۸۵۳۲۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

در آشتی کنان دولت با احراب چه گذشت؟

دولت تدبیر و امید دست صلح و دوستی را به سوی احزاب دراز کرد تا اگر دولت‌های پیشین در سایه گرایشات اصولگرایانه و اصلاح طلبانه موفق به تحقق تحزب و حزبگرایی نشده بودند،این دولت با مشی اعتدال‌گرایانه‌اش رکوردی دیگر را در دفتر عملکرد کوتاه مدت خود به ثبت برساند.

خبرآنلاین: دولت تدبیر و امید دست صلح و دوستی را به سوی احزاب دراز کرد تا اگر دولت‌های پیشین در سایه گرایشات اصولگرایانه و اصلاح طلبانه موفق به تحقق تحزب و حزبگرایی نشده بودند،این دولت با مشی اعتدال‌گرایانه‌اش رکوردی دیگر را در دفتر عملکرد کوتاه مدت خود به ثبت برساند.

صبح روز گذشته درهای ساختمان معروف فاطمی به روی بیش از ۶۰ دبیرکل یا نماینده تشکل‌های سیاسی دعوت شده باز شد تا بعد از ۸ سال دوری و شکاف، وزارت کشور باردیگر خانه احزاب و چهره‌های سیاسی شود. ۸ سالی که در آن رییس دولتی که خود را برآمده از هیچ حزب و تشکل سیاسی نمی دانست بنا را بر کمرنگ کردن نقش احزاب گذاشت و حال گویی رییس دولتی بر سرکار آمده است که از قضا تحزب و تقویت حزب‌گرایی را از دستورکارهای اصلی دولتش قرار داده است.

اولین نشست هم اندیشی بین احزاب و وزارت اما در فضایی دور از انتقادات سیاسی و حول ارائه پیشنهاد و آسیب شناسی وضعیت احزاب و تاحدی گله‌گذاری در فضای سیاسی کشور برگزار شد، گویی آنکه چپ و راست سیاسی کشور زیر سقف تالار پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور کینه‌ها و انتقادات را از یاد برده بودند و جملگی در یک مسیر حرکت می‌کردند. نمایندگان بیش از ۳۵ حزب در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود درباره فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب، پارلمان حزبی، تعریف جرم سیاسی و اصلاح قانون احزاب پرداختند و دولت را در جهت کمک رسانی به وضعیت احزاب و سروسامان دادن به تحزب‌گرایی به کمک طلبیدند.

مجمع روحانیون دعوت وزارت کشور را پاسخ نداد

حضور نداشتن دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین که بنا به اظهارات وزیر کشور مشکل قضایی داشتند امروز در سایه پاسخ منفی محمع روحانیون مبارز به دعوت وزارت کشور گویی به فراموشی سپرده شده بود. این درحالی بود که طی روزهای گذشته برخی خبرها حکایت از آن داشت که سیدمحمد خاتمی یا موسوی خوئینی ها به نمایندگی از این تشکل در نشست هم اندیشی حضور خواهند داشت.

یاد مشاور از رییسش و نماینده‌ای که تجربه پارلمانی تحزب‌گرایی‌اش را به رخ دولت کشید

در این میان شاید اظهارات برخی چهره‌های سیاسی چون محمدرضا باهنر، غلامحسین کرباسچی و علیرضا زاکانی در این نشست را بتوان با حال و هوایی متفاوت تر ارزیابی کرد. آنجا که باهنر که این روزها از جایگاه دبیرکلی جبهه پیروان شناخته می‌شود همانند اولین نشست خبری خود بعد از دبیرکلی بر ضرورت توجه به حزب و تحزب در فضای سیاسی کشور تاکید کرد و به خواستار آن شد که خانه احزاب محلی برای گپ و گفت حزب‌های سیاسی کشور شود. امری که شاید تحققق حزب فراگیر مدنظر او را در دراز مدت فراهم سازد.

کرباسچی نیز که به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران در این نشست حضور یافته بود، حضور شخصیت های سیاسی اصلی نظام در احزاب را ضروری دانست و از مهدی کروبی، به عنوان فردی شجاع که در این مسیر قدم گذاشت یاد کرد تا ادای دینی کرده باشد به نامزد ریاست جمهوری سال ۸۴ و ۸۸.

علیرضا زاکانی نیز هرچند از جایگاه دبیرکلی رهپویان در این نشست حضور یافته بود اما به بیان دستاوردهای کمیته ماده ۱۰ احزاب مجلس طی چند سال اخیر و طرح مصوب شده در این کمیته اشاره کرد تا شاید اینگونه تجربه پارلمانی خود در زمینه احزاب را به رخ دولتی های تازه روی کار آمده بکشاند.

