خبری جالب درباره موسیقی زنان در روز زن
در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گروههای ویژه بانوان حضور نداشتند اما...
فارس: سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نخستین دوره ای است که جشنواره بر اساس آیین نامه برگزار شد، آیین نامه ای که پس از تدوین منتشر شد تا کارشناسان و هنرمندان موسیقی نقد و نظر خود را برای تغییر و اصلاح آن بیان کنند، هرچند در آن زمان هنرمندان و کارشناسان بی تفاوت از کنار آیین نامه گذشتند و درباره آن ننوشتند و نگفتند اما پس از نهایی شدن و ابلاغ آیین نامه و در زمان برگزاری جشنواره، نظراتی درباره آیین نامه مطرح شد.
تردیدی نیست که این آیین نامه ناجی جشنواره از همه مسایل نیست اما مبنایی است که نظم و انظباط بیشتری به این رویداد می دهد و در روند اجرا ضرورت های آیین نامه روشن تر می شود و قابل بازنگری است. بر اساس همین آیین نامه انتخاب دبیر جشنواره از تصمیم فردی خارج شد و شورایی از هنرمندان، استادان و مدیران دبیر جشنواره را انتخاب کردند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، غیررقابتی برگزار شد و تم اجرای آهنگسازان ایرانی را محور قرار داد و گرچه انگیزه برگزیده شدن در جشنواره نبود اما گروههای فراوانی در جشنواره ثبت نام کردند و فرصتی شد تا بر اجرای آهنگسازان ایرانی تمرکز شود. این رویکرد جشنواره می تواند تلنگری باشد که به آهنگسازی و آهنگسازان ایرانی و آثارشان، نیازها و داشته های آهنگسازی ایران توجه شود، درباره آن گفتگو شود و تصویری از چگونگی اجرای آثار آهنگسازان بدست آید.
در این دوره جشنواره گروههای ویژه بانوان حضور نداشتند و از چهار گروه متقاضی هیات انتخاب، هیچ یک از گروههای ویژه بانوان را برای حضور در جشنواره انتخاب نکرد اما زنان در گروههای مختلف جشنواره حضور داشتند و 35 درصد نوازندگان و هنرمندان جشنواره سی و چهارم زن بودند. تکنوازی فریماه قوام صدری، آرپینه ایسرایلیان، ارکستر هنرستان موسیقی دختران، گروه خنیاگران مهر که تمام نوازندگان آن زن هستند، و حضور بانوان هنرمند و نوازنده در گروههای مختلف حاضر در جشنواره در تهران مجموع از بین 1100 هنرمند، 377 نفر زن بودند. اینکه حضور زنان در جشنواره فقط با اجرای گروههای ویژه بانوان مترادف و معنی شود، نگاه تقلیل گرایانه به حضور بانوان در جشنواره است.
جشنواره موسیقی فجر در این دوره به جای تمرکز بر نام ها و گروههای مشهور، توجه به آثار را محور قرار داد تا آثار باکیفیت هرچند از گروههای کمتر شناخته شده، در جشنواره اجرا شود و گروهها با انگیزه اجرا در جشنواره آثار خود را اجرا کنند. هرچند جشنواره از نام های مشهور موسیقی هم خالی نبود، محمد اسماعیلی و سعید ثابت، مجید کیانی، ارکسترهای سمفونیک و ملی، فریماه قوام صدری، سیمون آیوازیان که پس از 42 سال دوباره روی صحنه اجرا کرد، گروه آوازی تهران در جشنواره موسیقی فجر در تهران و هنرمندانی مانند علیرضا قربانی، حسام الدین سراج، گروه لیان، احسان خواجه امیری و ... در استان ها اجرا کردند. تردیدی نیست که شرایط اقتصادی کشور، امسال با سال و سال های گذشته تفاوت زیادی دارد و در این شرایط سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با بودجه کمتر از سال گذشته و البته افزایش قابل توجه هزینه ها گروههای متنوع موسیقی ایران و چند گروه از دیگر کشورها را میزبانی کرد.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پس از چند دوره فراتر از تهران رفت و علاوه بر تهران، 15 استان جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردند و نیمی از کشور با این رویداد همراه شد.
در استان های البرز، زنجان، اردبیل، سمنان، منطقه آزاد اروند، لرستان، کرمانشاه، فارس، گلستان، همدان، مرکزی، جنوب کرمان، لرستان،گیلان، اصفهان، گروههای استانی و ملی با اجرای موسیقی نواحی، ایرانی و پاپ با بیش از 120 اجرا روی صحنه رفتند و بیش از 40 کارگاه و نشست برگزار شد و فرصتی شد تا مخاطبان و دوستداران موسیقی در نقاطی از کشور اجرای گروههای موسیقی را ببینند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بی نقص نبود اما با یک تم مشخص و فارغ از تلاش برای جذب نام ها و گروههای مشهور، فضایی فراهم کرد تا گروههای کیفی که کمتر فرصت و امکان اجرا را دارند، در جشنواره روی صحنه بروند.
نظر کاربران
زنان هم میتوانند با قابلامه و کفگیر و چنگال در آشپزخانه کنسرت بر پا کنند.
نظری ندارم
اف بر شما که اساس اسلام را متزلزل کردید!!!!!!!!!....
خدا لعنتتون کنه که اسلام رو دارید به باد میدید اسلام موسیقی رو حرام کرده چه برسد به اینکه این خانما این طور بشینن و موسیقی بزنن ای خدا مولا حضرت مهدی رو برسون تا اسلام واقعی روبیاره