۸۵۲۵۱
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

مردم کارمزد بنزین هم می‌دهند؟

یک کارشناس مسائل انرژی با اشاره به پیشنهاد وزارت نفت مبنی‌بر انتقال هزینه کار مزد بنزین از دولت به مردم گفت: «وزارت نفت قصد دارد با انتقال هزینه کارمزد به مردم، منابعی که صرف پرداخت به جایگاه‌داران سوخت به عنوان کارمزد می کرد را در میدان های نفت و گاز سرمایه گذاری کند.»

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل انرژی با اشاره به پیشنهاد وزارت نفت مبنی‌بر انتقال هزینه کار مزد بنزین از دولت به مردم گفت: «وزارت نفت قصد دارد با انتقال هزینه کارمزد به مردم، منابعی که صرف پرداخت به جایگاه‌داران سوخت به عنوان کارمزد می کرد را در میدان های نفت و گاز سرمایه گذاری کند.»

فرارو در ادامه نوشت: وزارت نفت به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده که کارمزد فروش بنزین حذف شود و هزینه کارمزد توسط مردم و در قالب حق‌العمل خرید سوخت پرداخت شود.

در صورت موافقت شورای اقتصاد با این پیشنهاد مصرف‌کنندگان یک تا دو درصد قیمت فرآورده نفتی همچون بنزین را به عنوان حق‌العمل به جایگاه‌داران سوخت همزمان با پرداخت هزینه خرید بنزین و گازوئیل پرداخت می‌کنند.

از این رو در صورتی‌ که یک خودرو ۳۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در جایگاهی خریداری کند باید معادل ۱۲۰ تومان به عنوان حق‌العمل به جایگاه‌دار پرداخت کند که بالتبع با افزایش حجم باک و یا خرید بنزین آزاد این نرخ تا سقف ۵۰۰ تومان هم قابل افزایش است.

این در حالی است که سناریوهای مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین نیز به گوش می‌رسد. در این رابطه معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه این معاونت سناریوهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به طیب‌نیا ارائه داده است،‌ گفت: در صورت توافق دولت و مجلس امکان اجرای این سناریوها در لایحه بودجه ۹۳ هم وجود دارد.

دکتر حسن مرادی کارشناس اقتصاد انرژی در گفتگو با فرارو گفت: «با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین به تدریج و در یک روند ۵ ساله معادل قیمت فوب خلیج فارس شود.»

وی ادامه داد: «متاسفانه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی شاهد افزایش قیمت دیگر کالاها بودیم که این افزایش قیمت به صورت تصنعی صورت گرفت.»

وی افزود: «در حال حاضر یارانه بنزین بیشتر در جیب افراد ثروتمند می‌رود. یعنی کسی که دارای خودروی گران قیمتی است که مصرف سوخت بیشتری دارد به همان اندازه که بنزین بیشتر مصرف می‌کند یارانه بیشتر نیز دریافت می‌کند. در حالی که افراد فقیر اصلا خوردو ندارند که از یارانه بنزین استفاده کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.»

این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: «لذا با انتقال کارمزد فروش بنزین از دولت به مصرف کننده حداقل این بخش از یارانه دولت به مصرف‌کنندگان بنزین حذف می‌شود.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر اکنون وزارت نفت قصد دارد با انتقال هزینه کارمزد به مردم، منابعی که صرف پرداخت به جایگاه‌داران سوخت به عنوان کارمزد می‌کرد را در میدان‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند.»

وی افزود: «لذا بنده با این پیشنهاد وزارت نفت موافقم و معتقدم این اقدام می‌تواند به نفع مردم کمتر برخوردار باشد.»

مرادی درباره سناریوهای مختلف افزایش قیمت بنزین گفت: «به هر حال اکنون قیمت بنزین بسیار کمتر از ارزش واقعی آن است و در حالی که در ابتدای طرح هدفمندی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی قاچاق سوخت کاهش پیدا کرد، اما اکنون با توجه به قیمت پایین بنزین قاچاق آن افزایش یافته است.»

وی ادامه داد: «لذا دولت باید با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین ضمن جلوگیری از قاچاق آن عدالت را تا حدودی میان افراد ثروتمند و فقیر ایجاد کند.»

وی افزود: «از سوی دیگر دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ناگزیر از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است و این اقدام باید با محاسبات دقیقی که صورت می‌گیرد انجام شود.»

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین موجب افزایش قیمت سایر کالاها نخواهد شد؟، گفت: «خیر؛ افزایش قیمت بنزین تغییر آنچنانی در قیمت سایر کالاها نخواهد داشت. همانطور که عرض شد اتفاقی که در گذشته روی داد تصنعی بوده و به لحاظ علمی و واقعی افزایش قیمت بنزین نباید تاثیری بر قیمت سایر کالاها بگذارد.»

وی ادامه داد: «به طور مثال اکنون هنوز قیمت بنزین تغییری نکرده آژانس‌ها قیمت خدمات خود را افزایش داده‌اند که این موضوع ناشی از سیاست‌های اتحادیه تاکسیرانی و نه قیمت بنزین است. لذا دولت باید مانع اینگونه افزایش قیمت‌های سرخود و بدون دلیل شود.»

مرادی در پاسخ به این سوال که قیمت بنزین چقدر باید افزایش یابد؟، گفت: «میزان افزایش قیمت بنزین باید نسبت به قیمت فوب خلیج فارس محاسبه شود به صورتی که دیگر قاچاق آن به صرفه نباشد. من نمی‌توانم قیمت دهم اما معتقدم قیمت کنونی حتما باید افزایش پیدا کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ترسو

    "افراد فقیر اصلا خوردو ندارند که از یارانه بنزین استفاده کنند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند"..... عکس قضیه هم اینه چون که ثروتمندان از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند فرصت استفاده بیشتر به فقرا میرسد پس یر به یر میشود.

  • reza

    ولی خودمونیم تاحالا هرچی طرح داده شده اصلا به نفع اقشار کم درآمد نبوده بلکه بیشتر شعار بوده و بیشتر به نفع ثروتمندها بوده. به نظر من دولتمردان اینقدر سنگ اقشار آسیب پذیرو به سینشون نرنن.

  • سیروس

    میگویم که نیازی به فکر کردن و طرلحی و اینقدر منت گذاشتن نداره کافی به چند تاکشور موفق دراین زمینه نگاه کنند که اونها چطور عمل کرده اند اینها همان کار رابکنند و شر قضیه رو بکنند والله ما خسته شدیم هر روز یک خبر هر روز یک تصمیم خواهش میکنم تمام کنید بگذارید ما هم روی آرامش ببینیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

  • حسن

    از دولت محترم خواهش میکنم قیمت همه چیزو 100برابر کنن تا خیال مردم راحت بشه ویه شب مردم خوب بخوابن . خسته شدیم ازبس که هر رواز از گرون شدن میگید.بسه دیگه......

  • كيهان

    سلام يعني همه اونايي كه پيكان و پرايد دارند ثروتمندند اگر اينطور است پس خوش به حال تمامي ايرانيها چون اكثرا ثروتمندند منهاي يه درصد ناچيزي

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج