خودروهای داخلی چقدر گران شدند؟
جهش دوباره قیمت خودروهای داخلی بهای پراید را به ٥٤میلیون تومان رساند همه می پرسند دلیل این عصیان ناگهانی چه بوده است.
شهروند نوشت: جهش دوباره قیمت خودروهای داخلی بهای پراید را به ٥٤میلیون تومان رساند همه می پرسند دلیل این عصیان ناگهانی چه بوده است.
جهش دوباره قیمتها، بازار خودرو را به شوک فرو برد. بهای خودروهای داخلی که تا پریروز جهش بین ٦ تا ١٤میلیون تومانی را تجربه میکرد، دیروز دوباره تا ١٠میلیون تومان دیگر جهش داشت. به این ترتیب بهای پراید به حدود ٥٤میلیون تومان رسید و خودروی ٢٠٦ تیپ دو قیمت ٩٥میلیون تومان را تجربه کرد. جهش قیمت خودروهای داخلی درحالی رخ میدهد که حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به «شهروند» میگوید: «خودروسازان با رفتارهای نامناسب خود بازار را به تنش کشیدهاند و پیشفروش ابزاری شده است که آنها مشکلات مالی خود را حل کنند.»
او ادامه میدهد: «تا زمانی که رفتار خودروسازان کنترل نشود، زیان آنها از جیب مردم پرداخت میشود.»
سرگیجه در بازار خودرو
روند افزایش قیمت خودرو همچنان با سرعت بالا ادامه دارد و متوقف نشده، این درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت سال گذشته وعده متعادلشدن قیمت خودروهای داخلی و افزایش عرضه خودروسازان را به مردم داد، اما برخلاف این ادعا خودروسازان داخلی اقدام به افزایش قیمت خودروهای خود کردهاند.
از طرف دیگر کمیته تنظیم بازار خودرو با اعلام مصوبهای مبنی بر افزایش ۱۰درصدی فروش فوری خودروسازها بازار را با شوک بزرگی مواجه کرده، چون تعهدات معوق ۷۸۰هزار دستگاه ایرانخودرو و سایپا اعتراض بسیاری از خریداران را بههمراه داشته است.
فعالان بازار از افت محسوس خرید و فروش خودرو در بازار خبر میدهند. بررسی میدانی از نمایشگاهها و همچنین مراکز خرید و فروش نیز نشان میدهد که معاملات خودرو به میزان قابل توجهی کم شده، بهطوری که حتی عبور پراید از مرز ٥٠میلیون تومان هم انگیزهای برای فروش ایجاد نکرده است، چراکه بسیاری انتظار دارند همچنان روند افزایشی قیمت خودرو تداوم داشته باشد. رشد شدید قیمتها باعث روند نزولی معاملات شده و طرحهای فروش فوری و پیشفروش دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا نیز آنگونه که انتظار میرفت، ترمز رشد قیمت را نکشیده است.
بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد تولید پارسال انواع خودرو در کشور با افت ٣٧,٨درصدی نسبت به سال ١٣٩٦، به ٩٥٥هزار و ٩٢٣ دستگاه رسید. پاییز پارسال تولید روزانه سایپا به نزدیک ٤٠٠ دستگاه و ایرانخودرو به حدود ٨٠٠ دستگاه رسیده و خودروهای زیادی کف کارخانهها مانده بود که نقص قطعه داشت، اما در پایان اسفندماه گذشته و با بستههای طراحی شده، مجموع تولید این دو خودروساز به بیش از ٤هزار دستگاه رسید. از روز سوم اردیبهشتماه این روند شتاب گرفته، بهطوری که نرخ برخی از خودروهای داخلی با رشدی قابل توجه همراه شده است.
خودروهای داخلی چقدر گران شدند؟
درحال حاضر سمند LX به ٨٨میلیون و ٥٠٠هزار تومان و سمند ٧ EF نیز با افزایشی عجیب به ٩٣میلیون تومان رسیده است، سمند٧ EF دوگانهسوز هم در دو کد ۱۰ و ۱۶ به ترتیب ٩٥میلیون و ٥٠٠هزار تومان و ٩٨میلیون تومان قیمت خورده و قیمت پیشنهادی فروشندگان برای سمند سورن نیز بیش از ١٠٨میلیون تومان بوده است. دنا تیپ دو ١٢٦میلیون تومان، دنا پلاس دو ایربگ ١٥٩میلیون تومان و دنا پلاس توربو دو ایربگ نیز ١٧٣میلیون تومان قیمت دارد.
در این بین محصولات سایپا هم از قافله عقب نماند. دلالان در روزهای اخیر پراید ۱۱۱ را با قیمت ٥٣میلیون و ٥٠٠ هزار تومان به فروش رساندند. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم به ١٧٢میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که یک مقام مسئول در وزارت صنعت با اعلام اینکه درحال حاضر ٦٥هزار دستگاه خودروی ناقص در ایرانخودرو و ٤٠هزار خودروی ناقص در انبار سایپا قرار دارد، اعلام کرده ایرانخودرو و سایپا در سال ٩٧ و اوایل ٩٨ در مجموع ٧٨٠هزار تعهدات معوق دارند که باید تمام تمرکز خود را به تحویل آنها انجام دهند.
بازار خودرو در مرز انفجار
حسین اردوخانی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو درباره بازار این روزهای خودرو میگوید: «بازار خودرو در مرز انفجار قرار گرفته است و قیمتها درحال منفجرشدن هستند. این وضع نه با عقل و منطق جور درمیآید، نه با حسابوکتاب. متاسفانه مردم به دلیل اینکه نمیدانند با سرمایههای سرگردان خود چه کار کنند، تن به پیشخرید خودروهای داخلی بیکیفیت میدهند که البته درنهایت هم دستشان نه به خودرو میرسد، نه سودی میبرند.»
او ادامه میدهد: «هربار که شرکتهای خودروساز اعلام میکنند پیشفروش دارند، مردم به این سایتها حملهور میشوند غافل از اینکه نمیدانند قبلا همه خودروها به فروش رفتهاند و هیچ خودرویی برای فروش وجود ندارد.»
اردوخانی درباره طرحهای تحویل فوری شرکتهای خودروساز میگوید: «طرح تحویل فوری یعنی شما نیمی از مبلغ یک خودرو را پرداخت کنید و حداکثر ٤٨ ساعت بعد خودرو را تحویل بگیرید، نه اینکه ٦ ماه به شما وعده امروز و فردا بدهند و با پولتان کار کنند و آخر سر هم یک خودروی بیکیفیت و گرانتر از آنچه پیشخرید کردهاید، تحویلتان بدهند. متاسفانه شرکتهای خودروساز داخلی هر وقت میبینند با کمبود نقدینگی مواجه شدهاند، طرح تحویل فوری راه میاندازند و مشکلات مالی خود را حل میکنند و در این میان تنها کسی که ضرر میکند و به دردسر میافتد، مشتری بینواست.»
این فعال بازار خودرو با رد ادعای خودروسازان مبنی بر افزایش تولید خودرو در سال ٩٨ میگوید: «اگر این ادعا درست است و خودروسازان برای افزایش تولید برنامه دارند، پس چرا خودروهایی که ٦ ماه پیش فروخته شدهاند را به مردم تحویل نمیدهند؟ این همه خودروی تولید شده کجا دپو شده و قرار است کی به صاحبان آنها تحویل داده شود؟ متاسفانه شرکتهای خودروساز با رفتار نامناسب خود بازار خودرو را به نابودی کشاندهاند و با ادامه این وضع هم هیچ امیدی به بهبود اوضاع نیست.»
نظر کاربران
حالابازم همش روول کردن سرشون روانداختن گردن پراید مگه کورهستین بقیش رونمی بینیدبی دادمیکنه
پاسخ ها
بنزین گرون شه پراید به 75 تومنم میرسه چون کم مصرفه
خودرو گران میکنن مردم بیشتر میخرن
بنزین گرون میشه مردم میرن تو صف؛واسه ۱ باک بنزین که نهایتش ۱ ماه تموم میشه ؛اما بقیه عمر چی؟
جنس ها گرون میشن مردم هجوم میارن برا خرید
تاسف میخورم به حال مردم
تا کی آخه
تا کی
آقا جان سود بانکی را ببرید روی 25 درصد ماشین ارزون میشه خونه ارزش میشه.آخه شما کی باید بفهمید دیگه.سرمایه ها سرگردان هستند.مردم نمیدونن با پولهاشون چکار کنن.سود بدید آقا سود بدید اون هم رسما" 25 درصد.یکی به این آقای همتی بگه.
پاسخ ها
تو حتما حسابت پر کع سود میخوای مرد باش اربده بکش از این گرانی
همان ازروزی که ماشین گران شد همه چیز گران شد مرگ ومیر مثل برگ خزون بریز توفروشندگان ماشین آمین آمینا
ایول
دوست عزیز پول وقتی کار نکنه سودش از کجا میخواد بیاد از جیب مردم بدبخت .این یعنی ربا و نزول. یعنی جنگ با خدا که تو قرآن اومده. باید نقدینگی به سمت تولید بره که مسئولین چنین کاری رو بلد نیستن.
اینا هیچوقت نخواهند فهمید خدا همشونوازدم نابود کنه که ایرانو نابود کردند
چرا عصیان ؟ چرا همه خودشونو به کوچه دیگه میزنن این سیاست دولت روحانیه و باید به انجام برسه مگه وزیر صنعت قبلی نگفت قیمت واقعی پراید پنجاه میلیون تومنه همه مسخره کردید و اونا در بیخبری مردم دارن کار خودشونو میکنن باید سر مار با سنگ کوبید
آخ لگن ایرانی
ای پراید چی به سرت آوردن که حالا تو هم برامون ژست میگیری
آخ لگن ایرانی
ای پراید چی به سرت آوردن که حالا تو هم برامون ژست میگیری لطفا به حالت سوزناک بخونش
لعنت به خود روسازان داخلی اشغال تولید میکنن قیمت بنز میفروشن
عده ای جیب ملت رو خالی میکنن اگه تعرفه گمرکی رو خودرو نبود بهترین ماشین خارجی رو با قیمت پراید ملت سوار میشدن
خاک بر سر این مردم. حقشونه....این قدر بهشون ظلم بشه...
توی این کشور فقط پول حرف میزنه .وگرنه نه به اسلام نه به دین نه به علما .نه به مراجع تقلید نه به قانون نه به تعهد به هیچ صراطی گوش نمیدن .در این کشور ۸۰ میلیونی شیعه الک بشه یک میلیون مسلمان واقعی نمیمونه ریا .دروغ .رشوه .دزدی. اختلاس و.کم کاری ..وخیلی موارد دیگه ایران رو نابود. کرده دیگه نه به بانکها اعتماد داریم نه به شرکتها .مثل صد سال پیش پول باید بره توی بالش .شبها بذاریم زیر سرمون .خودرو سازان کلاهبر دارترین گردنه بگیران بدون گردنه .بندا از مهر با واریز ۵۰ درصد ماشین ثبت نام کردم .اگر داری چرا ماشین منو نمیدی ولی فروش نقدی انجام میدین .من خودم رفتم ایران خودرو مدیرانش میگن آقا مردم خودشون التماسی از ما خرید میکنن خب ما چرا نفروشیم به من میگه الان به شما ده میلیارد بدن بگن یک سال بعد ۱۰۰ تا فرغون تحویل بده شما نمیگیری .این اول وآخر قصه ماشینه در مملکت اسلامی .حق نگهدارتون
پاسخ ها
09/48تو خودت ساده بودی اعتماد کردی حالا دیگه دیر شده تقصیر را گردن دیگران نزار از روز اول باید فکر میکردی،
فقط باید کسی که گرون میکنه خودرو رو زندانی ویا اخلال در اقتصاد کشور چه خودرو چه سکه وچه هر چیز دیگه ایی زود اقدام بکنند تا بیخ پیدا نکنه وبه نفع کشور دشمن بشه.
لشغال هاشونوخدادمیلیون تومان میفروشن خودروی چینی بخریم ازتولیدات اشغال اینا بهتره جاله اپشن این حلبی هاایربگ وشیشه برقی بودن دربهاس
خودروسازان عاملان اصلی افزایش لگام گسیخته قمیت خودرو.. من الان دوهفته س وارد سایت ایران خودرو میشم ک درطرح فروش فوری ثبت نام کنم درعرض کمترازیک دقیقه سایت فروش اینترنتی شون بسته میشه وپیام میاد ظرفیت تکمیل. بابا همش دروغه. هیچ ماشینی ندارن بفروشن وبه دروغ هرروز بخشنامه صادرمیکنند فروش فوری فلان ماشین... همش دروغه. هرکسی باورنداره بره سایت ایرانخودرو ببینه چه خبره
پراید در آخر دولت فراجناحی احمدی نژاد خریدم ۱۶۰۰۰۰۰۰ و الآن در دولت غربگرای اصلاحطلب بیش از ۵۰ میلیون ، چرا ؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
کاربر ۸:۵۶ مشکل با نخریدن مردم حل نمیشه.
مگه امسال پسته تحریم نشد؟
چیکار کردن؟
همشو به خارج صادر کردن. گوشت و مرغ هم همین میشه
البته بجز خودروهای حلبی ایرانی چون قبیله ی آدم خورها هم اینا رو نمیخرن.
تاموقعبکه(معذرتمیخوام) مشتریبی فکرهستبساط همینه.تاموقعیکه بفکرهم نباشیم اوضاع همینه
در اصل سرگیچه مسئولان و دولت باعث شده دلالان از آب گل آلود پول پارو کنن
رانت و فساد اقتصادی فامیلهای مسئولین بیداد میکنه
قوه قضائیه همش داره محاکمه مفاسد اقتصادی آقازاده ها دامادهای مسئولین رو انجام میده
تموم شدنی هم نیست
اللهم عجل لولیک الفرج
ایکاش که این دو کارخونه فرغون سازی داخلی منهدم بشه تا همه راحت بشن
همش کار خودروسازهاست دارن از اوضاع خراب مملکت سو استفاده میکنند کلا مملکت شده شیر تو شیر هر کسی هر کاری خواست میکنه
اقا من موندم همه سلطان ها رو گرفتند ایه سلطان خودرو کیه اونم بگیرند همه راحت بشیم ولی هر کی هست دمش گرم خیلی سلطانه فکر می کنم خود سلطان گیره
خدا لعنت کنه چنین دولت و مجلس کابینه اش و خودرو سازان