رییس ساختمان فاطمی؛ مرد شماره یک سیاست داخلی دولت روحانی

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در سخنانی بعد از اظهارنظر نمایندگان تشکل‌های سیاسی به دغدغه‌های حزبی آنها پاسخ داد. وی که در ابتدای سخنانش برپایی این نشست را در راستای برنامه‌های خود درباره تقویت و حمایت از احزاب در روز رای اعتمادش عنوان می‌کرد، نشان داد که برخلاف برخی انتقادات نسبت به معرفی‌اش از سوی روحانی، عزم خود را جزم کرده است که مرد شماره یک سیاست داخلی دولت یازدهم باشد.

وی با اشاره به اینکه برپایی این نشست مقدمه برپایی نشست مشترک احزاب با رییس‌جمهور خواهد بود، گفت: «وقتی خدمت آقای روحانی مطرح کردم که قرار است چنین جلسه‌ای برگزار کنیم، ایشان ضمن استقبال از این موضوع، گفتند که برنامه‌ای ترتیب دهیم که ایشان نیز با احزاب دیدار داشته باشند و ما در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل چنین جلسه‌ای هستیم.»

اصلاح قانون انتخابات در دستور کار است/ مخالفتی با فعالیت خانه احزاب نداریم

رحمانی فضلی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به درخواست تعدادی از حاضران در این جلسه مبنی بر اصلاح قانون احزاب، چنین درخواستی را «درست» خواند و گفت: دوستان در وزارت کشور کار مفصلی را در این زمینه انجام دادند و ان‌شاءالله آنچه را که دوستان در وزارت کشور با همکاری کارشناسان انجام داده‌اند به عنوان پیش‌نویس در آینده‌ای نزدیک در سایت وزارت کشور منتشر خواهد شد.

وزیرکشور همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده در این جلسه در ارتباط با خانه احزاب، گفت: نگاه تقریباً همه دوستان این است که خانه احزاب فعال شود. وزارت کشور مخالفتی با این موضوع ندارد. در ارتباط با مشکلات خانه احزاب، وزارت کشور تقصیری ندارد.

رحمانی فضلی همچنین با بیان اینکه "با برگزاری نشست‌های دوره‌ای با احزاب موافق هستم"، تصریح کرد: اگر خانه احزاب فعال شود، آنجا بهترین جا برای برگزاری چنین نشست‌هایی است. حتماً تلاش می‌کنم که نشست‌هایی نیز با سران قوا داشته باشیم.

یکی از روش‌های ما حمایت‌های حقوقی و قضایی از احزاب است

وی با بیان اینکه "در این جلسه همه بر موضوع قانون‌گرایی تاکید کردند"، افزود: اتفاقی که در برخی عرصه‌ها رخ داده این است که برخی از هیجانات، عصبانیت‌ها و برخی از دخالت‌های بی‌مورد موجب شد که ما از مسیر قانون خارج شویم، در حالی که مهم این است که در فضاهای خاص و در شرایط ویژه که احساسات و نظرات موجب برخی اظهارنظرها می‌شود، بتوانیم خود را حفظ کنیم. بعد از ۳۴ سال به این درجه از پختگی رسیده‌ایم که مبنا را قانون قرار دهیم و وقتی که اینچنین باشد، اگر برخی از نهادها دخالت یا اعمال سلیقه می‌کنند، این از آنها سلب می‌شود و حتی اگر چنین اتفاق‌هایی نیز بیفتد وزارت کشور از احزاب حمایت می‌کند و یکی از روش‌های ما حمایت‌های حقوقی و قضایی از احزاب است و اگر فعالیت‌ها در مسیر قانون باشد، ما از احزاب حمایت می‌کنیم.

انتقادهای وزیر کشور از موسمی بودن فعالیت احزاب

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به برخی از صحبت‌های مطرح شده در این جلسه مبنی بر اینکه فعالیت احزاب در کشور موسمی است، با درست عنوان کردن این موضوع، گفت: نباید از این موضوع ناراحت شویم.

وزارت کشور تدوین لایحه جرم سیاسی را دنبال می‌کند

رحمانی فضلی همچنین در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با لایحه جرم سیاسی و اهمیت تدوین آن اظهار کرد: در ارتباط با این موضوع اختلافی بین قوا بوجود آمد و شورای نگهبان آن را برای رسیدگی به قوه قضائیه واگذار کرد ولی در حال حاضر فضا باز است که دیدگاه‌ها مطرح شود و مجلس نیز می‌تواند در قالب یک طرح، موضوع را بررسی کند و از طرف دیگر قوه مجریه و وزارت کشور این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کند.

