به فرزندان خود لقب نخبگی ندهید
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: به فرزندان خود لقب نخبگی ندهید. نخبگی در طول یک فرآیند اتفاق میافتد. اگر به او نخبه بگویید ولی او در فرآیندهای زندگیخود شکست بخورد، در شکست او سهیم هستید.
خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: به فرزندان خود لقب نخبگی ندهید. نخبگی در طول یک فرآیند اتفاق میافتد. اگر به او نخبه بگویید ولی او در فرآیندهای زندگیخود شکست بخورد، در شکست او سهیم هستید.
فاطمه مهاجرانی در اجلاس مدیران مدارس استعدادهای درخشان کشور که در فرهنگسرای ثابت برگزارشد، اظهار کرد: بسیاری از خانوادهها و مدارس از لغتهای اشتباه مانند نخبه به دانشآموزان خود نسبت میدهند، باید به جای این واژه از کلمه استعدادبرتر استفاده شود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عنوان کرد: اگر دانشآموزی خوب تست بزند، هنر نیست. بلکه داشتن مهارتهای زندگی و انسانی اهمیت بسیاری دارد و در مسیر پرورش کمک شایانی میکند. خانوادههای موفق کسانی هستند که فرزندان خود را در معرض موضوعات آسیب زا قرار دهند.
مهاجرانی ادامه داد: فرآیند تربیت اهمیت ویژهای دارد. خانواده، صداو سیما و ... در این فرآیند سهیم هستند، ولی همه این موارد همیشه در دسترس نیست. ما بایدکار خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم.
وی تاکیدکرد: خیلی از خانوادهها از فرزند خود به عنوان ابزاری برای فخر فروختن استفاده میکنند. با وجود این مسئله کارکردن باید با دقت بیشتری صورت گیرد، به همین دلیل باید به موضوعات تربیتی توجه بیشتری شود.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: مهارتهای کارآفرینی و زندگی در مدارس به درستی پیاده شده است، اما باید بر روی آن بیشتر کار شود. همیشه باید شرط لازم و کافی با هم رعایت شود تا به انسان خوب برسیم. اردوهای علمی محفل بسیار خوبی است و موجب میشود دانشآموزان یکدیگر را پیدا و با هم همراه شوند.
مهاجرانی خاطر نشان کرد: خانههای پایه علوم چند کارکردی هستند و هدف این خانه تربیت فرزندان است؛ گفتوگو کردن، صبر، مدارا، تابآوری و برخورد با بزرگتر در کنار علم به آنها آموزش داده میشود.
وی گفت: امروزه به دلیل وجود تک فرزندی یا دوفرزندی بودن خانوادهها و توجه بیش از اندازه به فرزندان، کار تربیتی مشکل شده است. در تربیت فرزندان باید از تکنیکهای نرم استفاده شود. خانه علوم پایه، تکنیک نرم را اجرا میکند که علاوه بر موضوعات علمی به موضوعات اجتماعی هم رسیدگی میکند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد: المپیاد به دلیل گسترش دانش، حوزه بسیار مهمی است ولی اینکه دانشآموز فقط مدالآور باشد، صحیح نیست. صرف مدال آوری شاخص اهمیتداری نخواهد بود. دانشآموز مدالآور باید متعهد باشد، این صحیح است.
مهاجرانی افزود: به زودی مجله پژوهشی سمپاد را خواهیم داشت که براساس آن دانشآموزان از پژوههای علمی یکدیگر آگاه و از تکرار آنها در مدارس جلوگیری میشود. تربیت انسان خلاق اهمیت ویژهای دارد. کارآفرینی حاصل نوآوری است و به دنبال آن انسان خلاق شکل میگیرد. به کودکان آموزش دهیم تا متفاوت نگاه کنند و ناامیدی را از فرزندان خود دور کنید.
نظر کاربران
استعداد برتر و درخشان هم همان معنی را می دهد
بهتر است بجای واژه نادرست تیز هوشان از واژه سخت کوشان بهره بگیریم
هستند بچه هايي كه در روند تكميل و رشد جهشهاي استعدادي مختلفي از خود بروز ميدهند كه شايد بالاتر و بهتر از سنين هم كلاسيها و هم سنين خود باشند،،،،ولي اين فرايند متوقف ميشود،،،چرا؟چون
هستند بچه هايي كه در روند تكميل و رشد جهشهاي استعدادي مختلفي از خود بروز ميدهند كه شايد بالاتر و بهتر از سنين هم كلاسيها و هم سنين خود باشند،،،،ولي اين فرايند متوقف ميشود،،،چرا؟چون