمهوری، اظهار داشت: با شناختی که ما از قبل هم نسبت به آقای مصباح داریم، باید بگویم که ایشان در عمل کار گروهی نمیکنند و فقط نظرات خودشان را مطرح میکنند و یک عده از شاگردانشان که نظرات ایشان را پذیرفته باشند میتوانند با ایشان کار کنند.
وی افزود: آقای مصباح خیلی اعتقادی به کار حزبی، گروهی و مشورتی با دیگرانی که در سطح خودشان هستند ندارند، بلکه اینگونه است که اگر شاگردانشان، نظر ایشان را بدون چون و چرا و دربست پذیرفتند ایشان با آنها کار میکند، اما اگر کسی بخواهد در نظریات ایشان مناقشه یا خدشه کند ایشان نمیتواند با این افراد کار کند.
مصباح همکاری با بعضی از گروهها را حرام میشمرد
وی با اشاره به تشکیل حزب جمهوری و موسسین آن از جمله شهید بهشتی، آیتالله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری، گفت: در آن دوره آقای مصباح خیلی نتوانستند با این افراد کار کنند و کار گروهی و حزبی را قبول نداشتند چون ایشان معتقد بودند که بعضی از نظرات حزبی و گروهی خلاف دین و اسلام است.
او افزود: آقای مصباح همکاری کردن با بعضی از گروهها از جمله مجاهدین خلق، روشنفکران و امثال این افراد را از ابتدا قبول نداشتند، اما شهید بهشتی معتقد بودند که ما میتوانیم با روشنفکران دانشگاهی و بعضی از نیروهای انقلابی همان زمان کار کنیم، آقای مصباح همکاری با آنها را حرام میشمردند و دیدگاهشان این بوده که کار حزبی و گروهی ممکن است کار سیاسی باشد اما کار دینی و مذهبی نیست و لذا مخالفت میکردند.
نظر کاربران
متاسفانه با توجه به شرایط نظرات هم تغییر میکنه
اون میگه این خوشش میاد و ........
سلام
سلام ممنون بابت خبرااای به روزتان