یارانه احزاب باید ضابطه‌مند باشد

یارانه احزاب دیگر خواسته فعالان سیاسی حاضر در این نشست بود که رحمانی فضلی در اینباره گفت: زمانی که این اتفاق در حال صورت گرفتن بود، شخصاً مخالف بودم و در حال حاضر نیز اگر قرار باشد این کمک مالی صورت بگیرد و نظر شما نیز در این راستاست، باید مشخص شود که این کمک‌های مالی چقدر باشد، چقدر تأثیر داشته باشد و اینکه حتما باید ضابطه‌مند باشد و به طورکلی ابعاد آن باید به طور دقیق مشخص شود.

تشکیل پارلمان حزبی امر مطلوبی است

وزیر کشور همچنین به پیشنهاد تشکیل پارلمان حزبی اشاره کرد و گفت: اگر سازوکار این موضوع نیز مشخص شود، این امر مطلوبی است.

در جدول زیر به اهم اظهارات مطرح شده در قالب، پیشنهادها و آسیب های احزاب اشاره شده است؛

اسامی

سمت

پیشنهادات

مشکلات و آسیب‌ها

باهنر، محمدرضا

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری

ما خانه احزابی می‌خواهیم که به جای رسانه در آنجا گپ و گفت کنیم از این رو امیدواریم وزارت کشور اصلاح ساختار خانه احزاب را در دستور کار قرار دهد.

*احزاب و جریانات فعال کشور باید در خانه احزاب کرسی داشته باشند و نتوانند یکدیگر را حذف کنند.

*مردم‌سالاری دینی بدون احزاب فراگیر و قدرتمند در چارچوب مناسب ابتر است،

*باید برای تأمین هزینه‌های مالی احزاب فکری شود، باید احزاب بتوانند از خزانه دولت استفاده کنند و منابعی به آنها تزریق شود چرا که در غیر اینصورت به سمت رانت و وامدار شدن افراد می‌روند.

بیادی،حسن

دبیر کل جمعیت آبادگران جوان اسلامی

ا*حزاب و تشکل‌های سیاسی باید همراه وزارت کشور تلاش کنند تا خانه احزاب مجددا فعال شود.

تا وقتی که دیدگاه‌های امنیتی نسبت به احزاب وجود داشته باشد، کارآیی آنها 10 درصد خواهد بود.

حاجی عباسی،اعظم

عضو جامعه زینب (س)

*دیدار احزاب با رهبر معظم انقلاب، دیدار احزاب با رییس جمهوری، افزایش سهم احزاب در دیپلماسی و پرداخت یارانه احزاب از مطالبات جامعه اسلامی زینب است.

*وزیر کشور مشاور یا معاونی در امور احزاب داشته باشد.

*این وظیفه احزاب است که مردم را برای گرفتن حق آموزش دهند.

حبیبی،نجفقلی

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

*با تشکیل خانه احزاب ما از یک خانه صنفی برخوردار می‌شویم که دیگر چپ و راست در آن ملاک نیست.

*به منظور تقویت خانه احزاب دو نفر از این نهاد به کمیسیون ماده 10 احزاب معرفی شوند.

*وقتی احزاب می‌خواهند کنگره برگزار کنند با ترس مواجه می‌شوند در حالی که ما باید احزاب را به کانون تربیت افراد سیاسی تبدیل کنیم.

حشتمیان،قدرت علی

دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی

*خانه احزاب باید احیا شود و احزاب باید به خانه خود برگردند.

* باید توجه بیشتری به احزاب مستقل صورت گیرد و اینگونه طور مطرح نشود که تنها 2 جریان سیاسی در کشور وجود دارد.

حکیم، نعمت‌الله

دبیرکل حزب عدالت طلبان

*فرمانداران و استانداران در وزارت کشور باید نسبت به فعالیت احزاب توجیه شوند.

*هر دولتی که بر سر کار می‌آید تا سطح بخشدار را تغییر می‌دهد و این افراد جدید نسبت به فعالیت احزاب توجیه نیستند، لذا در هر انتخاباتی بسیاری از افراد ما کتک خورده یا به زندان می‌روند.

