راه ناگزیر سهمیهبندی بنزین با یارانه نقدی
مهدی شریفی نیک نفس؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در روزنامه ایران نوشت: ایران در حال حاضر از هر نظر در شرایط خاصی قرار دارد. بحث سهمیهبندی بنزین و تغییر قیمت سوخت را هم باید در بستر همین شرایط تحلیل کرد.
مهدی شریفی نیک نفس؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در روزنامه ایران نوشت: ایران در حال حاضر از هر نظر در شرایط خاصی قرار دارد. بحث سهمیهبندی بنزین و تغییر قیمت سوخت را هم باید در بستر همین شرایط تحلیل کرد.
در حال حاضر در موقعیت خاصی قرار گرفتهایم که قطعاً سهمیهبندی بنزین به مدیریت اوضاع کمک میکند. مصرف بنزین در کشور ما بسیار بالاست و به نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است. فارغ از هر مسأله دیگری، همین میزان مصرف نشان میدهد که ما نیاز به سهمیهبندی داریم. چرا که اگر با سیستم فعلی پیش برویم، تولید داخلی کفاف مصرف ما را نمیدهد و مجبور میشویم که به واردات روی آوریم. اینکه باید بنزین سهمیهبندی و قیمت سوخت واقعی شود، کاملاً صحیح است ولی پیششرطهایی دارد.
در سالهای اخیر بر خلاف شعارهایی که در سازمانهای مختلف دولتی و عمومی داده شد، حمل و نقل عمومی به خوبی توسعه پیدا نکرد. با وجود پیشرفتهایی که در این حوزه داشتهایم اما توسعه یافتگی نظام حمل و نقل به میزان کفایت نبوده است. با سهمیهبندی بنزین، مردم باید به سیستم حمل و نقل عمومی توسعه یافته دسترسی داشته باشند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود. بنابراین در حال حاضر هم باید راهکارهایی برای توسعه حمل و نقل عمومی پیدا کرد.
قیمت سوخت در تمام کشورهای جهان واقعی است و در ایران هم باید واقعی باشد. به عبارتی دیگر که در این روزها هم بسیار گفته میشود، یارانههای پنهان باید حذف شود. دولت در حال حاضر مبالغ بسیار گزافی را به صورت یارانه به مصرف کنندگان سوخت تخصیص میدهد که بیشتر آن به قشر برخوردار و ثروتمند جامعه میرسد. حالا حذف این یارانهها تنها باید به شکلی انجام شود که مابه التفاوت آن به اقشار ضعیف برسد. اگر دولت این پول را با شناسایی دقیق به گروههای تحت فشار برساند، به نفع کشور خواهد بود. نکته دیگر آن است که با واقعی شدن قیمت، قاچاق سوخت هم بسیار کاهش پیدا میکند.
در حال حاضر در کشورهای همسایه قیمت بنزین واقعی و بالاست اما ایران بنزین بسیار ارزانی دارد. به همین خاطر سوخت به میزان بالایی قاچاق و از کشور خارج میشود. با سهمیهبندی و واقعی شدن قیمت، این معضل کاهش خواهد یافت. اما باز هم حذف یارانهها تنها به شرطی به نفع اقتصاد کشور است که پرداختهایی به صورت مستقیم به قشر ضعیف صورت بگیرد. اگر چنین نباشد، قطعاً با شرایط سختی دچار خواهیم شد.
در حال حاضر نگرانیهایی بین مردم وجود دارد که بجاست. زمانی که قیمت بنزین بالا میرود، روی همه هزینههای دیگر اثر میگذارد. حتی ممکن است برای خرید یک کیلو سیب زمینی، با این مسأله مواجه شوند که قیمتها افزایش پیدا کرده است. بهانه هم این است که میگویند هزینه حمل و نقل بالا رفته اما دیگر توجهی ندارند که حمل و نقل، چقدر در هزینه تمام شده کالا اثرگذار است؟ باید برای نظارت روی این مسائل ساز و کار دقیقی طراحی کرد تا نفع سهمیهبندی بنزین به اقتصاد کشور برسد و تبعات منفی آن حداقلی باشد. در شرایطی که تورم دو رقمی شده، اگر ساز و کارهای حمایت از قشر ضعیف و پرداخت مستقیم به آنها به درستی طراحی و اجرا نشود، زندگی برای مردم سختتر خواهد شد. ولی اگر دولت همه مسائل اقتصادی و اجتماعی را با هم ببیند، باید اصلاح ساختار سوخت را شروع کند.
در حال حاضر در شرایطی قرار گرفتهایم که تحریمها به شکل ناگزیر، اصلاح قیمت سوخت را به ما دیکته میکند. از نظر من مجموع شرایط؛ مصرف بالای بنزین، قاچاق سوخت و تنگناهای مالی باعث شده است که اگر سهمیهبندی بنزین اجرا نشود، اثرات آن برای کشور و برای مردم بسیار منفی باشد.
نظر کاربران
بخاطر بی لیاقتی مدیران هست فقط خودرو تولید شده وهیچ خودروی از رده خارج نشده با شرایط کنونی ومشکلات درامدی مردم وقیمت غیر منطقی خودرو دیگر ملت نمتوانن طرح جایگزینی خودرو را انجام دهند
این در حالی است که عمر کار کرد خودرو در کشورهای پیشرفته۵سال میباشد.
حقوق و دستمزد را هم واقعی کنید وگرنه سر جایتان مینشانیمتان....
پاسخ ها
آفرین احسنت درودبرشرفت
این چه داستانیه که تا میخواید گرون کنید بنزینو با کشورهای دیگه مقایسه میکنید؟!!
مگه مثه کشورهای دیگه حقوق میدید به ملت؟
سیستم حمل و نقل عمومی که افتضاحه، خیلی از کلانشهرها با وجود شروع چندین ساله ساخت هنوز مترو ندارن،
چرا آسفالت ها، بیمارستان ها، نظارتها، سود وحشتناک بانک ها، اشتغال، شاخص آلودگی، رانت و پارتی بازی، فضای سبز عمومی، گرفتن وام های کلان فقط برای یه عده خاص، مشکلات گرونی مسکن و غیره... رو با کشورهای دیگه مقایسه نمیکنید؟!!!!
پاسخ ها
مگه درامدایران مثل سایردولتهاست اونجاسه تومن به ذرامدهااضافه میشه قیمتا دوتمن میره بالا امااینجاقیمتعانیره بالا اماازاضافه درامدخبری تیست دوما اهای دایه مهربانترازمادرمگه بنزین مال باباته که نظرمیدی مال همه نردمه نترس هرچقدرهم نباشه تووامثال تودرمانده نمیشید
اگه دوست دارین ایران نابود بشه و دچار جنگ داخلی بشه پس بنزین رو هم گرون کنید
عزیزان تو این شزایط مسخره اقتصادی وقتی که بخواین بنزین رو گران کنید همه چی چند برابر گرون تر میشه و یک قدم کشور رو برای یک هرج و مرج و بی قانونی بزرگ سوق میدین اگه هم قرار ب سهمیه بندی بنزینه باید بالای صدو پنجاه لیتر در نظر بگیرید که مشکلی پیش نیاد و به تاکس های عمومی هم دو برابر سهمیه قبلی بدین در غیر این صورت کشور ب فنا میره هر چند از دست همه خارج شده ولی بد تر هم میشه
توروم الان سه رقمی هستش نه دو رقمی کی رو دارین گول میزنید آخه چقدر دروغ روحانی ریده تو مملکت مردم دارن با فلاکت زندگی میکنن اینو بفهمید خیلی ها نان شب ندارن بخورن خجالت بکشیدحرف مفت نزنید بخدا خسته شدیم
زمان شروع فاز اول هدفمندی یارانه ها هم همین را می گفتند.
به جای این طرح ها بروید به سمت تولید خودروی الکتریکی و خورشیدی به خصوص انواع کوچک و دو نفره
چون آینده در دست این خودروها است
خب سطح درآمد و یارانه رو هم واقعی کنید آقای واقع بین.
میدونید چرا مصرف بنزین رفته بالا، قشر فقیر بیکار شدن، و همه روی اوردن به مسافر کشی، و اگه سهمیه بندی کنن بنزینو نونشون بریده میشه و ....
اولا کم چرت و پرت بگید. شما مگه حقوق و دستمزد رو مثل کشورهای همسایه و سایر دنیا پرداخت می کنید که می گید قیمت بنزین تو اون کشورها واقعی هست. شما هم حقوق و دستمزد رو واقعی کنید بعد قیمت بنزین رو افزایش بدید. دوم این گرونی افسار گسیخته رو کنترل کنید بعد افاضات بفرمائید. معلومه از شکم سیری این اراجیف رو بافتی شریفی نیک نفس
واقعا مسخره هستش...که به درآمد پایین نگاه نمیکنید ولی به قیمت ارزان بنزین نگاه میکنید...تف بر شما...باز سانسور کنید پیام من رو
آقایان مردم از خواب بیدار شد ند در آمد ما رو هم با کشورهای اروپایی مقایسه کنید الکی حرف مفت نزنید اگر جرات دارید گرون کنید ما دیگر طاقت تورم دوباره نداریم دست به انرژی بزنید ینی فاجعه
ماکه یک گروه چندهزارنفری هستیم درشیراز ازوانت گرفته تاسواری شخصی وتاکسی بنزین گرون شه ماشین تکون نمیدیم درخونه تاتکلیف روشن شه
دلیل مصرف زیادبنزین میدونیدچیه چون ملت خرج ودخلشون بهم نمیخوره مجبورن مسافرکشی کنند باماشینشون
خیلی جالبه که فقط از مصرف بالای بنزین حرف میزنن و یکی از علت های این مصرف بالای بنزین خودروی بی کیفیت است براشون مهم نیست....
ماشین خریدم از سایپا.... روش زده صدی 7 میسوزدنه... بررسی کردم دیدم صدی 10 میسوزونه....
تمام کشورهای جهان نفت که سرمایه اولیه هست ندارند پس باید تهیه وخریداری کنند اما.....
اخ ان میگی همسایه قیمت بنزین واقعی حقوق یک کارگر در اونجا چند است با حقوق یک کارگر توی ایران ۱۵۰۰ میفهمی فکر نکنم بفهمی ۱۵۰۰
اون کشورایی که میگید قیمت بنزین چند برابر ایرانه میزان درامد وسطح رفاهشونم بگید که چندبرابر ایرانه
آقای مهندس . .لطفا یه فکری هم به حال حقوق به ریال و خرج به دلار ملت بفرمایید ...کشور همسایه .. خرج و دخلش به یک ارز حساب میشه ..حقوق کارگر و کارمند را هم به نسبت کشور همسایه اصلاح و بعد از آن راجع بنرخ سوخت اتخاذ تصمیم فرمایید...علی برکت الله
بابا مردم ندارن،بدبختن،گرسنن
این مفسران احمق چرا فقط قیمت بالای سوخت رو تو کشورای دیگه میبینند و به دستمزد ها و رفاهیات و امکانات دیگر کشور ها توجه نمیکنن.
چرا این مثلا کارشناسان ما فقط دنبال واقعی کردن قیمت بنزین هستن
پس قیمت واقعی ماشین چی
حقوق کارگران چی
اونا رو نمیخواد کسی واقعی بکنه
آشغال فقط بنزین را با کشور های همسایه مقایسه می کنی پس حقوق بدبختها را چطو ر
هروقت حقوق کارمندان کارگران ودرآمد تمام مردم ایران جهانی شد ومردم تونستن سوار ماشینهایی با استاندارد روز دنیا شدن اون وقت بنزین رو با قیمت جهانی به مردم بفروشید لازم به ذکره هرکارگر تو کشور دانمارک میانگین ساعتی 43 یورو حقوق میگیره ... حالا هی نظرات رو سانسور کنید
قبلا این کلا ه گشادسر ملت رفته قراربودبه همه یارانه سوخت پرداخت شود ولی ماروحذف کردن ....خوب درستونو یادگرفتید وما هم شاگردهای خوبی هستیم ازنظرانضباط
یکی از راههای رسیدن به اجرای عدالت حذف کامل سوبسیدها است.با این روش حکومتی فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر میشود .باید منافع اکثریت جامعه که شامل کشاورزان. کارگران .بازنشستگان و حقوق بگیران دولت است در اولویت اصلی باشد.متاسفانه طبقه آقا زاده ها دارند مملکت را میماند.مردم ایران قربانی سیاست مسئولین نادان شده است.سوبسید باید مستقیم به مردم بدهید تا همه اقشار در رفاه باشند .
جالبه دقیقا میدونن مشکل از کجاست بجای اینکه از خودشون مایه بگذارند و زیربنایی مشکلات را حل کنند ساده ترین راه را انتخاب میکنند که همون فشار آوردن به مردمه با تغییر قیمت و سهمیه بندی و ....
پاسخ ها
سالهاست که قیمت سوخت رو دارین میبرید بالا که مصرف بهینه بشه، آیا شد؟ بالا بردن قیمت سوخت و پر شدن خزانه مثال بارز دست بردن توی جیب این مردم فلک زده ست، که شماها باعث شدین
آیا به نظر شما ارزش پولی وريالي ما با کشورهای همسایه یکی است که قیمت بنزین را با کشورهای همسایه مقایسه میکنید این اشتباه بزرگ وغیر کارشناسی که هر مدت مطرح میشود
خب حقوقها هم باید واقعی شود، حقوق حداقلی یک کارگر باید شش میلیون تومان باشد..
مملکت فاقد مدیریت است
سهمیه بندی با کارت صورت گیرد وکارت سوخت باید بنام صاحب ماشین باشه که دوسه تا ماشین نداشته باشه یکی هم هیچی نداشته باشه. منصفانه تر اینه که هر ایرانی سهمیه داشته باشد و سهمیه انها قابل اتتقال و خریدوفروش باشه و خودشون مدیریت کنند.حداقل یکی از استانهای مرزی را بصورت آزمایشی انجام ذهید هم جلو قاچاق گرفته میشه هم مبلغی گیر افراد بیبضاعت میاد بهتر از یارانه دادنه.
اقا چقدر بحث بنزین انهایی که ماشین ندارند بایدماهی پول شصت لیتر بنزین بحسابشون ریخته بشه
بایدمدیران بی کفایت عوض شوند و شرکت های خودروساز را تعطیل کرد و خودرو با مصرف پایین واردکردباقیمت جهانی
کشورماپرشده ازتجارودلالانی که ولع زیادی برای تصاحب ثروت داره ومسولین بی لیاقتیکه کاری ازشون برنمیادوعادت کردن توپوبندازن توزمین دشمن فرضی .ازماست که برماست
این لگن هایی که ما سوار میشیم صدی ۱۲لیتر بنزین میسوزونه کجا؟ماشین هایی که اونهاسوار میشن کجاصدی۴لیتر سهمیه بندی و کم مصرف کردن مال عهده بوقه ما داریم تاوان چی را میدیم فقط فکر خودتون نباشین که ماهی ۵۰میلیون حقوق میگیرین فکر ملت بدبخت و بیچاره هم باشین
اخه چه امکاناتی مثل دیگر کشورها برایمان فراهم کردید که انتظار دارید بنزین گران شود
جز بدبختی و فقر مگه کاری کردید
بنزین در کشور ما ارزان است وهمین ارزانی باعث شده که وضع اقتصاد خراب شود بنزین باید باشد لیتری سه هزار تومان واگر مازادی در کار است دولت برای کارهای دیگر هرینه کند وارزانی درست کند
باید خودرو کم مصرف و برقی و دیزل وارد بشه که مصرف بنزین کم بشه، با این خودروهای ساخت داخل و مصرف سوخت آنها جدا از آلودگی هوا همیشه مصرف بنزین هم بالاست، جوری که شما میگین ما تقریبا نزدیک 3برابر حد معقول مصرف بنزین داریم، نباید مصارف اضافه ای که توسط خودروهای غیراستاندارد مصرف میشن کم بشه؟! اونم باید مردم با مصرف نکردن جبران کنند؟
باید خودرو کم مصرف و برقی و دیزل وارد بشه که مصرف بنزین کم بشه، با این خودروهای ساخت داخل و مصرف سوخت آنها جدا از آلودگی هوا همیشه مصرف بنزین هم بالاست، جوری که شما میگین ما تقریبا نزدیک 3برابر حد معقول مصرف بنزین داریم، نباید مصارف اضافه ای که توسط خودروهای غیراستاندارد مصرف میشن کم بشه؟! اونم باید مردم با مصرف نکردن جبران کنند؟