حکیمی‌پور،احمد

دبیرکل حزب اراده ملت

* اگر احزاب فعال شوند این خود احزاب هستند که در گام نخست ممیزی می کنند و اگر کسی شایسته نباشد او را برای رسیدن به سمتی انتخاب نمی کنند. و هزینه رد صلاحیت از دوش شورای نگهبان برداشته می‌شود.

*این باور غلط کهاگر کسی وابسته به حزبی نباشد یک مزیت و افتخار است، بایداز بین برود.

*بدون تعریف جرم سیاسی، فعالیت سیاسی و حزبی در کشور ابتر می‌ماند.

راکعی، فاطمه

دبیرکل جمعیت زنان نواندیش

*ما به دنبال این هستیم که با رعایت مسائل قانونی، از بداخلاقی‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی برخی افراد عبور کنیم.

*اگر اعضای یک حزب یا دبیرکل آن مرتکب جرمی شوند، باید جور آن را خودشان بکشد و نباید آن حزب منحل شدود.

راه‌چمنی،محمدرضا

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی

*پیشنهاد می‌کنم در تقویم کشورمان روزی را به نام احزاب در جمهوری اسلامی نامگذرای کنند. و رسانه ملی از کارشناسان حزبی استفاده کند.

*حزب گریزی در کشور، از موانع پیش روی احزاب است.

*نباید حزبی که دارای پروانه است به دنبال مجوز گرفتن از اماکن باشد.

روح‌الامینی، عبدالحسین

دبیر حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

*با استمرار جلسات مشترک با وزیر کشور ما می‌توانیم از این فرصت به عنوان پارلمان احزاب استفاده کنیم.

*نباید کاری کنیم که مردم فکر کنند احزاب تشنه قدرت هستند بلکه باید کاری کنیم که احزاب تصمیم گیر برای قدرت باشند.

*زبان گفتگو را خوب تجربه نکرده ایم، باید کاری کنیم که الگوی نسل آینده، الگوی بهتری باشد.

رئوفیان،ابوالقاسم

دبیرکل حزب ایران‌زمین

*باید به منابع درآمدی احزاب و پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای در قانون سالانه توجه شود؛ همچنین از فعالیت احزاب به صورت فصلی و موسمی نیز جلوگیری شود.

*اگر تعریف جبهه در قانون احزاب ائتلاف برخی از احزاب دارای پرونده است چرا برخی با تابلوی جبهه می‌آیند اما حزبی در آنها عضویت ندارد.

زاکانی،علیرضا

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

*طرحی در مجلس در حال تهیه است که ازویژگی‌های آن توجه رسمی به احزاب را وظیفه حکومت دانسته که رسانه ملی و رسانه‌های مختلف در اختیار احزاب قرار گیرد. حمایت جدی از احزاب و اختصاص یارانه به آنها را از دیگر ویژگی‌های آن است.

*کادرسازی، برنامه‌داشتن برای کشور و تولید حرف و انتقال آن به جامعه را از وظایف احزاب است.

* آیا خودمان قائل به حرف‌زدن و تفاهم در اصول کلی و انقلابی هستیم؛ ما چقدر نقدپذیر بوده‌ایم. از این رو اولین اشکال به خود احزاب باز می‌گردد.

*فارغ از هر موضوعی ابتدا باید قانون شفاف‌تر شود هر چند قانون فعلی شفاف است اما ما تن نمی‌دهیم.

سجادی، کمال

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان

رسانه ملی باید در معرفی پدیده تحزب در کشور زیر ساخت‌هایی را فراهم کند.

*تدوین نظام جامع احزابموضوعمهمی است.

* احزاب رقیب دولت‌ها نیستند و قطعاً احزاب می‌توانند پیشنهادات مثمر ثمری را به دولت‌ها ارائه دهند.

شاکری،مجتبی

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

*جلسات مشترک با وزیر کشور باید به صورت شفاف ادامه یابد و قانون‌‌گرایی تعریف شود تا بر این اساس بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم.

*در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت چرا که در انتخابات احزاب نمی‌توانند در مصدر قرار بگیرند.

فرامرزیان، ژاله

نماینده انجمن روزنامه نگاران ایران

*اصلاح قانون احزاب مطالبه از وزارت کشور است وما پیشنهاد می‌کنیم این اصلاحیه از جانب احزاب عضو و درگیر صورت بگیرد.

*وزارت کشور آنچنان که باید در ۸ سال گذشته وظیفه خود را در قبال احزاب انجام نداد.

قزوینی،حمید

عضو مجمع نیروهای خط امام (ره)

*وزارت کشور موضوع خانه احزاب را نیز همانند موضوع خانه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری کند و زمانیکه فعالان سیاسی دستگیر می شوند فعال شود.

*در زمانی که اختلافی در خانه احزاب وجود داشت مرحوم عسگراولادی به نمایندگی از اصولگرایان و آقای بهزاد نبوی به نمایندگی از اصلاح طلبان در کمال اعتدال و صبوری با هم تعامل و مساله را حل کردند و امیدواریم دوستان آقای عسگراولادی در قشر اصولگرایان نیز همین روند را پیش بگیرند.

کرباسچی،غلامحسین

دبیرکل حزب کارگزاران

*وزارت کشور باید از حزبی کردن و دخالت در کانون‌های غیرمتشکل جلوگیری کند.

*احزاب نباید هیچ ‌یک خود را حق مطلق بدانیم.

*عدم حضور شخصیت‌های سیاسی در احزاب احتیاج به آسیب‌شناسی و بازنگری دارد.

کریمی اصفهانی،احمد

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار

*در بحث باشگاه احزاب باید تمهیداتی انجام شود که ما اینگونه شاهد رها بودن خانه احزاب نباشیم و اینطور نباشد که با لشکرکشی در باشگاه احزاب مواجه شویم.

*باید بدانیم که رمز ماندگاری، اقتدار و استقلال ما در سایه تبعیت از ولایت بوده است. ما هم باید به این اهداف کمک کنیم و چوب لای چرخ نباشیم.

کنعانی‌مقدم،حسین

دبیرکل حزب سبز

*تقدیملایحه جرم سیاسیبه مجلس از سوی دولت خواست حزب متبوعم است.

*نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام پارلمانی و حزبی نیست بلکه یک نظام ولایی است.

کواکبیان، مصطفی

دبیرکل حزب مردم‌سالاری

*کدام یک از کاندیداهای ما در انتخابات ۹۲ شاخص حزبی بودند و عملکرد حزبی داشتند. از این رو بحث تحزب باید در کشور تقویت شود.

*۶۰ درصد مشکلات احزاب مربوط به حاکمیت و ۴۰ درصد مربوط به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم است.

محبیان، امیر

دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی

*وزارت کشور به معنی خدمتگزار و نه صاحب اختیار احزاب باید فعالیت آنان را به سطح حاکمیت انتقال دهد.

*رقیب پنداشتن احزاب از سوی حاکمیت باعث می شود به سمت محدودسازی و تضعیف احزاب پیش برویم.

*اگر احزاب قوی در کشور شکل نگرفته و فعال نشود، پیوند ثروت و قدرت به وجود می‌آید

محتشمی، مجید

دبیر کل حزب آزادی

*تاسیس شبکه تلویزیونی و پرداخت یارانه به احزاب از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

*احزاب باید بتوانند با روسای قوا دیدار کنند.

*احزاب یکی از پایه‌های اساسی نظام و مردم سالاری دینی هستند که باید در جهت ساختار گشایی نه ساختار شکنی وارد عمل شوند.

منتجب‌نیا،رسول

قائم مقام حزب اعتماد ملی

*باید این موضوع را در جامعه تفهیم کنند که حزب ارزش است نه ضد ارزش.

*در رابطه با تأسیس احزاب با آغوش باز برخورد شود.

*وزارت کشور باید برای احزاب پس از تأسیس آنها نیز برنامه‌ریزی مستمری داشته باشد و علاوه بر فرهنگ‌سازی در جامعه کارگاه‌های آموزشی مختلف را نیز برقرار کند.

*برخی از مسئولان نسبت به وظیفه خود در مورد تحزب و فرهنگ‌سازی آن در جامعه عمل نکردند.

*جامعه از تکثر صداها آسیب نمی‌بیند بلکه از صداهای مخرب آسیب‌ خواهد دید.

نبی‌حبیبی،محمد

دبیرکل حزب موتلفه

*احزاب باید به سطحی برسند که یک میثاق‌نامه امضاء کنند، در صدر این میثاق‌نامه باید ولایت فقیه باشد.

*ما می توانیم به طرف تشکیل دولت حزبی و مجلس حزبی حرکت کنیم

*اینکه فکر کنید هیچ اصولگرایی نمی‌تواند در کنار یک اصلاح‌طلب قرار گیرد فکر اشتباهی است چراکه معنای رقابت اناد و کشمکش نیست.

*در خانه احزاب منشوری به تصویب رسید که برخی از احزاب نه تنها آن را اجرا نکردند بلکه عکس آن منشور عمل کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج